Gå til innhold

Hva ER det med folk?!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det bekymrer meg ikke i stor grad, siden jeg verken sutter på penger eller slikker på bankterminalene.

Det er faktisk sånn at man putter fingrene i munnen oftere enn man tror da!

Det er vel unødvendig å fortelle deg at mennesker må ha bakterier, og at andres driiit får du i deg stadig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes i alle fall det er utrolig ekkelt at folk skal stå med skitne og fettete fingre og grafse oppi matvarer som andre skal spise. Dersom jeg skal kjøpe frukt eller grønnsaker tar jeg det jeg skal ha, jeg står ikke og plukker på alle eplene som ligger i kassen. Skal jeg ha smågodt bruker jeg alltid spade.....det er faktisk en grunn til at de ligger der.

Jobber selv på et sykehus og i kantinen har vi en salatbar hvor folk selv kan ta en eske og plukke ut det de vil ha. Har hørt fra de jeg jobber med at de har observert folk(pasienter og pårørende for det meste) som har stått og plukket salat, gulrøtter osv. ut av boksene med fingrene, for så å spise det der og da. Akkurat det synes jeg er ufattelig kvalmt. Og nei, jeg er ikke spesielt prippen heller. Bakterier og alt mulig dritt er vi alle borti hver eneste dag og det tenker jeg aldri over....med mindre jeg faktisk ser noen som holder på sånn.

Skrevet

Jeg syns jeg får ufortjent mye pepper for at jeg ikke vasker hendene mine etter at jeg har vært på do. Jeg åpner stort sett alle dører med albuene, og går bare rett bort til urinalen. Jeg skjønner jo at det er litt vanskeligere for damer.

Når det gjelder nasking i butikkene, så er jeg ingen gris, jeg tar faktisk med meg str ni og en halv plastikkhansker til sjappa og åpner dem der før jeg spiser litt, vel og merke kun i helga når det er skikkelig kø ved kassa. Ser på det som alternativ kundeservice når jeg må vente så lenge.

Skrevet

Hva er egentlig poenget med å spise druer, nøtter og smågodt i butikken? Hvis man ikke har smakt den typen sjokolade før kan man enten ta sjansen på å kjøpe noen og så eventuelt gi dem vekk/kaste dem dersom man ikke liker dem eller rett og slett la være å kjøpe det. Samme gjelder alt annet som ligger løst....det være seg nøtter, frukt, grønnsaker eller salat for den del. De ligger der for at folk skal kjøpe dem, ikke gafle dem innpå som gratis smaksprøver.

Hadde nok tatt seg flott ut dersom folk har sprettet en skinkepakke eller et beger yoghurt i butikken og begynt å forsyne seg der og da, ja. Man er ikke nødt til å smake på ting fordi det ligger løst og ikke er pakket inn.

Skrevet (endret)

Angående å ta smågodt med hånda; Det har vist seg at smågodt i løsvekt har et høyt innhold av tarmbakterier. Hvorfor? Fordi folk forsyner seg med hendene, og de har ikke vasket seg på forhånd.

Så styr unna smågodt i løsvekt, med mindre du har lyst til å knaske på "deilige" tarmbakterier i tillegg.

Endret av Pax
Skrevet

Ok, uappetittelig.. menneh.. du får jo i deg langt flere bakterier fra den personen som sto der før og holdt i _spaden_ du brukte...

Sånn sett "smitta" jo mannen du snakker om mindre med å ta direkte i skåla.. hehe, uten at jeg vil at folk skal begynne med det:)

Skrevet

Ikke noe problem - da holder man bare genserermet rundt spaden.

Skrevet
Ok, uappetittelig.. menneh.. du får jo i deg langt flere bakterier fra den personen som sto der før og holdt i _spaden_ du brukte...

Sånn sett "smitta" jo mannen du snakker om mindre med å ta direkte i skåla.. hehe, uten at jeg vil at folk skal begynne med det:)

Menneh... Det går jo an å vaske hendene før man spiser godteriet man har kjøpt da.

Skrevet
Jeg syns alle skulle barn skulle veies før og etter butikkbesøket med utrolig nøyaktige vekter, slik at de kunne betale akkurat det de har spist.

Selv nasker jeg litt av og til, men jeg er jo ikke liten da. Vasker meg etter jeg har tisset offentlig gjør jeg aldri, fordi urinen er steril og vannkrana er det ikke.

Urin er ikke sterilt lenge.

Urinen innholder i utgangspunktet få bakterier, men etter en liten stund i luft vil det dannes bakterier som formerer seg raskt.

VASK HENDER etter dobesøk: Skru på kranen, ta såpe og vask hender i 30 sek, tørk hender med papir og skru av kranen med papiret du tørket deg med.

Skrevet

nå følte jeg meg veeeldig liten..

jeg pleier å ta smågodt, men jeg sikter kun på en, og rører ikke ved hele boksen.

Og jeg gjør det ikke mens andre forsyner seg.. Jeg er så dreven og diskret....

Skrevet (endret)
Menneh... Det går jo an å vaske hendene før man spiser godteriet man har kjøpt da.

Tja.. men jeg tenker vel mer på at folk flest trykker fingrene i ansiktet på et eller annet nivå før de kommer seg til en vask.

Bakterier får man alltid i seg, er en fordel å ha et edruelig forhold til slike kulturer. Da har også immunforsvaret noe å jobbe med til enhver tid, og man blir mer motstandsdyktig mot diverse "lette" sykdommer som forkjølelse m.m.

Nå vil sikkert noen påstå at jeg ber folk om å være urenslig, men før dere skriver det, - så tenk på hva jeg skriver.. det er ikke helt på trynet. Med veien vi går nå blir vi jo snart ikke motstandsdyktige mot relativt harmløse bakterier som går luftveiene. DA får vi problemer.

(selv om jeg ikke vil at folk skal drite på fingrene sine og stikke dem i felles mat etterpå).

Endret av caso
Gjest Gjest_Serene_*
Skrevet

Det var snakk tidligere i tråden om foreldre som lar unger spise av godtehyllene. Mitt spørsmål er: Hvorfor i all verden er disse hyllene konstruert slik at de laveste er i knehøyde? Det er ikke normal høyde for voksne og helt perfekt høyde for en 1-2-åring, som ikke forstår hva man kan og ikke kan gjøre. Klarer ikke å glemme sønnen min som løp fra meg da jeg ble oppholdt mens jeg skulle ta ut ei handlevogn, når jeg fant han sto han med en neve tyrkisk pepper og åt for harde livet.... litt av et syn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...