Gjest Gjest_mina_* Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 Jeg har et problem, jeg klarer ikke å få i meg mat for tiden. Er inne i en ganske tøff periode, har hatt det ganske vanskelig og jeg er utrolig sliten. Føler meg syk. Jeg har alltid vært veldig glad i mat, men nå blir jeg kvalm av tanken. Det er to dager siden jeg spiste noe sist, og jeg er svimmel og dårlig. Drikker kun cola. Hva kan jeg gjøre? Ikke si at "det er jo bare til å spise" ..For tro meg, jeg har prøvd. Det går bare ikke. Maten vokser i munnen på meg og jeg klarer ikke å svelge den. Begynner å bli litt redd. Jeg er ganske tynn fra før av, så det har ingenting med slanking å gjøre. Er nesten 170 høy og såvidt over 50 kilo. Bør jeg ta kontakt med lege eller sykehus? Blir veldig glad hvis noen kan svare meg.
~Alwa~ Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 Har du forsøkt med suppe? Det nærer mye bedre en cola hvertfall, men om problemet vedvarer ville jeg tatt kontakt med lege.
Latee Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Suppe er et godt forslag. Har du prøvd smoothies?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 Takk for svar, men jeg har prøvd omtrent alt.. Har ikke lyst på noenting. Selv om magen min er så sulten at det gjør vondt.
Isobel Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 Har du gått ned mye i vekt? Hvor lenge har den dårlige matlysten vart? Høres ut som om du kanskje trenger en tur til legen?
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 8. august 2007 #6 Skrevet 8. august 2007 Det har vart ganske lenge, men det er først den siste uka at jeg nesten ikke har klart å spise noe i det hele tatt, har gått ned ca 5 kg bare denne uka. Er det mye eller lite?
Latee Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 Jeg synes du bør kontakte lege så fort som mulig.
Gjest vimselot Skrevet 8. august 2007 #8 Skrevet 8. august 2007 (endret) Hvis du er inne i en tøff periode, trenger du i alle fall mat for å komme litt lettere gjennom denne tiden. Men dette vet du sikkert. Spis litt av gangen, suppe eller f.eks. bare et kokt egg, får du i deg tre egg i løpet av en dag i stedet for ingenting, så er det en god begynnelse... Få i deg b-vitaminer, det gir deg matlyst og er også bra for nervene. I stedet for cola, så kjøp inn økologiske fruktdrikker, blåbærjuice, tomatjuice osv. Så begynner du dagen med dette, og tar vitamintilskudd. Hjelper ikke det, så kom deg til legen, som de andre også sier. Har du ikke spist på en uke, så ikke begynn med f.eks. en biff (selv om du hadde klart det), velg ris, suppe og fruktdrikker og vitamintilskudd de første dagene. Dvs spis som om du har vært på en fastekur, eller som om du er dårlig i magen og må ta det lett i starten for å venne magen til mat igjen. Endret 9. august 2007 av vimselot
Gjest milkyway Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Har samme problemet, jeg spiser max to ganger om dagen. Jeg er ikke i en tøff periode, heller omvendt. Men det tærer på matlysten, og jeg skal bestille legetime for det, for jeg orker jaggu ikke være somaliabarn bare fordi jeg er litt.. hmm nei ekstremt forelsket. Du bør gjøre det samme, lege kan sikkert hjelpe deg (bare nevner jeg tok opp dette med at jeg bekymrer meg for dette til psykologen, og alt hun kunne si var "åh jeg misunner deg bare det". Jeg gikk ikke der for å fiske etter hvor kult det er å stresse med spising, men for å vite hvordan jeg kan bli normalspisende igjen.)
Isobel Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 5 kg på en uke er mye. Særlig hvis det fortsetter en uke til! Hvordan har du det i dag?
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 9. august 2007 #11 Skrevet 9. august 2007 Takk for alle svar. Jeg har fortsatt ikke klart å spise noe, bortsett fra litt appelsin/fruktjuice, der er det i hvertfall litt næring. Sultfølelsen har gått over, kjenner ingenting lenger.. Så det blir nok en tur til legen dersom det ikke blir bedre.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #12 Skrevet 9. august 2007 Har samme problemet, jeg spiser max to ganger om dagen. Jeg er ikke i en tøff periode, heller omvendt. Men det tærer på matlysten, og jeg skal bestille legetime for det, for jeg orker jaggu ikke være somaliabarn bare fordi jeg er litt.. hmm nei ekstremt forelsket. Du bør gjøre det samme, lege kan sikkert hjelpe deg
Gjest milkyway Skrevet 9. august 2007 #13 Skrevet 9. august 2007 Hva faen kommer du med dådyrøyne til meg etter??
Gjest beekeeper Skrevet 9. august 2007 #14 Skrevet 9. august 2007 Er det tanken på mat du ikke klarer, eller er det noe i munnen du ikke klarer, eller er det bare matlysten som ikke er normal? Uansett ville jeg ha prøvd å spise næringsbarer, sjokoladebarer som du kjøper på butikk eller i helsekost. Jeg må spise, ellers blir jeg syk.. Og de gangene jeg har slitt med spisingen, så får jeg alltids i meg et par biter av disse sjokoladene, og da får jeg den næringen jeg trenger for å holde meg frisk samtidig som jeg spiser minimalt. Håper det går bra med deg
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2007 #15 Skrevet 10. august 2007 Jeg har selv problemer med sultfølelse. For meg er det som hjelper å ha en timeplan for når jeg skal spise det som hjelper mest. Da vet jeg at NÅ må jeg selv om jeg ikke har lyst. Det er en proteinsjokolade som heter multipower og som faktisk smaker godt og tilfører deg nesten fulverdig sammensatt mat. Da får du mye næring ut av lite spising. På apoteket har de også diverse typer drikk som fungerer som næringserstatning. Kanskje finnes det et legemiddel som kan sette i gang matlysten. Jeg tror sink skal hjelpe litt. Hvis ingen vestlige leger kan gi deg noe som fungerer ville jeg prøvd en kinesisk og en ayurvedisk lege. De har mange gode tilskudd du kan ta og teer du kan drikke som påvirker kroppslige prosesser, spesielt ting som har med magen å gjøre. Jeg tror for eksempel ingefær te skal hjelpe. Akkupunktører og kinesologer og refleksologer vil ofte kunne gjøre ting som stimulerer sultfølelsen eller i hvert fall virker positivt inn på fordøyelsesprosesser. Uansett ville jeg snakkket med en lege OG en psykolog som var ekspert på spisefostyrrelser. En psykolog som praktiserer hypnose vil også kunne gi deg noen raske fremskritt i forhold til dine andre mentale plager og også kanskje brukes til å få i gang sulten igjen. Hypnose kan ha relativt stor effekt på noen prosseser som i utgangspunktet er ukontrolerbare for det beviste sinn. Blant annet så hjelper det på å ikke ville spise visse ting og smertereduskjon. Det kan du lese om her:http://www.institute-shot.com/hypnosis_and_health.htm Når det gjelder hvordan du best jobber med mentale problemer generelt har jeg skrevet ganske langt om hva jeg mener er best å gjøre ved siden av vanlig terapi hos en psykolog i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=280306 Forøvrig så tipper jeg at dette er ganske forbigående Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2007 #16 Skrevet 10. august 2007 Takk for alle svar. Jeg har fortsatt ikke klart å spise noe, bortsett fra litt appelsin/fruktjuice, der er det i hvertfall litt næring. Sultfølelsen har gått over, kjenner ingenting lenger.. Så det blir nok en tur til legen dersom det ikke blir bedre.Sultfølelsen forsvinner som regel av seg selv når man ikke spiser noe. Tiden det tar varierer fra person til person. Du har tatt av mange kg allerede, så jeg håper du snart kommer deg til lege. Ikke vent for lenge med å oppsøke lege. Håper det bedrer seg for deg snart.
Supraspinatus Skrevet 11. august 2007 #17 Skrevet 11. august 2007 Drikk melk, evt sjokomelk. Melk inneholder veldig mye energi, og mange viktige vitaminer og mineraler. Prøv å få i deg noe sterk mat det skal øke matlysten. En annen ting som blir brukt mot feks kvalme og dårlig apetitt er ingefær. Kjøp en ingefær-rot og skrell den. Kutt i biter i valgfri størrelse. la bitene trekke i kokt vann. Drikk. (du trenger ikke spise bitene)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå