Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Etter å ha lest i nettavisen om mangelen på fosterforeldre og avlastningshjem in norge for fosterbarn, bestemte jeg meg for å søke om å være avlastninghjem i min komune.

Vel, jeg har det meste å tilby et barn; er enslig, god jobb, god råd, stabilt miljø, stor leilighet, godt nettverk av familie og venner, spennende fritidsaktiviteter osv osv. Etter hjemme-interview med folka fra BUF, virket alt som om det var i skjønneste orden. Så får jeg brev i posten at jeg ikke er aktuell "da jeg ikke har en (mannelig) partner, er samboer, er gift eller har en mann". Vi lever i da 2007, ikke på 1950-tallet.

Er det mulig...??? Jeg fikk avslag på grått papir, fordi jeg har ingen (ekte)mann!

Idag kan hvemsomhelst pule på seg et barn, men jeg er ikke "god" nok for å være et avlastningshjem? Jeg undrer meg over hvilken sprø verden vi lever i!

Videoannonse
Annonse
Gjest Mann 42
Skrevet

Stikkordet er vel stabilitet, tenker jeg. De ungene som det er aktuelt å plassere i et avlastningshjem eller et fosterhjem, trenger først og fremst stabilitet og forutsigbarhet. Og da er det bra at det er to som deler belastningen med å være avlastning, og at det er to som har vært sammen en stund, er trygge på hverandre, og trygge på at de skal ta jobben og stille opp i den grad det trengs. Hvis du pt er alene, så er det ikke så godt å si hva som skjer hvis eller kanskje heller når du bestemmer deg for en kjæreste, samboer eller mann om en stund.

Gjest lillebøll
Skrevet
Stikkordet er vel stabilitet, tenker jeg. De ungene som det er aktuelt å plassere i et avlastningshjem eller et fosterhjem, trenger først og fremst stabilitet og forutsigbarhet. Og da er det bra at det er to som deler belastningen med å være avlastning, og at det er to som har vært sammen en stund, er trygge på hverandre, og trygge på at de skal ta jobben og stille opp i den grad det trengs. Hvis du pt er alene, så er det ikke så godt å si hva som skjer hvis eller kanskje heller når du bestemmer deg for en kjæreste, samboer eller mann om en stund.

Så man er mer usatbil som enslig? :ler:

Sikkert derfor skilsmissestatestikken viser at halvparten av alle som gifter seg flytter fra hverandre..

Skrevet

De kunne vel ha informert om at du ikke var aktuell før de kom på hjemmebesøk. Jeg antar de var informert om sivilstand i forkant. De kunne i det minste sagt det under besøket.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

To bærer byrden bedre enn en.Ja verden er urettferdig!

Gjest Bodillen
Skrevet

Det synes jeg var merkelig. Så vidt jeg vet kan enslige være både fosterforeldre og avlastere.

Gjest Mann 42
Skrevet
Så man er mer usatbil som enslig? :ler:

Sikkert derfor skilsmissestatestikken viser at halvparten av alle som gifter seg flytter fra hverandre..

Selvsagt er man ikke mer ustabil som enslig. :kaffe:

Men det kan jo tenkes at BUF ser det sånn at et hjem som har en slags failiekonstellasjon og der begge parter er enige om å gå inn i denne rollen, vil fungere bedre over tid, enn et hjem der det kanskje kommer en ny samboer eller kjæreste inn, som kanskje ikke liker denne oppgaven. Skal man tilby fosterhjem eller avlastningshjem, så må man kunne stå løpet ut. Ideelt sett.

Du er ganske hissig. Kanskje du skal bytte nick til storebøll? :fnise:

Skrevet

Så det er bedre for et belastet barn å vokse opp i et hjem med et par som selvsagt krangler iblant og skaper utrygghet, enn i et harmonisk hjem med en voksenperson?

Trådstarter: Det de da sier er at en person ikke egner seg for å være omsorgsperson for et barn, og da rammer de alle enslige mødre og fedre i dette landet og sier de ikke er gode nok som foreldre siden de ikke er i et forhold...

Vet du hva? Du bør ta kontakt med lokalavisen din, denne saken er en skandale!

Skrevet

Barn som skal i bsøkshjem har en så belastet bakgrunn at de vil trenge en meget trygg grunn. Meget trygg. Ikke har du barn, og ikke har du vært f.eks. støttekontakt. Å være besøkshjem krever sin familie, faktisk, og barnet har godt av å få være i en velfungerende familie. Aller helst vil de ha familier med barn, eller eldre par som kan fungere som besteforeldre. Er man enslig må man nok i det minste ha jobbet med barn/ha pedagogisk utdannelse/ha egne barn/vært støttekontakt. Hvorfor ikke begynne der?

Gjest Mann 42
Skrevet
Så det er bedre for et belastet barn å vokse opp i et hjem med et par som selvsagt krangler iblant og skaper utrygghet, enn i et harmonisk hjem med en voksenperson?

Trådstarter: Det de da sier er at en person ikke egner seg for å være omsorgsperson for et barn, og da rammer de alle enslige mødre og fedre i dette landet og sier de ikke er gode nok som foreldre siden de ikke er i et forhold...

Vet du hva? Du bør ta kontakt med lokalavisen din, denne saken er en skandale!

Her er det ikke snakk om å være omsorgsperson generelt, men om å være omsorgsperson for unger som allerede har hatt det ganske tøft over tid, med såpass vanskelige forhold rundt seg at barnevern e.a. har funnet det nødvendig å enten overta omsorgen, eller tilby avlastning for de biologiske foreldrene. Og da er det ofte unger som har anseelige mengder bagasje.

Det er ingen grunn til å være sår på aleneforeldrenes vegne her. Det er ikke en rettighet å være fosterforelder, i motsetning til å være forelder for sitt eget barn.

Gjest Mann 42
Skrevet

Så etter din mening, er det sånn at to voksne krangler, men en voksen er harmonisk, og derfor å foretrekke som forelder/omsorgsperson? Skal man forfølge den logikken, så er det kanskje bedre at alle unger vokser opp hos alenemødre? Så slipper de kranglinga? :skratte:

Skrevet
Barn som skal i bsøkshjem har en så belastet bakgrunn at de vil trenge en meget trygg grunn. Meget trygg. Ikke har du barn, og ikke har du vært f.eks. støttekontakt. Å være besøkshjem krever sin familie, faktisk, og barnet har godt av å få være i en velfungerende familie. Aller helst vil de ha familier med barn, eller eldre par som kan fungere som besteforeldre. Er man enslig må man nok i det minste ha jobbet med barn/ha pedagogisk utdannelse/ha egne barn/vært støttekontakt. Hvorfor ikke begynne der?

Wadjet sier det meste her.

Skrevet

Mye fornuftig sagt i tråden allerede. Vil bare føye til at dersom du kontakter din kommunale barneverntjeneste og melder din interesse som besøkshjem/fritidskontakt, kan jeg ikke skjønne at du ikke kan komme i betraktning dersom du ellers blir godkjent som en ressursperson for barn. Det er Bufetat som på generelt grunnlag aldri godkjenner enslige som fosterhjem. Og egentlig kan jeg forstå dem, for det kreves uendelig mye av et fosterhjem. De bør være to. >et besøkshjem ei helg pr. mnd blir ikke det samme når det gjelder belastninger.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg tror dette er veldig forskjellig fra kommune til kommune. Har praksis i en bydel i Oslo og der ansatte vi nettopp en eldre enslig dame som besøkshjem. men det er jo tungt å stille opp for mange av disse barna så jeg ser fordelen med å være to slik at man har noen å snakke med når det blir for tungt.

Skrevet

En kamerat av meg er avlaster, og han bor på hybel. :)

Jeg tror nesten jeg ville gått med det brevet til en eller annen avis jeg. Da ville det blitt oppvask. Greit nok at du fikk avslag, men grunnen til avslaget var litt dårlig formulert, synes jeg. :fnise:

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bli støttekontakt først? Det er flere organisasjoner som trenger frivillige.

Skrevet
En kamerat av meg er avlaster, og han bor på hybel. :)

Jeg tror nesten jeg ville gått med det brevet til en eller annen avis jeg. Da ville det blitt oppvask. Greit nok at du fikk avslag, men grunnen til avslaget var litt dårlig formulert, synes jeg. :fnise:

...så da har han et barn med spesielle behov/vanskelig hjemmesituasjon boende hjemme hos seg på hybelen en helg i måneden eller..? Jeg tror nok du tenker på støttekontakt, og det blir en helt annen situasjon. Eventuelt kan han være avlaster i den betydning at det er han som går inn i hjemmet det gjelder for å avlaste der.

Med tanke på den bagasjen et fosterbarn kan ha med seg, så bør det absolutt være to foreldre i et forsterhjem/avlastingshjem.

Skrevet

Det er veldig mangel på støttekontakter til enhver tid, så hvorfor ikke starte der?

Skrevet

Jeg har som enslig vært avlastningshjem for to ulike barn (ikke samtidig) og da bodde jeg i en 30m2 leilighet med bare ett soverom. Dette var barn med større funksjonshemminger.

Det var aldri noe problem verken at jeg var enslig eller at jeg bodde trangt, så reglene er tydeligvis ulike... Dette var i Oslo og i en kommune i Hedmark.

Skrevet
Med tanke på den bagasjen et fosterbarn kan ha med seg, så bør det absolutt være to foreldre i et forsterhjem/avlastingshjem.

En kamerat av meg er på en måte avlaster. Vet ikke helt hvilken stilling det er, men han kan plutselig midt på natten få telefon av barnevernet med beskjed om at du nå har vi en unge som vi har tatt med oss og han må bo hos deg på ubestemt tid. Han har som oftest noen hos seg hele tiden.

Han er singel, bort i knøttelitten leiligheten, har ADHD og er 20 år. Så jeg syntes det fortsatt er litt rart at TS ikke får lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...