Gjest TS Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 Jeg er 15 og år gammel, og har et STORT problem. Jeg får den bare ikke inn! Jeg er så lei av svære, luktende, klissete bind, men jeg får ikke inn tampongen. Dette er jo et problem når jeg skal bade og alt mulig rart, men også skremmer det meg med tanke på sex osv, får ikke inn en tampong en gang, hvordan skal dette gå? Men problemet er altså det at jeg får den halvveis inn, og så stopper det opp. Før fikk jeg den ikke inn en gang.. Og dette gjør skrekkelig vondt. I dag måtte jeg til slutt stoppe å prøve, for jeg ble kvalm og svimmel av det! Noen som har noen råd, eller lyst til å dele sin egen erfaring eller hva som helst? Begynner nesten å bli ganske desperat snart..
Drua Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 Jeg slet også med tamponger husker jeg, men jeg prøvde igjen og igjen til det gikk. For det første fant jeg ut at man faktisk må ha mensen for at det skal gå, ellers blir det for tørt på en måte. For det andre så gikk det ikke å sitte i begynnelsen, jeg måtte stå. For det tredje så må du bare få den langt nok inn, ellers gjør det vondt. Har du prøvd med de minste ob'ene? De synes jeg er enklest, klarer ikke større enn mini og normal, og jeg har brukt tamponger i ti år. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Prøv Tampax! de har sånne innføringshylser som gjør det mye lettere.
Gjest Opa Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 Prøv en mindre str? Jeg blør ganske kraftig, men har ikke sjans t å få inn en rosa eller grønn de første dagene. Er igjennom hele rekka fra gul til grønn pr mens. Eller så kan du prøve Tampax, de er lettere å få inn. Har òg hørt om de som har på litt vaselin på tampongen.
Gjest Frysepulver Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 Jeg har heller aldri fått til o.b., så jeg bruker Tampax. Dessverre synes jeg de lekker (selv de største jævlene), så jeg bruker et bind i tillegg for å være sikker. Man får jo likevel ikke de styrtblødningene i bindet, samt at de er uendelig mye lettere å sette inn
Gjest TS Skrevet 8. august 2007 #6 Skrevet 8. august 2007 Ja, jeg bruker den minste størrelsen, og prøver bare når jeg har mensen.. Pluss at jeg står hver gang. Men kan jo prøve med Tampax.. Og vaselin.. Og hva som helst
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 synes også tampax er lettest å sette på plass samt at den ikke lekker slik jeg opplevde med ob. i tillegg til at du må blø nok til at det er litt smøring der når du setter den inn så husk på at du har et bein inni der som den skal forbi. der er det gjerne litt trangere og du må kanskje sikte litt mot ryggen for å få det til (derfor er det enklere å styre med innføringshylse). når jeg var på din alder var jeg medlem av libresse klubb eller hva det nå het. (de har sikkert noe nettsider) husker man fikk masse tips der og gratis vareprøver så kan kanskje være et sted å søke råd
Rainbow Brite Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 Vaselin?!? For noe tull, det hindrer jo bare oppsugningsevnen! Det er jo dømt til katastrofe! Jeg har alltid brukt tampax, og kunne ikke tenkt meg o.b. Prøvde det de første gangene, men synes det var vondt, både å føre inn og ha de der (de må jo være harde så man kan dytte de opp, tampax er helt myke) i tillegg til at jeg synes det er skikkelig disgusting å stappe en finger opp der når det blør... Kjøp tampax og oppdag en ny verden! Den minste (rosa) kan være litt vanskelig å få tak i (finnes tydeligvis få av oss små-blødere her i Norge.. ), men de har på de store matvarebutikkene i allefall. Og på velassorterte vitabutikker + noen apotek. Du finner fort ut av det, men det kan være greit å kjøpe et par pakker, sånn at du har hvis krisen skulle være der og du ikke orker å stikke til gokk for å kjøpe tamponger. Innføringshylsen er i papp, men den har et glatt belegg og en avrundet tupp, så det ikke er det minste smertefullt å føre den inn. Kan ikke fatte hvorfor det finnes sånne harde, ekle, uhygieniske tamponger, når det finnes bedre løsninger!
Gjest Tweek Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Jeg har aldri hatt problemer med å åf inn tampongen, men hvis man prøver når man ikke har ordentlig mensen eller bare så vidt det er noe kan det gjøre vondt.. Jeg pleier å stå med det ene beinet på dolokket og har håndbak meg. Noen ganger stopper det opp fordi vinkelen er feil og den treffer ett eller annet der inne. Da tar jeg den ut å prøver på nytt.. Ellers så pleier jeg å bytte mens jeg sitter på do etter jeg har tatt ut den første.. Ja ekle detaljer her.. Men den sakl ganske skrått inn bakover..
Gjest milkyway Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 Jeg husker selv jeg var 15 og skulle stappe inn en tampong for første gang. Jeg besvimte faktisk Tror faktisk ikke jeg fikk den inn før etter første gang jeg hadde sex, men det skal jo ikke være umulig heller da!
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. august 2007 #11 Skrevet 9. august 2007 Jeg syns Tampax var enda vanskeligere, jeg da. Jeg sleit også lenge med dette. Det jeg gjorde feil, var at jeg ikke dyttet den langt nok inn. Den ble sittende halvveis inni der, og det gjør vondt. Og så må du slappe av. Sev i dag, hvis jeg har dårlig tid, og prøver å tvinge den inn der mens jeg egentlig er anspendt, stopper den helt opp. Må konsentrere meg om å slappe av i hele underlivet. Jeg syns det er lettere å gjøre det stående. Selv om det ikke er noe jeg tenker på, så skal den litt bakover (siden skjedeåpningen ikke går loddrett oppover). Slapp av, ikke tving den inn hvis det gjør vondt og du spenner deg. Vent til du klarer å slappe helt av. Og dytt den så langt inn du klarer. Når det er gjort riktig, skal du ikke kjenne den. Når du får det til, blir det å ha mensen en helt ny opplevelse. Man slipper å merke så mye til den, eller ta hensyn til hvilke klær man skal ha på seg.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #12 Skrevet 9. august 2007 Understreker at retningen er viktig. Du kan gjerne spre kjønnsleppene med fingrene så åpningen strekkes litt. Stående med ett bein på toalettet er bra. Vaselin skal aldri på en tampong (den vil legge seg utenpå og hindre blodet i å trekke inn, og det vil lekke), men når du øver på innsettingsteknikk kan du godt smøre med vaselin eller helst glidemiddel, slik at du lettere finner ut av vinkel osv. Noen har seig jomfruhinne med lite hull i, og da kan det være problematisk en stund. Jeg hadde vondt de første gangene og gav opp, et par år senere merket jeg ingenting og siden har jeg brukt det.
Gjest Mirina Skrevet 9. august 2007 #13 Skrevet 9. august 2007 Tampax har alltid vært håpløst for meg. Det er kjekt å stå, evt sitte på huk. Og som flere andre her nevner må man føre den inn skrått bakover.
naley Skrevet 10. august 2007 #14 Skrevet 10. august 2007 Huske første gang jeg prøvde det, fikk den også bare litt inn da sitter den ikke bra og gjør vondt. Jeg begynte med å sette meg på huk og stikke den langt langt opp. Vondt gjør det de første gangene. Viktig man ikke blir for tørr. Prøv mye, tror du skal få det til. Kan også prøve å finne fram inne i deg når du ikke har mensen, noen har en hump de må over på en måte for å få tampongen inn!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå