Gå til innhold

Pass


Gjest Calexica

Anbefalte innlegg

Gjest Sativa

Noen som vet? Hvor mye et pass koster i dagens pengegriske samfunn, samt hvor lang tid griskingene trenger får å gjøre det klart og gi det til meg?

Mitt har nettopp gått ut på dato, så det er ti år siden sist jeg var borti pass-skaffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et tilleggsspørsmål til det TS spør om. Hvis du har gammelt pass og skal fornye, får du beholde det gamle mens du venter på nytt? Hvis ikke er du jo på en måte fanget i landet i ventetiden :overrasket: . Håper man får beholde det gamle, for jeg elsker impulsreiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mirina

Det koster 990kr og de har en garanti på at du skal få det nye passet ditt i løpet av maks 10 virkedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk visst jeg også svar på mitt spørsmål: "Tidligere pass skal innleveres når det søkes om nytt pass"

Da kan man altså ikke reise noe sted på 10 dager. Men hva med de som reiser ofte og på kort varsel med jobben? Og tidligere har det da vært slik at man får beholde det gamle passet (med hull i)? Det gamle passet er jo nesten som en minnebok også, med masse stempler og visum etc. Går det ikke an å få det tilbake etter de 10 dagene heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får beholde dat gamle passet hullet, men du kan jo ikke reise noe sted med det.

Da jeg fornyet mitt pass for et år siden, søkte jeg på torsdag og fikk det i postkassa på tirsdag. Få er så importante at det blir kjempekrise dersom de ikke kan reise utenlands på dagen. Statsministeren og noen lignende, kanskje, og de får nok pass på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Hvis man søker i god tid før man skal dra, bør det vel gå bra. De færreste har vel impulsreiser ut av landet. Men hvis det skulle skje noe som gjør at man må reise fort, så er det vel her nødpasset kommer inn? Så vidt jeg har skjønt er det noe du får på dagen (?), det koster penger (like mye som et vanlig pass?), men du må likevel kjøpe nytt pass når du kommer hjem igjen.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man søker i god tid før man skal dra, bør det vel gå bra. De færreste har vel impulsreiser ut av landet. Men hvis det skulle skje noe som gjør at man må reise fort, så er det vel her nødpasset kommer inn? Så vidt jeg har skjønt er det noe du får på dagen (?), det koster penger (like mye som et vanlig pass?), men du må likevel kjøpe nytt pass når du kommer hjem igjen.

Jeg har gjort impulsreiser til utlandet flere ganger, i forbindelse med konserter o.l. Selv om det kanskje er lite sannsynlig at det skjer noe på 10 dager hvis man planlegger godt, så ville jeg fått litt spader av å ikke kunne reise hvis jeg ville. Litt kjedelig det er blitt sånn, i gamle dager måtte man vente hele dagen på politistasjonen, men da fikk man passet på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl
Da kan man altså ikke reise noe sted på 10 dager. Men hva med de som reiser ofte og på kort varsel med jobben? Og tidligere har det da vært slik at man får beholde det gamle passet (med hull i)?

Du kan fint beholde passet de dagene det tar å få utstedt nytt. Ulempen er at du personlig må møte opp på passkontoret og levere inn det gamle (eller få det hullet) for å få det nye.

Dersom du huller det gamle passet (så du kan ha det med hjem som minne) samtidig som du søker om nytt pass, får du det nye tilsendt i posten, og slipper å møte opp personlig.

Da jeg sist søkte om nytt pass i Oslo, søkte jeg tirsdag morgen og fikk passet i posten onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk pass til ungene nå (koster forøvrig kr 270,- til barn) og hun på lensmannskontoret sa de var pålagt å si at det skulle ta 14 dager, men erfaringsmessig gikk det mye raskere. Vi bestilte på fredag og hadde passene i posten på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint beholde passet de dagene det tar å få utstedt nytt. Ulempen er at du personlig må møte opp på passkontoret og levere inn det gamle (eller få det hullet) for å få det nye.

Da er jo problemet løst. Vil mye heller møte opp for å hente det uansett, enn at de skal sende det i posten. De tar seg jo ikke råd til å sende rekommandert heller, selv om de burde det ut fra hvor mye de tar for passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...