Oliven Skrevet 9. august 2007 #21 Skrevet 9. august 2007 huseby har mange gode løsninger syns jeg, men det et forholdsvis dyre kjøkken da.... http://www.huseby-as.no/Default.asp?Cat=28
Gjest gaja ii Skrevet 9. august 2007 #22 Skrevet 9. august 2007 HTH har ihvertfall slik kjøkkenmaskinoppløfter. Kullfilterviftene i dag er visst veldig bra, hvis du ønsker å stå friere i forhold til å plassere steketoppen? Gå til noen kjøkkenforretninger og få dem til tegne forslag, så får du litt flere ideer og tanker om hva som går an. Jeg syns også det er rart at det første man blir spurt om er hva slags fronter man vil ha. Det er jo totalt irrelevant! Frontene kan jo byttes ut når som helst, det er den praktiske løsningen som er viktig
Malama Skrevet 9. august 2007 Forfatter #23 Skrevet 9. august 2007 Kullfiltervifte... har ikke peiling på denslags. Bare vet at viftegreia som trekker fra kjøkkenet også trekker fra badene, men eneste "styringsknappen" er på kjøkkenvifta, så jeg tror ikke vi kan fjerne den helt... derimot håper jeg vi kan sette på ei ny vifte da, men må undersøke hvordan det vil fungere i forhold til avtrekk fra badene...
Gjest HB Skrevet 9. august 2007 #24 Skrevet 9. august 2007 Hos oss var kjøkken og bad koblet sammen på en vifte, men forrige eier satte inn ny (sterkere) kjøkkenvifte da det ble åpnet mellom kjøkken og stue. Det var enkelt å gjøre siden kjøkkenviften sitter på en yttervegg slik at vi slipper lange strekk med kanaler gjennom huset. Da satt "styringsknappen" igjen inni et kjøkkenskap slik at vi måtte slå på baderomsviften fra kjøkkenet. Siden de to rommene ligger i forskjellige etasjer, monterte mannen min en enkel fjernstyrt sak ved siden av lysbryteren til badet, så nå trenger vi ikke gå innom kjøkkenet før vi skal dusje. Hilsen Lille meg
Malama Skrevet 9. august 2007 Forfatter #25 Skrevet 9. august 2007 (endret) Er det elektriker eller noe, som gjorde det med at knappen ble sittende igjen inni et skap, tro? Eller monterer man slike viftegreier selv? (eller kjøkkenfolka?) Mye å tenke på. Vifta på kjøkkenet er ikke direkte god, så bedre vifte ønsker jeg meg, men trenger absolutt avtrekket fra badene også. (pr i dag står kjøkkenvifta på max hele tiden, ingen vits i å skru den ned, den trekker ikke såååå mye...) Vi har tenkt på å "rense opp i motoren" oppe på loftet, for å se om vi får litt bedre futt i den. Pappa gjorde det litt da vi flytta inn da, men anbefalte oss å gjøre det litt mer/grundigere. Det selges jo mange kjøkkenvifter, men vil de funke i forhold til badene og sånn? Om vi bare fester den på der den gamle henger, altså? Ny vifte skal jeg absolutt ha, denne er gammel og slitt. Men da jeg sa til mamma at den trekker fra badene også sa hun "da er det helt sikkert en "xxx", for det er de eneste med slik '"hjerne" som trekker fra flere rom" (i alle fall var det det (eller, som hun visste om?) da de bygde hus, sånn ca samtidig med at vårt hus ble bygget) og joda, det stemte det, det var det navnet som sto på vifta (jeg husker bare ikke hva det heter i farta) Må vi kjøpe en ny av samme sort, kanskje? Løser det "problemet"? (dersom vi i tillegg får litt mer fart på motoren oppe på loftet, kanskje?) Så mye å tenke på, og så komplett lite peiling på hvem som kan gjøre denslags ting... Endret 9. august 2007 av Malama
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2007 #26 Skrevet 9. august 2007 Flexit? De finner du her: http://www.flexit.no/shop/
Malama Skrevet 9. august 2007 Forfatter #27 Skrevet 9. august 2007 Nei, det var ikke flexit, det var et navn som for meg minnes å høres "fremmedspråklig" ut, noe med "ja" i seg eller noe sånn. (men for all del, finner det ut når jeg kommer hjem...) Men... jeg har faktsik funnet nettsiden til nettopp flexit selv, og begynt å lure på om vi burde BYTTE hele motoren, og hva det koster. Evt om vi må ha en vifte av samme merke som vi har for at den skal kunne kommunisere med den "hjerna" vi har oppe på loftet. Også ble jeg plutselig usikker på... men vi må vel ha lov til å bytte ut slike ting om vi vil... den er jo inni huset, så da er det vårt ansvar, ikke borettslaget sitt, vil jeg tro... men meget mulig den fungerer greit den som er der, dersom den blir støvsuget godt inni motoren, og at vi bytter selve vifta (DET skal jeg i alle fall når vi får nytt kjøkken, den er 20 år gammel og ser slit ut...)
Gjest HB Skrevet 9. august 2007 #28 Skrevet 9. august 2007 Dersom du kobler fra kjøkkenet fra den ekisterende enheten, kan det hende det er nok å bare rengjøre motoren godt for at effekten på badet skal bli bra. Da slipper jo motoren å trekke ut lufta i kjøkkenet. Dette forutsetter jo at det er enkelt å få til en egen kanal fra kjøkkenet. Tror nok du bør ha fagfolk til å gjøre dette byttet/omkoblingen. Hva som ble gjort hos oss vet jeg ikke for det var som sagt forrige eier som gjorde det. Men å skru opp den fjernstyrte styringen ved badet klarte mannen min enkelt selv. Hilsen Lille meg
Malama Skrevet 9. august 2007 Forfatter #29 Skrevet 9. august 2007 Tror ikke det er helt lett å få egen kanal fra kjøkkenet. sånn utenom den som er der fra før. Hadde ikke tenkt å bygge om hele loftet, liskom, og der er visse grenser for hva vi kan gjøre, det er tross alt et rekkehus. Tror ikke vi skal begynne å gjøre store greier... Fagfolk hørtes absolutt lurt ut, om enn dyrt. Tenker: Dersom motoren bør byttes, kan vel røra likevel beholdes, bare sette på en ny motor i ene enden, og ny kjøkkenvifte (s9om styrer den nye motoren) i kjøkkenet, og la de små luftehullene på badene være som de er? Billigere løsning: Støvsuge motoren, og sette ny vifte (antakeligvis samme merke som den vi har?) på kjøkkenet. Eller: Støvsuge motoren, og koble vekk vifta fra kjøkkenet, og ha sånn der kullfiltervifte (som jeg skjønner er en "frittstående" vifte uten avtrekksrør) på kjøkkenet. Mange ting å tenke på.... gjett om min kjære mann kommer til å få bakoversveis når vi skal begynne å snakke om kjøkken... (hittil har vi altså snakka om at vi trenger å gjøre noe med det, etterhvert. Og jeg har begynt å tenke....)
Gjest gaja ii Skrevet 9. august 2007 #30 Skrevet 9. august 2007 Vi, og de fleste andre her i strøket, har også slik sentral vifte (boligventilasjon) som drar ut fra flere rom. Etter en brann og flere branntilløp hos naboer har de aller fleste koblet den ut. Det samler seg enorme mengder med fett oppover i røra, og da skal det bare en gnist til. Hvis dere ikke vil gjøre noe med viftene til badene ville jeg rengjort skikkelig og så laget egen vifte på kjøkkenet pga brannsikkerheten.
ringblomst Skrevet 9. august 2007 #31 Skrevet 9. august 2007 Jeg er veldig fornøyd med kjøkkenet vårt, det er fra Ikea og ville valgt det igjen. Da vi skulle rive ned det gamle kjøkkenet og sette opp nytt så bestemte vi oss for å ha så mange skuffer som mulig istedenfor benkeskap og vi er veldig fornøyde med det valget. Blir mye lettere å komme til ting, greit at man kan ha utrekkbare hyller, men vi synes dette er en enda mer oversiktlig løsning. Har bygd inn alle hvitevarene, og valgte induksjonstopp som jeg aldri kommer til å bytte bort mot vanlig komfyrtopp eller gass. Det eneste jeg ville ha valgt annerledes er noe annet enn laminatbenkeplate, etter 3 år sees det en del spor. Lykke til med planleggingen av drømmekjøkkenet!
Malama Skrevet 10. august 2007 Forfatter #32 Skrevet 10. august 2007 Vi, og de fleste andre her i strøket, har også slik sentral vifte (boligventilasjon) som drar ut fra flere rom. Etter en brann og flere branntilløp hos naboer har de aller fleste koblet den ut. Det samler seg enorme mengder med fett oppover i røra, og da skal det bare en gnist til. Hvis dere ikke vil gjøre noe med viftene til badene ville jeg rengjort skikkelig og så laget egen vifte på kjøkkenet pga brannsikkerheten. Hvorfor skal det være mindre "farlig" fettmessig, å ha en motor som trekker fra badene, og en annen som trekker fra kjøkkenet? Det samler seg da vel like mye/lite fett i rørene fra kjøkkenet, uavhengig av om det trekkes fra badene? ringblomst: Skuffer er absolutt noe jeg tenker på ja. Helt utrekkbare innvendige skuffer i skapet er jo sånnsett også en tanke da, men de blir ikke like dype som kolonialskuffer. gleder meg til å planlegge "drømmekjøkkenet" ja.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2007 #33 Skrevet 10. august 2007 ringblomst: Skuffer er absolutt noe jeg tenker på ja. Helt utrekkbare innvendige skuffer i skapet er jo sånnsett også en tanke da, men de blir ikke like dype som kolonialskuffer. En ulempe med skuffer er at du får bare sett en skuff av gangen. Hvis du leter etter noe så får bare ha en skuff ute av gangen. Jeg synes forøvrig det er pent med skuffer jeg da. Men en kombinasjon av skuffer og skap tror jeg er lurt. Høyskap der man kan trekke ut hele skapet er kanonstilig og veldig praktisk for kolonialvarer. Det kan være smalt også - og dermed kan man bruke "restplass" til det. Så et som var 30 cm bredt i full høyde. Veldig smart.
Høstjenta Skrevet 10. august 2007 #34 Skrevet 10. august 2007 Må bare gi et lite tips som kanskje er innlysende. Lag en skikkelig god tegning med nøyaktige mål og planer for alt og alle små ting. Vi bytta ut kjøkkenet vårt da vi kjøpte leilighet i fjor til et Ikea kjøkken. Er kjempefornøyd Vi trodde vi hadde gjort godt forarbrid og hadde en margin på et par cm med plass til ovn og kjøleskap og ente opp med at det passet på millimeteren..... Så bruk masse tid på tegning, måling og se på mange løsninger før dere bestemmer noe
Malama Skrevet 10. august 2007 Forfatter #35 Skrevet 10. august 2007 Nøyaktige mål skal vi absolutt ha ja. Steovnen vår passer på millimeteren akkurat ikke pr i dag... (vi måtte rett og slett heve den en cm for at den skulle gå inn, pga at den går litt ut øverst...) Vi kjøpte jo bare en "standard ovn" trodde vi, og den skulle vel passe inn i en "standard åpning"...
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2007 #36 Skrevet 10. august 2007 Anbefaler avfallskvern i vasken til organisk avfall!! Superpraktisk (men ikke putt kjøtt oppi der, det har jeg gjort )! Mindre søppel i søpledunken, og mindre fare for lukt (så lenge du husker å skylle mens du kverner). Må vel være bedre for miljøet også?
Malama Skrevet 10. august 2007 Forfatter #37 Skrevet 10. august 2007 Men så vidt jeg vet slett ikke lov i store deler av landet?
Gjest Apple- i.i. Skrevet 10. august 2007 #38 Skrevet 10. august 2007 Dette har jeg også hørt, vet du hvorfor?
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2007 #39 Skrevet 10. august 2007 (endret) Dette har jeg også hørt, vet du hvorfor? Fordi: Begrunnelsen er at oppmalt matavfall øker forurensningsgraden i kommunalt avløpsvann og at det kan øke faren for driftsproblemer knyttet til oppstuving og kloakkstopper. Dette vil gi økt forurensning av vassdragene og kan gi tilbakeslag til boliger og liknende. Dessuten vil mengden av slam fra renseanlegget øke. http://www.skedsmo.kommune.no/modules/serv...Category.ID=738 Les også hva Bellona sier om tema. Endret 10. august 2007 av Blondie65
Majabeth Skrevet 10. august 2007 #40 Skrevet 10. august 2007 Et lite tips bare: La gjerne noen som driver med salg av kjøkken komme med forslag til dere. Vi har endel kunder innom jobben min (kjøkkenfabrikk) som skal ha nytt kjøkken, men det SKAL se ut akkurat som det forrige- bare med nye fronter og benkeplater. Mange av disse har gått for annen løsning på kjøkkenet når vi har tegna et annet forslag til de. Vi som tegner kjøkken hver dag, kan ha lettere for å se hvordan et kjøkken blir fullt utnytta og mest hensiktmessig. Ikke for det, det kan jo hende dine idéer er helt suverene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå