Gå til innhold

Privat vs kommunal barnehage.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal søke barnehageplass nå, og ser at noen av de jeg ønsker er kommunale barnehage, mens andre er private. Hva er egentlig forskjellen? Og hva er familiebarnehage i forhold til de overnevnte? Jeg vet ikke hvor mye plass barna trenger, (jeg skal på skolebenken), søker jeg 100% for så å redusere? Eller må jeg søke aktuell prosent stilling? (trolig ca. 60%)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Kommunale barnehager drives i regi av kommunen, naturlig nok.

Når det gjelder private barnehager, er det ulike typer eierkonstellasjoner. Felles for private og kommunale barnehager er at de begge er bundet av maksprisen og reglene i barnehageloven, som regulerer kompetansekrav til personale, kvadratmeterbegrensning o.l. Ulikhetene er at de private barnehagene ikke er bundet av rammeplanen (tror det er det det heter). Dette vil si at det finnes ulike private barnehager med ulike mål, f.eks Montessoribarnehage, barnehage som eies av misjonssamband med stor vekt på kristent livssyn, osv.

Som sagt finnes det mange typer eierkonstellasjoner. Andelsbarnehage der foreldrene eier hver sin andel av barnehagen og drives av et foreldrebasert styre, det finnes barnehager som drives av fagforeninger og bedrifter, misjonsforeninger, o.l. Enkelte barnehager drives og eies av firmaer som tidligere bare bygget barnehager - og det har jeg inntrykk av er mer utbredt nå enn tidligere.

Jeg har bare erfaring fra foreldrebasert andelsbarnehage, og er veldig fornøyd. Der er foreldrene opptatt av at barna skal ha det best mulig, og barnehagen drives uten overskudd. Det vil si at dersom det er penger til overs, investeres dette i barnehagen igjen.

Når det gjelder delte plasser, er det forskjell fra barnehage til barnehage. Noen tilbyr delte plasser, andre gjør det ikke. Sjekk med hver enkelt barnehage. Jeg vet ikke heller om kommunen din tilbyr samordnet opptak, men i min kommune er det det. Det vil si at man bare sender ett søknadsskjema, og kommunen administrerer opptaket, uavhengig om det er privat eller kommunal barnehage. Den enkelte barnehage står imidlertid for sitt eget opptak. Det finnes også enkelte kommunale plasser i private barnehager, der har kommunen kjøpt plasser på linje med andre foreldre.

I min barnehage var det ikke anledning til å redusere plassen automatisk. Dette var bare mulig dersom den kunne fylles opp uten at det ble "kluss" i systemet. I motsatt fall måtte man først si opp og deretter søke redusert plass. Sjekk hva som står i vedtektene i de enkelte barnehagene.

Familiebarnehager kjenner jeg ikke til. :)

Gjest antigartner
Skrevet

Litt om familiebarnehager: Familiebarnehage drives i private hjem, og skal være i bebodde lokaler. Pedagogikken og opplegget tar ofte utgangspunkt i dette. Det er litt lavere krav til pedagogisk bemanning i familiebarnehagen (men det SKAL være en viss stillingsprosent førskolelærer). Ellers gjelder de samme lover og regler for familiebarnehager, både ift sikkerhet og innhold. Familiebarnehager kan være enkeltgruppe, med max 5 barn eller dobbeltgruppe med max 10 barn. Jjeg har inntrykk av at det er mye småbarn (under tre år) i familiebarnehager, og at det er mer utfordringer for de større barnehagebarna i en "vanlig" barnehage, enten kommunal eller privat.

Skrevet

I følge min venninne "Spesialpedagogen", er de kommunale flinkere til å gi de barna som trenger ekstra ressurser dette. De er bedre enn de private på det aller meste. Men blant de private, er bedriftsbarnehagene i en særstilling. Disse er aller best. Men det er variasjoner innenfor alle kategorier.

Vi er veldig glad for at vi har fått plass i en barnehage i gåavstand til hjemme. Siden jeg skal i ny permisjon, blir det deilig å slippe å ta babyen i bilen for å hente storesøster, eller være avhengig av at pappan gjør det.

Har de fine utearealer?

Hvordan er turmulighetene i nærmiljøet?

Egnede lokaler?

Egentlig tror jeg at sånne ting også er viktig. Samt at det er lite deltidsstillinger. Mye bruk av deltid eller delvis sykemeldinger, kan tyde på dårlig arbeidsmiljø,noe som igjen går utover barna.

Gjest Elastica
Skrevet
I følge min venninne "Spesialpedagogen", er de kommunale flinkere til å gi de barna som trenger ekstra ressurser dette. De er bedre enn de private på det aller meste. Men blant de private, er bedriftsbarnehagene i en særstilling. Disse er aller best. Men det er variasjoner innenfor alle kategorier.

Dette er stikk i strid med mine erfaringer. Jeg har vært styreleder i mange år i en foreldreeid barnehage, og det tilbys ekstra ressurser til vanskeligstilte barn på lik linje med kommunale barnehager fordi dette er ressurser som ytes av kommunen. Kommunen er pålagt å gi ekstra bemanning til barn hvor dette er nødvendig, og slike ressurser følger barna og ikke barnehagen.

Jeg skjønner heller ikke hva du mener med at "de er bedre enn de private på det aller meste". I min hjemkommune er de mest veldrevne barnehagene private, og det er større dekning av kvalifisert personell i private barnehager. Dette fordi de fleste barnehagene er medlem i Private barnehagers landsforening som sikrer de ansatte bra inntekt og stabile arbeidsforhold. Dessuten er de nyere og tilbyr et mer inspirerende arbeidsmiljø enn de kommunale. Jeg tror absolutt de kommunale er bra nok, og det finnes flere fine, nye kommunale barnehager også, men jeg blir oppgitt over at det ser ut som folk har inntrykk av at private barnehager generelt er dårligere enn kommunale. For det er ikke noe automatikk i dette.

Skrevet

Greit at du skriver det er variasjoner innenfor alle kategorier, men at generellt kommunale barnehager er bedre enn andre. NEI.... Jeg kjenner til MANGE forskjellige fylker og kommuner der dette sletts ikke stemmer. Mange kommunale barnehager kan være bedre enn private ja, men sånn generellt er private best. Det gjelder hvertfall her. Kommunen har lite middler, dårlige lønninger, lite utstyr. osv osv. Privateide barenhager har som regel mer penger til barnehagen, mere resursser. Og de som trenger ekstra oppfølging osv får det tilbudet mye bedre gjennom privat enn kommunal.

Jeg ville sjekkt ut de barenhadene i omrsådet der du bor, snakket med noen du kjenner som har barna sine i de og de barnehagene. Slik at du kan få innsikt i hvor du vil søke plass til ditt barn. Alle barnehager er forskjellige uansett driftsform, og hvem som er eiere.

Gjest Elastica
Skrevet

Da har vi samme erfaring, Minni Mus.

Gjest Elastica
Skrevet
...

Jeg har aldri søkt om en privat plass en gang- da det var aktuelt å velge barnehage, var det ikke makspris som i dag, og prisen var i hvert fall før også noe de private barnehagene kunne velge før. De kommunale fulgte satser basert på foreldrenes inntekt. Som student hadde jeg ikke råd til å betale over 4000 i måneden for en plass. Men jeg vet ikke om dette har endret seg med maksprisen?

...

Det eneste jeg aldri ville vurdert i det hele tatt, er familiebarnehage og foreldredrevet barnehage av "dugnadstypen". Kanskje det er urettferdig av meg, for det er sikkert store variasjoner her også! Men etter å ha sett et par kolleger som henholdsvis drasset med seg syke barn på jobb stadig vekk, fordi barnehagen var stengt pga sykdom, og måtte løpe av gårde fra møter for å ta "siste vakta" i barnehagen fordi en eller annen hadde blitt syk, så har jeg blitt rimelig skeptisk...

For å ta det første først: De private barnehagene er også bundet av reglene om makspris.

Og en kommentar til "dugnadsbarnehagen": det var altså ikke den type barnehage jeg siktet til i mitt innlegg over - trodde nesten ikke det var lovlig - hva da med kvalifisert personale? I andelsbarnehager slik jeg kjenner de, er det kun styret som består av foreldrerepresentanter, og barnehagen drives i det daglige av ansatte som er fullt ut kvalifiserte. Eneste forskjell er at det er styret som har det endelige regnskaps- og budsjettmessige ansvaret for barnehagen, og bestemmer slike ting som ansettelser og bruk av årets overskudd.

Skrevet

Føler for å kommentere et par av de tidligere innleggene.

Alle barnehager skal drives etter rammeplan, ikke bare de kommunale. Dette står i barnehageloven, som også gjelder for alle barnehager. Det eneste man evnt kan få unntak for er å drive etter den kristne formålsparagrafen. Dette må man søke om. Noen private barnehager driver også med utvidet kristen formålsparagraf.

Noen nevnte også noe om foreldredrevet barnehage, at man må ta vakter og at barnehagen må stenges ved sykdom. Slik er det ikke der jeg jobber og jeg har heller aldri hørt om en slik praksis. Hos oss er det en eie/driftsform, en formalitiet. Foreldrene betaler inn en andel (2000,-) som de får tilbake når barnet slutter, og de må utføre 10 dugnadstimer pr år. Noen av foreldrene utgjør barnehagens styre.

Som svar på TS spørsmål, tror nok jeg at jeg ville ha valgt en privat barnehage. Synes vi har bedre økonomi, får gjort mere og er mere engasjerte enn de kommunale barnehagene. Vi får veldig mange positive tilbakemeldinger fra foreldre som tidligere har hatt barn i kommunale barnehager.

Men jeg tror også dette varierer både fra kommune til kommune og barnehage til barnehage.

Sjekk opp barnehagene, dra på besøk, se deg rundt og snakk med personalet.

Skrevet

De to yngste mine har gått i en privat bedriftsbarnehage, jeg er veldig godt fornøyd med den barnehagen. Personalet er helt enestående og ungene har det veldig bra der.

Min stedatter gikk i en kommunalbarnehage, der var det stor gjennomtrekk av personalet samt at jeg synes det pedagogiske opplegget var mye bedre i den private barnehagen enn den kommunale.

Det virker også som det var mye bedre oppfølging av den enkelte unge i den private barnehagen for der hadde alle ungene èn primærkontakt gjennom hele barnehage perioden der primærkontakten også skrev en slags dagbok som ble sendt jevnlig mellom hjem og barnehage.

Gjest Elastica
Skrevet
Føler for å kommentere et par av de tidligere innleggene.

Alle barnehager skal drives etter rammeplan, ikke bare de kommunale. Dette står i barnehageloven, som også gjelder for alle barnehager. Det eneste man evnt kan få unntak for er å drive etter den kristne formålsparagrafen. Dette må man søke om. Noen private barnehager driver også med utvidet kristen formålsparagraf.

Det jeg mente var at en privat barnehage ikke trenger å rette seg etter kommunens rammer for pedagogisk innhold og satsningsområde, og ikke at de ikke var bundet av rammeplanen. Jeg ser nå at det var feil.

Forøvrig tror jeg at dette medfører ulike tilbud som vi setter pris på. Slik kan det utvikles en bredde og et mangfold i barnehagetilbudet som ikke hadde vært mulig dersom kommunen hadde hatt eneansvaret for utformingen av dette. Steinerbarnehagen og Montessoribarnehagen er eksempler på hva private barnehageaktører kan bidra med i bredde.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Familiebarnehager er altså små barnehager drevet i hjemmet.

Det er helt sikkert mye bra, og jeg ville ikke vært redd for å ha barnet mitt i en slik. Men jeg ville foretrukket en kommunal/privat. Rett og slett fordi familiebarnehager har lite fagpersonalet og dermed antar jeg det er mindre pedagogisk opplegg, og fordi det ofte er mindre fysisk plass til barna. Men dette er bare generelt, selvfølgelig er det forskjeller fra barnehage til barnehage.

Skrevet
Rett og slett fordi familiebarnehager har lite fagpersonalet

Noe som også varierer fra bhg til bhg.

I den familiebhg jeg jobber i, så er vi to førskolelærere og en assistent (dobbel barnegruppe, dvs 8 barn under 3 år. Minst 2 på jobb til enhver tid)

Gjest utlogget medlem
Skrevet

Jeg har fulgt med på denne debatten, og utfra innleggene her, ser det ut som mange anbefaler private barnehager. Jeg hadde ikke tenkt å si noe, men må komme med noen innspill som fagperson nå. Jeg jobber med tilsyn med barnehager og har sett flere hundre norske barnehager, fra små familiebarnehager til store mange-avdelings-barnehager.

De aller fleste barnehager er jo forskjellige. Dette er fordi barnehagene har forskjellige hus, det er forskjellige omgivelser som gir forskjellige muligheter og begrensninger og ikke minst er styrerene og personalet ulike. Særlig det siste har mye å si for kreativiteten og hva slags aktiviteter barnehagen driver med. De kommunale barnehagene jeg har sett har ganske jevn og god kvalitet. Jeg har ikke erfart at "gjennomtrekken" og sykefraværet er større i de kommunale. Det varierer mye fra barnehage til barnehage, også i de private.

Jeg har sett større sprik på kvaliteten til de private barnehagene enn de kommunale og mye større variasjon i hva som forventes av foreldrene (dugnader osv). De aller aller beste barnehagene jeg har sett er private, men også de som er mindre bra har vært private.

Det er også slik at den barnehagen som passer bra for en familie ikke bestandig er den beste for en annen familie. Det er viktig å gjøre seg litt kjent med barnehagen og opplegget der før man søker. Mange barnehager har hjemmesider, alle har trykt opp en årsplan, en del har laget brosjyrer og de fleste styrere synes det er bra å bli kontaktet av interesserte foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...