Gå til innhold

Anbefal meg en gresk øy!


Gjest Gjest_Sanna_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sanna_*

Vi er to rolige voksne som vurderer å ta et par uker ferie i september/oktober. Vi er overhodet ikke interessert i hverken party eller shopping, men er derimot opptatt av historie, arkitektur og flotte naturopplevelser. Har tidligere vært flere ganger på Rhodos, alltid på høsten, utenom sesong, og bodd på de mindre stedene. Dette har egentlig passet oss fint, men det er jo så mange andre øyer man burde se. Hvilken vil DU anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hellasfarer

Kreta!

Den er ikke en typisk partyøy, og har i tillegg det kjente Knossos-palasset med mye spennende gammel historie.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chios og Lesvos, lei bil eller motorsykkel og reis på oppdagelsesferd på øyen, nydelige øyer begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Poros!

Liten og koselig øy i den Saroniske øygruppen. Apollo flyr charter, men det går like bra å ta rutefly til Athen, buss til Pireus og båt ut til øya. I september/oktober er det lavsesong og enkelt å få rimelige rom eller leiligheter.

Poros ligger bokstavelig talt bare et steinkast fra fastlandet (Peloponneshalvøya). Leier man bil, er det flere severdigheter innen rekkevidde, bl.a. Epidavrosteateret (2000 år gammelt amfiteater), Hellas' første hovedstad Nafplio, Mykene med løveporten og Agamemnons grav, Korinthkanalen osv. Kjører man "gammelveien" over fjellet fra Poros' "søsterby" Galatas på fastlandet, får man både en fabelaktig panoramautsikt over hav og øyer, og kjører gjennom flere sjarmerende og spesielle små fjellandsbyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chios er anbefalt og jeg kan bare tiltre. Når det gjelder interessant arkitektur har jeg fra arkitekthold via kjente hørt at Chios ligger langt foran Lesvos.

Chios har en rekke spennende landsbyer å utforske. Alt fra Genovesisk byggestil i og rundt Chora til Xystadekorerte hus i Pirgi, festningsbygde landsbyer som Mesta og Vessa... landsbyer med sukkerbithus, landsbyer hvor hovedbyggematerialet er den gulrøde thimianastenen, klosteret Nea Moni som står på unescos liste over verneverdige kulturminner og hvor søster miriam på 94 er eneste gjenlevende nonne som gjerne gir en omvisning, kirkene i Mesta, borgen i Chios by, et par moskeer, Korais bibliotek som er kjent for sin rikholdige samling gamle skrifter og bøker...

Chios historie er mangfoldig og dramatisk! Bare les om Anavatos, massakren i 1822, Cristoffer Columbus, Homer, mastiken, skipsfarten...

Naturen på Chios brer seg fra fjellandskap, klipper og frodige daler i nord, det fruktbare slettelandskapet Kambos midt på øya og klipper og det mer karrige sør hvor størstedelen av mastiktrærne befinner seg i mastichoria som blant annet består av Pirgi, Mesta og Olympi. Det er kun her mastiktrærne avgir kvaen sin. Det sies det kommer av tårene til hellige Isidoros, Chios skytshelgen da han ble drept. I sør finner du også dryppstensgrotten ved Olympi, åpnet for publikum for noen få år siden.

I tillegg finner du små og store strender spredt rundt hele øya. Noen med sand, flest med sten, noen med parasoller og solstoler, de fleste uten. Du finner også utallige tavernaer med god, hjemmelaget gresk mat av høy kvalitet!

Jeg har reist hit i 17 år og driver fortsatt og utforsker øya! Om en drøy måneds tid går turen ned dit igjen og lista over nye ting å utforske er allerede påbegynt :-)

Endret av Mixelite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Naxos eller Samos. Har vært på begge. Herlige øyer. Det er et aber når en skal reise til naxos og det er det at det er en så lang båtreise. Flyet lander på Santorini og så må en ta båt fra Santorini til Naxos. Men det finnes ikke maken til øy. Må bare oppleves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Santorini hørtes kjedlig ut før, for jeg ville ha feriested med fin strand, masse pary og flørt. Men etterhvert som jeg ble roligere og fant meg type ble saken annerledes. Han og jeg har vært der to ganger nå. :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...