Gå til innhold

å invitere "til kaffe"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det ville ikke falt meg inn å kuttet ut den frie baren, tror de fleste gjestene hadde fått hakeslippp.

Vi må allerede spare i 3år for å få råd til bryllupet, og viss vi skulle ha invitert alle til middagen måtte vi sikkert ha spart 1-2 år til. Og det synes jeg blir for lenge.

Jeg synes ikke det er rart og bli invitert "bare" til kaffen. Det blir jo opp til de inviterte om de kommer eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ei jeg kjenner hadde i utgangspunktet rundt 100 gjester på listen sin. Problemene ble flere, for det første tok ikke lokalet mer enn 80, og for det andre ble det altfor dyrt med så mange gjester. Tenners gnissel osv, men løsningen ble at middagen ble på en fin restaurant med kun forlovere, foreldre og søsken (15 personer) ganske tidlig på dagen etter vielsen, og så var alle 100 gjestene invitert til fest på kvelden, med kaker, kaffe, dansing, taler, fri bar og alt som hører med. Tror faktisk de ente opp med å invitere flere enn først planlagt, og likevel komme under det opprinnelige budsjettet.

Slik gjorde vi det også. 19 gjester til middag og 103 gjester til kaffen, kakene, festen og nattmat.

Skrevet

Jeg synes det er frekt å invitere gjester kun til kaffe. Blir "vi har ikke lyst på å bruke penger på dere men synes dere kan bruke penger på å komme i vårt bryllup, stå for mat, overnatting og gave."

Ville aldri ramlet meg inn å invitere til kaffen dersom det ikke var naboer som man egentlig ikke har noe spesiell kontakt med.

Et bryllup er vielsen, den høytidlige middagen og en koselig fest etterpå. Har dere ikke råd til å spandere dette på alle så får dere kutte i gjestelisten.

Skrevet

Folk har så forskjellige grunner til invitere som de gjør. Det kan være mange hensyn å ta. Noen har kompliserte familieforhold. Noen har plassproblemer, eller økonomiske hensyn å ta. Noen ganger må det balanseres mellom hans og hennes familie/venner.

Så egentlig mener jeg at man ikke skal bli fornermet over en invitasjon, selv om den "bare" er til kaffe. Det er stort sett alltid ment godt. Jeg har vært i bryllup der de hadde så stor nær familie, at alle vennene var invitert til kaffe.

Om man blir bedt til kaffe, men synes det er langt å reise bare for en kveld, ja så kan man faktisk melde avbud. Ville det vært bedre å ikke bli invitert i det hele tatt?

I vårt bryllup, som ble holdt på hjemstedet mitt, ble naboer og venner av familien (som hadde hjulpet til med en del av forberedelsene) i tillegg til noen fjernere slektninger og barndomsvenner av meg, bedt til kaffe. Alle som kom reisende ble bedt til middag.

Skrevet
Om man blir bedt til kaffe, men synes det er langt å reise bare for en kveld, ja så kan man faktisk melde avbud. Ville det vært bedre å ikke bli invitert i det hele tatt?

Jeg hadde synes det hadde vaert bedre aa ikke bli invitert. Dersom man blir invitert saa forventes det at man kommer dersom man ikke har en gof unnskylding til ikke aa komme.

Hvorfor invitere gjester til kaffen som man ikke forventer/oensker skal komme?

Skrevet
Det ville ikke falt meg inn å kuttet ut den frie baren, tror de fleste gjestene hadde fått hakeslippp.

Tviler jeg paa! I de 5-6 bryllupene jeg har vaert i har det ikke vaert fri bar, noen har hatt bonger, andre har ikke hatt bonger.

Jeg synes ikke det er rart og bli invitert "bare" til kaffen. Det blir jo opp til de inviterte om de kommer eller ikke.

Hvorfor invitere noen som dere ikke bryr dere om kommer? Man foeler seg veldig som en B-gjest naar man blir inviteret paa denne maaten.

Hvorfor ikke legge listen litt lavere paa lokale eller mat dersom dere absolutt maa invitere alle?

Alle reisende gjester maa i allefall inviteres til middag.

Skrevet
Jeg synes det er frekt å invitere gjester kun til kaffe. Blir "vi har ikke lyst på å bruke penger på dere men synes dere kan bruke penger på å komme i vårt bryllup, stå for mat, overnatting og gave."

Ville aldri ramlet meg inn å invitere til kaffen dersom det ikke var naboer som man egentlig ikke har noe spesiell kontakt med.

:fnise: Uuuuppps.... her motsier du deg selv en tanke vel.... Først så synes du ldet er frekt.... deretter kunne du gjort det mot naboen!!

For min del så ser jeg ikke noe negativt i å bli invitert til kaffe. Men så tar vi oss selv heller ikke så høytidelig... vi synes det er gledelig å bli invitert vi! Vi gleder oss over brudeparets dag, og legger ikke en masse i hvorfor de ikke har alle gjestene til middag. HVOR mange brudepar sitter og lager A og B lister over gjestene sine mon tro? Det har alltid med økonomiske- eller plasshensyn å gjøre!

Skrevet

Hvis jeg måtte reise og overnatte hadde jeg ikke kommet kun til kaffe. Og hvis kun familie var invitert til middag og alle venner til kaffe er det ok, men hvis noen venner får komme til middag og andre ikke ville jeg følt at jeg var annenrangs gjest... Det synes jeg er ufint, og får følelsen av at de nesten bare inviterer for å få gaver... da har jeg mer sans for å ha en vennefest senere!

Skrevet

Alle folk er forskjellige. Må bli opp til brudeparet om de vil invitere folk til middag eller kaffe.

Og i min familie hadde faktisk fått hakeslipp viss det var betalingsbar. Men dette er jo selvfølgelig forskjellig fra familie til familie. Men i mitt bryllup blir det fri bar.

Vet at ingen av mine gjester føler seg som b-gjester selv om de "bare" blir invitert til kaffen. Vi er en åpen familie.

Men heldigvis er det mitt og min kjæres bryllup, og vi inviter akkurat som vi vil. Og det bør alle andre også gjøre.

Lykke til med og bestemme dere for hvem dere skal invitere til hva :klemmer:

Håper det blir en nydelig dag :)

Skrevet

Vi gjør det Drua beskriver over, men vi har ikke engang fri bar (nå blir vel alle damene på KG så sjokkert at de ramler av stolen).

Vi har foreldre og søsken til lunsj og siden fest med venner og søsken på kvelden. Vi kommer til å spandere champagne, bryllupskake og fingermat. Vin og øl betaler vi også for, men opp til en viss grense som vi har avtalt med baren. Etter dette må gjestene betale selv.

Grunnen er enkel: det er vanlige barpriser og vi synes det er nok med 700,- per gjest.

Opplever heller ikke at jeg er særlig gjerrig og de vi har luftet konseptet for synes det høres supert ut.

mange er nærmest lettet over å slippe middagen.

(men nå hører det med til historien at kun en gjest kommer reisende, alle andre bor i samme by som oss)

Tingeling

Skrevet
Vi gjør det Drua beskriver over, men vi har ikke engang fri bar (nå blir vel alle damene på KG så sjokkert at de ramler av stolen).

Vi har foreldre og søsken til lunsj og siden fest med venner og søsken på kvelden. Vi kommer til å spandere champagne, bryllupskake og fingermat. Vin og øl betaler vi også for, men opp til en viss grense som vi har avtalt med baren. Etter dette må gjestene betale selv.

Grunnen er enkel: det er vanlige barpriser og vi synes det er nok med 700,- per gjest.

Opplever heller ikke at jeg er særlig gjerrig og de vi har luftet konseptet for synes det høres supert ut.

(men nå hører det med til historien at kun en gjest kommer reisende, alle andre bor i samme by som oss)

Tingeling

Kjempeflott at dere har funnet en løsning som fungerer for dere. Det er jo nettop det det handler om. :klemmer:

Skrevet

Helt enig. Jeg var invitert til kaffe en gang til et sted ganske langt unna. Det var veldig uventet å bli invitert, så jeg ble kjempeglad - men meldte avbud pga avstanden og at jeg måtte evt tatt fri fra jobb (hadde sommerjobb som innebar jobbing lørdager og søndager).

Skrevet

Vi sender ut invitasjonene 3mnd før vi skal gifte oss. Da har folk god tid på å ordne fri fra jobb ol., viss de har tenkt å komme. Da har de god tid på å bestemme om de vil komme for f.eks "bare" kaffen.

Skrevet
Vi sender ut invitasjonene 3mnd før vi skal gifte oss. Da har folk god tid på å ordne fri fra jobb ol., viss de har tenkt å komme. Da har de god tid på å bestemme om de vil komme for f.eks "bare" kaffen.

Jeg fikk også invitasjonen lenge før, men sommerjobben var for en kort periode, og jeg kunne bare ikke ta fri. Heller ikke om det var middag, tror jeg. Men det var heller ikke en nær, nær venn....

Skrevet

Nei, det er ikke bare å få fri. Å det er veldig synd. Jeg håper at alle jeg inviterer kommer:)

Gjest antigartner
Skrevet

Et skråblikk:

Jeg har sammenliknet noen tråder herinne... I akkurat denne tråden er det en overvekt av folk som sier noe slikt som "Det er opp til brudeparet hvordan de vil ha dagen sin. Derfor bør de kunne be hvem de vil til "bare" kaffe". I en annen tråd her inne er det en viss enighet om at det er egoistisk av et brudepar å gifte seg på en fredag tidlig i august (fordi folk må kanskje ta seg en fridag...). Gjelder "regelen" om brudeparets selvbestemmelse og hensyn til gjester for middag/kaffe men ikke for ukedag? :riste:

Skrevet
Nei, det er ikke bare å få fri. Å det er veldig synd. Jeg håper at alle jeg inviterer kommer:)

Jeg også :) Når er ditt bryllup, Elize?

Skrevet

Jeg synes kaffegjester er andresortering og det kunne ikke falt meg inn å delt opp selskapet slik.

Men det er meg og min mening. Jeg synes f eks heller ikke at ubegrenset fri alkohol er det eneste saliggjørende i et bryllup ;)

Skrevet

Vi inviterer alle til middag.

Folk får gjøre som de vil men jeg hadde ikke likt å dele opp gjestene på denne måten.

Nå har vi heller ikke invitert en haug slektninger vi ikke har kontakt med ellers, men valgt å invitere alle våre nære venner.

Jeg hadde ikke likt å be gjestene handle i baren heller...

Skrevet

Vet du hva, hvis jeg hadde vært gjest i ditt bryllup tror jeg faktisk at jeg hadde syntes at denne løsningen var grei. Jeg synes jo selvfølgelig det er best med fri bar jeg også, men litt champis og kanskje et glass vin eller to hadde jeg vært fornøyd med- det er mer enn man vanligvis får når man er på fest. Særlig når det er vanlige barpriser skjønner jeg veldig godt at dere ikke kan ha helt fri bar. Opplys gjestene om det på forhånd bare, så de er forbredt på å ta med seg lommeboka- kanskje også opplyse om det er lov til å ha med seg medbrakt?

Det med å være lettet over å "slippe" middagen, vel det kan jeg også relatere meg til... Sist jeg var i bryllup så satt vi fem timer til bords, og det var treretters middag -god forøvrig- men det var lange, kjedelige taler, rosa sang, grønn sang, gul sang, blå sang, samme poengene om og om igjen. Kjedelig når man er en litt perifer gjest som ikke har vokst opp sammen med brudeparet, og i tillegg sitter på enden så man bare hører halvparten av det som blir sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...