Gjest pytte Skrevet 12. august 2007 #1 Del Skrevet 12. august 2007 Hei! Katten min venter kattunger, den har begynt å få litt mage å pupper, så lurte på kor lenge går katter gravide? Katten min er under 1 år, så hun er ikke så gammel, hun blir ett i slutten av september eller i begynnelsen av oktober, hun blei født ute, så forrige eier viste ikke helt fødselsdato, pleier det gå bra når dei ikke er 1 år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonspell Skrevet 12. august 2007 #2 Del Skrevet 12. august 2007 En katt går drektig i 9 uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2007 #3 Del Skrevet 12. august 2007 Hei! Katten min venter kattunger, den har begynt å få litt mage å pupper, så lurte på kor lenge går katter gravide? Katten min er under 1 år, så hun er ikke så gammel, hun blir ett i slutten av september eller i begynnelsen av oktober, hun blei født ute, så forrige eier viste ikke helt fødselsdato, pleier det gå bra når dei ikke er 1 år? ca 63 dager Og når det gjelder å la en så ung katt få unger synes jeg dette er uansvarlig. Det blir som å la barn få barn. Selv om de er fysisk i stand til å gjennomføre et svangerskap er de ofte ikke modne nok til å oppdra ungene. Har selv sett eksempel på en kattunge som fikk unger og ikke var moden nok til å ta ansvar for dem. Ikke så rart egentlig. Et tolvårig menneskebarn som får barn vil heller ikke være moden nok til selv å få barn. Syntes veldig synd på denne kattungen som helt tydelig ikke var klar for morsrollen og også ble helt utmagret av å amme. Hun var jo knapt ferdivokst og hadde ikke lagt på seg noe ekstra før hun ble drektig, stakkars. Og det ble et svare strev med ungene som ikke ble opplært av moren til å bli renslige. Naturen er gjerne brutal og hensynsløs. Grunnen til at mange hunnkatter blir så tidlig kjønnsmodne om sommeren er pga være og lyset. Selv om katten allerede er drektig er det ikke for sent å gjøre noe. Akkurat som man pleier å utføre abort på menneskebarn som er blitt gravide kan man utføre abort på katter. Dvs at man kastrerer katten på vanlig måte, så blir det utført en abort. Bare kontakte veterinæren så raskt som mulig, det er til det beste for både kattungen din og for kattebestanden. :katt: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pytte Skrevet 12. august 2007 #4 Del Skrevet 12. august 2007 Det var ikke planlagt at hun skulle få kattunger altså, for jeg syns sjøl ho er for ung, forrige katt eg hadde, lot jeg gå på p piller til den var 2 år, då lot eg ho få ett kull. Denne katten går og på p piller,men den kan vere litt vekke i perioder, og då har eg ikke fått gitt ho, ho er inne ute/katt. Å vist noen lurer så skal eg sterilisere pus, ikke la ho vere en evig p pille katt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2007 #5 Del Skrevet 12. august 2007 Det var ikke planlagt at hun skulle få kattunger altså, for jeg syns sjøl ho er for ung, forrige katt eg hadde, lot jeg gå på p piller til den var 2 år, då lot eg ho få ett kull. Denne katten går og på p piller,men den kan vere litt vekke i perioder, og då har eg ikke fått gitt ho, ho er inne ute/katt. Å vist noen lurer så skal eg sterilisere pus, ikke la ho vere en evig p pille katt. Hvorfor gir du katten p-piller i det hele tatt? Veterinærer fraråder dette, siden det øker sjansene for pattekreft betraktelig. Det beste er å kastrere før første løpetid, forskning har vist at dette er det beste i forhold til kreftforekomst. Dessuten er det en fordel å kastrere så tidlig som mulig (fra 5 mnds alder) siden kastrering er det eneste som 100% beskytter mot drektighet. Akkurat som p-piller på mennesker ikke er 100% sikekrt er p-piller for katt enda mindre sikkert. Og som det ble nevnt tidligere her, så er det enda ikke for sent å kastrere katten selv om den nå er drektig. Det er det mest ansvarlige og hensynsfulle i forhold til den katten du har som faktisk bare er en kattunge selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pytte Skrevet 12. august 2007 #6 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg gir den det , pga at jeg har hørt at vist du steriliesere katten din, og den aldri har fått kattunger, så øker det sjansen for livmor kreft, så det beste er å la dei få ett kull og dei blir mye roligere etter på. Men dette stemmer vell kanskje ikke da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2007 #7 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg gir den det , pga at jeg har hørt at vist du steriliesere katten din, og den aldri har fått kattunger, så øker det sjansen for livmor kreft, så det beste er å la dei få ett kull og dei blir mye roligere etter på. Men dette stemmer vell kanskje ikke da? Når man kastrerer katten fjerner man hele livmora. Hvordan mener du man kan få kreft i et organ som ikke er der? DU kan bare høre med hvilken som helst veterinær som vil kunne bekrefte det jeg sier. Må bare legge til at det man som regel kaller sterilisering om hunnkatter i virkeligheten er kastrering. Det er riktig at sterilisering kan føre til problemer med forplantningsorganene (kutter kun eggeledere). Dette er imidlertid ikke vanlig å utføre på kattene sine. Hvis du er i tvil hva veterinæren skal gjøre på din katt kan du være obs på å ettertrykkelig be om kastrering av katten, dvs fjerning av livmor, eggelder og eggstokker. Tvert imot vil en ukastrert hunnkatt ofte få livmorbetennelse eller -kreft. En hunnkatt som går på p-piller får ofte pattekreft. Å gå ukastrert fører også til mye stress for katten. Jo yngre katten er, jo raskere vil operasjonssåret gro etter kastreringen. Så jeg ser ingen grunner til ikke å kastrere katter så tidlig som mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pytte Skrevet 12. august 2007 #8 Del Skrevet 12. august 2007 Som sagt, jeg har hørt at di kan få livmorbettendelse, ikke påstått det sjøl...Så det er andre som har sagt det til meg. Den første katten jeg hadde skulle jeg sterilisere, etter at den hadde fått kattunger, men den døde(blei påkjørd) Så vist jeg hadde gjort det med den, så hadde jeg sikkert vist mer, for da hadde nok dyrlegen fortalt meg dette. Men uansett så har jeg lært noe nytt av dere som har svart meg, og det stemmer ikke helt med det jeg har lært av andre ser jeg... Vil bare pus sitt beste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rangi Skrevet 12. august 2007 #9 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg syns litt synd på deg jeg ts, du blir jo regelrett halshugd her inne. Hør med dyrlegen din du, om de ikke kan fjerne livmora til katten din med kattungene i. Det er ikke riktig at de fleste dyrleger fraråder bruk av p piller til katt, men det er riktig at langvarig bruk at ppiller gir en betydelig økt risiko for kreft i juret. Det er ikke livmorbetennelse som er problemet med ppiller, men jursvulster. Noen katteeiere vil gjerne ha et kull på katten sin, og bruker derfor ppiller til den blir gammel nok til å få kattunger. Lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pytte Skrevet 12. august 2007 #10 Del Skrevet 12. august 2007 Takk, skal ringe til dyrlegen i mårgen, hadde vert kosli med kattunger, er mange som har sagt di vil ha, vist ho får, for di syns pusen min er så nydeli med fin personlighet.. Og jeg hadde behold en sjøl og:) Me vist ho er for liten, så får det bare være, må jo tenke på lille pusen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonspell Skrevet 13. august 2007 #11 Del Skrevet 13. august 2007 Lykke til, håper det går bra. Men husk at kattemor trenger ekstra næring og bør få kattungefôr. Det kan også ungene spise når de blir ca fire uker. Og man bør gi hele kattefamilien ormekur, fordi kattunger smittes av spolorm gjennom morsmelka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2007 #12 Del Skrevet 13. august 2007 Takk, skal ringe til dyrlegen i mårgen, hadde vert kosli med kattunger, er mange som har sagt di vil ha, vist ho får, for di syns pusen min er så nydeli med fin personlighet.. Og jeg hadde behold en sjøl og:) Me vist ho er for liten, så får det bare være, må jo tenke på lille pusen.. Så flott at du kjenner mange som ønsker seg kattunge. Kan du ikke sende disse til dyrebeskyttelsen som nå flommer over av kattunger og hele tiden får henvendelser om kattunger som er funnet ute eller kattunger som blir avlivet hvis de ikke får et nytt hjem. Kattemora og kattebestanden vil jo ha best av at du i denne situasjonen tar ansvar og kastrerer katten din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 16. august 2007 #13 Del Skrevet 16. august 2007 ca 63 dager Og når det gjelder å la en så ung katt få unger synes jeg dette er uansvarlig. Det blir som å la barn få barn. Selv om de er fysisk i stand til å gjennomføre et svangerskap er de ofte ikke modne nok til å oppdra ungene. Har selv sett eksempel på en kattunge som fikk unger og ikke var moden nok til å ta ansvar for dem. Ikke så rart egentlig. Et tolvårig menneskebarn som får barn vil heller ikke være moden nok til selv å få barn. Syntes veldig synd på denne kattungen som helt tydelig ikke var klar for morsrollen og også ble helt utmagret av å amme. Hun var jo knapt ferdivokst og hadde ikke lagt på seg noe ekstra før hun ble drektig, stakkars. Og det ble et svare strev med ungene som ikke ble opplært av moren til å bli renslige. Naturen er gjerne brutal og hensynsløs. Grunnen til at mange hunnkatter blir så tidlig kjønnsmodne om sommeren er pga være og lyset. Selv om katten allerede er drektig er det ikke for sent å gjøre noe. Akkurat som man pleier å utføre abort på menneskebarn som er blitt gravide kan man utføre abort på katter. Dvs at man kastrerer katten på vanlig måte, så blir det utført en abort. Bare kontakte veterinæren så raskt som mulig, det er til det beste for både kattungen din og for kattebestanden. :katt: Hvordan kan du anbefale noe så grusomt? å tvinge frem en abort på en gravid katt? det er dyreplageri!!!! Helt forkastelig og umenneskelig. La naturen gå sin gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormen Skrevet 16. august 2007 #14 Del Skrevet 16. august 2007 Hvordan kan du anbefale noe så grusomt? å tvinge frem en abort på en gravid katt? det er dyreplageri!!!! Helt forkastelig og umenneskelig. La naturen gå sin gang! Nei, det er det som IKKE er dyreplageri. Det som ER dyreplageri, er å la en kattunge få kattunger, og samtidig tilføre verden flere kattunger, når det allerede er mange hos dyrebeskyttelsen som vil bli avlivet om de ikke får ett hjem!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_rangi_* Skrevet 16. august 2007 #15 Del Skrevet 16. august 2007 Helt enig med Tinesol. Den anonyme gjesten har helt misforstått hva dyreplageri er. Katter er ikke mennesker, og man kan ikke tillegge katter menneskelige følelser rundt en drektighet. Det er et faktum at katter som får kattunger i svært ung alder ikke har godt av det, de blir ofte svært tynne pga diegivningen, og de må bruke energi på å produsere kattunger og næring til disse istedenfor å vokse selv. Det absolutt beste er å kirurgisk fjerne livmoren med kattungene i, da slipper moren den belastningen det er med kattunger i ung alder, og kattungene slipper å bli enda et kull overflødige, uønskede kattunger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. august 2007 #16 Del Skrevet 16. august 2007 Så flott at du kjenner mange som ønsker seg kattunge. Kan du ikke sende disse til dyrebeskyttelsen som nå flommer over av kattunger og hele tiden får henvendelser om kattunger som er funnet ute eller kattunger som blir avlivet hvis de ikke får et nytt hjem. Kattemora og kattebestanden vil jo ha best av at du i denne situasjonen tar ansvar og kastrerer katten din Du har sikkert rett, men du vet, selv alvorlige ting kan formidles på en hyggelig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Mocca~ Skrevet 16. august 2007 #17 Del Skrevet 16. august 2007 Høres ut som om du har fått masse tips her! Og godt å lese at du vil det beste for katten din! Nå har hun lært at det var ikke riktig det hun trodde var riktig og best for katten sin, så da kan vel hun få litt fred.. Hun vil jo bare det beste for katten sin, da kan man være litt hyggelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pytte Skrevet 16. august 2007 #18 Del Skrevet 16. august 2007 Nå er det gjort, det var litt trist å tenke di pusungene som skulle forsvinne, da hun ble opperert, fikk dyrlegen på hjemmebesøk, pga andre dyr her som trenger en sjekk i ny og ne(bondegård) så då slapp vi vertfall å reise i bilen med henne, jeg klarte ikke å se på..... Dette var vell til det beste for pus, sier di fleste her inne ser jeg, så håper det er rett.. Å kattungene hadde ikke vært uvelkomne hadde di komt, her er plass til mange dyr om noen ikke ville hatt di. Småen synst det var extra trist, ble litt :gråte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Mocca~ Skrevet 16. august 2007 #19 Del Skrevet 16. august 2007 Uff, dumt at dette skulle bli så trist.. Men det var til det beste for pusen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. august 2007 #20 Del Skrevet 16. august 2007 Klart det var trist! Jeg syns også at du fikk mye ufortjent kjeft her inne, det var helt unødvendig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå