sapfo Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 Noen som har vært igjennom denne undersøkelsen og kan fortelle meg litt hvordan det forløp seg? Var det vondt? Skal snart på det og gruer meg helt sinnsykt mye,det høres så fælt ut synes jeg...uff!
mariposa Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Da skal du ha mottatt all informasjon om undersøkelsen i brevform fra sykehuset. Dette vil komme ssammen med brevet om når du har fått time. Det er flere sider med pasientinformasjon,alt for lang å skrive inn her.
¤flicka¤ Skrevet 14. august 2007 #3 Skrevet 14. august 2007 Jeg har gjort det, det var ikke så verst enda hele tarmen min var betent. Det virker likevel som det varierer fra person til person hvordan undersøkelsen oppfattes - noen har litt mer "kronglete" tarm enn andre. Direkte behagelig vil det nok aldri bli, men jeg regner med at det er god grunn til at du skal ha denne undersøkelsen så da er det kanskje best å bite tenna sammen? Det er viktig å følge instruksene ang tømming nøye, jo mer tømt tarmen er jo enklere blir den å undersøke. Dessuten, dersom tarmen ikke er helt tom kan det hende du må ta undersøkelsen om igjen... Det er helt normalt å være nervøs før en slik undersøkelse, men du må bare si fra om det når du kommer og si at du vil ha smertestillende og/eller beroligende. Første gang jeg tok koloskopi fikk jeg holde hånda til en av pleierne, litt flaut men også veldig beroligende Selve undersøkelsen vil antageligvis foregå slik at du går inn i et avlukke og tar av deg klærne. Du får et laken å surre rundt deg, før du legger deg ned på en benk. Først ligger du på siden, og legen stikker koloskopet inn i deg. Du vil deretter bli bedt om å snu deg over på ryggen, og legen vil kanskje blåse luft inn i tarmen din for å kunne se noe og føre skopet lenger inn. Hvis det skal tas vevsprøver vil du antageligvis bare føle dette som en lett napping, om du kjenner noe i det hele tatt. Det er viktig (men vanskelig, jeg vet) å prøve å slappe av mens undersøkelsen pågår, da blir den litt mer behagelig og går raskere! Lykke til, dette går bra!
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2007 #4 Skrevet 14. august 2007 Jeg ror at det verste med en koloskopi faktisk er det at det foregår i et privat område. Jeg har ikke gjort det selv, men har som sykepleier snakket med MANGE som har gjort det. Ingen synes det er behagelig, men direkte smertefullt er det vel ikke mange som synes det har vært. Lykke til!!!
Gjest Sofi3 Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Har vært gjennom dette selv. Direkte smertefullt er det ikke, men litt ubehagelig er det helt klart. Jeg syns det hjalp å bare slappe av og puste rolig. Syns ubehaget ved undersøkelsen var barnemat i forhold til magesmertene jeg hadde som var årsaken til at undersøkelsen var nødvendig..!
Gjest Gjest_pest Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Nå spørs det vel helt på hva grunnen til undersøkelsen er. For min del var noe av grunnen irritabel tarm, så det vil si at tarmen gikk bananas med en slange i seg. Jeg hadde relativt vondt vil jeg si, hylte og bar meg. Men gikk likevel relativt greit. Undersøkelsen gikk som følger: Først kom jeg inn på et eget låsbart rom med toalett. Der fikk jeg utdelt en pysjbukse uten stoff på rumpa. Deretter gikk jeg inn i rommet vedsiden av hvor jeg ble forklart av en sykepleier hvordan tarmen faktisk ser ut, hvor langt opp legen skulle ha slangen, og hva de ville sjekke. Deretter fikk jeg beskjed om å legge meg på siden, med hodet mot TV-skjermen. Slangen ble ført opp i tarmen, sakte og forsiktig først. Tarmen tok seg godt ut på TV Etter en av svingene fikk jeg beskjed om å legge meg på ryggen. Legen spylte litt vann inn tarmen for å få litt bedre oversikt. (Akkurat her hadde jeg så vondt at jeg ikke fulgte helt med på hva som skjedde). Å få vann i tarmen var forresten en veldig pussig opplevelse, men det var alt. Da han var kommet helt i enden av tarmen, dro han slangen ut igjen. Det var bare fint :D Deretter fikk jeg beskjed om å slippe ut all luften jeg klarte (les: fis alt du klarer!). Han la hele kroppsvekten på magen min føltes det ut som, så det var litt vanskelig. Men fikk nå til litt Deretter fikk jeg beskjed at jeg kunne gå og skifte, før legen kom inn til meg og fortalte om funn. Deretter var det hjem. Måtte dessverre være hjemme fra jobben resten av dagen, men det er det nok ikke alle som må.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå