Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mamma sa puss hardt til du blør og skyll med munnvann.

Det er joi grusomt vondt, noen andre råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skyll med hydrogenperoksid 3&, samme som vi bruker når vi legger vippe og brynsfarge ;)

Det "koker" opp på en måte i munnen.

Det skal visst virke bra, men jeg hadde nok dratt til legen om det er ille ja..

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet

Jeg hadde begynnende betennelse i sånn tannkjøttflik som lå over en visdomstann som kom. Da sa tannlegen at jeg skulle bruke Hydrogenperoksid (fås på apoteket) og rense med det. Prøv det først, og hvis det ikke funker, dra til tannlegen.

Skrevet

Skyll med Vademecum, og bestill time hos tannlege.

Skrevet
Skyll med Vademecum, og bestill time hos tannlege.

Må jeg til tannlege?

Er litt vondt, men ikke slik jeg går på smertestillende

Skrevet

Bruk corsodyl som du får på apoteket.

Gjest Solsikke
Skrevet (endret)

Ja, bruk corsodyl, og hjelper ikke det så må du til tannlege. Jeg måtte til tannlege som spylte ut bakterier, og la inn en liten greie i munnen som skulle lede bakteriene ut, som jeg tok ut selv dagen etterpå. Jeg måtte også gå på pencillin i en uke tror jeg det var - og i tillegg bruke corsodyl - men nå var dette betennelse over en visdomstann da, så kanskje det er verre.

Endret av Solsikke
  • 3 uker senere...
Skrevet

FIskemeltabletter hjelper, du får dem på helsekosten.

Skrevet
Jeg hadde begynnende betennelse i sånn tannkjøttflik som lå over en visdomstann som kom. Da sa tannlegen at jeg skulle bruke Hydrogenperoksid (fås på apoteket) og rense med det. Prøv det først, og hvis det ikke funker, dra til tannlegen.

Akkurat samme problemet har jeg. Har en skikkelig tannkjøttflik som ligger over visdomstanna på høyre side. Og der legger det seg jo et tonn med matrester som ikke bare er å få bort. Men det hjelper og skylle med hydrogenperoksid.

Tannlegen sier det kan hjelpe og fjerne visdomstanna, men hun vil vente til den er kommet litt lenger opp.

Skrevet

Corsodyl fikk jeg beskjed av tannlegen min å bruke da jeg hadde betennelse. Skulle skylle to ganger om dagen i 7 dager..

Skrevet

Det er litt forskjell om det er betennelse i tannkjøtt over/rundt visdomstann (Pericoronitt) eller bare i tannkjøttet ellers.

Om det er generell tannkjøttbetennelse (gingivitt) vil den vanligvis gå over av seg selv innen noen dager. Man får det vanligvis når man får matrester, svært ofte popcornskall, opp mellom tannkjøttet og tannen. Det er en irriterende, litt kløende smerte. Man kan hjelpe på det selv ved å bruke tanntråd, tannstikker eller interdentalbørster/flaskekoster, som nevnt over her, og gjerne kombinere det med å skylle med Corsodyl i noen dager, morgen og kveld. Om dette ikke roer betennelsen i løpet av 5 dagers tid, bør man bestille time hos tannlegen, som kan rense mellom tannen og tannkjøttet for deg.

Er det betennelse i forbindelse med visdomstannsfrembrudd, pericoronitt, lønner det seg stort sett alltid å gå til tannlegen med en gang. Noen ganger holder det at tannlegen skyller godt ut, andre ganger må det kombineres med antibiotika. Det eneste som fjerner problemet for godt, er å fjerne visdomstannen, men det er ofte man venter til tannen er kommet lenger frem, da dette gjør trekkingen enklere :)

God bedring!

Skrevet

Mest sannsynlig så har du gingivitt (enkel tannkjøttbetennelse). Den er noe mindre alvorlig en periodontitt (tannkjøttbetennelse som angriper tennenes festevev). Dette skyldes at det har kommet matrester i lommene mellom tannkjøtt og tann og det har utviklet seg til plakk og tannstein. Tannlegen måler disse lommene og de skal helst være på 2mm, men om de er på 4mm eller mer så er det tegn på gingivitt. Dette gjør at tannkjøttet blør lett under pussing etc.

Gingivitt er enkelt å ordne opp i, men det bør gjøres av en tannpleier. Man kan selv ikke ordne opp i det ved å bruke tanntråd etc. fordi det kan være forsteinet plakk (tannstein) i lommene. Disse løsner ikke så lett. Her har tannpleieren spesielle instrumenter for dette. Hvis den ikke sitter så hardt kan h*n bruke sonden til å skrape løs tannsteinen. Sitter den hardere bruke de et instrument som skaper vibrasjoner via ultralyd. Deretter kan tannsteinen skrapes vekk med sonden.

Etter at all plakk og tannstein er fjernet i lommene i tannkjøttet så kan regelmessig bruk av tanntråd og tannpuss hindre at det kommer tilbake. Så tanntrådens funksjon er å få vekk matrestene før de får en sjanse til å bli plakk. Har det først skjedd så må man til tannpleieren.

Så jeg anbefaler TS å besøle tannpleieren og be om en rens av tannkjøttet.

Les her for detaljer:

http://www.tannpleier.no/index.php?option=...0&Itemid=34

Skrevet (endret)

Gingivitt kan man fint ha UTEN tannstein subgingivalt (under tannkjøttet). Det er PERIODONTITT man har om man har tannstein under tannkjøttet og lommer på over 4 mm :)

Og sonden brukes absolutt ikke til å fjerne tannsten, det bruker man en curette eller en scaler til :)

Tror du blander begrepene litt her.

Endret av Bokormen
Skrevet (endret)
Gingivitt kan man fint ha UTEN tannstein subgingivalt (under tannkjøttet). Det er PERIODONTITT man har om man har tannstein under tannkjøttet og lommer på over 4 mm :)

Og sonden brukes absolutt ikke til å fjerne tannsten, det bruker man en curette eller en scaler til :)

Tror du blander begrepene litt her.

Jeg skrev at gingivitt skyldes plakk og tannstein. Så jeg vet at tannstein ikke er den eneste grunnen til gingivitt. Selv om man "bare" har plakk i lommene så er det ikke så enkelt for alle å kvitte seg totalt med dette via munnvann og tanntråd. En tannpleier vil gjøre dette arbeidet grundigere og er å anbefale.

Grunnen til at jeg fokuserte på tannsteinen er at den kan man ikke fjerne ved å pusse tennene eller skylle med munnvann. Den må fjernes av en tannpleier. Hensikten med å si dette var å oppfordre TS til å oppsøke en tannpleier og la h*n se på situasjonen. Dette for å sørge for å bringe tannkjøttet raskest mulig tilbake til en optimal situasjon og deretter bibeholde denne situasjonen. Bruk av tanntråd er viktig i så måte.

Tannpleieren min fortalte meg at jeg hadde gingivitt for noen år siden og lommene ble målt til 3-4mm (noen til 5mm). Hun fortalte at hun måtte rense for tannstein etc. Jeg spurte spesifikt om lommene var dype og hun sa at dersom tannkjøttbetennelsen er alvorlig så kan lommene være på 6-8mm eller i noen tilfeller mer. Hun beroliget meg med at det jeg hadde var kun gingivitt og tannkjøttet raskt ville bli friskt igjen. Hun fortalte at ubehandlet gingivitt han utvikle seg til periodontitt. Jeg ble innkalt til ny kontroll etter noen uker og lommene var blitt mye mindre. Tannkjøttet blødde ikke heller under pussing eller bruk av tanntråd.

Rens av tannkjøttet er noe jeg gjør 2 ganger i året for å unngå ny gingivitt. Hun fortalte at de aller fleste mennesker får noe tannstein, spesielt på innsiden av fortennene nede. Så tannstein er definitivt ikke det samme som periodontitt. Så en del av renseprosessen er å fjerne tannstein.

Jeg kjenner ikke til faguttrykkene som brukes på de ulike instrumentene. Det jeg vet er at det instrumentet hun skraper med likner mye på sonden. Spissen på instrumentet er noe kortere enn sonden, men når hun skraper så føles det likt som når hun måler lommene med sonden (eller hva det instrumentet heter for noe).

Dette endrer uansett ikke på situasjonen til TS. Hun har sannsynligvis gingivitt og den gode nyheten er at dette kan tannpleieren fikse på en drøy halvtime via vanlig rens av tannkjøttet.

Endret av Paladin
Skrevet

Nå tolket jeg det dithen at hun hadde vondt på et spesifikt sted, og da er det lokalisert gingivitt som er problemet, og trengs ikke å behandles verken av tannlege eller tannpleier da det vanligvis går bort av seg selv og er helt ufarlig.

Tannstein UNDER tannkjøttet gir periodontitt, tannstein OVER gir gingivitt.

Lommer på 5 mm som forsvinner etter behandling kalles pseudolommer, og er ikke reelle lommer, da de kun kommer av hevelse i tannkjøttet :)

Jeg snakker om reelle lommer, som kommer pga bentap. Stor forskjell på dette.

Skrevet
Nå tolket jeg det dithen at hun hadde vondt på et spesifikt sted, og da er det lokalisert gingivitt som er problemet, og trengs ikke å behandles verken av tannlege eller tannpleier da det vanligvis går bort av seg selv og er helt ufarlig.

Tannstein UNDER tannkjøttet gir periodontitt, tannstein OVER gir gingivitt.

Lommer på 5 mm som forsvinner etter behandling kalles pseudolommer, og er ikke reelle lommer, da de kun kommer av hevelse i tannkjøttet :)

Jeg snakker om reelle lommer, som kommer pga bentap. Stor forskjell på dette.

Det var nytt for meg og viser at det aldri er for sent å lære noe mer. Takk for informasjonen. :)

Skrevet
Det var nytt for meg og viser at det aldri er for sent å lære noe mer. Takk for informasjonen. :)

Bare hyggelig, derfor det er så gøy med forum :) Lærer nye ting hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...