Gå til innhold

Gruer meg til høst og vinter.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det blitt mørkt om kveldene og sommeren er på hell. Jeg føler at jeg har gått glipp av denne sommeren og gruer meg noe aldeles forferdelig til høsten. Høst har ellers alltid vært en god tid for meg med ny start og koselige hjemmekvelder. Men nå orker jeg ikke engang tanken på høst, mørketid og vinter. Jeg er ikke klar! Det føles helt meningsløst å gå mot vinter igjen, føler ikke at jeg har hatt sommer i det hele tatt.

Hva gjør man? Er det noen her med erfaring i disse baner som kan gi noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har mulighet og økonomi til det kunne du bestilt deg en liten ferie utpå høsten. For meg gjør det underverker å komme seg bort litt når det er som mørkest. Sterling har happy hour mellom 12 og 13 hver torsdag og fredag,med supre tilbud på flybilletter.Hva med en langhelg i en flott storby?

Skrevet

Syden er en utmerket ide. Ellers kan du jo kjøpe deg en dagslyslampe.

Skrevet

Jeg har dagslyslampe og skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten den tidligere. :icon_smile: Med en tidsbryter på den kan jeg i tillegg bruke den som kunstig soloppgang - stiller den inn til å tennes en halvtimes tid før vekkerklokken ringer, slik at det er behagelig lyst i rommet når jeg våkner.

Andre tips: Vær utendørs så mye som mulig når det først er fint vær, sug til deg alt lyset du kan få. :icon_smile: Bruk det dårlige været som unnskyldning for å begynne å shoppe høstklær allerede nå. Finn frem pleddet og de klissete jentefilmene, tenn stearinlys og lag kakao. Gled deg til å kunne fyre i peisen (hvis du har). Les bøker. Gå på kino. Inviter gode venner på middag. Begynn å kjøpe julegaver...?

Gjest Huldali
Skrevet

Hvor får du kjøpt en slik daglyslape? Noen spesielle du anbefaler og gir de noe varme? hørtes deilig ut!

Skrevet

Å, jeg gruer meg også til høsten og vinteren. Det blir liksom ekstra ille nå som vi ikke har hatt noen ordentlig sommer. Kankskje spare penger til sydentur i januar/februar og skaffe seg litt solenergi når sommeren føles som lengst unna.

Kanskje sånn lampe hadde gjort susen?

Skrevet

Tøysekoppen!

Høsten er jo så fin! Gå turer i den skarpe, fine

høstlufta, gled deg over de flotte fargene, tenn lys og ha koselige innekvelder - alene eller med venner. Gled deg til jul! Og hvis du er den typen - gled deg til Halloween! Kanskje du kan organisere en Halloween-fest? Jeg vet at jeg alltid blir i godt humør av å ha noe gøy å planlegge. For å korte ned på ventetiden mellom sommer og jul har min familie startet en tradisjon med å ha høstfest en gang i september/oktober. Vi gjør det etter oppskrift fra USAs Thanksgiving, med kalkun, søtpoteter og gresskarpai, men uten all takking og kliss.

Jeg er altså veldig glad i høsten, men jeg skjønner deg når du sier du ikke er klar etter denne elendige sommeren ... Dagslyslampe høres forøvrig ut som en god idé. Og en ferietur i januar/februar - det er de aller verste månedene synes jeg, da. Håper du kommer deg ovenpå igjen snart :)

Skrevet

Samboeren og jeg har bestillt oss sydenferie i desember, og da har vi virkelig noe å se frem til.

Men gruer meg også til høst/vinter. Iallefall nå pga den dårlige sommeren.

Skrevet
Hvor får du kjøpt en slik daglyslape? Noen spesielle du anbefaler og gir de noe varme? hørtes deilig ut!

Dagslyslamper gir ingen spesiell varme på den måten. Poenget med de er at lyset fra lampen skal gi mer energi. Akkurat virkningsmekanismen er jeg usikker på, men antar at det har med frvær av mørke når du sitter foran lampen. Typiske ved mørket er jo at vi produserer mer melatonin (et hormon) som gjør at man blir trøtt.

Har selv en philipslampe som er over året uten å ha måtte skifte lysrøret enda.

Lyset skal egentlig også "doseres" i spesielle tidsrom og lengder. Akkurat der har ikke jeg vært spesielt flink. Den står stort sett på hele tiden i vintermørket.

Skrevet (endret)

Elkjøp eller lignende butikker. Jeg har en av de nyeste modellene til Philips, men aner ikke hva den kostet, da jeg fikk den i gave. Opp mot 2000, kanskje?

Poenget er at du skal sitte foran den en halvtimes tid om morgenen, f.eks. mens du leser avisen eller spiser frokost. Allerede etter et par dager merker jeg at det er enormt mye lettere å stå opp. Du bør ikke bruke den for lenge av gangen, en eller to uker i strekk bør holde. Da kan du f.eks. gå over til å bruke den som kunstig soloppgang slik jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Du bør heller ikke bruke den annerledes enn det står i bruksanvisingen (f.eks. på kvelden), da det kan forstyrre søvnmønsteret ditt og gjøre deg enda trøttere...

Endret av Miel
Skrevet

Sjekket på Elkjøp nå, de koster 2 495!

Når begynner man å bruke en dagslyslampe?

Skrevet

Jeg begynner å bruke min når det er mørkt ute om morgenen og jeg sliter med å komme meg ut av senga.

Gjest Gjest over
Skrevet
Jeg begynner å bruke min når det er mørkt ute om morgenen og jeg sliter med å komme meg ut av senga.

Helt mørkt? Begynnelsen av oktober, kanskje?

Sliter ALLTID med å komme meg ut av senga, uten unntak :Gjesp:

Skrevet (endret)

Hehe, det sliter egentlig jeg med også, jeg er et utpreget B-menneske. Men så lenge det likevel er lyst ute på den tiden du står opp, tror jeg rett og slett ikke lampen har noen effekt.

Da jeg gikk på skolen begynte jeg gjerne med lampen i høstferien, for ellers måtte jo stått opp litt tidligere for å rekke å sitte foran den en halvtime. Og høstferien er vel i oktober...? Lenge siden jeg har hatt noe sånt. :tristbla:

Endret av Miel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...