Gå til innhold

Trenger motivasjon....


Trallala

Anbefalte innlegg

Jeg er spedbygd og min egen normalvekt er på 44 kg (1.60 høy). I flere år lå jeg på 44+- og trivdes med det. Så fikk jeg barn nr 2 for ett år siden og veier nå 60. For meg er det mye, og føler meg uvel i denne kroppen.

Klarer ikke å kvitte meg med brus, sjokolade og mengder med mat og snop. Etter forrige graviditet var det også slik før jeg satte meg selv på suppekur i ei uke da barnet var 2 år.

Jeg trenger å klare det igjen, men sitter så fast i rutinene. Har dere noen tips eller ideèr til å holde motivasjonen oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må du kvitte deg med vanen. Ikke kjøp brus, is og sjokolade. Ikke ha det i huset. Særlig sjokoladen kan vøre ille å kutte ut, hvis man stadig skal gå å smånibble til den.

Neste trikset er å ALDRI gå i butikken på tom mave. Og gjør gjerne innkjøpene slik at du bunkrer opp med storhandel en gang i uka, så du ikke behøver å eksponere deg for godterihylla, mer enn nødvendig.

Få i deg skikkelig grovt brød (uten sjokopålegg; ) og sånn krusligreie, og annet som lekker ut sukkeret langsomt i fordøyelsessystemet ditt, slik at du unngår kombinasjonen sult og sjokoladesug. Selv om peanøtter og potetgull ikke er slankekost, kan det være greit å ha i huset for å kunne "trøstespise" noe, når sjokolademangelen river i nervesystemet. Men bare i ytterste nødsfall, og ikke mer enn en pose. Vi ønsker jo ikke å omskolere deg til peanøttmisbruker og chipsvrak...

Når dette er i boks (eller i burka, som svenskene sier) er det på tide å finne fram ditt hemmelige våpen. Finn noe musikk som du finner umulig å sitte urørlig til, og dans og vrikk og ha det arti med deg selv (og familien, om du driver med sånt). Du tar ikke av et kilo, men du vil etter få dager merke at pusten blir bedre, og du blir litt strammere her og der. Kan også kombineres med husarbeide.

Resten av selve slankingsprossessen kan du finne på nett, men uansett hva du gjør er det fysisk umulig å miste mer enn 4-500g døgnet, og så mye er direkte uforsvarlig. En halvtimes dans på stuegulvet ei ukes tid strammer opp mer enn du kan miste i kalorier på to uker. Og da peker munnvikene opp, ikke ned.

Ja, lykke til med de gode forsetter. Og de dypeste kondolanser i tapet av din kjære melkesjokolade. Mine tanker går til de ansatte -på Freia : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noen andre mødre som du kan gå tur med? Ta med vogna og barnet ut og få frisk luft og masse mosjon (du bruker jo faktisk en del ekstra energi nettopp fordi du må ha med vogna).

Prøv også å begrense sjokoladespisinga til 1 dag i uka rett og slett ved å aldri ha sjokolade liggende. Kjøp inn en stk sjokoladeplate f.eks på lørdag, ellers i uka kan du kjøpe frukt, bær og grønnsaker i stedet i tilfelle du blir fryktelig sugen på noe godt. Frukt er jo noe du burde ha i det uansett.

Hvis du ikke klarer å la være å kjøpe alt mulig selv, til tross for at du skriver en handleliste og holder deg strengt til denne (du må da passe på at det absolutt ikke står noe unødvendig på den) så send eventuelt lista med din bedre halvdel og få han til å handle i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lotte_*

Hei!

Kjempefint at du tenker over at du vil slutte med disse søtsakene. Prøv å tenk over at du vil slutte fra et annet perspektiv enn vekt og! Alt for mye sjokkis og sukker er dårlig for tennene! Det får ofte meg til å tenke meg om to ganger når jeg har lyst på noe søtt.

Og angående sjokolade, så er det sååå mye bedre med en liten bit mørk, mørk sjokolade sammen med kaffien når du bare får det en gang i uka. Det å sitte å stappe i seg freias melkesjokolade flere ganger i uka er på grensa til uappetittelig spør du meg. Dessuten er den mørke sjokoladen (den med 70% kakao) sunnere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for svar! Jeg sliter virkelig, for får jeg dilla, spiser jeg og spiser til jeg blir dårlig og til slutt ikke kan ha det mer, men sjokolade blir jeg visst ikke lei av!

Har vært flinkere i det siste og skal pli bedre. Får jeg lyst på ett glass cola har jeg bestemt meg for at for hvert glass må jeg ha to glass vann først. Da har jeg ikke alltid like lyst på lengre! Kanskje klarer jeg å kutte ut colaen gradvis.

I morgen er det ut på tur med pjokken i vogna! Gleder meg nå. Kanskje jeg begynner å komme i orden!

Takk for svar igjen, bare det syns jeg hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Mye gode råd her, men jeg kan ikke understreke det med tilgjengelighet grundig nok. Ikke ha det i huset. Hvis du kjøper noe junk, kjøp den minste varianten, selv om den er dyrere. Pengene du sparer på en bedre helse er verdt det. Kjøp cola på boks eller glassflasker etc. Det sier seg selv at det er lettere å drikke cola når det er 2-3 liter i kjøleskapet eller lettere å spise sjokolade når du nærmest har et halvt kilo liggende. Det er også en bedre idé enn en suppekur. Hvis du har et voldsomt snacksbehov, kjøp inn ting som er kalorifattig men samtidig tilfredsstiller tyggebehovet som f.eks rå gulrøtter, bær og liknende. Du må spise 1 kg jordbær for å få kaloriene i 100 gram sjokolade, satt på spissen :)

Det andre tipset jeg har er å aktivisere deg så mye som mulig. Lek med ungene dine, gå mye tur etc. Leger, helsesøstre og fysioterapauter fortviler over barn med stadig dårligere motorikk fordi foreldre prioriterer cafeturer med pjokken i vogn i stedet for fysisk aktivitet. Bra både for deg og barnet med andre ord, og du får innarbeidet gode vaner fra tidlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må spise 1 kg jordbær for å få kaloriene i 100 gram sjokolade, satt på spissen :)

Mer enn det faktisk, jordbær inneholder vel rundt 30 kalorier pr. 100 gram, så man kan spise over en og en halv kg jordbær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Cat
Takk takk for svar! Jeg sliter virkelig, for får jeg dilla, spiser jeg og spiser til jeg blir dårlig og til slutt ikke kan ha det mer, men sjokolade blir jeg visst ikke lei av!

Har vært flinkere i det siste og skal pli bedre. Får jeg lyst på ett glass cola har jeg bestemt meg for at for hvert glass må jeg ha to glass vann først. Da har jeg ikke alltid like lyst på lengre! Kanskje klarer jeg å kutte ut colaen gradvis.

I morgen er det ut på tur med pjokken i vogna! Gleder meg nå. Kanskje jeg begynner å komme i orden!

Takk for svar igjen, bare det syns jeg hjalp!

Hvis du sliter med kraftig søtsug, så kan det hende at det er fordi du får for lite mineraler og sporstoffer i kostholdet ditt. Dette finnes bl.a. i grove kornprodukter og mørke grønne grønnsaker. Har ikke prøvd selv, men hørt at tilskudd av krom kan ha positiv effekt. Dette får du kjøpt i helsekostforretninger og kanskje apotek. I tillegg så blir kroppen "avhengig" av store mengder sukker hvis man har spist dette over tid, så en viss avvenningsperiode må nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...