Gå til innhold

Tips til "steinaldermat"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er allergisk mot melke- og kornprodukter, og magen min er ikke så glad i ris, poteter, pasta osv heller. Så det går mest i kjøtt, grønnsaker, frukt og nøtter. Det minner ganske så mye om den såkalte paleodietten/steinalderkosthold.

Men jeg eier ikke kreativtet. Noen som har forslag til hva jeg kan lage av de nevnte matsortene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supper og gryter med kjøtt og grønnsaker? Og her kan du bruke ulike typer kjøtt og grønnsaker for å få variasjon.

Du kan jo også lage de vanlige rettene med kjøtt (koteletter, stek osv), men ha litt flere grønnsaker i stedet for poteter. I sauser og lignende kan du bruke soyamelk i stedet for vanlig melk.

Nøtter, frukt og grønt kan du jo også kombinere til mange spennende salater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Chelsea_*

Jeg liker dette tilbehøret:

Ratatouille

Blomkål- eller sellerirotmos (her er det jo selvsagt godt med litt fløte i, men smør blir jo også godt)

Pannestekte gulrøtter, sellerirot og purre

Gulrøtter, sukkererter, paprika i strimler med en dressing av finhakket chili (etter ønske), lime- eller sitronsaft og olivenolje

Avokado og rødløk finhakket blandet med lime, olje, salt og pepper som en variant av guacamole.

Tomatsalat i flere varianter:

Tomater og løk med basilikum og/eller pesto

Tomater, rødløk, soltørkede tomater, alt i biter med olje og balsamico

Hjemmelaget tomatsalsa med det man måtte ønske i små biter (tomater, paprika, løk eller purre, evt. gulrot og røde bønner (hvis du tåler))

Husk at man kan lage ny vri på "gamle" salater ved å tilsette f.eks. rå blomkål, sukkererter eller fersk koriander. Kanskje ikke så nytenkende men godt blir det.

Regner med du bruker pinjekjerner og valnøtter i salat allerede, det blir jo så godt!

Slår et slag for kikerter og bønner hvis du tåler det. Synd du ikke tåler fetaost for det er kjempegodt til!

Hvis du tåler kikerter:

Purre- og kikertsuppe

Du må i så fall kutte ut poteten og parmesanen samt fløteskvetten, men heller kompensere med å jevne ut suppen med maizena og ha rikelig med olivenolje over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse gode gryter og supper - og dette er ganske enkel mat å lage, synes jeg. Det er også lett å variere smak og "konsistens" selv om man gjerne bruker mange av de samme ingrediensene i ulike retter. Da trenger man ikke saus heller, ellers går det an å lage vannbaserte sjysauser og sånt, da.

Når det gjelder meieriprodukter er det mange retter man nok kan lage uten melk/rømme/fløte/smør om man bruker olje, ris- eller soyamelk eller rett og slett justerer vann/buljong og kryddermengde.

Ovnsstekte rotgrønnsaker er godt. Prøv jordskokk i stedet for potet (om du finner...). Prøv mer uvanlige (?) rotgrønnsaker som rødbeter, neper/maineper, skorsonnerrot o.l for å få variasjon.

Mange typer salater, blir mer mat om man tilsetter kjøtt, fisk eller linser/kikerter. Linser er "bedre" enn og kan brukes i stedet for ris, i salater eller for å gi mer mettende supper o.l.

Er det noen typer kornprodukter du tåler, f eks spelt? Ellers har jeg akkurat gjenoppdaget byggryn - du finner flere gode oppskrifter her i forumet om du søker (piafs byggrynssuppe fra Provence er utrolig god, f eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med f.eks. indisk mat?

Norske Niru Kumra har skrevet en bok som heter "Indisk mat på norske fat". Flere av rettene der er merket som glutenfrie, hvis det hjelper deg. Hun har også mange vegetar-oppskrifter og oppskrifter med alternative grønnsaker.

Sjekk siden hennes her, direkte link til noen av oppskriftene hennes

http://www.masalamagic.com/default.aspx?catid=126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...