Gå til innhold

Sabeltann som barnas helt

Fremhevede innlegg

Gjest Blodbruden
Skrevet

Barna mine er veldig opptatt av Kaptein Sabeltann, vikinger, ninjaer og denslags pakk.

Disse folkene er jo drittstøvler som voldtar, raner og dreper.

Hvordan ble de akseptert, og sett på som helter?

Hva blir det neste, Mohammed Atta actionfigurer?

My little Terrorist?

David Toska-kostyme (inkl. lusekofte fra Hardanger)

Osama løsskjegg?

Osama din Laban godtepose med ekstra seigmenn og 72 seigjomfruer

Dynamittbelter i samme stil som kruttlappistolene?

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg kjenner barn som leker Nokasranet og som hyller Toska, så tror det allerede har kommet dit, gitt...

Skrevet
Er det morsomt?

Måten det ble sagt på og når jeg leste det så var det morsomt, men ikke i praktis. Vi har lekerom på jobb og jeg må si at jeg er sjokkert over noen av barnas lek! Så en gang inn i lekerommet hvor en gutt står mot utganger så kommer en litt større gutt bakfra og brøler høyt og sinna "jeg skal drepe deg" så tar han armen rundt halsen til gutten som sto der og dro han ned i bakken. Dette er da snakk om gutter på en 9-10 år!

Andre ting jeg har sett er gutter på samme alder ca så går alene rundt i gata og later som hendene deres er maskingevær og lager skytelyder og bevegelser og sikter på fugler o.l

Den siste virker kanskje uskyldig så lenge han ikke har noenting i hånda, men jeg syntes likevel det er skummelt med tanke på at han går så alene å "skyter" på ting når han er så ung, hvem vet...

Gjest Frysepulver
Skrevet
Måten det ble sagt på og når jeg leste det så var det morsomt, men ikke i praktis. Vi har lekerom på jobb og jeg må si at jeg er sjokkert over noen av barnas lek! Så en gang inn i lekerommet hvor en gutt står mot utganger så kommer en litt større gutt bakfra og brøler høyt og sinna "jeg skal drepe deg" så tar han armen rundt halsen til gutten som sto der og dro han ned i bakken. Dette er da snakk om gutter på en 9-10 år!

Andre ting jeg har sett er gutter på samme alder ca så går alene rundt i gata og later som hendene deres er maskingevær og lager skytelyder og bevegelser og sikter på fugler o.l

Den siste virker kanskje uskyldig så lenge han ikke har noenting i hånda, men jeg syntes likevel det er skummelt med tanke på at han går så alene å "skyter" på ting når han er så ung, hvem vet...

:Nikke: Det leker de jeg kjenner også, samme aldersgruppe.

De forteller stolt at de ser nyhetene hjemme blant annet.

Dersom jeg får barn skal de få se UTVALGTE nyheter SAMMEN med meg - ikke fri flyt av "ein palestinar og tri israelarar blei drepne i Jerusalem i dag" og slikt...

Det er faktisk menneskerskjebner nyhetene handler om, det er ikke UNDERHOLDNING til inspirasjon for barns krigsleking

Skrevet

Det er vel ikke noe nytt at barn drar inn i leken sin ting de hører på nyhetene eller hører de voksne snakker om? Når jeg var barn på 70- og 80-tallet var både Espen Lie og Ayatollah Khomeini med i leken vår, uten at dette var mennesker vi så spesielt opp til. Det er vel kanskje en måte å bearbeide og ufarliggjøre inntrykkene på? Og det skal godt gjøres at barna ikke får med seg noe av det som skjer ute i verden.

Skrevet
Jeg kjenner barn som leker Nokasranet og som hyller Toska, så tror det allerede har kommet dit, gitt...

At de leker Nokasran betyr vel ikke at de ser opp til de som gjorde det. Da jeg vokste opp var leken inspirert av bla den kalde krigen, Treholt-saken, og ingen av osshar blitt spioner eller yrkesmilitære av den grunn. Lek er også en måte å bearbeide sterke inntrykk på, og for barn kan mye av nyhetene lett virker overveldende, og da trenger de å behandle det.

Skrevet

Lek er ikke en idolisering av virkeligheten. Det er en måte å fordøye inntrykk, sette dem i perspektiv på.

Lære hva som er greit, hva er ikke greit.

Barn leker for å lære og de leker for å utvikle sin forståelse av omverdenen. Også leker de fordi det er morsomt og fordi det er det unger gjør.

Skrevet
Lek er ikke en idolisering av virkeligheten. Det er en måte å fordøye inntrykk, sette dem i perspektiv på.

Lære hva som er greit, hva er ikke greit.

Barn leker for å lære og de leker for å utvikle sin forståelse av omverdenen. Også leker de fordi det er morsomt og fordi det er det unger gjør.

- nemlig! Som tatt ut av boka..er du førskolelærer...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...