Gå til innhold

Master i sosiologi, hvliken jobb?


lillelille

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer studier og lurer på..

Hva kan man jobbe med om man har en master i sosiologi? Jeg vet at mange søker stipendiat-stillinger for så og bli forsker, men hva gjør de som ikke vil bli forskere etter master?

Hvilke jobber kan man søke på?

Håper noen kan svare meg :) Og, et spørsmål til, er man sosiolog når man har en master i sosiologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosiologer kan jobbe med mye, men det kan være vanskelig å få drømmejobben...

Du nevner jo noe, og jeg tror det er veldig mye mer enn mange tenker på.. selv om jeg ikke vet så veldig mye konkret selv, men har iallfall noen til deg..

- lærer

- journalist/forfatter etc

- arbeide med trender for ulike type firmaer

- personalutvikling

- ulike typer rådgiver/konsulentstillinger

- researcher/headhuntere..

Tror det er uendelig mye egentlig, bare man finner en arbeidsgiver som er litt åpen for andre typer profesjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiologer kan jobbe med mye, men det kan være vanskelig å få drømmejobben...

Du nevner jo noe, og jeg tror det er veldig mye mer enn mange tenker på.. selv om jeg ikke vet så veldig mye konkret selv, men har iallfall noen til deg..

- lærer

- journalist/forfatter etc

- arbeide med trender for ulike type firmaer

- personalutvikling

- ulike typer rådgiver/konsulentstillinger

- researcher/headhuntere..

Tror det er uendelig mye egentlig, bare man finner en arbeidsgiver som er litt åpen for andre typer profesjoner!

Tusen takk for svar:)

Det du skrev hørtes interessant ut! Det var flere av dine alternativer jeg kunne tenke meg å jobbe innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir man titulert som sosiolog når man har en Mastergrad i sosiologi, eller må man ha doktorgrad i faget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir man titulert som sosiolog når man har en Mastergrad i sosiologi, eller må man ha doktorgrad i faget?

Det var det jeg også lurte på.. :) Kanskje med master i sosiologi blir man titulert som master i sosiologi..? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper litt vilt og sier at med master i sosiologi har man rett og slett master i sosiologi. MA i sosiologi er jo ingen profesjonsutdanning som gir tittel i den forstand, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper litt vilt og sier at med master i sosiologi har man rett og slett master i sosiologi. MA i sosiologi er jo ingen profesjonsutdanning som gir tittel i den forstand, er det vel?

Nei, det er vel ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer nå på om ikke journalistfaglig utdannelse er å foretrekke om man vil bli journalist, og pedagogisk (evt sosialpedagogisk) for de som vil bli lærere(med mindre du skal undervise i sosiologi). Og så videre... Så er innfallsvinkelen at man vil inn i noen av de nevnte fag, kan det tenkes at der finnes andre og mer målrettede inngangsporter. Ønsker man derimot en bestemt utdannelse, kan det selvsagt være ok å vite hvilke muligheter man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer nå på om ikke journalistfaglig utdannelse er å foretrekke om man vil bli journalist, og pedagogisk (evt sosialpedagogisk) for de som vil bli lærere(med mindre du skal undervise i sosiologi). Og så videre... Så er innfallsvinkelen at man vil inn i noen av de nevnte fag, kan det tenkes at der finnes andre og mer målrettede inngangsporter. Ønsker man derimot en bestemt utdannelse, kan det selvsagt være ok å vite hvilke muligheter man har.

Takk for svar :) Jeg tror man kan undervise i ungdomsskolen og videregående om man har ped som støtteemner, men er ikke helt sikker. Jeg kan tenke meg en stilling med noe rådgiver-relaterte oppgaver, og tror det blir bra med sosiologi da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kalle seg sosiolog hvis man har master i sosiologi, på samme måte som man kan kalle seg samfunnsgeograf hvis man har master i samfunnsgeografi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at man er sosiolog med master i sosiologi... selv om man ikke er psykolog med master i psykologi.. (iallfall ikke med norsk utdannelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ha PPU (praktisk-ped. utd.) i graden for å være kvalifisert lærer ja....

Sosiologi er som nevnt ikke profesjonsstudie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er sosiologi et undervisningsfag? Hvilke fag er man kvalifisert til å undervise i med sosiologi på videregående?

Tar rennefart og gjetter på sosialpedagogikk? Der bruker de jo psykologer også ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er sosiologi et undervisningsfag? Hvilke fag er man kvalifisert til å undervise i med sosiologi på videregående?

Du kan undervise i samfunnssfag. Før het det 2SK og 3SKb (3SKa er/var politikk, mens 3SKb er/var sosiologi), men med den nye reformen forandres kanskje navnene... Vil likevel tro at innholdet i fagene vil være ganske som før.

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Sosiolog
Jeg tipper litt vilt og sier at med master i sosiologi har man rett og slett master i sosiologi. MA i sosiologi er jo ingen profesjonsutdanning som gir tittel i den forstand, er det vel?

Hei

Nettopp ferdig med master i sosiologi og har nå tittelen Sosiolog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...