Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lenge lekt med tanken på å jobbe med dyr, og det siste året har jeg begynt å vurdere det seriøst. Men jeg vet ikke helt hvilke muligheter som finnes. Veterinær utgår - jeg orker ikke 6 år på skolebenken igjen. Dyrepleier er jo en mulighet, men hvilke andre alternativer er det?

Jeg er egentlig bare interessert i å være rundt dyr. Hadde jeg bodd på landet eller hatt bil, kunne jeg sikkert jobbet frivillig på en gård eller noe, men nå er det dessvere sånn at jeg bor midt i byen ...

Er det noen som har noen lure ideer? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mange storbyer har det jo begynt å dukke opp slike "dyrebarnehager" ;) Hvor man passer dyr fra 09-16 feks. Men tror vel dyrepleier evt å studere biologi å jobbe i en dyrehage er veien å gå.

Skrevet

Noen forslag til yrker der man jobber med dyr:

Veterinær ( 6 år går veldig fort-tro meg !)

Dyrepleier

dyrepasser ( utdanning i CEU kolding danmark-dyrehager mv)

hundefører innen politiet eller tollvesenet

hundeinstruktør ( vanskelig å få til 100% som jobb tror jeg)

Adferdskonsulent ( har vi bruk for flere av i norge. gode utdannelser i england og USA)

Hundefrisør

zoolog

Avløser /agronom/fjøsrøkter

ridelærer /rideinstruktør

dyrepleier er et spennende yrke der det stadig skjer nye ting. Man kan videreutdanne seg og komme videre innenfor yrket

Skrevet

Hm ... takk for innspill! Kom gjerne med flere :)

Skrevet

Dyrepleier er et spennende yrke. Men det er blitt et veldig populært yrke, så det er flere som ønsker å jobbe med dette enn det er behov for. Derfor er det skyhøye poengkrav for å komme inn på studiet og veldig vanskelig å få jobb.

Hvorfor ikke melde seg som frivillig på et av omplasseringssentrene (dyrebeskyttelsen eller FOD). Da får du være sammen med dyr, samtidig som du øker sjansene for å få en betalt jobb senere. For praksis er faktisk viktigere på dette området enn utdanning, og da må man gjerne jobbe litt gratis først (som jo også er meningsfullt arbeid).

Skrevet

Har tenkt på det også, men da må jeg jobbe ved siden av, og det kan fort bli hektisk når man i tillegg er avhengig av kollektivtrafikk for å komme seg til og fra ... Her tror jeg det må bli enten-eller - altså enten slutte på jobben og gå inn for en annen karriere, eller å la det bli og dyrke dyreinteressen på hobbybasis.

Men takk for tips :)

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Hei

Jeg drømmer om og jobbe med dyr.

Hva er denne dyrebarnehagen?

Noen plasser jeg kan lese mere om det?

• 10 måneder senere...
Skrevet
Hei

Jeg drømmer om og jobbe med dyr.

Hva er denne dyrebarnehagen?

Noen plasser jeg kan lese mere om det?

ja det ble jeg også veldig intr. i å høre mer om..

noen som vet litt mer om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...