Gå til innhold

Klimaanlegg/aircondition


Gjest Bjørthild

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bøllefrøet

Så vidt jeg vet er det akkurat det samme, bare at "klimaanlegg" er det norske ordet.

Endret av Bøllefrøet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet ligger forskjellen i at air condition skrur du enten av eller på, mens på et klimaanlegg stiller du inn temperaturen du ønsker å holde i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begge deler er apparater som regulerer temperatur osv. Men jeg tror likevel det er en forskjell i hvordan de regulerer dette, selv om jeg selvsagt ikke ser bort fra at jeg tar feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man stiller inn temperatur kaller man det gjerne automatisk eller elektronisk klimakontroll, og enkelte bilmerker har fiffige navn som climatronic og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at klimaanlegg er litt mer avansert enn air condition, men det er meget mulig at jeg innbiller meg feil;)

Mitt klimaanlegg kan iallfall innstilles slik at man får forskjellig temperatur på fører og passasjersete. Kjekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen i klimaanlegg og aircondition ligger i selve reguleringen. De har begge de samme komponentene men aircondition er litt enklere oppbygd. Aircondition justerer man ved hjelp av temperaturknotten når man skrur mot varmt eller kalt. På klimaanlegg er det temperaturfølere med i systemet som vil jobbe for å holde en forhåndsinnstilt temperatur.

Ofte i biler kan man se at det kan stilles in på for eksempel 21 grader. Bilen jobber da hele tiden for å holde 21 grader uavhengig av ute temperaturen. På aircondition vet man ikke eksakt hvilken temperatur man har men må da for eksempel stille litt mer mot kaldt hvis man vil ha det kaldere… Klimaanlegg er sett på som litt mer eksklusivt en bare aircondition men det er som sagt kun reguleringen som skiller de to…

Caracal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaanlegg er sett på som litt mer eksklusivt en bare aircondition men det er som sagt kun reguleringen som skiller de to…

Vel, dersom du skal kjøpe bil og tror at klimaanlegg er det samme som automatisk klimaanlegg, er det fare for at du vil bli skuffet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel personlig liker jeg best de som har vanlig aircondition anlegg. De er enklere å justere samt ikke så bråkete. Vet det er mange som ikke er enig men det er nå meg da...

Caracal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt automatiske klimaanlegg er så godt som lydløst. Det holder den temperaturen jeg vil konstant og kan soneinndeles. Veldig greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har soneinndelt automatisk klimaanlegg nå.

Hadde vanlig aircondition før. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker, klimaanlegget styrer uavhengig av utetemperatur, og jeg skrur aldri på det. Ikke bråker det heller, veldig stille og fint.

Uansett hva man liker, i dag selges de fleste nye biler med klimaanlegg. Dvs. at biler med gammeldags airconditionanlegg vil ha en ulempe på bruktbilmarkedet om noen år. Uansett hva man personlig foretrekker...

Blir litt som bil med kassettspiller liksom. Du kan sikkert finne de som foretrekker det også... :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt som bil med kassettspiller liksom. Du kan sikkert finne de som foretrekker det også... :eeeh:

Alle nye biler selges med det i Tyskland ennå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Øh. Air Con og Klimaanlegg er hovedsaklig samme greien, forskjellen er om du har ELEKTRONISK styrt/kontrollert klimakontroll eller om du har mekanisk "push one button and smile".

ECC, som det så oftest heter så pent på bilspråk når det er elektronisk, har sine fordeler og ulemper. Det er snabla praktisk for å få inndelt forskjellig temperatur i forskjellige sittesoner i bilen. Som oftest så funker termostatstyringen veldig fint for å holde en jevn temperatur. Noen biler er dette i grunn bare piss og lureri, men det virker som keiserens nye klær fremdeles leder ann her og der.

Ulempen er vekten og vedlikeholdet. Yep, dere. AC og ECC skal vedlikeholdes. Spesielt hvis man er løk nok til å røyke i en bil hvor slikt er montert.

Om det finnes de som ikke ønsker air cons i bilen? Soleklart! Det har ingenting i en high performance-bil å gjøre, pga vekt og effektbehov/tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...