estrella Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 (endret) Men nå har jeg egentlig fått de svarene jeg lurte på.. Så tusen takk ALLE SAMMEN ^^ Endret 13. august 2007 av estrella
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Vet du i det hele tatt hva medisin går ut på??? Spesiell studiekompetanse er ikke noe bestemt. Men for medisin har de praktisert det slik at du må ha full fordypning i kjemi, halv fordypning i vanskelig matte og fysikk, eller full fordypning i lett matte i stedet for vanskelig matte. Skal man komme inn rett fra vgs i Norge bør man ha gode karakterer, kan ikke tenkte meg at noen klarer det etter å ha gått helse og sosial. Så hvordan skal du komme inn?, rett fra vgs, bruke flere år på å sanke poeng, eller dra til Polen/Tsjekkia eller noe slikt land?
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 Riktig som gjest forklarer her.. Du må gå vanlig allmenn om du vil inn på medisinstudiet. Altså vanlig allmenn vgs MED de fagene som gjest sier. Det er valgfag på allmenn fra andre år, hvor du kan da ta disse du trengr
Gjest _Leela_ Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 Som nevnt ovenfor trenger man for å komme inn på medisin i Norge generell studiekompetanse og i tillegg må man ta realfag: matematikk (2MX/2MY/3MZ ), fysikk (2FY) og kjemi (3KJ). Så hvis du vil gå denne veien blir det iallefall et påbygningsår for å få generell studiekompetanse og i tillegg må du ta realfagene. Realfagene kan taes på de fleste videregående skoler og en del private gymnas som Sonans og Bjerknes (sistnevnte er vel typiske steder for å ta opp igjen fag.) Som tidligere nevnt så kreves det gode karakterer for å komme inn på medisin i Norge. I utlandet er det lavere karakterkrav for å komme inn pluss at de ikke nødvendigvis krever at man har spesiell studiekompetanse.
estrella Skrevet 13. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. august 2007 Vet du i det hele tatt hva medisin går ut på??? Spesiell studiekompetanse er ikke noe bestemt. Men for medisin har de praktisert det slik at du må ha full fordypning i kjemi, halv fordypning i vanskelig matte og fysikk, eller full fordypning i lett matte i stedet for vanskelig matte. Skal man komme inn rett fra vgs i Norge bør man ha gode karakterer, kan ikke tenkte meg at noen klarer det etter å ha gått helse og sosial. Så hvordan skal du komme inn?, rett fra vgs, bruke flere år på å sanke poeng, eller dra til Polen/Tsjekkia eller noe slikt land? Hva vet du om mine karakterer? Sorry meg altså, men herregud, det var ikke spørsmålet mitt. Ja, jeg vet hva medisin går ut på. Jeg spurte hvordan eg kunne få spesiell studiekompetanse, pga hvis jeg kun tar et år med påbygg, så får jeg ikke fagene jeg trenger for og komme inn, slik som alt jeg trenger innenfor matte, biologi og kjemi. Har det noe og si hvilket land jeg vil studere i? Alt jeg ville vite var et svar på spm mitt.. (hvis du lurer så er karakterene mine: fem 6ere, seks 5ere.. og ja, jeg vet med disse kan du ikke komme inn på medisin i Norge, men dette er fra VG1. Jeg har fortsatt en liten stund til og få resten av 5erne til 6.. Og nei, jeg skal ikke studere i Norge;-) Men i Australia..) Var det noe mer du ville rakke ned på når det komme til helse og sosialfag eller.. ?
estrella Skrevet 13. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. august 2007 Riktig som gjest forklarer her.. Du må gå vanlig allmenn om du vil inn på medisinstudiet. Altså vanlig allmenn vgs MED de fagene som gjest sier. Det er valgfag på allmenn fra andre år, hvor du kan da ta disse du trengr Ja, men igjen, så kan en faktisk ta den veien jeg har valgt. Jeg sjekket med rådgiverne før jeg tok denne veien.. Og da må jo det gå ann, hvis de har sagt det? At jeg kan ta to år med påbygg for og få alle fagene jeg trenger? De lyver vel ikke:-S (Hvis de gjør det..hehe, da griner jeg seriøst)
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Men husk at det er karakterer i de allmenne fag (norsk, engelsk, matte, kjemi, geografi, historie osv)som gjelder og ikke helse og sosialfag som er med i opptaket.
estrella Skrevet 13. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. august 2007 Som nevnt ovenfor trenger man for å komme inn på medisin i Norge generell studiekompetanse og i tillegg må man ta realfag: matematikk (2MX/2MY/3MZ ), fysikk (2FY) og kjemi (3KJ). Så hvis du vil gå denne veien blir det iallefall et påbygningsår for å få generell studiekompetanse og i tillegg må du ta realfagene. Realfagene kan taes på de fleste videregående skoler og en del private gymnas som Sonans og Bjerknes (sistnevnte er vel typiske steder for å ta opp igjen fag.) Som tidligere nevnt så kreves det gode karakterer for å komme inn på medisin i Norge. I utlandet er det lavere karakterkrav for å komme inn pluss at de ikke nødvendigvis krever at man har spesiell studiekompetanse. Å Jippi!! Det var det svaret jeg trengte:-D Det var slik jeg trodde, at jeg må ta to år ekstra, slik jeg får alle fagene! Flaks.. hehe^^ Jeg andre land er lettere, slik som Polen..
estrella Skrevet 13. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. august 2007 Men husk at det er karakterer i de allmenne fag (norsk, engelsk, matte, kjemi, geografi, historie osv)som gjelder og ikke helse og sosialfag som er med i opptaket. Ja, det vet jeg:-D
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 13. august 2007 #10 Skrevet 13. august 2007 Ja, men igjen, så kan en faktisk ta den veien jeg har valgt. Jeg sjekket med rådgiverne før jeg tok denne veien.. Og da må jo det gå ann, hvis de har sagt det? At jeg kan ta to år med påbygg for og få alle fagene jeg trenger? De lyver vel ikke:-S (Hvis de gjør det..hehe, da griner jeg seriøst) Hvis de har sagt det til deg, så må det jo stemme. Men det er hvertfall en god del fag du må ha for å få generell studiekompetanse; slik som masse norsk, nynorsk, engelsk, historie, samfunnslære. For å kunne studere medisin må du i tillegg ta kjemi, mattefordypning, fysikk. Om det går ann å ta dette for seg selv i et eventuellt påbyggningsår to har jeg faktisk ikke hørt om før, men om du er blitt fortalt at det går ann, så bør det jo gjøre det
Gjest _Leela_ Skrevet 13. august 2007 #11 Skrevet 13. august 2007 Hvis de har sagt det til deg, så må det jo stemme. Men det er hvertfall en god del fag du må ha for å få generell studiekompetanse; slik som masse norsk, nynorsk, engelsk, historie, samfunnslære. For å kunne studere medisin må du i tillegg ta kjemi, mattefordypning, fysikk. Om det går ann å ta dette for seg selv i et eventuellt påbyggningsår to har jeg faktisk ikke hørt om før, men om du er blitt fortalt at det går ann, så bør det jo gjøre det Tror det er mulig å gå denne veien ja, studerte et halvt år sammen med ei som var utdannet frisør og hun planla å bli lege. Hun hadde tatt generell studiekompetanse + de nødvendige realfagene på Sonans (evt ei lignende skole, husker ikke helt). Litt usikker på hvor mange år hun hadde brukt da, men vil tro det kan gå på to år. Mener å huske at hun hadde et snitt rett under femmern og hun hadde blant annet kommet inn på medisin i Tyskland (søkt gjennom det tyske opptaket og ikke på de mest prestisjefyllte skolene der.) Ellers stemmer det vel som tidligere nevnt her oppe at det er karakterene dine fra påbygningsåret og realfagene som teller, ikke nødvendigvis de du har i helse og sosialfag. Uansett ønsker jeg deg lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2007 #12 Skrevet 13. august 2007 Grunnen til at jeg spurte om du vet hva medisin går ut på er uvitenheten i spørsmålene dine. Det kreves ikke biologi for å komme inn som du selv sier.(Selv synes jeg de burde kreve det, men nå er det nå slik at de ikke gjør det.) Vi var en god del som ville bli leger på ungdomsskolen(5). Men det var kun to av oss som begynte på legestudiet. De som begynte på helse og sosial av oss, var ikke teoretisk flinke, så det ble med drømmen for dem om legestudiet. Om du virkelig er en seriøs person så ønsker jeg deg all lykke med legeutdanningen. Men jeg skal love deg at det å få bestått på en eksamen i medisin er mye vanskeligere enn noen seksere på helse og sosial. Hvis du virkelig ville bli lege var det ikke lurt av deg å velge helse og sosial, jeg har ikke møtt noen her som har gått den retningen. Er du uansett seriøs om legeyrket tror jeg Norge kan være bra, vi får veldig god oppfølging her og det virker ekstremt seriøst. Nå er det som sagt kommet en ny reform, men jeg tror ikke de vil endre inntakskravene til tross for dette. Jeg ville begynt med kjemien(for det må du ta fullt ut uansett, og dette er noe du må mestre), http://www.kjemi.uio.no/skolelab/evu_kurs/...200v/index.html her er en link som omhandler kjemi på VGS. Om du har tid så sett deg litt inn i biologien. Anyways good luck.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå