Gå til innhold

Buss og tog


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg reiser en del ganger i året mellom Trondheim og Oslo. Pleier alltid fly Norwegian, og det kommer som regel på rundt 700 t/r. Iblant sjekker jeg togpriser for moro skyld, men de koster stort sett flere hundre kroner mer. Reklamen med den irriterende ungen som maser og får til svar at alt koster 199 kroner er ganske misvisende, siden man må være veldig tidlig ute for å få de billettene. Det jeg lurer på er, hvorfor i all verden betaler noen hundrevis av kroner MER for å sitte 7-8 timer på tog istedenfor å fly billigere? Er det SÅ mange med flyskrekk i dette landet? Eller er det ekstrem miljøbevissthet? Buss tar enda lenger tid enn tog. Hvem er disse menneskene som fyller opp norske busser og tog?

Dette er ikke reklame for flyselskapene altså, jeg bare lurer på om det er noen her inne som velger buss og tog der man kan fly billigere, og hvorfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Vel, med tog kommer du fra sentrum til sentrum, så du slipper kostnadene med frakt til og fra flyplassen, og slipper å troppe opp en time i forveien for å sjekke inn. Du har all bagasjen tilgjengelig hele tiden, kan bevege deg rundt på hele turen, og det er mer å se ut av vinduet. Og når du kommer fram slipper du å vente på bagasjen.

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tog er mer miljøvennlig, man slipper å sjekke inn bagasje, man kan ha med seg så mange vinflasker/toalettsaker osv man vil- ingen liten gjennomsiktig pose...

For min del tar jeg ikke toget hvis det blir dyrere enn fly (er tross alt student!), men man må ikke bestille spesielt tidlig for å få billigbilletter. 199,- eller 299,- én vei blir mye billigere enn å reise med fly, man slipper jo unna transport til flyplassen, ekstrabetaling for bagasje osv. Og så slipper man å møte opp så tidlig! Jeg bruker noen timer med fly også, selv om selve flyturen bare tar i underkant av en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med tog kommer du fra sentrum til sentrum, så du slipper kostnadene med frakt til og fra flyplassen, og slipper å troppe opp en time i forveien for å sjekke inn. Du har all bagasjen tilgjengelig hele tiden, kan bevege deg rundt på hele turen, og det er mer å se ut av vinduet. Og når du kommer fram slipper du å vente på bagasjen.

I eksemplet med Trondheim kommer man uansett flere timer tidligere frem med fly, selv om man regner med både transport til og fra flyplass, venting på bagasje hvis man har det, etc. Pleier reise uten håndbagasje, og trenger ikke sjekke inn med Norwegian. Det er sant at det er trangt på fly, men hvor mye trenger man egentlig bevege seg i løpet av 50 minutter :)

NSB har forresten fryktelig upraktiske websider. En ting er at jeg aldri har funnet 199-kronersbillettene der, men hvorfor i all verden legger de inn datoer langt frem i tid, og når man så har valgt datoer så får man beskjed om at det er for langt frem. Og når det ikke lenger er for langt frem så er billigbillettene borte :nei:

Sist gang jeg fløy satt det en skrikerunge bak meg og sparket i stolryggen, og en annen en foran og dunket i setet foran. Men gjett om jeg var glad for at de ikke var medpassasjerene mine på en 8 timers busstur :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
I eksemplet med Trondheim kommer man uansett flere timer tidligere frem med fly
Ja, på lengre strekninger kommer man fortere fram med fly, det er innlysende. Men du lurte på hvorfor noen allikevel foretrekker tog, og jeg kom med noen grunner for hvorfor jeg tror det er sånn.

Tog er mye mer fleksibelt også, f.eks hvis man ikke skal fra Oslo til Trondheim, men fra Hamar til Oppdal f.eks. så er nok toget mye kjappere enn å komme seg til flyplassen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog er mye mer fleksibelt også, f.eks hvis man ikke skal fra Oslo til Trondheim, men fra Hamar til Oppdal f.eks. så er nok toget mye kjappere enn å komme seg til flyplassen osv.

Ja, jeg lurte jo kun på hvorfor folk velger tog der det finnes fly på strekningen, selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nattoget mellom Bergen og Oslo er ofte billigere enn å fly. Der får jeg ofte tak i billetter til rundt 350 kr, og det er uten at jeg trenger være veldig tidlig ute. Jeg slipper dyr transport til og fra flyplassen, og siden jeg reiser om natten så sover jeg jo akkurat som jeg ville gjort om jeg var hjemme, så at jeg reiser merker jeg jo ikke noe til. Så på den måten sparer jeg faktisk tid, i våken tilstand ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid tog mellom Trondheim og Oslo. Det er billigere hvis vi bestiller tidlig, og dessuten er det veldig avslappende. Bare gå ned på stasjonen, sette seg på toget og sitte der til vi kommer fram. Så har jeg god tid til å slappe av og lese bok eller småprate med kjæresten. Det beste er likevel å slippe all køståing, usikkerhet ang vær/vind/streik/kø i sikkerhetskontrollen osv og å måtte passe på at all bagasjen er pakket riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun tatt innenlandsfly en gang, og det var fra Trondheim til Oslo. Brukte nesten like langt tid som toget ville tatt, da det var både forsinkelser og rot med bagasjen.

I tillegg ble det mer enn dobbetl så dyrt.

Men stort sett skal jeg aldri flyplassby-flyplassby når jeg resier i Norge, og mitt hjemsted ligger minst 4 timers kjøring fra nærmeste flyplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte mye studenter som tar tog og kanskje buss blant de som må reise et stykke. Spesielt ved semesterstart og slutt. Disse datoene er jo for studenter fastsatt i lang tid så man kan få billige turer samt med et stort bagasjelass/flyttelass slipper man ekstra gebyr for dette på tog, med unntak av sykkel som må bestilles plass til.

Jeg syns selv tog er koselig, avslappende og deilig og har jeg det ikke travelt eller tar bil så er tog et godt alternativ. Men tar og tog fordi det går steder flyene ikke går... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det minst avslappende jeg vet om er å sitte stille i timesvis, får heller ikke sove på tog med mindre det er sovekupe (og dermed enda dyrere). Klart i unntakstilfeller kan forsinkelser føre til at det tar lang tid med fly, men uforutsette ting kan også skje på tog. Som når bergensbanen kjører seg fast i snøen og man må vente i timesvis på å bli reddet ut.

Til syvende og sist blir det å vurdere hva som er enklest opp mot hva som er billigst. Og i de tilfellene der flyet også er billigere blir valget enkelt. Forstår ikke de som kjøper dyre togbilletter på strekninger der det går billigfly. Hvis man tenker på flytog vs. flybuss ut av Oslo feks, hvem ville valgt bussen hvis den var dobbelt så dyr som det raskere toget? Jeg pleier ta flybussekspressen pga den er langt rimeligere enn toget, spesielt med kundekort (halv pris). Men skulle jeg valgt tog fremfor fly til Trondheim måtte det vært myyye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trondheimspendler

Har oppdaget at flyprisene stiger veldig de siste dagene frem mot avreise, etter hvert som plassene begynner å fylles opp. Kan tenke meg at mange av de som velger tog eller buss kan være de som bestiller i siste liten når flybillettene blir dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det har blitt så mykje stress med det å fly, serleg i det siste. Mas og køståing overalt, sure folk i sikkerhetskontrollen (og det at ein må kle av seg belter, og til og med genser, og sko, eg føler meg litt tråkka på når det er slik). Før var det litt luksus, med noko å spise på flyet, og litt rolegare tilstandar. No er det ein stor saueflokk overalt, og folk blir kommandert hit og dit.

Alle dei siste gongane eg har flydd frå Trondheim til Oslo har flyet anten vore forsinka, eller innstilt. Dette er oftast SAS, faktisk.

Reiser mykje Trondheim-Oslo med jobben. Og vi må faktisk rekne med at vi blir eit par timar forsinka, slik at når nokon frå Trondheim skal halde føredrag i Oslo må vi alltid be om å få halde det på slutten av dagen, og ikkje på byrjinga av seminaret.

Eg irriterer meg òg over dei svinedyre taxiprisane til og frå flyplassen, og flytoget som kostar 170 (?) kr for ein tur på 25 minutt!! Eigentleg heilt uhøyrd... Når eg reiser på fritida tar eg det vanlege toget, men det går jo ikkje når eg skal rekke eit seminar.

Fordel med tog i mine augo er:

Sentrum til sentrum

Ro på reisen, litt meir "verdig" reise, mindre saueflokk-tilstandar

Billig (for meg har det vore lettare å finne billige togbillettar i det siste enn billige flybillettar)

Eg håpar det kjem eit hurtigtog Trondheim-Oslo snart, som tek kanskje 4-5 timar. Då hadde eg kutta ut flyginga heilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...