Gjest samvittigheten Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 jeg syns det er så utrolig vanskelig det der med å skulle invitere 2.pulje til kaffen. hvordan deler dere inn hvem som kommer når? hvordan løser dere det med invitasjonene? blir folk lei seg/fornærmet? hva gjør de i mellomtiden (mellom vielse og kaffe)? hva hvis middagen blir forsinket? åhhh. den som var stinn av penger...
Gjest Elize Skrevet 12. august 2007 #2 Skrevet 12. august 2007 Vi inviterer de nærmeste til middagen. Blir ca 50. Så inviterer vi ca 30 til kaffen. Det er tanter og onkler og familie som vi ikke har så mye daglig kontakt med, men som alikevell er viktig for oss.
Gjest samvittigheten Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Vi inviterer de nærmeste til middagen. Blir ca 50. Så inviterer vi ca 30 til kaffen. Det er tanter og onkler og familie som vi ikke har så mye daglig kontakt med, men som alikevell er viktig for oss. og ingen syns det er dumt? jeg er altså så hårreisende sentimental... hvordan ordner dere med invitasjonene? det må vel nødvendig vis være to ulike?
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 Heisann - er gjest, men ønsker likevel å fortelle hvordan vi gjorde det med middag/kaffe... Vi inviterte kun foreldre, besteforeldre, søsken, barn og tankte/onkelunger + forlovere til middag. Kaffegjester var alle andre, og pga det sparte vi de viktigste talene til de siste gjestene var kommet - så alle følte seg inkludert i de morsomme og viktige innslagene.. Håper dere finner en plan for kvelden som passer dere. Ikke vær redd for hva alle andre mener, dette er deres dag! Lykke til. Kari-
Gjest Elize Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 Ingen syns det er dumt. I min familie og hans er det vanlig. Syns det blir for mange og ha 80 gjester til middag. Vi har to ganske like invitasjoner. I den til middagsgjestene skriver vi at de er invitert til middag og kaffe. Og til kaffegjestene skriver vi bare at de er invitert til kaffe. På begge skriver vi klokkeslett for vielsen. Kaffegjestene kommer litt før kaffen begynner. Dette kommer til å fungere helt fint.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 12. august 2007 #6 Skrevet 12. august 2007 Det er så vanlig at ingen synes det er noe dårligere å være kaffegjest. I bryllupet vårt dro noen av kaffegjestene hjem eller på hotellrommet. Vennegjengen hadde ordnet til middag og "vorspiel" hos ei venninne, og satt der og koste seg til det var tid for kaffe og fest hos oss
Gjest ny Skrevet 12. august 2007 #7 Skrevet 12. august 2007 jeg syns det er så utrolig vanskelig det der med å skulle invitere 2.pulje til kaffen. hvordan deler dere inn hvem som kommer når? hvordan løser dere det med invitasjonene? blir folk lei seg/fornærmet? hva gjør de i mellomtiden (mellom vielse og kaffe)? hva hvis middagen blir forsinket? åhhh. den som var stinn av penger... Klart det er kjedelig å invitere folk kun til kaffen, men jeg tror alle skjønner at dette er nødvendig. Tror ingen blir lei seg, men kan aldri gardere seg mot at ikke noen blir fornærmet. Jeg(vi) har vært kaffegjester en gang, de delte inn vennene etter hvem som hadde vært med på russebilen. Vet ikke hvor mange som opprinnelig bare var inviteret til kaffen, men det var i allefall bare vi som kom til kaffen og da følte vi oss litt dumme siden de andre 60 gjestene hadde vært til middag også. På invitasjoen vi fikk sto det at vi var invitert til kaffe kl 21 og at vielsen var kl 13. Mellomtiden er skikkelig gørr for kaffegjester. Sikkert lurt om dere kunne tipse dem om noen serverdigheter eller lignende slik at de slipper å drive dank. Middagen bør styres med jernhånd, for kan du tenke deg noe flauere for gjestene enn å komme mens middagen fortsatt pågår. Tror ikke man føler seg noe særlig velkommen da. Vi planlegger også bryllup på budsjett og tenkte en stund på å dele inn i middagsgjester og kaffegjester. Vi synes da at vi måtte dele inn slik at familien kom til middag (inkludert tanter og onkler) mens venner måtte bli "nedprioritert" til kaffen. Ikke akkurat slik vi ville ha det siden det er vennene vi vil feire med, mens en del av familien er "plikt"-gjester. Vi endte derfor opp med å kutte ut den frie baren og heller invitere alle til middag, slik at alle får ta del i den høytidlige delen og ingen føler seg nedpriorieter. Budsjettet vårt blir da det samme som om vi hadde delt inn i middag/kaffegjester. Ønsker dere lykke til med gjestelisten. Tror alle forstår at et bryllup er en kostbar affære og at man må legge inn noen begrensinger.
Matty Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 Tror det mange steder er vanlig aa invitere folk i omraadet til kaffen jeg. Det er mer anturlig aa invitere folk 'bare' til kaffe naar de ikke trenger aa ordne med hotelrom og kan dra hjemmom etter vielsen. Bryllupene jeg har vert bort har kaffegjester vert venner av foreldrene, naboer og andre venner g slektninger i en radius paa en time unna festen. LYKKE TIL uansett!
Maja_83 Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 *hvordan deler dere inn hvem som kommer når? Vi har valgt å invitere den aller nærmeste familien og våre nærmeste venner med følge til middag. Dette utgjør 60 personer. Så har vi satt opp en liste med alle andre gode venner vi ønsker å ha til stede på festen. Dette ble ca 40 stk. *hvordan løser dere det med invitasjonene? Vi trykker opp samme invitasjoner, men skriver invitert til kirke, middag og fest til ene gjengen, og invitert til kirke og kaffe/fest til andre gjengen *blir folk lei seg/fornærmet? Nei. Dette er vanlig etikette om man ikke er steinrik. Vi sier som jo er, at vi har valgt å invitere de aller nærmeste. *hva gjør de i mellomtiden (mellom vielse og kaffe)? Vi ordner et samlingssted for de med litt å bite og drikke på, + samlet transport ut til festen. *hva hvis middagen blir forsinket? Vi har beregnet ekstra tid imellom slik at vi er på den sikre siden. Evt. blir gjestene mottatt ute i hagen mens vi gjør oss ferdig inne.
Rosalie Skrevet 13. august 2007 #10 Skrevet 13. august 2007 Der jeg kommer fra er kaffegjester helt normalt i større lag, være det seg bryllup eller konfirmasjon. Det man må passe på er å ha en toastmaster som styrer middagen med jernhånd og en godt oppsatt tidsplan, som er satt opp i samarbeid med kjøkkenet.
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 13. august 2007 #11 Skrevet 13. august 2007 Vi inviterer alle til middag, nettopp fordi vi ikke vil sitte med dårlig samvittighet i forhold til noen. Dette blir selvsagt dyrere enn å velge, men jeg vet rett og slett ikke hvordan vi skulle valgt hvem som skulle komme til kaffe. Jeg har jo mye nærmere kontakt med mange av vennene mine enn jeg har med onkler og tanter så familien er ikke selvsagt førstevalg ved middagen for min del... For de som reiser langt og må bruke masse penger på overnatting og flyreiser synes jeg det er selvsagt at de får middag.
Grissini Skrevet 13. august 2007 #12 Skrevet 13. august 2007 Det er så vanlig at ingen synes det er noe dårligere å være kaffegjest. I bryllupet vårt dro noen av kaffegjestene hjem eller på hotellrommet. Vennegjengen hadde ordnet til middag og "vorspiel" hos ei venninne, og satt der og koste seg til det var tid for kaffe og fest hos oss Ja, det er greit å invitere til kaffe når det er en hel gjeng, eller man har tilknytning/bor på det stedet bryllupet holdes. Vi ble i sommer inviteret i bryllup til et vennepar av oss. En overraskende, og selvfølgelig hyggelig, invitasjon siden vi ikke har så mye kontakt med dem lenger. Vi ble invitert til kaffe 6 timer fra der vi bor. Det ble i det hele tatt ganske så stressende og dyrt, både i forhold til lang reisevei og overnatting. Vi kjente ingen av de andre kaffegjestene, i tillegg var middagen forsinket (noe som jo dessverre ofte skjer) og vi måtte sitte og høre på taler og latter utenfor lokalet. Det var ingen hyggelig opplevelse.... I tillegg var det ikke lagt opp til at kaffegjestene fikk noe å drikke/spise under ventetiden, og det var nesten 30 grader ute. På den andre side forstår jeg at det mange ganger inviteres kun til kaffe og kaker, og ikke til middag. Men tenk da på hvem du inviterer i forhold til reistid+++, og sørg for å ha en plan B ved forsinkelser. Lett bevertning (drikke, snitter, frukt etc). Hvis ikke tror jeg fort dette "B-stempelet" kan komme for kaffegjestene.
ToveM Skrevet 13. august 2007 #13 Skrevet 13. august 2007 Kan forstå at enkelte vil ha så mange gjester at noen blir invitert på kaffe, og det er vel helt greit så lenge de bor innen rimelig avstand, så de evt kan dra hjem ettter vielsen, hvis de vil ha med seg det. Men jeg selv hadde takket nei som kaffegjest hvis jeg måtte dra langt avgårde og overnatte. Har en tantunge som planlegger bryllup som de vil feire i Trondhheim. De bor på østlandet selv, hun er fra Bergen han fra Trondheim. De har ymtet frampå at de når den tid kommer vil ha tanter/onkler bare på kaffe. Men det kunne helt ærlig ikke falt meg inn og bruke flere tusen kromer på fly og hotelovernatting for å spise kaker og drikke kaffe....
Majabeth Skrevet 13. august 2007 #14 Skrevet 13. august 2007 Vi inviterte kun nærmeste familie til middag, så inviterte vi resten til kaffe. Men det var 3 som måtte reise langt for å komme, disse inviterte vi da til middag også. Det blir litt dumt å invitere til kaffe når de har lang reisevei. Funka fint, men vi passa på at middagen ikke varte for lenge.
evilla Skrevet 13. august 2007 #15 Skrevet 13. august 2007 For oss var det aldri aktuelt å be noen bare til kaffe. Jeg syns ikke det er fint gjort uansett. Hadde jeg vært i den situasjonen at 80 middagsgjester ble for dyrt, ville jeg heller ha droppa den frie baren eller noe annet. Syns ikke kaffegjester er en god løsning. Ville event. også bare har kortet ned bryllupet til færre gjester enn å invitere til kaffe. Eller ventet til neste år, slik at vi kunne spart opp litt mer penger...
Drua Skrevet 13. august 2007 #16 Skrevet 13. august 2007 Ei jeg kjenner hadde i utgangspunktet rundt 100 gjester på listen sin. Problemene ble flere, for det første tok ikke lokalet mer enn 80, og for det andre ble det altfor dyrt med så mange gjester. Tenners gnissel osv, men løsningen ble at middagen ble på en fin restaurant med kun forlovere, foreldre og søsken (15 personer) ganske tidlig på dagen etter vielsen, og så var alle 100 gjestene invitert til fest på kvelden, med kaker, kaffe, dansing, taler, fri bar og alt som hører med. Tror faktisk de ente opp med å invitere flere enn først planlagt, og likevel komme under det opprinnelige budsjettet.
evilla Skrevet 13. august 2007 #17 Skrevet 13. august 2007 Ei jeg kjenner hadde i utgangspunktet rundt 100 gjester på listen sin. Problemene ble flere, for det første tok ikke lokalet mer enn 80, og for det andre ble det altfor dyrt med så mange gjester. Tenners gnissel osv, men løsningen ble at middagen ble på en fin restaurant med kun forlovere, foreldre og søsken (15 personer) ganske tidlig på dagen etter vielsen, og så var alle 100 gjestene invitert til fest på kvelden, med kaker, kaffe, dansing, taler, fri bar og alt som hører med. Tror faktisk de ente opp med å invitere flere enn først planlagt, og likevel komme under det opprinnelige budsjettet. Det var jo kjempelurt!
prinsessa Skrevet 13. august 2007 #18 Skrevet 13. august 2007 Jeg syns også alternativet til Drua var veldig bra med middag kun for de nærmeste og fest for alle sammen. Men hvis du skal ha kaffegjester syns jeg at du bør ha fri bar, litt ille og bli bedt til kaffen og måtte betale sin egen drikke. Også syns jeg det er greit og be 20 gjester til kaffen men det er ikke greit og be 6 stk.
Helen Skrevet 13. august 2007 #19 Skrevet 13. august 2007 Jeg har vært i et bryllup der jeg og mannen kun ble bedt til kaffen. Vi var flere som kom samtidig, men vi ble så utafor. De som hadde vært til middag satt i klikker mens vi som kom til kaffen ble sittende for oss selv. Vi hadde det morsomt sammen det var ikke det, men jeg følte at vi var mer på vennefest enn i et bryllup. Jeg skulle gifte meg samme året som jeg var i dette bryllupet og da var jeg glad for at vi hadde bedt alle våre 90 gjester til middag, for det var ikke noe morro å bli bedt kun til kaffen.
Anna Karenina Skrevet 13. august 2007 #20 Skrevet 13. august 2007 Jeg syns også alternativet til Drua var veldig bra med middag kun for de nærmeste og fest for alle sammen. Men hvis du skal ha kaffegjester syns jeg at du bør ha fri bar, litt ille og bli bedt til kaffen og måtte betale sin egen drikke. Også syns jeg det er greit og be 20 gjester til kaffen men det er ikke greit og be 6 stk. Veldig enig! Når folk kommer med gave og pene klær må de hvert fall enten få middag eller drikke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå