Gå til innhold

Rushtidsavgift, sosial profil


Gjest S. Ø

Anbefalte innlegg

VG i dag: SP ved Samferdselsminister Navarsete vil innføre rushtidsavgift på 40 kr eller mer.

Dette er et godt forslag fordi: 1 de som jobber deltid kan jobbe mindre eventuelt være hjemme på heltid. Det vil frigjøre barnehage og parkeringsplasser.

2. Det vil gøre trafikk og parkerings forholdene bedre for de av oss som har råd til å kjøre egen bil, samme hva det koster.

3. Det er bra for miljøet.

Dette er vel noe alle miljøbevisste vil stemme for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon
VG i dag: SP ved Samferdselsminister Navarsete vil innføre rushtidsavgift på 40 kr eller mer.

Dette er et godt forslag fordi: 1 de som jobber deltid kan jobbe mindre eventuelt være hjemme på heltid. Det vil frigjøre barnehage og parkeringsplasser.

Dette er vel noe alle miljøbevisste vil stemme for...

Hvordan kan det at rushtidsavgiften økes føre til at de som jobber deltid kan jobbe mindre eller være hjemme på heltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Det vil gøre trafikk og parkerings forholdene bedre for de av oss som har råd til å kjøre egen bil, samme hva det koster.

Og de "som har råd til å kjøre egen bil, samme hva det koster", er antakelig hovedproblemet her.

I praksis blir resultatet at de som har en 8-16-jobb (for eksempel den typiske SVer, som er akademiker), har muligheten til å unngå avgiften hvis de vil, uansett om de tjener mye eller lite. De av oss som benytter privatbil i jobbsammenheng, må derimot betale, uansett om vi har råd eller ikke.

Interessant prinsipp: De som trenger et gode, må betale mer for at de som ikke trenger det, skal synes det er for dyrt å bruke det. 40 kroner? Jaja, månedslønnen min synker i såfall med 1600 kroner, og det er ikke en ting jeg kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi som er funksjonshemmet og MÅ bruke bil uansett hva vi skal, må igjen betale ekstra, noe vi ofte ikke har råd til. For min del ville en slik avgift innebære at jeg ville få enda større problemer med å få handlet eller kommet meg til undersøkelser og behandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann 42

Typisk at man smeller til med en avgift, før man har prøvd å bedre kollektivtilbudet og gjøre det berdre og billigere. Utrolig fantasiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, genial ide. La de som har minst bli fratatt muligheten til å få oppleve friheten en bil medfører med tanke på transport av barn til og fra barnehage, innkjøp av mat, besøke familie etc.

Slik blir man kvitt mange av de som bare opptar plass i trafikken og skaper kø. Så blir det mindre køståing for de rike, slik at de kan spare enda mere tid. Glupt, la de som har minst ta byrdene, og overlat det behagelige livet til de som er rike og kan drite i alle avgifter. Heia politikere, dere ruler, hilsen Røkke & co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, genial ide. La de som har minst bli fratatt muligheten til å få oppleve friheten en bil medfører med tanke på transport av barn til og fra barnehage, innkjøp av mat, besøke familie etc.

Slik blir man kvitt mange av de som bare opptar plass i trafikken og skaper kø. Så blir det mindre køståing for de rike, slik at de kan spare enda mere tid. Glupt, la de som har minst ta byrdene, og overlat det behagelige livet til de som er rike og kan drite i alle avgifter. Heia politikere, dere ruler, hilsen Røkke & co.

Nettopp, du har forstådt det. Dette er en avgiftsform som rammer de med lavest kjøpekraft, og lavest inntekt mest.

Det viser med all tydelighet hvor lite AP,SV og SP bryr seg om sine egne velgere.

De fører en politikk som passer politiker og akademikeres inntekt og livsstil.

Så er du av de heldige som har for mye penger, synes det er for lite regulering og avgifter i samfunnet vi lever.....

Får vi høy nok rushtidsavgift vil det ikke være regningsvarende å jobbe deltid, kanskje ikke eie 2 biler.

Det vil rett og slett bli rimeligere og bli hjemme ved kjøkkenbenken med barna, der alle SV og AP kvinner ønsker å være:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at man smeller til med en avgift, før man har prøvd å bedre kollektivtilbudet og gjøre det berdre og billigere. Utrolig fantasiløst.

På tide at noen tør foreslå det eneste som kommer til å virke. Sanheten er den at kollektiv tilbudet kommer ikke til å bli bedre før man fjerner storparten av bilene ifra veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja da trenger vel staten flere penger til å putte i en overfylt kasse mens gamle venter på å få plass på eldre sentre. Dette er den Norke stats måte å kreve enda mer "skatt" og vi vil godta dette etter en kort stund, for her er det ingen som protesterer for ekstra skatt..

Hadde de ekstra pengene gått til å redusere kolektiv kostnadene (dvs billett prisen) så ville de hatt et argument jeg ikke kunne motsi...

Heia staten :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG i dag: SP ved Samferdselsminister Navarsete vil innføre rushtidsavgift på 40 kr eller mer.

Dette er et godt forslag fordi: 1 de som jobber deltid kan jobbe mindre eventuelt være hjemme på heltid. Det vil frigjøre barnehage og parkeringsplasser.

2. Det vil gøre trafikk og parkerings forholdene bedre for de av oss som har råd til å kjøre egen bil, samme hva det koster.

3. Det er bra for miljøet.

Dette er vel noe alle miljøbevisste vil stemme for...

:nei: Er vel en grunn til at folk jobber deltid? De trenger pengene. vet ikke noen som jobber deltid som kan være hjemme jeg.

De som har råd til det kan kjøre? tenker de fleste har råd så lenge de har bil,men det var vel snakk om å bevare miljøet.

la oss si at alle sluttet å kjøre i gitt tidsrom. Ikke tro at det blir satt inn mere busser. Jeg vil se det før jeg tror det.

Når skal folk komme seg hjem? Kø,Kø, venting på buss. Da må de samtidig utvide åpningstidene på barnehagene, med den ekstrabet det vil bli for kommunene.

Dette er bare enda en snikskatt staten skal tilegne seg.

faktisk, så er det slik i store deler av landet at folk MÅ ta bilen for å rekke barnehager etter arbdag.

Alle skulle tatt bussen i en prøveuke. Ta den tiden det tar med bussen hjem. La barnehagen og sfo stå der med ungene til du er fremme.

Skal vi ta bussen hjem, så må vi vente 20 min etter arbtiden til bussen går.Så går den ikke der bh er. Da må vi gå et kvarter, så et kvarter hjem igjen.

Ikke tror jeg på mere busser, lengre/flere ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt feil å innføre dette før man har forbedret kollektivtilbudet. Men når det er gjort, slik at det å kjøre kollektivt er et reelt alternativ, så er jeg 100 % enig i en slik avgift. Det hadde selvsagt vært bedre å ikke være nødt til å ty til slike tvungne tiltak, men vi har ikke tid til å gjøre det på en "mildere" måte når så mange fortsatt kjører bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...