Gå til innhold

Låner bort bilen til en uten lappen


Amalie_85

Anbefalte innlegg

Visst du låner bort bilen din til noen, og denne personen klarer å kjøre på en annen bil. Det viser seg da at personen ikke har lappen. Hva vil da skje med bileier?

Har det noe å si om man visste at fører ikke hadde lappen?

Eller eventuelt da ikke visste at fører ikke hadde lappen?

:reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsikringa gjelder ikke dersom bilføreren i ulykkesøyeblikket ikke har lappen. For at ikke den uskyldige parten skal bli skadelidende kommer forsikringsselskapet til å sende regresskrav til bilføreren, og trolig også bileieren.

Formelt sett er det uvesentlig om eieren vet eller ikke vet om den som låner bilen har lappen. Akkurat som den som skal kjøre bil skal ha førerkort (og la være å kjøre om en ikke har det) skal bileieren forsikre seg om at den som låner bilen har førerkort OG er skikket til å kjøre (altså edru, ikke har en sykdom dom kan gjøre bilkjøring farlig osv).

Bilfører kan bli straffet, og det kan også bileieren, fordi vedkommende ikke har forsikret seg om at den som lånte bilen hadde førerkort.

Det føles kanskje urettferdig, men sånn er reglene, og de plikter enhver som har førerkort (og det har de fleste bileiere) å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er straffbart å la en som ikke har lappen kjøre bilen.. Og bileier skal forsikre seg om at den personen h*n låner bilen til ikke er påvirket og har gyldig førerkort. Trafikkforsikringen vil erstatteskaden på føreren, passasjer og dem i den andre bilen, men de har også full rett til å trekke tilbake premien ettersom han kjørte ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det kan det hende at eier da må betale noen bøter av noe slag da.

Og jeg syns ikke det høres urettferdig ut i det hele tatt. Jeg er skeptisk bare til å låne bort bilen min til folk jeg ikke har vært med i bil før, så jeg vet hvordan de kjører!

Men hadde jeg stolt på en person og personen kommer å spørr om å låne bilen hadde jeg vel lånt den bort, og kanskje ikke tenkt på at personen ikke har lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss fare for at akkurat det skal skje, Amalie.

Om h*n mista lappen dagen før, så hadde h*n sikkert ikke fortalt det.

Men hallo??? Tenk å være så teit at en låner en annen person sin bil for å kjøre ulovlig, da. Bevisst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du låner bort bilen din til noen, og denne personen klarer å kjøre på en annen bil. Det viser seg da at personen ikke har lappen. Hva vil da skje med bileier?

Har det noe å si om man visste at fører ikke hadde lappen?

Eller eventuelt da ikke visste at fører ikke hadde lappen?

:reise:

Du som låner vekk bil er forpliktet til å forvisse deg om at låneren har lappen.(og er edru)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare pass på og alltid forsikre deg om at den som låner bilen kan kjøre! Det er så viktig, og en jeg kjente mistet livet p.g.a h*n ikke hadde lappen. Det er så idiotisk, men tenk også på han som lånte bort bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var mest frekt av personen å spørre om å låne bilen, når h*n vet ikke har lappen.

Men h*n var visst ærlig nok til å gjøre opp for eier!

Men like vel, jeg tror jeg hadde kjeppjaga personen visst det hadde vært snakk om min bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelt sett er det uvesentlig om eieren vet eller ikke vet om den som låner bilen har lappen.

Dersom man kan sannsynliggjøre at man handler i god tro vil det ikke få noen konsekvenser for bileier. Hvis personen sier at de har lappen og det ikke er noen åpenbar grunn til å tvile på det, så har man handlet i god tro. Og i de fleste tilfeller blir det ikke bileier spurt en gang om hva han/hun trodde. Man er ikke forpliktet til å kreve å se førerkort eller foreta en promilletest før man låner ut bilen sin.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man kan sannsynliggjøre at man handler i god tro vil det ikke få noen konsekvenser for bileier. Hvis personen sier at de har lappen og det ikke er noen åpenbar grunn til å tvile på det, så har man handlet i god tro. Og i de fleste tilfeller blir det ikke bileier spurt en gang om hva han/hun trodde. Man er ikke forpliktet til å kreve å se førerkort eller foreta en promilletest før man låner ut bilen sin.

Det har du rett i, Eir.

Formelt sett er bileier ansvarlig, men politiet har anledning til å bruke skjønn. Hvis det er åpenbart at bileier burde skjønt at låneren ikke var i stand til/ikke hadde lov til å kjøre bil, vil nok vedkommende få høre fra dem. Ellers går det nok stort sett greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...