Gå til innhold

Ketolyse kuren


Gjest Gjest_netti_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_netti_*

Hei, bare lurer på om noen har prøvd Ketolyse slankekuren?

Har forstått såpass at dette er en lav karbo diett.

Men lurer bare på om noen har erfaring fra dette kurset.

Og hvordan syns du at det fungerer? :):)

Hilsen netti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristin_

dette har vært oppe ganske mange ganger tidligere

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...amp;hl=ketolyse

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...amp;hl=ketolyse

Jeg klipper inn det jeg har svart i en liknende tråd;

Ketolysekuren er ikke noe forskjellig fra andre slankekurer, du går ned i vekt, og går du tilbake til gamle matvaner smeller du opp igjen som med alt annet. Når man går i ketose, tar kroppen energi fra fettcellene i kroppen i stedet for glykogen, som dannes når vi spiser karbohydrater. Dette er naturlig nok gunstig dersom man skal gå ned i vekt. Ned i vekt går man både på grunn av at kroppen henter energi av fettceller og fordi man er i kaloriunderskudd. Protein og fett er nemlig mer mettende enn karbohydrater, så man kommer ofte fort i minus.

Ketose gjør dog at man lukter litt rart, ketoner (som utløser ketosen) lukter omtrent som aceton.. Greit å få med seg, det var det ingen som fortalte meg nemlig! Lavt blodsukker kan også få deg til å føle deg tappet for energi, og nesten som å ha litt promille på sitt verste. (det innrømmer selv lowcarb-pusherne Atkins o.l.)

Under ketolysekuren kommer mesteparten av energien sin fra proteiner og fett, noe som ikke nødvendigvis er optimalt fra helsemessig ståsted. Mye av det "gale" mettede fettet kan herje med kroppen din, og nyrene jobber på spreng når man spiser veldig mye proteiner. Det er lite forskning på hvilke effekter høyproteinkurer har på kroppen på lang sikt. Uten karbohydrater fungerer heller ikke hjernen helt som den skal.

Tatt fra hjemmesiden til ketolysekuren;

En typisk dag :Frokost ; egg og bacon. lunsj: Issalat med litt tomat, paprika, agurk, stilkselleri, oliven, fetaost, skinke og rømmedressing. Middag; biff med kokte grønnsaker og saus. Kvelds ; litt ost, ostechips, eller gele med vispet kremfløte. Drikke: Mineralvann, vann, te, kaffe, vin, lav-karbohydratøl (f.eks. Red Light Beer) Lightbrus

Frokost; mettet fett og salt

Lunsj; en helt normal salat med ganske mye fett

Middag; biff (som har mye mettet fett) og ikke tro man kan velge mye forskjellige sauser, de fleste har mel i seg.

Kvelds; mettet fett fra ost, mettet fett fra ostechips, eller mettet fett fra kremfløte?

Antar du ser hvor jeg vil hen

Et annet problem er at en slik kur er stort sett dyr hvis man skal spise annet enn tunfisk hele perioden. Proteiner er dyrt, mat med lav GI generelt er stort sett dyrt (grønnsaker, brun ris, fullkornspasta+++) Okei, det er ikke spesielt dyrt med mat i Norge generelt, men de fleste vil ofte oppleve at matbudsjettet blir større enn vanlig i hvertfall. Å gå på en slik kur krever også en del innsats i matveien, og du må være innstilt på å lage mesteparten av maten din fra bunnen av eller kjøpe relativt dyre ferdigmatvarer. Det er også ikke alltid helt lett å f.eks. spise ute når man går på en sånn kur.

I mine øyne virker ketolysekuren som en kur for mennesker med store vektproblem, altså veldig overvektige personer som av helsemessige grunner må ned veldig raskt, den virker temmelig hardcore på lavkarbo. Skulle jeg personlig gått på lavkarbo, hadde jeg nok heller gått for Fedons tilnærming med magrere alternativer, mer fisk og mer sunt fett, og mindre bacon, ost, og fløte-løsninger. Personlig synes jeg uansett at dietter er en uting, for det er jo da per definisjon noe man avslutter, jeg er mer en tilhenger av å gjøre permanente endringer, men kanskje heller finne seg i at ting tar litt lenger tid.

Dette ble langt, men har prøvd meg på ekstrem lavkarbo selv og vil dele erfaringene mine

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gjest

Jeg har gått på ketolyse i litt over et halvt år nå, jeg veide 123kg når jeg begynte og nå er jeg nede i 97kg

Jeg føler meg topp når jeg er på ketose.

Jeg har alltid hatt problemer med magen, helt siden jeg var spedbarn...

Før jeg begynte på ketolyse gikk jeg rundt og var VELDIG sulten, kunne spise 1kg med lasagne og ca en halv time senere var jeg sulten igjen, vist jeg ikke spiste innen et par timer da fikk jeg skikkelig vondt i magen. Det jeg syns er så bra med ketolyse er at man ikke blir så sulten når man går på det, og man tenker liksom mindre på mat...

Har aldri vondt i magen lenger heller..

Jeg føler meg også mer kvikk og oppegående på ketose.

Men du må huske på at det ikke alltid kan være like lett mtp. og få tak i\lagd seg mat. Og vist du unnasluntrer en dag og spiser for mye karbohydrater så får du slite for det i ca en uke. Jeg har ikke noe problem med og spise "ketolyse maten" og savner ikke brød og ris og poteter og sånt, men ikke alle er sånn da...

I følge de personene rundt meg så lukter ikke jeg aceton eller noe dårlig heller... (dusj hver dag så er ikke det noe problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-

Folk får mene hva fxxn de vil om at ketolyse dietten er tull, jeg har gått ned 30 kilo, og holdt vekta i 2 år. Aldri feit mer ever again.....hah!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Berit_*
Folk får mene hva fxxn de vil om at ketolyse dietten er tull, jeg har gått ned 30 kilo, og holdt vekta i 2 år. Aldri feit mer ever again.....hah!!

Hei! Har lest litt på ketolyse.no. Lurer på om det er satt opp menyer som man må følge pr uke, eller om man kan sette sammen frokost, lunsj og middag selv. Det verste for meg vil være å lage en avansert lunsj. Må være noe enkelt, en salat kanskje og noe som ikke vekker alt for stor oppmerksomhet blant kolleger. Liker heller ikke å bruke mye tid på matlaging. Kan noen gi eksempler på hvilke retter man kan spise? Finner lite informasjon på mat som følger kuren. Bor på en liten plass og er redd det kan bli vanskelig å få tak i rette matvarer. Finner man det man trenger i vanlige matbutikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Hei! Har lest litt på ketolyse.no. Lurer på om det er satt opp menyer som man må følge pr uke, eller om man kan sette sammen frokost, lunsj og middag selv. Det verste for meg vil være å lage en avansert lunsj. Må være noe enkelt, en salat kanskje og noe som ikke vekker alt for stor oppmerksomhet blant kolleger. Liker heller ikke å bruke mye tid på matlaging. Kan noen gi eksempler på hvilke retter man kan spise? Finner lite informasjon på mat som følger kuren. Bor på en liten plass og er redd det kan bli vanskelig å få tak i rette matvarer. Finner man det man trenger i vanlige matbutikker?

Dr Atkins har en kokebok:

Kokeboken - Dr Atkins nye slankerevolusjon.

Nå er ikke Atkins og vanlig ketose HELT det samme, da Atkins etter min mening er enda striktere i fase 1 (som det heter). Men boken er ikke dum, mange spennende retter, tilpasset norsk mat (hvis du kjøper den i norge), med oversikt over antall kalorier og karbohydrater per porsjon. Et par eksempler (fase 1, ketose):

Kremet suppe med brønnkarse

Avokadosuppe

Kylling med sitron og kapers

Woket reker med ingefær og sopp

Grønnsaksuppe fra middelhavet

Høres ikke så ille ut? ;)

Boken koster ca 100 kr og kan sikkert kjøpes i de fleste bokhandler, og over nett.

Husk forresten på at du absolutt ikke skal gå på ketose-kur hvis du har diabetes 1, problemer med hjertet, ammer eller er gravid. Hvis du går inn for "et hardt angrep på fettet" kan det være lurt å snakke med legen og høre om han/hun anbefaler deg det. De kan også ta blodprøve og sjekke verdiene dine + blodtrykket for å kartlegge helsen din før du starter på en slik kur :)

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Berit_*
Dr Atkins har en kokebok:

Kokeboken - Dr Atkins nye slankerevolusjon.

Nå er ikke Atkins og vanlig ketose HELT det samme, da Atkins etter min mening er enda striktere i fase 1 (som det heter). Men boken er ikke dum, mange spennende retter, tilpasset norsk mat (hvis du kjøper den i norge), med oversikt over antall kalorier og karbohydrater per porsjon. Et par eksempler (fase 1, ketose):

Kremet suppe med brønnkarse

Avokadosuppe

Kylling med sitron og kapers

Woket reker med ingefær og sopp

Grønnsaksuppe fra middelhavet

Høres ikke så ille ut? ;)

Boken koster ca 100 kr og kan sikkert kjøpes i de fleste bokhandler, og over nett.

Husk forresten på at du absolutt ikke skal gå på ketose-kur hvis du har diabetes 1, problemer med hjertet, ammer eller er gravid. Hvis du går inn for "et hardt angrep på fettet" kan det være lurt å snakke med legen og høre om han/hun anbefaler deg det. De kan også ta blodprøve og sjekke verdiene dine + blodtrykket for å kartlegge helsen din før du starter på en slik kur :)

Tusen takk for svaret:-) Er helsemessig meget frisk, bare at det sniker seg på noen ekstra kilo med jevne mellomrom. Er litt kresen på endel mat. Men har funnet en god del retter på nettet som ser høvelig ok ut.... Har planer om å bestille "full pakke" på www.ketolyse.no, slik at jeg får med boken og vitaminertabletter som er nødvendig. Har bestemt meg for at jeg må ned 10 kg, vet ikke om det går, men håper dette kan hjelpe. Alt annet jeg har prøvd har fungert dårlig. Jeg har spist sunt og regelmessige måltider, kuttet søtsaker, og trent mye. Men ingen resultater.... Krysser fingrene nå, så spørs det hvor lenge en holder ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...