Gå til innhold

Noen som har eller har hatt HELLIG BIRMA?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Starfish_*
Skrevet

Vi har en Birmagutt på 7 år.

Han er veldig lett å ha i hus. Han er veldig snill med sønnen vår på 2 år (men så er sønnen snill også). Mer avslappet katt skal du lete lenge etter, rimelig fornøyd med eget selskap, men kryper opp i fanget til meg eller mannen når vi setter oss i sofaen for kvelden. Fordi vi må ha døren til soverommet oppe pga poden sover han i fotenden av sengen. Han er ikke spesielt glad i å gå på do (...) så da løper han ofte rundt og mjauer litt først.

Ikke spesielt leken, men leker om man lokker litt.

Reservert ovenfor fremmede, men ikke i forhold til oss som deler hus med ham.

Vi har nettopp fått en siameser i familien, som selskap til Birmaen. Han er av et helt annet kaliber, på godt og vondt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til sammenligning med Birmaen, hvor mye røyter Ragdollen?

Gjest Gjest_mie_*
Skrevet
Til sammenligning med Birmaen, hvor mye røyter Ragdollen?

mer. de har mye mer overpels. birmaen har mer underpels.

Skrevet

Leste et sted at Ragdollen røytet mindre enn Birmaen. Da tok jeg feil. Ragdollen er større en birmaen, da kanskje logisk at den røyter mer.

• 10 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hvilken av disse katterasene (Ragdoll og Hellig Birma) er mest vanlig i Norge, og er prisen omtrent den samme for en kattunge eller er den ene rasen mye dyrere?

Skrevet

Det er helt klart birmaen som er vanligst her i Norge, men ragdollen har økt i popularitet de siste årene, og er blitt mer synlige på utstillinger også.

Jeg vil tro at prisen er noenlunde den samme.

Jeg kjenner både birmaoppdrettere og ragdolloppdrettere, og du kan få en fin katt for mellom 5-8000 NKR.

Ragdollen må du nok belage deg på å vente litt på, men den er definitivt verdt det!

Skrevet

Jeg har en ragdoll. Syns ikke den røyter så mye. Krever lite pelsstell, og børster den mest fordi den liker det så godt.

Vet ikke hvordan den er i forhold til hellig birma, men ragdoll-gutten min er iallefall veldig hjemmekjær, og blir sjelden lenge borte når han går ut. Den er mindre selvstendig enn huskattene jeg har hatt, og det gjør at jeg blir litt mer bundet til hjemmet. Er ikke ekstremt kosete, men liker å være i nærheten av menneskene sine.

Skrevet

Har Hellig Birma. Han røyter mer enn jeg trodde han skulle, men pytt ;) Pusen vår har en herlig personlighet.. Veldig kosen, med slike små utbrudd av og til :ler: løper rundt og angriper alle hjørner.. he he.. Synes det bare er skjønt jeg !! han løper og henter leken sin og legger den foran oss slik at vi må kaste den om igjen og om igjen..

• 2 uker senere...
Gjest ISAR25
Skrevet

Vi har to hellig Birma puser på 9mnd. De er fortsatt leken, men begynner å roe seg litt. Jeg er utroli fornøyd med "babyene" mine. Kunne ikke bedt om snillere katter. De har veldig forskjellig personlighet, men begge er hærlig på hver sin måte. Jeg merker at hun prater mye mer enn hann. Han er mer bedagelig og lat, mens hun er nysgjerrig og liker å utforske litt :)

Uansett dyr eller rase så må eiene sette grenser for hva som er lov å ikke. Katter er smarte dyr, å skjønner mer enn vi tror. Så for dere som har "umulige" katter, sett litt grenser da vel. Men det skjer ikke over natta. Man må bruke tid på pusene sine. De er tross alt jaktdyr. Hvis kattene driver mye pøbelstreker kan det også være et tegn på kjedsomhet. Masse leker er viktig. Våre katter elsker også at vi kaster ball. Da henter de den å vil vi skal kaste den igjen. Sånn kan vi drive på med i timesvis. Hærlige dyr :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Skrevet (endret)

Hatt en nydelig Birma. Hun var ca ett år da vi fikk henne og skikkelig agressiv. Klorte og bet etter ansiktet om vi nærmet oss og ville egentlig ikke ha med mennesker å gjøre. Etter ni måneder med masse vennlighet og litt forsiktig tvangskos hver dag (aldri lenge) og klare grenser, ble hun en veldig hyggelig pus.Vilter og leken som ung, rolig og blid som gammel.

Etter at vi også tok henne av p-pillen og steriliserte henne har hun vært bare søt og blid. (Hun ble snill før dette, men var fortsatt litt lunefull og pjusket i pelsen, pelsen ble helt nydelig da hun gikk av pillen og humøret også)

En riktig nydelig, mild men morsom og ganske bestemt liten prinsesse av en pusekatt. Tre store sorte sønner rakk hun også å få med en sjarmør i nabolaget (som hun skydde som pesten etterpå...) før vi steriliserte henne. (Den ene sønnen ligger og sover under skrivebordet mens jeg skriver).

Skjønne katter Birmaer. Kanskje litt viltrere enn Ragdolls?

Endret av Ika
  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_NETTE_*
Skrevet

min fineste katte opplevelse er da jeg var birma eier, mer trofast god gutt skal man lete lenge etter, men som liten var han vill og litt uberegnlig til tider, slik "barn" ofte er...man må forstå at katter er i utgangs punktet ville dyr, men med god kjærlig oppdragelse vil de fleste katter bli hengivne og gode kamerater til menneske, desverre døde min god gutt ung av medfødt hjerte feil, den beste katten jeg har hatt ang lynne.....

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet
Jeg hadde for en stund siden "besøk" av en hellig birma kattunge på 12 uker. Det er den mest irriterende katten jeg har vært borti! Den var altfor leken, slengte seg etter føttene mine når jeg gikk, skrapet på døra når jeg gikk på do o.l. Jeg kunne ikke ha åpen soveromsdøra, da fikk jeg ikke sove! Den kunne ligge helt rolig i senga, men plutselig klikket den, og slik gikk dagene.. Ikke kosete overhodet.. Rar katt, som jeg er glad jeg ikke har lenger..

dette er noe av det dummeste jeg noengang har hørt, en katt på 12 uker er en baby... ville du sagt det samme om en menneske baby på 12 uker? teit og irriterende? birma er en flott katt med stor personlighet, og beregnet for mennesker med like stor personlighet, så det er nok der feilen ligger.. mennesker med liten personlighhet bør nok ikke ha en birma, eller kjeledyr i det heletatt!!

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
dette er noe av det dummeste jeg noengang har hørt, en katt på 12 uker er en baby... ville du sagt det samme om en menneske baby på 12 uker? teit og irriterende? birma er en flott katt med stor personlighet, og beregnet for mennesker med like stor personlighet, så det er nok der feilen ligger.. mennesker med liten personlighhet bør nok ikke ha en birma, eller kjeledyr i det heletatt!!
Skrevet

Jeg ser det er en gammel tråd, men likevel: Jeg har birma, og er veldig fornøyd. Her er det kos og lek dagen lang :)

Skrevet

Jeg har seks Birmaer, tre halvbirmaer og en halvperser. :hjerte:

Birmaene har veldig forskjellige personligheter, men alle er like herlige, fantete og sære på sin egen måte. :happy:

Skrevet
Jeg har seks Birmaer, tre halvbirmaer og en halvperser. :hjerte:

Birmaene har veldig forskjellige personligheter, men alle er like herlige, fantete og sære på sin egen måte. :happy:

Har du 10 katter?!

Skrevet

Jepp. :)

To av halvbirmaene er en uke gamle (de var et uhell :hjerter: ) og halvperseren er snart 21 år gammel. Drev med oppdrett og utstilling og slikt.

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Jeg har hellig birma. En tre år gammel nydelig (på alle måter) sjokolademasket birma.

Søsteren min har to birmaer. En hannkatt på litt over året (blåmasket) og en to år gammel bruntabby jente.

Alle er kastrert/sterilisert.

Først vil jeg poengtere at alle katter har forskjellig personlighet, det gjelder både rasekatter og vanlige huskatter. Det er ikke mange Ragdoll eller birma katter. Når jeg er på utstilling (stiller ikke selv) ser jeg ofte rekke opp og rekke ned med maine coon, norsk skogskatt, perser og en del rex'er. Birmaer er det ofte flere av enn Ragdoller. Men det er jammen ikke mange.

Jeg vil påstå at birmaer er en hundekatterase. De er altså ofte svært like hunder. Går i bena dine og vil gjerne være med overalt. Svært nysgjerrig. I tillegg liker de å bli "jaktet på". "nå kommer jeg og tar deg" setninger og klapping på lårene gjør at de fyker bortover gulvet og storkoser seg.

Min erfaring med birmaer er at de ikke er en katt som foretrekker å ligge på fanget. De er kjempeglad i kos, men ligger gjerne ved siden av deg eller går rundt seg sjøl når man koser med de.

De er svært sosiale. Så vil du ha en selvstendig katt, er dette ikke en rase for deg. Som sagt går de ofte rundt føttene dine, og trenger en god del oppmerksomhet.

Birmaen er en svært lojal katt. Som foreldrene mine sier; kattene er svært knyttet til deg og søsteren din. De kvier seg til den dagen de må passe dem uten at vi er tilstede (seff. over en lenger periode). Det er ingen tvil om hvem de foretrekker.

Birma-katter kan godt være ute. Min katt bor i leilighet foreløpig og er ikke en utekatt, men jeg flytter til et hus i mai, og da skal jeg forsøke å venne henne til å være ute. Pr. dags dato går hun i bånd og koser seg:) Søsteren min sine katter er ute. Ingen problem. Kanskje at den ene katten er litt vel godtroende. Dvs at hun ikke er skeptisk ovenfor folk eller andre dyr. Men det finner du eksempler på hos andre katter også. Ikke ekspesjonelt hos birmaen.

Skal man skaffe seg en birma eller en ragdoll er det svært viktig at man sjekker ut oppdretterne skikkelig. Det finnes både dårlige og gode oppdrettere.

Våre katter er fra Cordon bleu's, Shapur og Zazzario.

Pelsen deres varierer også. De tre kattene våre har faktisk tre forskjellige pelstyper. Hva som er riktig aner jeg ikke, men noen røyter mer enn andre:)

Lykke til dere som vil ha birma. Det er en eksepsjonelt nydelig rase, som jeg har falt pladask for.

Gjest gjestPest
Skrevet

Ville bare dele et par birmaerfaringer siden jeg har hatt to stykker.

Han første jeg hadde var en skikkelig sær katt, en typisk siameser vil jeg nesten si. En sånn som bare skuler stygt på deg fra enden av senga, og kun koser rett før eller etter du gir den mat i skåla, og som hver gang han åpner munnen, bare har noe negativt å si (i en klagende tone)

Han andre, derimot, er en helt annen person. Han er ca ett år nå, kanskje litt over, og er fortsatt både leken og kosete.

Før vi steriliserte ham hadde vi mye problemer med at han absolutt skulle ut, og så inn igjen, og så ut, og så inn igjen. Hele natta.

Men etter at vi steriliserte ham går han ut, og blir ute en time eller to, og kommer hjem igjen og vil ha kos og mat.

Er enig med den som sa at dette er en "kattehund". Min pus fotfølger meg ofte, snakker mye med meg og vil gjerne jageleke og holde på med apport.

Det eneste negative med denne typen katt er etter min mening at de har så mange divanykker! Katta mi drikker KUN vann av springen (eller ute i vannpytter) og er svært kresen på mange typer mat. Han ligger kun på fanget hvis han får noe "godt" ut av det (f.eks litt yoghurt eller litt ost)

For en bortskjemt pus!

Men han er absolutt verdt det, han ligger oppå beina mine nå og maler.

Skrevet

Min oppfatning av hellig birma er at de er forholdsvis rolige.. Kanskje litt sære og bestemte av seg. Slik jeg liker katter da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...