Gå til innhold

Blodprosent

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hb er blodprosent, ikke sant?

Jeg har Hb på 15,9, og det var bra, nesten så det var litt for mye jern sa jordmora. Men hva vil det si? Er det "farlig" på noen måte? Hva kan jeg gjøre for at det skal gå ned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hemoglobinkonsentrasjonen ble tidligere omtalt som blodprosent ja, men det er lenge siden man sluttet å bruke det begrepet. Konsentrasjonen måles i g/dl, og referanseområdet for kvinner er 11,5-15,5 (om jeg ikke husker riv ruskende galt). Du ligger altså hårfint over øvre referansegrense, men det er ikke farlig. Referansegrenser er basert på statistikk, 95 % av den "normale" befolkningen skal ligge innenfor dette området, og det vil dermed alltid være noen som faller utenfor på den ene eller andre siden. :icon_smile:

Ved lett/moderat jernmangel kan du faktisk få "falsk" forhøyet Hb, uten at jeg helt husker mekanismen bak dette - lenge siden jeg lærte dette på skolen... Men jeg ser veldig godt selv at det er slik, for hvis jeg glemmer å ta jern etter å ha gitt blod, skyter Hb'en min i været med en gang.

Hvis du er godt trent kan du også ha høyere Hb, toppidrettsutøvere kan godt ligge på 15-17.

Skrevet
Hvis du er godt trent kan du også ha høyere Hb, toppidrettsutøvere kan godt ligge på 15-17.

Vi kan late som jeg er det da :ler:

Men det har ikke noe å si, altså? Hvordan kan man få høy Hb? Kan det være noe jeg spiser?

Gjest opa i.i
Skrevet

Det kan visst være fare for blodpropp og kan skape problemer for morkaken og sirkulasjonen til barnet. Så det skal sjekkes flere ganger under svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...