Tyren Skrevet 16. august 2007 #61 Skrevet 16. august 2007 Jeg har vært i flere brylluper som har vært på en fredag og selv om jeg har tatt meg en fridag fra jobben pga det, så har ikke det vært noe problem. Det har kanskje vært litt mindre folk i kirken enn det det ellers hadde vært, men alle var tilstede ved mottagelsen og middagen. Jeg hadde syns det hadde vært gøy med datoen 080808 så hvis dere har lyst og gir beskjed i god tid til gjestene, så ser jeg ikke hvorfor det skal være noe større problem å gifte seg på en fredag enn lørdag... Jeg jobber også helger, så lørdag er vanskelig for meg uansett, må bytte og styre og ordne meg fri da også jeg.. Måtte til og med ordne meg frihelg når jeg skulle gifte meg selv...
_Boble_ Skrevet 16. august 2007 #62 Skrevet 16. august 2007 Jeg vill faktisk våge den påstand at det vanligste er å gifte seg en lørdag ja...
Lund Skrevet 16. august 2007 #63 Skrevet 16. august 2007 Vi har nå bestemt oss for å ha bryllupet vårt neste år (JIPPI;jeg er 2008 brud!!! ),og har veldig ønske om å ha det 08.08.08. Men pappa syns det var dumt at det var en fredag,siden folk da jobber osv... Burde vi gjøre som vi selv vil og allikevel ha det denne dage,når vi ønsker det,eller er det egoistisk av oss?? Vil jo ikke lage stort bry for familie og venner,hadde bare så lyst til å gifte oss på akkurat den datoen.. Vi skal ha det på en fredag,vi også
LilleSolstråle Skrevet 16. august 2007 Forfatter #64 Skrevet 16. august 2007 Nå blir det ikke bryllup den datoen allikevel.. :gråte: Sambo ble litt redd for at enkelte i familien hans ikke ville ha mulighet til å komme da. Og så forteller han at han har planlagt en stoor gave til meg til bryllupet,men han trenger tid og å spare penger (er visst ganske dyrt,og jeg trur jeg vet hva det er,men har ikke sagt det til han selvfølgelig). Så da ønsket han å gå tilbake til å ha 2009 bryllup,som først var planen. Det er selvfølgelig kjempe hyggelig at han har tenkt på å ordne denne tingen og han er kjempe gira + at jeg er ikke ferdig på skolen før neste jul,så det er sikkert lurt å bli ferdig med det før bryllupet. Sikkert teit av meg,for han vil så gjerne få gitt gaven på selve dagen. Allikevel klarer jeg ikke å føle meg litt skuffa over at det ikke blir neste år . Planene var klare og kirka var bestilt,så det var ganske trist å avbestille den. Jeg hadde da lyst på vinter-bryllup (valentines day er på en lørdag i 2009,og det er ikke såå lenge til),men det vil selvfølgelig ikke han. . Litt trist nå,men føler også at jeg virker utakknemlig som ikke er bare glad for at han allerede har planlagt gave. Ble litt utafor temaet det her,men..
_Boble_ Skrevet 17. august 2007 #65 Skrevet 17. august 2007 Det var leit å høre at du føler det slik. Det må være noe veldig fint du skal få da Lykke til med bryllupet deres
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #66 Skrevet 17. august 2007 Vi giftet oss på en fredag fordi dette falt på årsdagen vår, skulle vi ventet igjen måtte vi ventet i mange år for å få det til å falle på en lørdag (pga skuddår). Først tenkte jeg at datoen ikke var så viktig og ville legge det til lørdagen, men etter å ha snakket med familien forsikkret de meg om at fredag ikke var et problem og vi valgte derfor å legge det til den dagen. Jeg hadde nok forhørt meg litt med de viktigste gjestene for å se om dette ble problematisk for dem. Jeg hadde heller valgt en annen dag dersom det betydde at våre forlovere/foreldre og søsken kunne komme. Selv fikk vi ingen negative komemntarer (ei heller via jungeltelegrafen) på at vi valgte å ha det på en fredag. Når det gjelder barnevakt finner man nok dette dersom man er ute i god tid. Vi sa til våre gjester at dersom dette med barnevakt var et problem ønsket vi heller at de tok med barna enn at de ikke kunne komme, da kunne de om ikke annet være med på middag i alle fall, heller enn å ikke komme i det hele tatt. Nå var vi ikke så mange gjester, og det var bare de aller nermeste som kom. Disse ordnet seg gladligen en dag fri for å komme i bryllupet vårt, men jeg kan se at det kan bli litt problematisk for litt mer perifere gjester enn den aller nermeste famiile og venner.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #67 Skrevet 17. august 2007 Jeg hadde da lyst på vinter-bryllup (valentines day er på en lørdag i 2009,og det er ikke såå lenge til),men det vil selvfølgelig ikke han. . Litt trist nå,men føler også at jeg virker utakknemlig som ikke er bare glad for at han allerede har planlagt gave. Ble litt utafor temaet det her,men.. Om du ønsker sommer 2008 og han sommer 2009 er ikke vinterbryllup da et greit komprimiss? jeg syntes han bør strekke seg litt der. Men om du er ferdig på skolen vinteren 2007 er det ikke veldig tilrådelig å ha bryllup i februar, for planlegginga kan fort forstyrre den siste eksamensperioden (snakker av erfaring), men kanskje er januar nok til å ta seg av den siste planlegginga? Selv giftet vi oss tidlig i januar så det ble litt i det korteste laget opp i mot eksamen.
razmatazz Skrevet 17. august 2007 #68 Skrevet 17. august 2007 Så leit da SynneMarie. Skjønner at du blir skuffet. Men bryllupet ble heldigvis utsatt pga noe positivt
LilleSolstråle Skrevet 17. august 2007 Forfatter #69 Skrevet 17. august 2007 Om du ønsker sommer 2008 og han sommer 2009 er ikke vinterbryllup da et greit komprimiss? jeg syntes han bør strekke seg litt der. Men om du er ferdig på skolen vinteren 2007 er det ikke veldig tilrådelig å ha bryllup i februar, for planlegginga kan fort forstyrre den siste eksamensperioden (snakker av erfaring), men kanskje er januar nok til å ta seg av den siste planlegginga? Selv giftet vi oss tidlig i januar så det ble litt i det korteste laget opp i mot eksamen. Jeg er ferdig med eksamene i november,så da har jeg hele desember og januar ihvertfall. Trur det er nok tid? Sambo ville helst ha sommerbryllup,for jeg får ikke brukt gava på vinteren. en jeg trur vinter-bryllup hadde vært nyyydelig :rødme: Spørmålet er bare hva som er lurt i forhold til skolen,om de 2 siste månedene er nok til til å få ordna alt??
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #70 Skrevet 17. august 2007 Jeg er ferdig med eksamene i november,så da har jeg hele desember og januar ihvertfall. Trur det er nok tid? Sambo ville helst ha sommerbryllup,for jeg får ikke brukt gava på vinteren. en jeg trur vinter-bryllup hadde vært nyyydelig :rødme: Spørmålet er bare hva som er lurt i forhold til skolen,om de 2 siste månedene er nok til til å få ordna alt?? Dere må vel kunne klare å bli enig om datoen for bryllupet dersom dere skal dele resten av livet sammen?
LilleSolstråle Skrevet 17. august 2007 Forfatter #71 Skrevet 17. august 2007 Dere må vel kunne klare å bli enig om datoen for bryllupet dersom dere skal dele resten av livet sammen? Saken er den at han vil så gjerne at jeg skal få gaven på selve dagen og at jeg skal få brukt den,men det får jeg ikke gjort på vinteren,derfor vil han ha sommerbryllup. Jeg trur nemlig han skal kjøpe og fikse på en gammel Mini Cooper til meg(faren til bestekammeraten hans har mange minier stående som bare trneger å ordnes litt på),som har vært drømmebilen min i laang tid. Han gleder seg som en unge til å gi meg gava(men han vet ikke at jeg funnet ut hva det er,vil ikke ødelegge gleden for han). Men han syns også 14.februar hadde vært en artig dato,så stor mulighet for at det blir det. Vi har ikke fått snakka så veldig mye om det de siste dagene,for han har jobba sent. Det jeg tenker angående 14.februar er om det blir for dårlig tid med å ha desember og januar til å fikse ting. For i november har jeg avsluttende eksamen og må konsentrere meg en del om det. Er 2 måneder nok tid til å få alt klart???
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #72 Skrevet 17. august 2007 Er 2 måneder nok tid til å få alt klart??? Du kan jo gjøre det meste klart sommeren før, med bestillinger av alle slag. Dersom du har to måneer til å gjøre klar de siste detaljene er det mer enn lenge nok. Selv hadde jeg ca 3 uker uker på å gjøre mesteparten av siste avgjørelsene, tilpassningene, vielsen osv (pga skole som jeg sa) og det gikk også fint, selv om det ble litt knappt.
LilleSolstråle Skrevet 17. august 2007 Forfatter #73 Skrevet 17. august 2007 Du kan jo gjøre det meste klart sommeren før, med bestillinger av alle slag. Dersom du har to måneer til å gjøre klar de siste detaljene er det mer enn lenge nok. Selv hadde jeg ca 3 uker uker på å gjøre mesteparten av siste avgjørelsene, tilpassningene, vielsen osv (pga skole som jeg sa) og det gikk også fint, selv om det ble litt knappt. Det er sant bestiller jo kirke og lokalet så fort datoen er satt 100%. Pynt og diverse kan jeg kjøpe underveis,og kjolen er jo faktisk bestilt. Da må vi bare diskutere litt når gutten min er ferdig med å skru på bilen sin
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2007 #74 Skrevet 18. august 2007 TS, det var dere som var redd for kommentarer om at dere var så unge også?
Pastor Knut Skrevet 18. august 2007 #75 Skrevet 18. august 2007 Vi har nå bestemt oss for å ha bryllupet vårt neste år (JIPPI;jeg er 2008 brud!!! ),og har veldig ønske om å ha det 08.08.08. Men pappa syns det var dumt at det var en fredag,siden folk da jobber osv... Burde vi gjøre som vi selv vil og allikevel ha det denne dage,når vi ønsker det,eller er det egoistisk av oss?? Vil jo ikke lage stort bry for familie og venner,hadde bare så lyst til å gifte oss på akkurat den datoen.. Jeg synes dere skal gjøre som dere føler for. Og det er jo fullt mulig å gifte seg på den dagen og så ha festen på en annen dag. Det er dere som skal gifte dere. Ikke gjestene
LilleSolstråle Skrevet 18. august 2007 Forfatter #76 Skrevet 18. august 2007 TS, det var dere som var redd for kommentarer om at dere var så unge også? Var litt redd for reaksjonene til svigermor ja,etter reakjsonen jeg fikk av bestefar. Men det har gått kjempe bra,ho ble veldig glad
Pastor Knut Skrevet 18. august 2007 #77 Skrevet 18. august 2007 Jeg vill faktisk våge den påstand at det vanligste er å gifte seg en lørdag ja... Hvorfor vil du velge en slik påstand? Jeg ville ikke våget det.
Gjest Vampyra Skrevet 18. august 2007 #78 Skrevet 18. august 2007 Hvorfor vil du velge en slik påstand? Jeg ville ikke våget det. Så dra da frem noen statistikker da Jeg holder med Daria. Jeg har aldri vært invitert i et bryllup på en ukedag...
Pastor Knut Skrevet 18. august 2007 #79 Skrevet 18. august 2007 (endret) Så dra da frem noen statistikker da Jeg holder med Daria. Jeg har aldri vært invitert i et bryllup på en ukedag... Antakelig har Daria rett i at det vanligste med bryllup i Den norske kirke er at de holdes på lørdag. Så spørs det da om det ikke også finnes andre former for bryllup, der andre dager er like vanlige som lørdag Og her er litt statisikk som forteller at vi bør være litt mer forsiktig enn Daria med å våge påstander. I 2006 ble det inngått omlag 21700 ekteskap i Norge, men av disse var det bare 9600 som skjedde i regi av Den norske kirke. Hvilken dag er vanlig for de 12100 ekteskap som ble inngått andre steder enn i Den norske kirke? Se det, det er ikke uten videre enkelt å besvare, men det er ingen stor spådomskunst å gjette at ganske mange av dem ble inngått på andre dager enn lørdag. De ektskapsinngåelser der jeg har vært vigsler har en 50-50 lørdag-annen dag. Så jeg vil ikke våge påstanden om at lørdag er vanligst. Endret 18. august 2007 av Pastor Knut
Gjest Vampyra Skrevet 18. august 2007 #80 Skrevet 18. august 2007 Antakelig har Daria rett i at det vanligste med bryllup i Den norske kirke er at de holdes på lørdag. Så spørs det da om det ikke også finnes andre former for bryllup, der andre dager er like vanlige som lørdag Naturligvis, men totalt sett i Norge er nok lørdager absolutt mest brukt. Jeg bryr meg ikke hva slags vielse folk har.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå