Gjest vimselot Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Diskuterte dette en dag, en som spurte meg når det er valg. Sikkert på en mandag, svarte jeg... Men hva er grunnen til dette? Hvorfor ikke en onsdag f.eks. Mandag er en dag hvor det kan være tungt å starte en ny uke på jobb hvis helga har vært hektisk og man f.eks. har vært på en reise. I tillegg skal man gjerne handle inn for uka. Vet man kan forhåndstemme, men hvorfor akkurat på en mandag?
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 Før var det jo bare menn som hadde stemmerett, da var det nok også naturlig å ha det på en mandag. Og siden så har det bare forblitt slikt. Nei, jeg vet egentlig ikke. Lurt på det samme selv.
Gjest mag Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 Valget er alltid andre mandagen i september, derfor.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Dessuten er valgdagen offentlig høytidsdag, dvs at alle butikker er stengt. Derfor trenger du ikke å bekymre deg for at du må handle på valgdagen. Og hvis du ikke jobber i helsevesentet, serviceyrket e.l. har du fri
Malama Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 Ehh.... nei, det er det da vitterlig ikke. Jeg skal på jobb på valgdagen, og det skal alle andre jeg kjenner også. Da vi var barn var det valglokale i gymsalen på skolen, og vi var på skolen på valgdagen. Og så var vi med våre froeldre når de dro dit for å stemme etter at pappa var ferdig på jobb. Valgdagen er ikke fri. Men HVORFOR det er bestemt at det skal være akkurat andre mandagen i september hver gang, det vet jeg sannelig ikke. De valgte vel kanskje bare en dag? (Men jeg har aldri hatt for vane å handle inn for uka på mandager, og stemme gjør jeg etter at jeg har spist middag, mens en eventuell handletur tar jeg på vei hjem (men mandager handler jeg somregel ikke) så personlig har jeg ikke noe problem med at det er på en mandag )
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Dessuten er valgdagen offentlig høytidsdag, dvs at alle butikker er stengt. Derfor trenger du ikke å bekymre deg for at du må handle på valgdagen. Og hvis du ikke jobber i helsevesentet, serviceyrket e.l. har du fri Hadde det vært så vel. Hvorhar du det fra? Sånn er det ikke. Men det er ikke lov å selge alkhol i butikker, og polet er vel stengt. restauranter har ikke lov å servere sprit. Man skal stemme i edru tilstand må vite!
Gjest Gjest_B._* Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Hadde det vært så vel. Hvorhar du det fra? Sånn er det ikke. Men det er ikke lov å selge alkhol i butikker, og polet er vel stengt. restauranter har ikke lov å servere sprit. Man skal stemme i edru tilstand må vite! Kan det være så enkelt at søndagen tidligere ikke var en "skjenkedag", butikkene var jo stengt og man fikk bare øl osv.? At man liksom var mer edruelig på mandager enn en annen dag i uka?
Gjest Tweek Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 Det er stemmedag på mandag, for den dagen er kjedelig.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 Dessuten er valgdagen offentlig høytidsdag, dvs at alle butikker er stengt. Derfor trenger du ikke å bekymre deg for at du må handle på valgdagen. Og hvis du ikke jobber i helsevesentet, serviceyrket e.l. har du fri Beklager, jeg tok feil. Jeg blandet sammen to dager. Unnskyld, min feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå