Gjest salma Skrevet 26. mars 2003 #21 Skrevet 26. mars 2003 Så kritiske dere er, da? Vi snakker jo tross alt om det fineste folk som noen gang har levd på planetens overflate! Waco, du overrasker stadig. Nok en gang må jeg si meg enig med deg, til tross for at jeg forrige gang lovet at det ikke skulle gjenta seg Det er nok ikke siste gang vi opplever at USA turer fram som de selv vil. Nettopp derfor er det viktig at Europa greier å komme til enighet i en stor organisasjon som kan virke som motvekt til dette. Og når Norge evt må velge mellom medlemsskap i den opprettede Nato-styrken, som bare skal operere direkte under amerikansk kommando, og den planlagte EU-styrken (som vi visstnok har meldt oss inn i), hvem skal vi velge da? Svaret er vel ikke opplagt her, er det vel?
Gjest sexysadie Skrevet 26. mars 2003 #22 Skrevet 26. mars 2003 Så kritiske dere er, da? Vi snakker jo tross alt om det fineste folk som noen gang har levd på planetens overflate! quote] Mener du virkelig dette!
Gjest salma Skrevet 26. mars 2003 #24 Skrevet 26. mars 2003 Og for ordens skyld; jeg heller nok til at Norge bør ofre medlemsskap i den nevnte Nato-styrken under amerikansk kommando, til fordel for EU-styrken!
waco Skrevet 26. mars 2003 Forfatter #25 Skrevet 26. mars 2003 Det er sjeldent man diskuterer med kvinner som har denslags innsikt i verdenspolitikken, som oftes avfeier kviner det som skremmende og altfor stort for deres noe mer detaljfikserte hverdag. Men nok komplimenter, det største problemet med krigshisserne er at de ikke kan forklare hvorfor Fidel Castro ikke blir angrepet, hvorfor usa lar Gadaffi være i fred og det faktum at OsamaBinLaden ble trent opp av CIA. Waco
Atmi Skrevet 26. mars 2003 #26 Skrevet 26. mars 2003 Men det er jammen ikke rart det blir krig da. Bare se her inne på forumet. Hadde alle vært i samme lokaler tenker jeg det hadde vært full slosskamp etter 3 minutter. Vi er jammen noen uregjerlige vesener. Det er helt nifst. Men - skulle ønske de bare kunns skutt hussein i hodet hvis det nå er slik at de MÅ ta knekken på ham. Kan ikke fatte hvorfor de må ødelegge et helt land. Men egentlig tror jeg ikke det handler om Hussein eller å hjelpe innbyggerne i Irak - jeg tror det handler om olje jeg - eller noe greier etter 13 september som jeg ikke helt har forstått. Må innrømme jeg følger ikke så mye med på krigen - det gjør meg så frustrert og sinna.
waco Skrevet 26. mars 2003 Forfatter #27 Skrevet 26. mars 2003 Asterism, jeg forstår håpløsheten din, men la meg oppklare =) - Årsaken til at usa ønsker å ødelegge et helt land skyldes hovedsakelig tre grunner, 1 olje, usa har få utenlandsreserver og hele deres system er helt 100% avhengig av å importere olje. 2, våpenproduksjon, usa er det landet i verden hvor flest mennesker er avhengige av våpenproduskjon, dvs ansatte eller i famile med ansatte, det finnes hele byer som livnærer seg på våpenproduksjon. 3, gjenoppbygging av Irak er etter usalogikk noe amerikanerne skal gjøre for at deres egen økonomi skal få den sårt tiltrengte ekspansjonen, selvfølgelig skal dette betales med irakoljepenger. Ble det litt klarere nå? Litt mer beroliget? Ikke like anspent? W
Atmi Skrevet 26. mars 2003 #28 Skrevet 26. mars 2003 Asterism, jeg forstår håpløsheten din, men la meg oppklare =) - Årsaken til at usa ønsker å ødelegge et helt land skyldes hovedsakelig tre grunner, 1 olje, usa har få utenlandsreserver og hele deres system er helt 100% avhengig av å importere olje. 2, våpenproduksjon, usa er det landet i verden hvor flest mennesker er avhengige av våpenproduskjon, dvs ansatte eller i famile med ansatte, det finnes hele byer som livnærer seg på våpenproduksjon. 3, gjenoppbygging av Irak er etter usalogikk noe amerikanerne skal gjøre for at deres egen økonomi skal få den sårt tiltrengte ekspansjonen, selvfølgelig skal dette betales med irakoljepenger. Ble det litt klarere nå? Litt mer beroliget? Ikke like anspent? W Nei - jeg syns du sa omtrent det jeg sa Så da er jeg ikke alene om mene det.
Kid-a Skrevet 26. mars 2003 #29 Skrevet 26. mars 2003 Asterism: - mener du ellevte september? Og... jeg tror ikke det ville blitt noen slåsskamp. Det finnes mange oppegående mennesker her inne, vi ville diskutert. Ikke sloss. Vold er for feiginger. Takk.
Atmi Skrevet 26. mars 2003 #30 Skrevet 26. mars 2003 Asterism: - mener du ellevte september? Og... jeg tror ikke det ville blitt noen slåsskamp. Det finnes mange oppegående mennesker her inne, vi ville diskutert. Ikke sloss. Vold er for feiginger. Takk. Stopper bare her jeg
Gjest salma Skrevet 27. mars 2003 #31 Skrevet 27. mars 2003 Selvfølgelig er det tragisk for den irakiske sivilbefolkningen at de blir utsatt for denne krigen. Men det er ikke eneste grunn til at man kan være krigsmotstander! 1. Det er SÅ skummelt at USA setter FN på sidelinjen på denne måten. Skal virkelig ETT land få ture fram og sette dagsorden i verdenspolitikken helt alene? Det hadde kanskje vært greit om det hadde vært et mer balansert land med mer reflekterte politikere, men her snakker vi om et folk som opphøyer seg selv som bedre enn resten av verden og som ikke bryr seg om hva som er rettferdig. USA er ikke verdig den rollen, de er bare farlige for oss andre i den! FN SKAL ha den rollen, BASTA! 2. Retorikken er full av huller og er ikke holdbar. En god nok grunn i seg selv til å angripe Irak er, i følge USA, at de bryter FN-resolusjoner. Hvorfor er da ikke Israel angrepet for lenge siden? Er det greit at noen stater dreper uskyldige, mens andre slipper unna fordi de er på godfot med USA? Da Israel drepte FN-medarbeidere slapp de helt unna med det, fordi USA blokkerte et resolusjonsforslag som fordømte drapene. Israel skal ha lov til å drepe FN-ANSATTE! Dette bryter grunnleggende med land som vårt, som faktisk mener at vi ikke bør drepe uskyldige og bistandsarbeidere i det hele tatt... Dette ble kanskje litt langt og rotete, men jeg blir så forbannet... og redd...
Gjest sexysadie Skrevet 27. mars 2003 #32 Skrevet 27. mars 2003 USA ut av FN blir min parol herefter!!!
Gjest salma Skrevet 27. mars 2003 #33 Skrevet 27. mars 2003 USA ut av FN blir min parol herefter!!! USA i FN, men uten vetorett, synes jeg heller
Gjest sexysadie Skrevet 27. mars 2003 #34 Skrevet 27. mars 2003 nix, da lager de så mye styr med avlytting og annen fandenskap...
Bettie Skrevet 27. mars 2003 #36 Skrevet 27. mars 2003 Kan ikke dy meg for å komme en et lite innsmett. Er det ikke bitte-litte grann ironisk at det landet der folk regner det som en menneskerett å eie et våpen - både privat og offentlig- at dette landet vil nekte et annet land å ha våpen selv? Er det ikke bitte-litte-grann ironisk at et land som gjennom mange års sanksjoner har mistet mye av sin slagkraft plutselig utropes til en trussel mot verdensfreden av et land som har rustet opp i stor takt? Er det ikke bitte-litte-grann ironisk at et land som bryter internasjonale regler når det passer dem hyler opp når noen andre prøver å gjøre det samme? Og hvordan i all verden kan man tro at når man slår noen så vil de bli vennligsinnet? Har ikke sett noen forskning som understøtter dette - bare det motsatte. Det er mange som har kalt seg selv for frihetsforkjempere - men som oppfattes som okupanter av dem de skal "frigjøre".
Atmi Skrevet 27. mars 2003 #37 Skrevet 27. mars 2003 Kan ikke dy meg for å komme en et lite innsmett. Er det ikke bitte-litte grann ironisk at det landet der folk regner det som en menneskerett å eie et våpen - både privat og offentlig- at dette landet vil nekte et annet land å ha våpen selv? Er det ikke bitte-litte-grann ironisk at et land som gjennom mange års sanksjoner har mistet mye av sin slagkraft plutselig utropes til en trussel mot verdensfreden av et land som har rustet opp i stor takt? Er det ikke bitte-litte-grann ironisk at et land som bryter internasjonale regler når det passer dem hyler opp når noen andre prøver å gjøre det samme? Og hvordan i all verden kan man tro at når man slår noen så vil de bli vennligsinnet? Har ikke sett noen forskning som understøtter dette - bare det motsatte. Det er mange som har kalt seg selv for frihetsforkjempere - men som oppfattes som okupanter av dem de skal "frigjøre". jo, det er det virkelig...
Elisjeba Skrevet 27. mars 2003 #38 Skrevet 27. mars 2003 Jeg er helt enig med deg Waco! USA er dobbeltmoralens land. Dessverre er det slik at all internasjonal politikk handler kun om 'meg, meg, meg'. Det er på tide at det kommer opp en sterk opposisjonsmakt til USA slik at de ikke blir alene som supermakt lenger. Forhåpentligvis vil Vestunionen (EUs planlagte militære styrker) spille denne rollen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå