Gjest Jenna88 Skrevet 22. oktober 2007 #21 Skrevet 22. oktober 2007 Selvsagt er man ikke mer ustabil som enslig. :kaffe: Men det kan jo tenkes at BUF ser det sånn at et hjem som har en slags failiekonstellasjon og der begge parter er enige om å gå inn i denne rollen, vil fungere bedre over tid, enn et hjem der det kanskje kommer en ny samboer eller kjæreste inn, som kanskje ikke liker denne oppgaven. Skal man tilby fosterhjem eller avlastningshjem, så må man kunne stå løpet ut. Ideelt sett. Du er ganske hissig. Kanskje du skal bytte nick til storebøll? Jeg ser argumentet om at et par har større muligheter til å avlaste hverandre, og at barnet blir kjent med andre barn. Men, mange velger jo i dag å leve som enslige... og som enslig/uten barn har en vel større ressurser til å ta seg av barnet enn hvis en har 3 unger selv? På den måten står jo barnet alltid i fokus.
Sans Skrevet 22. oktober 2007 #22 Skrevet 22. oktober 2007 At man ikke blir godkjent som fosterforelder med en gang som enslig, det kan jeg forstå. Men det bør jo egentlig komme litt an på fosterbarnet, da... Kanskje er det et fosterbarn som ville hatt best av et hjem med bare en voksen å forholde seg til? Uansett, som avlaster kan du gjerne være enslig. Det kan være en enslig mor uten nettverk som trenger barnefri en helg i måneden for å komme a jour med skolearbeid. Det kan være et funskjonshemmet barn som trenger noe nytt, med foreldre som trenger hvile... Det var en som nevnte noe som hørtes ut som beredskapshjem ovenfor, dvs at du får et barn å ta deg av på ubestemt tid, til en mer varig løsning er å oppdrive. Kan godt hende du kan det, men vet ikke hvordan det funker. Lykke til! Og flott at du har lyst til å bidra med noe ovenfor de som ikke alltid har det så greit. Sånt blir jeg så glad av.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #23 Skrevet 22. oktober 2007 De kunne vel ha informert om at du ikke var aktuell før de kom på hjemmebesøk. Jeg antar de var informert om sivilstand i forkant. De kunne i det minste sagt det under besøket. De visst jo om din sivilstand før de kom på besøk, så den egentlige årsaken er nok ikke din sivilstand... Kanskje det er noe Gerd-Liv Valla-misfortått selvinnsikt ute og går her?
Gjest =tentacle= Skrevet 22. oktober 2007 #24 Skrevet 22. oktober 2007 En kamerat av meg er på en måte avlaster. Vet ikke helt hvilken stilling det er, men han kan plutselig midt på natten få telefon av barnevernet med beskjed om at du nå har vi en unge som vi har tatt med oss og han må bo hos deg på ubestemt tid. Han har som oftest noen hos seg hele tiden. Han er singel, bort i knøttelitten leiligheten, har ADHD og er 20 år. Så jeg syntes det fortsatt er litt rart at TS ikke får lov. Det går an å være avlaster og fosterhjem som enslig, og en person skal fint klare å ha et barn med spesielle behov f.eks en helg i måneden. Man matcher jo barn med aktuelle voksne som de kan passe med, det er bare en fordel om de har litt å velge i. Er de bortskjemt på kandidater i overflod kan det være mange fordeler for barnet med å være i en større besøksfamilie, eller er kanskje grunnen for avslag en annen enn den oppgitte, og så velger saksbehandler en lettvint måte å gi avslaget på?
Gjest Frysepulver Skrevet 22. oktober 2007 #25 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg kjenner en singel som er forstermor. Dessuten jobber min tante med nettopp denne plasseringsproblematikken og hun sier hun ikke tenker på sivilstand når hun anbefaler/ikke anbefaler - så det er ihvertfall på vei Kunne også tenke meg å være avlaster/fostermor, men nå bor jeg litt dumt til. Håper likevel at det vil være en mulighet for meg når jeg ikke lenger bor i et litt lite hus
Gjest vsn Skrevet 24. oktober 2007 #26 Skrevet 24. oktober 2007 Stikkordet er vel stabilitet, tenker jeg. De ungene som det er aktuelt å plassere i et avlastningshjem eller et fosterhjem, trenger først og fremst stabilitet og forutsigbarhet. Og da er det bra at det er to som deler belastningen med å være avlastning, og at det er to som har vært sammen en stund, er trygge på hverandre, og trygge på at de skal ta jobben og stille opp i den grad det trengs. Hvis du pt er alene, så er det ikke så godt å si hva som skjer hvis eller kanskje heller når du bestemmer deg for en kjæreste, samboer eller mann om en stund. Hvis det er tankegangen så er det jo jævlig rart at mange aleneforeldre får avslag på søknad om avlastning. En enslig person klarer utmerket godt å ta seg av en unge annenhver helg/ hver 3 helg e.l. Synes det er merkelig at TS fikk avslag. Jeg ville skrevet et ganske skarpt brev tilbake om at det umulig kan være så krise når enslige blir skvist vekk, og at de neste gang må spesifisere at enslige IKKE trenger å melde seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå