Pnin Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 Etter mange år ved tastaturet, har jeg nå den siste måneden fått problemer med musearm. Jeg er konstant sliten i området over håndleddet og det er ømt å ta på enkelte steder, særlig på oversiden; det stikker ut i ring- og lillefinger; og den kjøttffulle delen av håndflaten ved tommelen gir meg smerter på begge hendene. Jeg antar det er senebetennelse eller tilsvarende? Det jeg lurer på er: hvor lenge blir man sykemeldt om man går til legen med dette? Hvor lenge er det anbefalt å holde armen i ro før det går over/går tilbake? Og er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonene (bortsett fra dette med sittestillinger, håndstøtte og pauser?). Øvelser som hjelper etc? Vil Ibux eller andre antiinflammatoriske medisiner hjelpe?
Kara W Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Jeg vet ikke så mye om selve sykdommen, men det jeg vet er at jo lenger du venter med å gå til lege, jo lenger vil du måtte bli sykemeldt. En på jobben har det nå. Hun ventet med å gå til lege til smertene ble så store at hun ikke orket å bevege på armen i dete hele tatt (og jobbet jevnt og anstrengende frem til da). Hun ble først sykemeldt en måned, og så ble det forlenget i tre uker til. Det er mulig at det blir forlanget enda lenger. Er du redd for å bli sykemeldt på grunn av jobben ville jeg gått til lege med en gang. Det er mulig at du kan få en delvis sykemelding eller at han kan hjelpe deg til øvelser som kan gjøre at du klarer arbeidsdagen. Men ikke utsett det! Jeg har sett alt for mange som dytter seg selv fordi de ikke føler at de kan bli borte fra jobben akkurat da, og ender bare opp med å være borte i flere måneder.
Sluagh Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 Mitt råd er kom deg til legen med en gang! Jeg har slitt med dette i 5-6 år nå, og det gir seg ikke. Jeg ventet altfor lenge med å gå til lege. I vår var jeg sykemeldt i tre uker, da hadde jeg bare såvidt begynt å ømme i håndleddet men gikk innom legen min, han sykemeldte meg på flekke. Fullstendig ro i tre uker, ikke løfte, ikke bære, ikke røre et tastatur. Gikk på voltaren samtidig. Mine armer ser ikke ut til å bli bra igjen noensinne, jeg skal tilbake til lege for å prøve å finne ut hva vi kan gjøre videre. Har fått all verdens hjelpemidler på jobb og det hjelper litt. Anbefaler deg rollermouse, koster litt men den er super om man plages av senebetennelse/musearm. Hos meg mistenker de carpal tunnel syndrom eller åssen det nå skrives, mamma har det og er operert for det noen ganger nå. Har ingen anelse om hva det er egentlig eller hvordan de finner ut av det da, så er spent... Det er også en rekke øvelser du kan gjøre på arbeidsplassen eller hjemme. Hvis du trener på et treningssenter spør dem om de har øvelser de anbefaler for å avverge musesyke. Jeg fikk noen ark med enkle øvelser som går på å strekke og tøye ut armene, helt ned til fingertuppene. Håper det ordner seg for deg.
Pnin Skrevet 7. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2007 Takk for råd og svar. Jeg er ikke redd for å bli sykemeldt, men dersom det er snakk om lang sykemelding vil jeg muligens forberede meg ved å ta ut tilleggsforsikring i folketrygda og gå ut karenstiden før jeg går til lege.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå