Gå til innhold

Nytt kjøkken... Gode tips og ideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neat :)

Men en anelse ubrukelig, da jeg ikke får satt inn annet enn et standard kjøleskap, og det er jo ikke det vi har! (Er IKEA også sånn kanskje? Ikke prøvd ut...)

(mulig jeg finner en løsning når jeg har tid til å se mer på det, kan ikke det nå)

Skrevet

Ja, det er nettopp det, men man kan få en anelse, i alle fall...;)

Jeg gjorde det...

Ser heller ikke muligheten til å få takhøye skap, men kan vanskelig tro at de ikke tilbyr det...:klø:

Uansett, programmet (sikkert Ikea sitt og...) er fine til å få et litt mere inntrykk av hvordan kjøkkenet du har tegnet i hodet blir på papir.

Skrevet

Det er sant det.

De lager vel en skikkelig løsning om vi går til dem, antar jeg.

Jeg SKAL ha skap til taket. Legger evt sånne skal med dør som går "oppover" på toppen av overskapene. Jeg SKAL ha skap til taket, for den fete plassen skal jeg ikke ha igjen. Utnytter plassen mye bedre når vi kan lagre nie inni skap oppå der!

Gjest gaja ii
Skrevet

Ikea sitt er en anelse mer fleksibelt, man kan blant annet oppgi egne mål på hvitevarer. Men man kan ikke bestemme 100% selv hvor høyt man vil ha skapene på veggen o.l.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Sitter her og hører ordene til en kollega i bakhodet...

Uansett hva du gjør, ta kjøkknet FØR dere får barn, du ANER ikke hvor mye lettere det er å ta slike jobber før en får barn. (også ler hun og sier "så om Malama setter i gang med kjøkkent neste uke, da vet vi hva som er på vei....")

Dette gjentar hun fra tid til annen (har selv pusset opp kjøkkenet i fjor, og har et par unger i bernehagealder) og siste gang var vel en ukes tid etter at testen min lyste positivt...

Hmm... bør vi ta kjøkkenet i vår? ORKER vi ta kjøkkenet i år?

Etter at det ble mekket litt på, så fungerer det jo utmerket, om enn litt upraktsik plassert høyskap.

Og vi har snakket om at vi bør ha ny bil til dette nye familiemedlemmet kommer. Og jeg har jo energi nok til å fungere fra jeg står opp til jeg har spist middag, så er jeg tom (selv i helga, viste det seg, og nå har jeg sløva på sofaen, fått maten servert og stort sett ikke gjort noe annet enn å vaske klær (og det gjør jo vaskemaskina fior meg) i hele dag, og likevel føler jeg meg klar for senga allerede, bare sitter og venter på at klokka skal bli mye nok...)

Hmm... må tenke....

• 6 måneder senere...
Skrevet

Drar igang igjen en "gammel" tråd her jeg, trenger et godt tips ang. kjøkkeninnredning :)

Jeg og samboeren min har kjøpt oss leilighet som ikke er bygget enda, og får derfor være med og bestemme kjøkkenet selv.

Det blir ikke så stort, kanskje 3,5 meter og åpen løsning ut mot stua. Siden vi ikke får flust med plass lurer jeg på hva som er å anbefale på et lite kjøkken? Hvordan kan vi utnytte plassen best mulig, er det f.eks. best å droppe skap i underskapene, og heller ta kolonial og serviseskuffer? Noen som har gode erfaringer med og lage som en "bar", f.eks bare ta en smal kjøkkenbenk og ta litt lengre plate så det blir som et bord der man kan ha barstoler? Tenker for å skille litt mellom kjøkken og stue, og siden det ikke blir så stort skal vi bare ha spisestue, ikke kjøkkenbord..

Noen gode idèer her? :)

Skrevet

Vi bygger kjøkken nå, og jeg gleder meg helt sinnsykt til torsdag, for da kommer innredningen!!

Det vi gjorde da vi begynte planleggingen var å kontakte flere leverandører som hadde kjøkken i en utførelse som vi kunne tenke oss.

Deretter ga vi dem en grov skisse av kjøkkenet vårt, og en ønskeliste over alt vi ville ha med. Og så kom tegningen til oss i tur og orden! De lager flotte tegninger for deg så du virkelig får følelsen av hvordan det blir! Du kan godt vta tegningen fra en leverandør til en annen hvor du har funnet noe billigere eller noe du liker bedre.

For øvrig så har vi valgt eggehvit smartpanel på veggene og lyse korkfliser på gulvet. Over kokeplassen har vi Ottaskifer som vi også har i benkeplate.

Gleder meg! Gleder meg!

Skrevet

Ikke dumt det med å kontakte leverandører, hos oss ligger det ei kjøkkenpakke inne i prisen på leiligheta, så vi er knytta til en leverndør. Noen som vet om det er snakk om store summer når man skal oppgradere en helt ny kjøkkeninnredning? Det skal være høy standard, så jeg regner med det ikke er noe jalla :)

Hva har du valgt over kjøkkenbenken da? Er det smartpanel der også?

Er så redd det skal bli så altfor hvitt, har tenkt lys kjøkkeninnredning, kanskje noe slikt som eggehvit - det er veldig fint! Og tre benkeplate, ikke sånn lyslys tresort.. men hva har man over kjøkkenbenken? Kan vel nesten ikke ha hvite fliser? Blir det for mye hvitt? :klø:

Har så lyst på et kjempefint kjøkken, der jeg ikke angrer etterpå at jeg ikke tok sånn og sånn :)

• 1 måned senere...
Skrevet
Vi bygger kjøkken nå, og jeg gleder meg helt sinnsykt til torsdag, for da kommer innredningen!!

Det vi gjorde da vi begynte planleggingen var å kontakte flere leverandører som hadde kjøkken i en utførelse som vi kunne tenke oss.

Deretter ga vi dem en grov skisse av kjøkkenet vårt, og en ønskeliste over alt vi ville ha med. Og så kom tegningen til oss i tur og orden! De lager flotte tegninger for deg så du virkelig får følelsen av hvordan det blir! Du kan godt vta tegningen fra en leverandør til en annen hvor du har funnet noe billigere eller noe du liker bedre.

For øvrig så har vi valgt eggehvit smartpanel på veggene og lyse korkfliser på gulvet. Over kokeplassen har vi Ottaskifer som vi også har i benkeplate.

Gleder meg! Gleder meg!

Hva er erfaringene med Ottaskifer benkeplater så langt (problemer med flekker, riper... )? Har dere slipt eller uslipt overflate?

• 1 år senere...
Skrevet

Drar opp igjen denne jeg. Kanskje noen har pusset opp kjøkkenet siste tiden og har noen smarte løsninger de vil dele med andre? Eller noe som bare var dumt kanskje?

Tips mottas med stor takk :lete:

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Vi har nettopp vert gjennom en lang prosess med å bestille kjøkken og jeg har notert meg endel ting som jeg synes var viktig.

1. Kjøp kvalitet. Det er dyrt å pusse opp, bruk heller noen tusen ekstra når du først er igang

2. Lange og dype skuffer er den mest oversiktlige løsningen. Mine er 120cm lange og 75cm dype.

3. Har du plass så velg en dypere benkeplate enn standard 60cm.

Vi lager mye mat, så jeg valgte benkeplate i stål med 80cm dypde i og svieset vask, det gir lettest vedlikehold.

Vi fikk også satt opp en hånddusj ved siden av blandebatteriet, fint når man skal vaske salat, katter etc.

Vi valgte å ha stålplate på bakveggen, lett å rengjøre og går i ett med benkeplaten.

Alle hvitevarene er fre Gaggenau, kvalitet koster.

Vi valgte ovn med pyrolyse for lett renhold, ovnen har også mulighet for pizzasten, va lager endel brød og annet bakeverk.

CVi gikk for dominotoppe i Gaggenaus grossen serie, Induksjonsplate med 2 soner, Grill og tepanyaki.

Vi valgte en downdraft vifte fra wolf, da slipper du at viften tar opp plass for overskap samt at viften forsvinner ned i benken når du ikke trenger den.

Vi valgte brytere og kontakter i stål for å matche, disse komme fra Tyske Jung.

Skrevet
Hva er erfaringene med Ottaskifer benkeplater så langt (problemer med flekker, riper... )? Har dere slipt eller uslipt overflate?

Vi har slipt overflate. Vi er kjempefornøyd med skiferplaten! Den er nydelig, og veldig god å arbeide på. saken med skifer er at det er veldig mykt, så det blir lett riper. Dvs at all slkæring og bruk av skarpe gjenstander er forbudt. Vi har ingen riper nå etter ett år, men jeg er uansett forsiktig m å dra kjeler og tunge ting på den. Dersom det skulle bli en ripe, er det bare å ta en sort sprittusj å tegne over. Det vil ikke synes pga sjatteringene i platen. Skifer bør poleres m et egnet middel iblant for ikke å få matt overflate.

Om du vil se bilder, kan du sende meg epostadressen din :)

Skrevet
2. Lange og dype skuffer er den mest oversiktlige løsningen. Mine er 120cm lange og 75cm dype.

Jeg har lurt på hvor lange de dype skuffene bør være. Har tenkt at de blir veldig tunge hvis de er for lange, men kanskje ikke? Tenkte egentlig å ha 60 cm lange...

Skrevet
Ikke dumt det med å kontakte leverandører, hos oss ligger det ei kjøkkenpakke inne i prisen på leiligheta, så vi er knytta til en leverndør. Noen som vet om det er snakk om store summer når man skal oppgradere en helt ny kjøkkeninnredning? Det skal være høy standard, så jeg regner med det ikke er noe jalla :)

Hva har du valgt over kjøkkenbenken da? Er det smartpanel der også?

Er så redd det skal bli så altfor hvitt, har tenkt lys kjøkkeninnredning, kanskje noe slikt som eggehvit - det er veldig fint! Og tre benkeplate, ikke sånn lyslys tresort.. men hva har man over kjøkkenbenken? Kan vel nesten ikke ha hvite fliser? Blir det for mye hvitt? :klø:

Har så lyst på et kjempefint kjøkken, der jeg ikke angrer etterpå at jeg ikke tok sånn og sånn :)

Tror du kan bytte fronter og benkeplate for en relativt rimelig pris, og det gjør jo mye av oppgraderinegn.

Over kjøkkenbenken har vi smartpanel, men inni grua (over komfyrtoppen) hadde vi tenkt å ha ottaskifer som i benkeplaten. men det gikk ikke som planlagt; vi syns det ble så koselig med panelen der oxo, så sånn ble det :-) Men vi har spart på skiferflisene i tilfelle vi ombestemmer oss igjen.

Jeg synes ikke det blir for lyst med eggehvit smartpanel. Nå har vi mørk innredning, men selv med lys innredning synes jeg det blir fint. Du kan bryte med mørkere tekstiler, bilder ol.

Jeg har ikke hatt sansen for benkeplate i tre. den blir stygg med tiden og krever vedlikehold. Men besøkte noen i forrige uke som hadde gjort noe smart: De hadde lakket benkeplaten med tre lag gulvlakk! Den holder seg så pen som bare det :-)

Skrevet

Svarer litt mer, jeg! Det kan jo hende noen av dere har bruk for våre erfaringer etter 1 år med helt nybygget kjøkken :-)

Jeg SKAL ha skap til taket. Legger evt sånne skal med dør som går "oppover" på toppen av overskapene. Jeg SKAL ha skap til taket, for den fete plassen skal jeg ikke ha igjen. Utnytter plassen mye bedre når vi kan lagre nie inni skap oppå der!

Dersom ikke skapene når til taket, er det bare å lage en foring som går helt opp.

Drar igang igjen en "gammel" tråd her jeg, trenger et godt tips ang. kjøkkeninnredning :)

Jeg og samboeren min har kjøpt oss leilighet som ikke er bygget enda, og får derfor være med og bestemme kjøkkenet selv.

Det blir ikke så stort, kanskje 3,5 meter og åpen løsning ut mot stua. Siden vi ikke får flust med plass lurer jeg på hva som er å anbefale på et lite kjøkken? Hvordan kan vi utnytte plassen best mulig, er det f.eks. best å droppe skap i underskapene, og heller ta kolonial og serviseskuffer? Noen som har gode erfaringer med og lage som en "bar", f.eks bare ta en smal kjøkkenbenk og ta litt lengre plate så det blir som et bord der man kan ha barstoler? Tenker for å skille litt mellom kjøkken og stue, og siden det ikke blir så stort skal vi bare ha spisestue, ikke kjøkkenbord..

Noen gode idèer her? :)

Jeg anbefaler absolutt skuffer fremfor skap! Her gjaldt det å få flest skuffer og færrest skap! Anbefaler også et minimum av åpne hyller; det gjør det mer rotete med hyller, og på et lite kjøkken kan det bli overveldende. sats på lukkede løsninger isteden! En barløsning er supert. Gå for det :)Under den kan du også ha oppbevaringsplass.

Skap med sjalusidør er kult, ryddig og du slipper plass til å åpne skapdøren.

3. Har du plass så velg en dypere benkeplate enn standard 60cm.

Vi lager mye mat, så jeg valgte benkeplate i stål med 80cm dypde i og svieset vask, det gir lettest vedlikehold.

Vi fikk også satt opp en hånddusj ved siden av blandebatteriet, fint når man skal vaske salat, katter etc.

Vi valgte å ha stålplate på bakveggen, lett å rengjøre og går i ett med benkeplaten.

Alle hvitevarene er fre Gaggenau, kvalitet koster.

Vi valgte ovn med pyrolyse for lett renhold, ovnen har også mulighet for pizzasten, va lager endel brød og annet bakeverk.

CVi gikk for dominotoppe i Gaggenaus grossen serie, Induksjonsplate med 2 soner, Grill og tepanyaki.

Vi valgte en downdraft vifte fra wolf, da slipper du at viften tar opp plass for overskap samt at viften forsvinner ned i benken når du ikke trenger den.

Vi valgte brytere og kontakter i stål for å matche, disse komme fra Tyske Jung.

Vi har dyp benk, men også høyere enn tidligere. Mye enklere å jobbe ved, og den gjør ryggen min lykkelig!

En annen ting ryggen min er glad for er at oppvaskmaskinen ikke står på gulvet, men er løftet opp i arb.høyde.

Vi har underlimt vask. Genialt! Den er sort i et materiale jeg ikke husker navnet på, men den er lett å holde ren (møkka syns ikke ;-) ), og den tåler alt. valgte å ha en stor vask istedenfor fler. Den er stor nok til at jeg kan legge stekeplater oppi og vaske dem. Hadde fler kummer før, men hadde aldri behov for dem.

valget stod mellom blandebatteri med sensor eller uttrekk. Vi valgte uttrekk og det er jeg veldig glad for. Kjempelett å fylle kjeler, vaskebøtter og annet - selv om vasken er opptatt. Dessuten rekker slangen bort til kaffetrakteren og vannkokeren ;-)

Induksjonsovn er et must når man er vant til det! Vi har dessuten valgt en rektangulær så vi har stor kokeplass. Deilig!

Pyrolyseovn syns jeg er oppskrytt. Man må jo fortsatt vaske søl som før da pyrolysen ikke rengjør hele ovnen.

Vi har som nevnt smartpanel over benken. var litt bekymret for hvordan det ville gå over ovnen, men den er kjempeenkel å renholde.

Med en dyr og avansert ovn og mikro samt brødbakemaskin, er det ingenting som ikke gjør seg selv :-)

Vi har valgt en grue-løsning. Derfor er ikke viften synlig, da den er innebygget i denne.

Lysbrytere er byttet ut med en fjernkontroll. Det er billigere fordi det er 1 enhet istedenfor flere. og du slipper å ha stygge brytere på veggen. fjernkontrollen har sin skjulte faste plass.

Stikkontakter er felt inn i benkeplaten, så de ikke synes eller tar veggplass. Jeg løfter opp søylen når de er i bruk, og skjuler den ellers.

Dine og mine løsninger skulle gi de andre noen ideer alternativer å velge i :-)

Jeg har lurt på hvor lange de dype skuffene bør være. Har tenkt at de blir veldig tunge hvis de er for lange, men kanskje ikke? Tenkte egentlig å ha 60 cm lange...

Gå for skuffer, jo større jo bedre :-) Skuffene sklir på skinner, så de er ikke tunge. Med en demper slipper du også at de smeller igjen.

Åh, dette var mye prat fra meg! Men jeg syns kjøkken er såååå gøy!!!

Lykke til alle dere som holder på :-)

Skrevet

Hei

Mixmasterhylle:

En slik hylle som du ønsker heter Nedsenkebeslag med artikkelnr 15312 fra Nibu. Den kan bestilles hos for eksempel Maxbo. Nibu har også slikt strykebrett som man har inne i skuff også

På siden min har jeg en artikkel som er litt mer utfyllende: http://www.interiørtips.no/category/rom/kj%C3%B8kken.

Forøvrig er jeg utdannet interiørdesigner. Selger og planlegger kjøkken er det jeg gjør til daglig, så det er bare å spørre om spørsmål på siden min også :)

Skrevet
Hei

Mixmasterhylle:

En slik hylle som du ønsker heter Nedsenkebeslag med artikkelnr 15312 fra Nibu. Den kan bestilles hos for eksempel Maxbo. Nibu har også slikt strykebrett som man har inne i skuff også

På siden min har jeg en artikkel som er litt mer utfyllende: http://www.interiørtips.no/category/rom/kj%C3%B8kken.

Forøvrig er jeg utdannet interiørdesigner. Selger og planlegger kjøkken er det jeg gjør til daglig, så det er bare å spørre om spørsmål på siden min også :)

For en fin side du har :-)

Jeg hadde en slik hylle du nevner tidligere, men valgte å ikke ha det nå. Både fordi den tok opp vel mye skapplass og fordi jeg ønsket å unngå skap til fordel for skuffer. jeg har som beskrevet ovenfor valgt sjalusiskap som også med fordel kan brukes til å skjule apparater som brukes ofte.

Skrevet

Har du mailadressen min Monte? Vil gjerne se bilder, for vi skal ha nytt kjøkken om få år. :)

Skrevet
Har du mailadressen min Monte? Vil gjerne se bilder, for vi skal ha nytt kjøkken om få år. :)

ja det har jeg nok ! Skal sende deg bilder imorgen jeg :-)

Eller du kan adde meg på facebook hvis du er der, for der ligger det mange bilder. Vi har jo "kjent" hverandre noen år nå! ;-)

Skrevet

Takk for bilder :) Skal adde deg jeg vet du :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...