Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Er 27 år, har fått de barna jeg vil ha (med mindre jeg skulle få lyst på en attpåklatt om mange år...). Er nettopp ferdig å amme yngstemann, så står "fritt" i forhold til prevasjon. Så hva anbefaler dere? Jeg har bare brukt p-piller tidligere, og forsåvidt vært fornøyd med det, men kunne tenke meg å prøve noe annet. Kan legge til at jeg er redd for å legge på meg, så det bør være en prevasnjon man ikke legger så mye på seg av... (gikk opp i vekt da jeg begynte på piller...)
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 Holder oss til FAM og avbrutt samleie eller kondom selv, og jeg kommer ikke til å skifte før det blir snakk om sterilisering. Ligger en LANG tråd her om du er interessert
Gjest Mirina Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 P-ring fungerer utrolig bra for meg! For meg også.
La Luna Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 P-ring fungerer utrolig bra for meg! For meg óg.
Altena Skrevet 9. august 2007 #7 Skrevet 9. august 2007 Har alltid fått høre at den beste prevensjonsmetoden er å ikke gjøre det i det hele tatt Men ellers synes jeg kondom er en ganske grei løsning dersom man absolutt må bruke prevensjon. Kunne til nød gått med på P-piller, men synes ikke akkurat at det frister så veldig mye å stappe kroppen full av piller
Ce'Nedra Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 Uff, kondom er jo kjempekjedelig.. Selv er jeg fornøyd med p-sprøyta, men p-stav kunne kanskje passet for deg som ikke vil ha barn med det første, eventuelt ikke i det hele tatt...? Man kan i alle fall få p-stav som varer både 3 og 5 år.
Trallala Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Hormonspiral er supert.. Var litt ubehagelig å sette inn og iden første tiden etterpå. Angrer ikke! Ikke har jeg mensen og slipper å tenke på prevansjon!!
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 Takk for innspill! Synes ikke kondom er noe annet enn nødløsning når man er i et laaaangvarig forhold... Lady Comp eller hva det heter virker pes - ta tempen hver dag?? Har ikke lyst å bruke annen prevansjon halve måneden fordi den er usikker (eller har jeg misforstått funksjonen av en ladycomp?) Får man blødninger ved bruk av p-stav evt. p-sprøyte. Bivirkninger? Hva er forskjellen på hormonspiral og kobberspiral? Jeg har lyst på en prevansjon som er "minst mulig pes", helst uten blødninger, og minst mulig bivirkninger.
Ce'Nedra Skrevet 9. august 2007 #11 Skrevet 9. august 2007 Takk for innspill! Synes ikke kondom er noe annet enn nødløsning når man er i et laaaangvarig forhold... Lady Comp eller hva det heter virker pes - ta tempen hver dag?? Har ikke lyst å bruke annen prevansjon halve måneden fordi den er usikker (eller har jeg misforstått funksjonen av en ladycomp?) Får man blødninger ved bruk av p-stav evt. p-sprøyte. Bivirkninger? Jeg sjekket opp en del om Lady Comp da jeg skulle finne prevensjonsmiddel forrige gang. Legen sa det ikke var noe å satse på, siden det passer svært dårlig for meg å få barn nå (er midt i studier). Hun mente dette var for usikkert. Angående p-stav og p-sprøyte. Jeg har ikke forsøkt p-stav selv, men hørt mye positivt, det sies at det blir omtrent samme virkninger/bivirkninger som av p-sprøyte. P-sprøyta: Jeg hadde blødninger i rundt 2 uker før det stoppet opp. Deretter hadde jeg "mensen" 2 ganger med 3 måneders mellomrom, den varte da i ca 4 dager. Etter dette har jeg ikke hatt noen form for blødninger i det hele tatt. Jeg har ikke merket noen bivirkninger. Det sies at den ikke er anbefalt kvinner med benskjørhet i familien, men det har ikke jeg. For å være på den sikre siden, skal jeg ta en bentetthetstest nå siden jeg har gått på den i over 2 år.
Amalie_85 Skrevet 9. august 2007 #12 Skrevet 9. august 2007 Kan bare fortelle hvordan jeg opplevde p-stav. Jeg hadde en for 3 år. Det var utrolig deilig å slippe å tenke på den, ikke kjenner man den, den er lett å sette inn (gjøres hos legen) Jeg hadde lite blødninger og det kom fast 1 gang i mnd og varte ca3-5 dager. Men ca 6 mnd før jeg måtte bytte ble alt bare rart, jeg fikk mensen i 2 uker i strekk og sånt, men legen mente at det var p.g.a stress og ikke p-staven, og av og til gikk det 6-7 uker før jeg fikk mensen! Var helt merkelig. Men jeg kjenner og ei som måtte ta den ut etter ca 5 mnd for ho bare blødde. Og jeg kjenner ei som har hatt den i 4 år nå og ho har aldri hatt noen problemer i det hele og det store. Ingen bivirkninger som jeg har merket!
Gjest beekeeper Skrevet 9. august 2007 #13 Skrevet 9. august 2007 Jeg har hørt veldig mye negativt om p-staven, og når jeg var til lege sist for å skifte prevansjon, så ville han ikke gi meg den siden han hadde hatt mange pasienter som han måtte bare ta de ut igjen på, pga blødninger og andre ting. Han anbefalte det rett og slett ikke til noen lenger! Skremte meg ivertfall Jeg har gått på tre forskjellige typer p-piller og p-plaster, men har slitt mye med bivirkninger.. Har liksom ikke vært noe som har gått. Nå går jeg på minipillen, og er storfornøyd. Jeg var misfornøyd i starten, siden jeg hadde mye blødninger, men nå har det gått over. Cevrazette heter den typen jeg bruker.
Gjest Tweek Skrevet 9. august 2007 #14 Skrevet 9. august 2007 Kan bare fortelle hvordan jeg opplevde p-stav. Jeg hadde en for 3 år. Det var utrolig deilig å slippe å tenke på den, ikke kjenner man den, den er lett å sette inn (gjøres hos legen) Jeg hadde lite blødninger og det kom fast 1 gang i mnd og varte ca3-5 dager. Men ca 6 mnd før jeg måtte bytte ble alt bare rart, jeg fikk mensen i 2 uker i strekk og sånt, men legen mente at det var p.g.a stress og ikke p-staven, og av og til gikk det 6-7 uker før jeg fikk mensen! Var helt merkelig. Men jeg kjenner og ei som måtte ta den ut etter ca 5 mnd for ho bare blødde. Og jeg kjenner ei som har hatt den i 4 år nå og ho har aldri hatt noen problemer i det hele og det store. Ingen bivirkninger som jeg har merket! Det er ikke alle p-stav funker for, men det er det jo med alt. Det er derfor mange leger vil at den som vil ha p-stav b.la sakl gå på p-piller med bare gestagen (den eneste hormonet som er i p-stav) i 3 mnd.. (ei veninne sa det) Jeg tok den i septemer og ei uke etterpå hadde jeg liksom mensen i 2uker, kjempe irriterende, men har bare hatt det 2 ganger siden da og mensen er helt smertefritt (fikk lvondt de første timene før) og den varer bare i 3-4 dager. Jeg har aldri hatt kontroll på mensen så vet ikke om det er regelmessig o.l For meg har p-staven vært herlig og jeg slipper å tenke på prevensjon helt til 2009. Nå skal det også sies at jeg aldri får bivirkninger av noe nesten, men det kan være verd et forsøk (om ikke de p-pillene for å se om man er en person som kan ha p-stav).
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2007 #15 Skrevet 10. august 2007 Takk for innspill! Synes ikke kondom er noe annet enn nødløsning når man er i et laaaangvarig forhold... Lady Comp eller hva det heter virker pes - ta tempen hver dag?? Har ikke lyst å bruke annen prevansjon halve måneden fordi den er usikker (eller har jeg misforstått funksjonen av en ladycomp?) Får man blødninger ved bruk av p-stav evt. p-sprøyte. Bivirkninger? Hva er forskjellen på hormonspiral og kobberspiral? Jeg har lyst på en prevansjon som er "minst mulig pes", helst uten blødninger, og minst mulig bivirkninger. Var jeg som slengte inn innlegget om ovusoft/FAM. For å ha det sagt, jeg bruker IKKE lady-comp, den anser jeg for alt for usikker, klønete og ikke minst dyr. Bruker FAM, som tar hensyn til flere faktorer enn kun temperatur. Synes ikke det er noe særlig pes, men så har jeg rimelig stabile sykluser (28 til 38 dager. Normalt 29-30). Temper ca 8-10 dager i måneden rundt eggløsning, og har mer eller mindre ubevisst begynt å følge med på utfloden (se på pernille.info i stedet for at jeg ramser opp en mengde som bare blir forvirrende ). I starten tok jeg og et par eggløsningstester, men det var mer pga at jeg synes det var interessant, og at jeg kunne nå bruke opp pakken når jeg først hadde kjøpt den. Men det som er så deilig med det er at om jeg glemmer meg eller er dårlig en dag er det ikke samme krise som en glemt pille, det er kun en ekstra dag vi må være obs i stedet for 7-21. Må si jeg vært glad for dette når jeg har vært innom ulike antibiotikakurer, frister ikke med en liten evighet som usikker pga at pillene tar knekken på all hormonprevensjon. Har ca 7-8 “røde” dager (avhold, eller annet enn samleie) og et par oransje hvor vi hopper av i svingen eller bruker kondom. Fungerer veldig greit for vår del. Siden du spør om bivirkninger på ulike ting, ta å se på felleskatalogen, drugs.com og eventuelt google på levenova (hormonspiral), depo-provera (p-sprøyte) og jadelle og implanor for implantat. Mulig jeg har rotet litt med stavingen på et par her, men tror jeg husker rett. Håper du finner noe som fungerer for deg
Gjest antigartner Skrevet 11. august 2007 #16 Skrevet 11. august 2007 Jeg vil anbefale hormonspiral. Kjenner ikke at den er der, og den er minst like sikker som piller. Og så virker den lokalt, slik at en slipper "p-pille-humør". Den gjør at en blør mindre, eller ikke i det hele tatt. Med kobberspiral kan en risikere å blø mye mer enn før.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå