Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jenna88
Skrevet (endret)

Hei.

Jeg er 19 år, og begynner neste uke på første semester på journalisthøgskolen i Oslo. Jeg gleder meg veldig og teller ned timene til jeg setter kursen mot tigerstaden. :rødme:

Som dere kanskje skjønner, gleder jeg meg veldig til å studere i Oslo. Hovedgrunnen til jeg velger å studere der er på grunn av "veien videre". Jeg har et godt forhold til en tidligere redaktør som ønsker at jeg skal fortsette å frilanse for dem. Det er snakk om en ganske stor lokalavis, derfor anser jeg tilbudet som svært godt.

I tillegg håper jeg at jeg etterhvert får skrive litt i lokalavisa og får en fot innenfor de større mediehusene. Med andre ord, jeg kommer ikke til å flytte fra Oslo med det første.

Nåværende skoleår skal jeg leie hos en venninne for en gunstig pris på 2000 kr pr. mnd.

Hun blir ferdig med studiene i 2008, og kjæresten som nå bor i Sverige flytter inn hos henne til neste år, og da står jeg uten bolig.

Har derfor begynt å tenke i alternative baner, f.eks kjøp av leilighet.

Hovedgrunnen til jeg ønsker det, er rett og slett fordi jeg synes det er mye bedre å betale 4000-5000 til meg selv (altså, tilbakebetaling til foreldre) fremfor å leie hos helt fremmede mennesker.

Foreldrene mine er ganske positive, og faren min har lovet å kjøpe leiligheten til meg. Jeg må imidlertid betale 80% av kjøpesummen tilbake i ettertid (til tross for at foreldrene mine har det romslig økonomisk, må jeg tjene til det meste selv), noe jeg synes er ganske bra. Skal jeg flytte ut og studere vil jeg gjerne betale for meg selv. Jeg kommer nok til å få litt økonomisk støtte, men mesteparten må jeg tjene selv via lån/jobb ved siden av.

Til tross for at boligmarkedet ikke er spesielt attraktivt for kjøpere for tiden (slik jeg har forstått det), er det vel uansett bedre å finansere egen leilighet og forhåpentligvis selge med gevinst om noen år? Uansett skal det vel mye til for å tape store pengesummer hvis jeg kjøper en leilighet som ligger i et sentralt område og som er meget ny.

Hvis jeg skal kjøpe, kommer det til å bli en ny, fin leilighet med litt areal. Jeg tenker da: soverom, bad, kjøkken, stue.

Har planer om å ta kontakt med eiendomsmegler i nærmeste fremtid, men synes det er greit å vite litt før jeg tar kontakt.

Faren min har planer om å ta noen turer til østlandet i løpet av høsten, slik vi kan se på leiligheter sammen og eventuelt legge inn bud. Han kommer også til å ta kontakt med eiendomsmegler etter hvert, men jeg har sagt at jeg skal undersøke litt først.

Skal jeg formulere spørsmålene så konkret så mulig, er det i hovedsak dette jeg lurer på;

1. Generelt sett, det smart å kjøpe egen leilighet under studietiden?

2. Hvordan er mulighetene for å fryse nedbetalingen de første 2-3 årene?

3. Jeg antar det er foreldrene mine som må kjøpe i sitt navn ettersom jeg ikke har fast jobb? Antakeligvis kommer de til å kjøpe leiligheten med egenkapital, men det er mulig de tar opp lån. Har ikke diskutert det inngående med dem (ennå).

4. Sett at leiligheten faller i verdi, vil jeg da tape mye mer enn dersom jeg hadde leid privat hos noen i en periode på 5-6 år?

5. Hva ville du gjort, dersom du var i min situasjon?

Håper på tips og erfaringer. Økonomi og eiendom er IKKE min sterkeste side. :-)

Vet det er vanskelig å gi konkrete svar, og at det blir mye generelle svar.

Slik situasjonen er nå, frister det mye mer å kjøpe fremfor å leie.

Jenna.

Endret av Jenna88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Man bør vel stort sett eie leiligheten en stund (og prisene må stige/ikke synke) om det skal lønne seg, da det er endel utgifter forbundet med kjøp og salg. Men ved f eks lange studier eller når man kan regne med god prisstigning er det ofte lurt. Jeg må si jeg misunner endel tidligere skolekamerater at de kjøpte hybelleiligheter i Oslo indre øst midt på nittitallet...

2. I ditt tilfelle: Med mindre faren din er torpedo går det nok bra, om dere blir enige om det. Generelt er det vel ofte avdragsfrihet på endel lån de første årene, men dette er jeg ikke sikker på.

3. Om pengene skal lånes i banken går det an at de stiller som kausjoner pengene i sitt navister, men jeg synes det virker som dere får større frihet om DE (som også har egenkapital osv) låner og du betaler tilbake til dem og ikke banken...

4. Det kommer jo an på hvor mye den synker. Om du selger for det samme som du kjøpte for har du igrunn bare tapt utgifter ved kjøp/salg (megler, dokavgift osv) og det du har betalt i renter på lånet, og så er det jo ofte husleie o.l i bygårder selv om man eier :klø: .

5. Jeg tror jeg ville kjøpt, dvs fått foreldrne mine til å kjøpe :ler: så lenge du regner med å ha råd til å betale tilbake lånet. Jeg anser ikke sentrale områder i Oslo som så veldig risikable å kjøpe i. Selv har jeg ikke råd til å kjøpe.

Skrevet
3. Om pengene skal lånes i banken går det an at de stiller som kausjoner pengene i sitt navister, men jeg synes det virker som dere får større frihet om DE (som også har egenkapital osv) låner og du betaler tilbake til dem og ikke banken...

Hehe - det ble en ufrivillig morsom skrivefeil, men jeg mener kausjonister....

Gjest Jenna88
Skrevet

Takk for godt og reflektert svar, gjest. Det settes stor pris på.

Men er det ingen andre her inne som har kjennskap til markedet og vil dele synspunkter?

Hehe - det ble en ufrivillig morsom skrivefeil, men jeg mener kausjonister....
Skrevet

For det første så skal jeg ikke påstå at jeg har noen spesiell kunnskap om markedet, men vil alikevel driste meg til å komme med mine tanker.

Prisene i Oslo er jo som alle vet fryktelig høye og er kanskje på sitt høyeste akkurat nå. Renta er jo på god vei opp og folk begynner generelt å bli mer skeptiske til boligkjøp nå framover slik at prisene trolig vil synke. Dessuten vil en ny bolig nesten alltid synke i verdi etterhvert som tiden går og blir dermed vanskelig å selge med gevinst hvis ikke området eller markedet generelt er vilt, slik det har vært i det siste, men igjen - hvem vet hvor lenge det vil holde seg slik?

Slik jeg ser det så er dette ikke den rette tiden til å investere(altså kjøpe nå med håp om fortjeneste ved salg i fremtiden). Ser du derimot et leilighetskjøp som en nødvendighet og setter komforten ved å ha egen bolig høyere enn (den relativt store?) risikoen for å tape penger i det lange løp, så sier jeg bare go for it!

Men som sagt vil jeg ikke påberope meg noen store kunnskaper om boligmarkedet, dette er bare mine tanker etter å fulgt litt med på markedet det siste halvannet året og media.

Jeg og vil ha egen bolig.....!!

Skrevet
For det første så skal jeg ikke påstå at jeg har noen spesiell kunnskap om markedet, men vil alikevel driste meg til å komme med mine tanker.

Prisene i Oslo er jo som alle vet fryktelig høye og er kanskje på sitt høyeste akkurat nå. Renta er jo på god vei opp og folk begynner generelt å bli mer skeptiske til boligkjøp nå framover slik at prisene trolig vil synke. Dessuten vil en ny bolig nesten alltid synke i verdi etterhvert som tiden går og blir dermed vanskelig å selge med gevinst hvis ikke området eller markedet generelt er vilt, slik det har vært i det siste, men igjen - hvem vet hvor lenge det vil holde seg slik?

Slik jeg ser det så er dette ikke den rette tiden til å investere(altså kjøpe nå med håp om fortjeneste ved salg i fremtiden). Ser du derimot et leilighetskjøp som en nødvendighet og setter komforten ved å ha egen bolig høyere enn (den relativt store?) risikoen for å tape penger i det lange løp, så sier jeg bare go for it!

Men som sagt vil jeg ikke påberope meg noen store kunnskaper om boligmarkedet, dette er bare mine tanker etter å fulgt litt med på markedet det siste halvannet året og media.

Jeg og vil ha egen bolig.....!!

Tøys og tull! Prisene går en vei og det er oppover! Da jeg kjøpte for snart sju år siden var prisene "på topp" og det var en dårlig tid å investere på. Nå er leiligheten verdt det dobbelte av hva den ble kjøpt for.

Hvis du vil ha din egen bolig, så få ut fingeren og slutt å gjemme deg bak feige argumenter! :nei:

(Du høres ut som om du trenger et spark bak :fnise: )

Man er dessuten selv ansvarlig for å holde leiligheten ved like og gjøre den attraktiv på boligmarkedet, det er ikke en grunnregel at nye leiligheter synker i verdi. Nye leiligheter har som regel en ganske stor fellesgjeld, og man bør vurdere kjøpet sitt opp mot hvor mye man er nødt til å betale her. Lånet betaler man jo ned "til seg selv", som ts snakker om, men fellesutgiftene skal betales hver måned, og de har en tendens til å krype oppover, fremfor nedover. Så når ts skal vurdere hvor mye hun har råd til i måneden, må hun se det hun betaler ned på lånet, i tillegg til fellesutgiftene (og alt annet forefallende).

TS: Du er veldig heldig som har foreldre som ønsker å støtte og investere i deg på den måten. Jeg anbefaler deg å begynne med boligsparing for ungdom (BSU, se nettsidene til din bank). Du kan sette inn maks 15.000 i året, eller 1.250,- i måneden.

Ved å gjøre dette, får du for det første skattelette, men kan også stille med egenkapital den dagen du skal ta opp lån. På grunnlag av det får du et gunstigere lån enn du ville ha fått i utgangspunktet, samt at banken ser at du har vært i stand til å spare, noe som gir deg ekstra poeng.

Dersom du starter nå, kan du stille med 100.000 i egenkapital om 6-7 år! Velger du å ta deler av utdanningen din i utlandet, leier du ganske enkelt ut leiligheten, så slipper du å tenke på det. Husk å ta depositum!

Jeg var like gammel som deg da jeg kjøpte. Det er først nå jeg virkelig i dypet forstår hvor heldig og priviligert jeg har vært. Det betyr ikke at jeg har vært utakknemlig i mellomtiden, men man er rett og slett for ung til å forstå hva det er man sitter med, selv om man ikke tror at man er det. Den virkelige forståelsen og verdsettelsen vokser frem ettersom man blir eldre. Da jeg først leste hvor gammel du er, tenkte jeg at du er alt for ung, men jeg gjorde det jo, og det er jo blitt folk av meg!

Gjør en avtale med foreldrene dine om hvordan dere legger opp dette rent praktisk, så du ikke sitter med skjegget i postkassa noen år senere.

Skrevet

Har du pengene så er det klart at det er lurer å betale ned på lånet sitt enn å kaste pengene på husleie.

Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg ikke tvilt et sekund, har så langt betalt 180 000kr i husleie.

Gjest Elfrida
Skrevet

Når du har mulighetenn, og får hjelp av foreldrene dine, så syns jeg du bare skal gjøre det. Prisene har jo stabilisert seg litt i det siste, så det er jo ikke helt Texas på boligmarkedet heller.

Det verste som kan skje er at boligprisene går ned. Da vil det jo ikke lønne seg for deg å selge, men du skal jo bo et sted, og det du kjøper vil være tilsvarende billigere.

Hvis foreldrene dine kjøper leiligheten hovedsaklig med egenkapital så er du jo ikke fullt så utsatt for veldig høy rente som når hele summen kommer fra en bank heller.

Gjest Jenna88
Skrevet

Takk for gode svar, alle sammen. Setter pris på synspunkter, både positive og negative.

Jeg blir egentlig bare mer og mer "tent" på tanken om å investere i egen bolig. Jeg kan si meg enig i at boligprisene er høye nå, men slik jeg ser det, virker det ikke veldig naturlig at de kommer til å falle mye iløpet av de neste årene heller.

Jeg er nok veldig heldig som får hjelp av foreldrene mine, det skal jeg være enig i. De mener, i likhet med meg, at det er bedre å betale penger rett i egen lomme fremfor en utleier som jeg ikke har noe forhold til. Jeg kommer til å jobbe en del ved siden av studiene (studerer et fag som krever relevant praksis), derfor tror jeg ikke det skal by på store problemer å betale ned på lånet. Får jeg det veldig hardt økonomisk, er det ikke verre enn at jeg har en god venninne og kjæreste som ønsker å flytte inn.

Forhåpentligvis kommer jeg til å fortsette å bo på østlandet når jeg er ferdig utdannet, hvis ikke, leier jeg ut leiligheten til jeg kan selge med fortjeneste. Fin, nyoppusset tomromsleilighet med sentral beliggenhet vil vel alltids være grei å leie ut? :-)

Skrevet

Hvis du har muligheten til å kjøpe synes jeg du skal gjøre det.

Følg med på finn, så ser du hva leilighetene går for. Tipper du vil måtte betale ca 2 mill+ for en ok 2-roms på rundt 50 kvm.

Gjest Jenna88
Skrevet

Takk for svar. :-)

Jeg har fulgt med på finn og div. andre nettsteder. For min del er det like aktuelt å kjøpe i Drammensområdet (fordi jeg har planer om å jobbe der), og der ser det ut til at det finnes mange fine i prisklassen 1,5- 2,5 mill. Nå har jeg ikke sett noen av leilighetene ennå, men jeg har kontaktet et par meglere ang. visning.

Er imidlertid litt usikker på om jeg kjøper nå, eller om jeg venter til etter jul. Har leilighet til jul, med mulighet for forlengelse av leieavtale. Ettersom jeg deler med en venninne vil jeg gjerne at det praktiske skal fikse seg for henne også. :-)

Jeg har hørt at jeg ikke bør kjøpe enromsleilighet, siden de går først ned i pris. Jeg tenker derfor størrelseareal 2-3-roms, men vi får se hva det blir til.

Lurer imidlertid på om jeg personlig kan få lån i banken dersom foreldrene mine stiller som kausjonist? Har på en måte lyst å gå inn for dette prosjektet på egenhånd, ikke betale tilbake til foreldrene mine, men jeg skal prate med banken. Er det betraktlig dyrere mtp. renter hos dem, velger jeg selvfølgelig å betale ned til foreldrene mine istedet.

Har også hørt at jeg bør melde meg inn i OKNS eller noe sånt? Et firma som tilbyr førsterett ved kjøp av leilighet? Noen som kan informere mer om dette, og hvordan jeg evt. tegner medlemsskap?

Skrevet
Lurer imidlertid på om jeg personlig kan få lån i banken dersom foreldrene mine stiller som kausjonist? Har på en måte lyst å gå inn for dette prosjektet på egenhånd, ikke betale tilbake til foreldrene mine, men jeg skal prate med banken. Er det betraktlig dyrere mtp. renter hos dem, velger jeg selvfølgelig å betale ned til foreldrene mine istedet.

Har også hørt at jeg bør melde meg inn i OKNS eller noe sånt? Et firma som tilbyr førsterett ved kjøp av leilighet? Noen som kan informere mer om dette, og hvordan jeg evt. tegner medlemsskap?

Hvor mye lån du får avhenger av inntekten din og hvor mye du klarer å betale på lånet hver måned. Som student kommer nok ikke inntekten din til å være spesielt høy selv om du jobber ved siden av studiene. Jeg synes du skal ta i mot hjelp fra foreldrene dine hvis du har tilbud om det.

Du bør melde deg inn i OBOS fort som f. Koster 500 kroner å melde seg inn. Etter det koster det 200 kroner i året.

Gjest Jenna88
Skrevet (endret)

Det skal jeg gjøre.

Har fått tilbud av foreldrene mine, ja, og du har unektelig rett i at det antakeligvis er det smarteste.:-)

Har OBOS en nettside jeg kan registrere meg via, vet du noe om det?

Hvor mye lån du får avhenger av inntekten din og hvor mye du klarer å betale på lånet hver måned. Som student kommer nok ikke inntekten din til å være spesielt høy selv om du jobber ved siden av studiene. Jeg synes du skal ta i mot hjelp fra foreldrene dine hvis du har tilbud om det.

Du bør melde deg inn i OBOS fort som f. Koster 500 kroner å melde seg inn. Etter det koster det 200 kroner i året.

Endret av Jenna88
Gjest Jenna88
Skrevet

Edit:

Fant nettsiden, har fyllt ut innmeldingsskjema og mottatt e-post om at de har mottatt innmeldingen min.

Så da får jeg giro, samt div. informasjon tilsendt snarest. :-)

Det skal jeg gjøre.

Har fått tilbud av foreldrene mine, ja, og du har unektelig rett i at det antakeligvis er det smarteste.:-)

Har OBOS en nettside jeg kan registrere meg via, vet du noe om det?

Skrevet (endret)

Lykke til med boligjakt!

Endret av murray
Gjest Jenna88
Skrevet

Jeg liker OBOS. ;-)

Men hvordan fungerer det, egentlig, hvis jeg ikke deltar i buderunden? Det kan jo hende de som byr legger inn høyere bud enn meg? Og hvordan fungerer dette mellom OBOS-medlemmer, vil det si at alle som har vært medlem lenger enn meg kan stjele muligheten fra meg igjen?

Skrevet (endret)
Jeg liker OBOS. ;-)

Men hvordan fungerer det, egentlig, hvis jeg ikke deltar i buderunden? Det kan jo hende de som byr legger inn høyere bud enn meg? Og hvordan fungerer dette mellom OBOS-medlemmer, vil det si at alle som har vært medlem lenger enn meg kan stjele muligheten fra meg igjen?

Ja, de som har vært medlem lengre kan ta fra deg leiligheten.

Hvis du vil bruke forkjøpsretten tar du bare over den kjøpte leiligheten. Derfor er det vanlig at mange byr over seg selv for at prisen skal se avskrekkende ut.

Du liker obos nå ;) Men bare vent til du mister første leiligheten på forkjøpsrett...

Endret av murray
Gjest Jenna88
Skrevet (endret)

Jeg skjønner.

Det er jo egentlig blodig urettferdig da? At noen kjøper også kan jeg bare "stjele leiligheten" fra dem?

Men jeg kan bare stjele den hvis jeg byr mer enn de som har kjøpt den antar jeg?

Ja, de som har vært medlem lengre kan ta fra deg leiligheten.

Hvis du vil bruke forkjøpsretten tar du bare over den kjøpte leiligheten. Derfor er det vanlig at mange byr over seg selv for at prisen skal se avskrekkende ut.

Du liker obos nå ;) Men bare vent til du mister første leiligheten på forkjøpsrett...

Endret av Jenna88
Skrevet
Jeg skjønner.

Det er jo egentlig blodig urettferdig da? At noen kjøper også kan jeg bare "stjele leiligheten" fra dem?

Men jeg kan bare stjele den hvis jeg byr mer enn de som har kjøpt den antar jeg?

Ja, forkjøpsrett er noe skit. Du trer inn i det høyeste budet og knabber leiligheten foran nesa på kjøper. Trenger ikke delta i budrunden.

Gjest Jenna88
Skrevet

Egentlig burde alle som tror de kommer til å ende opp på østlandet melde seg inn i OBOS. Gjelder dette kun leiligheter i Oslo-området? Jeg vurderer nemlig også å kjøpe i Drammen (Buskerud) på grunn av deltidsjobb.

Jeg antar at jeg får beskjed fra OBOS når jeg skal "knabbe" leiligheten, da? Må jeg melde at jeg er interessert direkte til dem, eller sender de ut informasjon til alle medlemmene?

Hvis det er tilfelle, begynner jeg nesten å lure på om jeg i det hele tatt skal prøve å kjøpe leilighet i Oslo.

Håper OBOS kun har kontroll over et begrenset område, ikke hele Akershus inkludert Buskerud og fylkene rundt?

Ja, forkjøpsrett er noe skit. Du trer inn i det høyeste budet og knabber leiligheten foran nesa på kjøper. Trenger ikke delta i budrunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...