Gå til innhold

UVI - blir ikke bra!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk urinveisinfeksjon for flere uker siden. Ilte til legen og fikk antibiotika, den best vanlige typen antibiotika mot uvi sa legen. Etter 2 dager på kuren var jeg ikke et hakk bedre, men etter 3 dager mle jeg heldigvis LITT bedre. Jeg fullførte kuren, men bedringen tok så utrooolig lang tid og etter jeg tok den siste pilla følte jeg meg ikke helt fra :( jeg dro til legen 3 dager senere, avleverte urinprøve og fikk bekreftet at jeg ikke var helt bra. Fikk en ny type antibiotika som skulle være sterkere; ciprofloxacin. Nå har jeg gått på den i 2 dager og jeg er ikke bedre i det hele tatt. tvert i mot så er jeg verre. våknet i dag med følelse av ny urinveisinfeksjon. ARGH det er så hat :( men hva gjør jeg da?? funker ikke denne heller? tenk om jeg er immun og ikke kan bli bra eller noe....

råd til meg? jeg reiser på ferie mandag morgen og er rimelig hysterisk nå. er jo dårlig og må tisse hele tiden og det svir så j.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mille_*
Skrevet

Åh, dette vet jeg alt om hvordan er! Forferdelig! :klem: Har også slitt med flere kurer som ikke hjelper. Har faktisk følt at det har blitt værre av noen. (husk å noter deg hva som fungerer for deg).

Det som til slutt hjalp meg var faktisk akupunktur. Nå må jeg ta tranebærkapsler HVER dag. Glemmer jeg det er jeg ille ute med en gang.

Kan ikke tenke meg at det skal være sånn.

Det som hjelper meg når jeg har uvi:

-drikke masse masse masse

-tranebær nektar!

-c-vitaminer

-tisse med en gang jeg må

-spyle meg på magen i dusjen i varmt vann

-sopp krem

-vaginal stikkpille som regulerer surhetsgrad(tar jeg når jeg merker at det murrer)

Ønsker deg bare god bedring! :klemmer:

Skrevet

Hvorfor kontaktet du ikke legen din etter de første par dagene da du ikke ble bedre?! :overrasket:

For det første, er det farlig å la en UVI gå ubehandlet, det kan føre til nyrebekkenbetennelse, og tro meg, det får UVI til å virke som en dans på røde roser..

Dra tilbake til legen din og lever en ny prøve (det er best å bruke morgenurinen. La bittelitt gå i doskålen, før du fyller opp et beger). Få han til å foreta en test for hvilke virkestoffer du er blitt resistent mot, og hvilke du fortsatt reagerer på. Når du da får en antibiotika du reagerer positivt på, er det svært viktig at du ikke drikker eller andre opplagte ting. Når du først reagerer negativt, eller ikke reagerer i det hele tatt på ulike virkestoffer, er det færre alternativer igjen, og du vil ikke være resistent mot alt som finnes dersom du plutselig skulle havne i en situasjon hvor antibiotika er livsnødvendig.

Så vær pinlig nøye med å ikke bli kald (spesielt ikke i korsryggen og på baken, egro ikke sitt på flater som er kaldere enn deg selv. Sitt på en genser, votter, avis, hva som helst), tisse og dusje etter sex og alle de vanlige rådene. Ha alltid tranebærkapsler stående, og dytt nedpå i digre kvantum dersom du merker det minste tegn til UVI, til en annen gang (en UVI kommer sjelden alene... :roll: ) Ellers er det lurt under et anfall å spise mat med lav ph-verdi som feks sitrusfrukter. Sukker og alkohol gjør vondt verre.

Husk også å få en kopi av hvilke virkestoffer du tåler og ikke, og ha alltid med denne på reiser! Jeg var veldig takknemlig for at jeg hadde med min, en gang jeg havnet i en situasjon der jeg trengte antibiotika, i Asia.

God bedring! UVI er grusomt! Men det er mulig å bryte den onde sirkelen! Jeg har ikke hatt en eneste i løpet av de siste fire årene, og før det hadde jeg hver tredje måned over to år. Det er ikke mye antibiotika jeg kan ta lenger, og jeg vil ikke risikere de få alternativene som er igjen, ved å gjøre noe "dumt". Med det mener jeg selvfølgelig ikke at "man kan skylde seg selv for at man blir syk, og da har man bare godt av det", men det er så mye man kan gjøre for å unngå det! Lykke til!

Og ikke minst, vær litt god mot deg selv! Pakk deg godt inn, og gjør de tingene som får deg til å slappe av. Unn deg noe ekstra. Det fortjener du! :klem:

(Leste akk gjennom innlegget ditt igjen, og ser at du reiser på mandag. Dra til legevakten, UVI er akutt og du får hjelp, men dra nå, før køene begynner å bli fylt opp!)

Gjest Tigerjente
Skrevet

Håper du finner ut av dette!

Jeg fikk i april UVI, som plutselig stoppa opp. Jeg merka ikke mer, og tenkte at jeg hadde blitt kvitt det ved å drikke mye surt.. Men den gang ei. Bare dager etterpå lå jeg på sofaen med 40 i feber og kastet opp. Legen konstanterte med at jeg hadde fått nyrebekkenbetennelse.

Til tross for at jeg har tatt mine forhåndsregler nå, har jeg de to siste gangene jeg har fått mensen fått nyrebekkenbettenelse. Nå ber jeg på mine knær at det går bra neste gang. Og at jeg kommer over det.

Jeg må nok leve med mine omleggelser en stund, kanskje hele livet. Men det er bedre det enn å miste en nyre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...