Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva slags bilstol har dere til ungene deres? Tenker på gruppe 1 (altså fra ca 9 -25 kg). Synes det er så dårlig utvalg av bakovervendte i Norge, men leser på trygg trafikk at det er det som anbefales. Ville gjerne hatt en stol som kunne brukes begge veier i tilfelle det blir for trangt å sitte bakover. Er det noen her som har bestilt via nett fra Sverige? Virker som om det er mer vanlig med bakover der...

Videoannonse
Annonse
Gjest Susan sto helit ii
Skrevet

Vi har kjøpt et britax Hi-Way, og er kjempefornøyde med det. Det er rent bakovervendt.

Grunnen er at vi ikke vil bli fristet til å snu det fremover, men bruker det bakovervendt til vi må skifte det ut.

Vil du ha et som kan snus begge veier, så har man Britax Two-way.

Britax er en av de produsentene med best rykte når det gjelder bilbarnestoler.

Begge disse stolene selges jevnlig til rabattert pris i de fleste store barneutstyrskjeder.

Skrevet

Akta Graco Cosmic XTP kan også brukes begge veier.

Skrevet

Fin artikkel

Jeg ville valgt et rent bakovervendt sete som dere prøver i bilen, og dermed vet at det er plass!

Britax hi-way, og secura er gode seter! Two way er for litt større barn syns jeg, siden det er "vidt" hvertfall 1 1/2-2.

Selv har vi akta graco duologic (det går til 18kg, så jeg regner med det holder til han blir 4år ca) som vi er kjempefornøyd med, og det er god benplass i det!

Skrevet

Takk for tips! Skal sjekke ut de dere har nevnt. Noen som husker pris også?

Skrevet

Slenger meg med her, finnes det noe barneseter for midplassering i baksetet som ikke krever trepunkts belte?

Skrevet (endret)
Uff, dette er jo en jungel av stoler... men på Britax`sin side finner jeg ikke Hi-way, bare Freeway.... http://www.britax.no/meny1Frame-1n.html
Britax sin norske side er ikke oppdatert siden slutten av 2005 tror jeg :roll:

Men sjekk den svenske siden!

Deuces: Duologic kan festes med topunkt i midten på de fleste biler!

Sjekk på listen i bruksanvisningen om deres bil står der..

Edit: tok feil

Endret av Cathie
Skrevet

Synes Hi-way ser veldig bra ut. Men lurer på om det kan bli lite før han er 4 år. Han er over 10 kg allerede. Vet jo at vekta ikke fortsetter å øke så mye fremover nå, da får vi i så fall en kjempe :-D Noen som husker hvor gamle ungene deres var når de veide 18 kg?

Skrevet
Slenger meg med her, finnes det noe barneseter for midplassering i baksetet som ikke krever trepunkts belte?

Basen til Acta graco kan festes med enkel midtsele, men vet ikke om det kun gjelder basen til babysetet...... :)

Skrevet
Synes Hi-way ser veldig bra ut. Men lurer på om det kan bli lite før han er 4 år. Han er over 10 kg allerede. Vet jo at vekta ikke fortsetter å øke så mye fremover nå, da får vi i så fall en kjempe :-D Noen som husker hvor gamle ungene deres var når de veide 18 kg?

Du kan jo sjekke secura, ganske likt, og til 25kg.

Ellers så tror jeg 18kg holder ganske lenge. Sønnen til venninnen min er 2 år og veier 13kg, sønnen min er 1år og veier 9kg, så det går ganske sakte nå fremover tror jeg.

Men syns da virkelig å huske at den hi-way'en jeg så på i butikken gikk til 25kg, det stod et klistremerke på... Sjekk det hvertfall!

Skrevet

Det står litt forskjellig på hjemmesiden.... en plass står det 18 kg og en annen står det 25. Får kikke i butikken og se hva som stemmer.

Skrevet

Hi-Way kan brukes på denne plassen. Krever kun topunktsbelte.

Vi kjøpte vårt Hi-Way til 1999,- men jeg vet normalpris er ca 2500,-

Mener det kan brukes til 25kg jeg. Men jeg husker ikke helt i farten.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_marge_*
Skrevet

gammel tråd som dras fram igjen..

jeg låner et hi-way som jeg muligens skal kjøpe.. men jeg syns tulla sitter så rett opp og ned.. er det ingen muligheter for å legge setet litt mer bakover??

hadde opprinnelig lyst på secura, men fikk høre at det bygger enda mer en hi-way, så... skal ha en lang og svær mann i passasjersetet også..

Skrevet

jeg låner et hi-way som jeg muligens skal kjøpe.. men jeg syns tulla sitter så rett opp og ned.. er det ingen muligheter for å legge setet litt mer bakover??

hadde opprinnelig lyst på secura, men fikk høre at det bygger enda mer en hi-way, så... skal ha en lang og svær mann i passasjersetet også..

Jeg trodde Secura og Hi-Way var ganske så like jeg...

Hi-Way kan legges bakover ved å justere på bøylen inn mot bilens seterygg. Det finnes også en "isoporkloss" som selges i mange av butikkene som selger dette setet, som er ment for å kunne legge det ennå mer bakover.

Skrevet

Det er faktisk ikke så veldig forskjell på hi-way og secura... Det kommer en del ann på bilen! Så jeg ville prøvd begge i bilen før du bestemte deg! Det du må huske på med hi-way er at det skal ha minimum 1cm avstand fra setet til seteryggen forran, etter at forankringsselene er godt strammet! Og hvis du vil ha litt plass til bena til barnet da har jeg opplevd at det tar større plass enn secura! Prøv begge i bilen din før du bestemmer deg er mitt tips!

Og som Susan Sto Helit sier så kan du justere bøylen under setet og plassere den isoporklossen som følger med under hvis bøylen ikke regulerer nok!

Gjest Gjest_marge_*
Skrevet
Det er faktisk ikke så veldig forskjell på hi-way og secura... Det kommer en del ann på bilen! Så jeg ville prøvd begge i bilen før du bestemte deg! Det du må huske på med hi-way er at det skal ha minimum 1cm avstand fra setet til seteryggen forran, etter at forankringsselene er godt strammet! Og hvis du vil ha litt plass til bena til barnet da har jeg opplevd at det tar større plass enn secura! Prøv begge i bilen din før du bestemmer deg er mitt tips!

Og som Susan Sto Helit sier så kan du justere bøylen under setet og plassere den isoporklossen som følger med under hvis bøylen ikke regulerer nok!

tror nesten det blir et heeeelt annet sete på meg, jeg. det er jo nesten umulig å få tak i secura! har ringt fra arendal til oslo - og strømstad - uten hell...

men takk for tips :)

Gjest Cathie ii
Skrevet
tror nesten det blir et heeeelt annet sete på meg, jeg. det er jo nesten umulig å få tak i secura! har ringt fra arendal til oslo - og strømstad - uten hell...

men takk for tips :)

De hadde secura på babyshop både på skårer og billingstad for noen uker siden, og fru lyng kan bestille det sa de til meg...

Og i charlottenberg...

Har vært og sett etter det selv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...