Gå til innhold

Har du født barn?

Fremhevede innlegg

Gjest Lottelise
Skrevet

Hei,

Jeg var hos gynekologen i dag og ble litt paff da han ut av det blå spurte om jeg hadde født barn (noe jeg ikke har..). Men jeg sitter igjen med noen spørsmål.

Er det vanlig å spørre om det? Har dere blitt spurt om det?

Ser det sånn ut der nede?

Hvorfor spurte han om det?

hilsen en som lurer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har ikke blitt spurt om det, men om det er "ut av det blå" spørs jo litt på sammenhengen. Hvis du var der pga prevensjon eller plager med prevensjon, kan legen ha spurt for å vite om spiralen var utelukket som alternativ. Eller hvis du var der pga plager med f.eks endometriose kan det være relevant å vite om du har født eller ei. Osv.

Gjest Lottelise
Skrevet

Jeg var der pga noen plager forårsaket av sexuell aktivitet.. Ingen spiral i mils omkrets...

Jeg er bare 25 og fikk noen tanker i hodet om at jeg kanskje så litt eldre ut enn min alder tilsier, eller at det så ut som om at jeg hadde født. Hvordan ser en ut da?? Ser jeg sånn ut??

Skrevet

Jeg er blitt spurt om det hver gang, gjerne før undersøkelsen. Det er bare standardspørsmål etter et skjema.

Husker første gangen jeg var hos gynekolog som 17-åring. Spørsmålene kom da i følgende rekkefølge:

-Har du hatt samleie?

-Nei.

-Har du noen gang vært gravid?

-Nei.

-Har du noen gang født barn?

-Nei.

-Har du noen gang tatt abort?

Snakk om å høre etter hva pasienten svarer...

Gjest Gjest_Liselotte_*
Skrevet

Enkelte leger burde ikke vært leger. Noen eier ikke sosiale antenner og hører ikke etter, eller de sier ingenting, og en må finne ut ting selv. Jeg blir så irritert når legen gir meg noen piller og jeg må selv spørre når jeg skal ta de, om jeg skal ta de samtidig og i hvilken ende de skal inn...

Da han spurte i dag så var det underveis i undersøkelsen, og jeg fikk følelsen av at han pirka litt borti og spurte pga noe han så. Jeg skulle selvfølgelig spurt der og da, men så er det den etterpåklokskapen da...

Skrevet
Jeg er blitt spurt om det hver gang, gjerne før undersøkelsen. Det er bare standardspørsmål etter et skjema.

Husker første gangen jeg var hos gynekolog som 17-åring. Spørsmålene kom da i følgende rekkefølge:

-Har du hatt samleie?

-Nei.

-Nei.

-Nei.

:hakeslepp: Hadde det vært meg som var pasient hadde han nok fått høre det! Snakk om...

Skrevet

-Har du hatt samleie?

-Nei.

-Nei.

-Nei.

:ler: :ler: Ikke helt bra den, nei.

TS, alle gynekologer spør automatisk om din historie knyttet til underlivet, som "har du hatt noen problemer med underlivet", har du vært gravid, og i så fall ble det barn, dødfødsel, spontan abort eller provosert abort, hvilke årstall osv. Pluss menstruasjonsforhold mm.

Dette har ikke noe med hvordan underlivet ditt ser ut, det er kun for å danne seg et bilde av underlivshelsen din. Gynekologen noterer det i journalen. Dette fordi det har betydning for ting som h*n skal undersøke i den aktuelle konsultasjonen, eller ting som kan oppstå senere.

Du ser ikke eldre ut enn du er heller, graviditet er aktuelt for alle etter pubertet, mange har hatt aborter eller født lenge før de er 25.

Hilsen en som har eksamen i gynekologi og fødselshjelp :)

Skrevet

Dersom du lå der med beina i bøylene, syns jeg det var et rart spørsmål å få. Det skal nemlig være lett å se på livmortappen (er det ikke det det heter da) på kvinnen om hun har født barn. Tappen til kvinner som ikke har født kan visstnok være som en sammenkneppet munn/lepper. Tappen til kvinner som har født er mer som en trutmunn. Stemmer ikke dette, gjest (ja, du som har eksamen i gynekologi og fødselshjelp)?

Ellers er jeg veldig enig i at dette er spørsmål som gjelder din underlivshelse, og ingenting å henge seg opp i....

Skrevet

Jeg har også blitt spurt om det. Tror det er vanlig at de spør.

Skrevet
Dersom du lå der med beina i bøylene, syns jeg det var et rart spørsmål å få. Det skal nemlig være lett å se på livmortappen (er det ikke det det heter da) på kvinnen om hun har født barn. Tappen til kvinner som ikke har født kan visstnok være som en sammenkneppet munn/lepper. Tappen til kvinner som har født er mer som en trutmunn. Stemmer ikke dette, gjest (ja, du som har eksamen i gynekologi og fødselshjelp)?

Ellers er jeg veldig enig i at dette er spørsmål som gjelder din underlivshelse, og ingenting å henge seg opp i....

Det stemmer nesten, det er omvendt. Rund for ikke-født, spalte/strek for født. Om han har sett på livmorhalsen, kan derfor spørsmålet ha vært overflødig eller det kan være at livmormunnen til trådstarter ikke viser helt tydelig hvordan det ligger an. (f.eks slimhinneforandringer som gjør det litt utydelig) Uansett er dette noe man spør om, det vanlige er jo å ta "intervjuet" det før man ber folk kle av seg, han har gjerne kommet på at han har glemt å spørre.

Skrevet (endret)

Minner meg litt om da jeg var hos gynekologen ufrivillig i forbindelse med en cyste. Dama spurte og grov på gebrokkent norsk og spurte om jeg hadde vært gravid, om jeg hadde født, om jeg hadde hatt sex osv. Jeg hadde knapt fylt 15 år, tror kanskje jeg enda var 14 år og livredd (kom inn med akutten, noe som ikke gjorde saken bedre). Og dama ville jo ikke gi seg heller. Det virket som hun oppriktig ikke trodde meg når jeg svarte at jeg aldri hadde hatt sex. Det var ikke måte på graving og spørring om mitt privatliv. Jeg hadde så vidt fått mensen og turte ikke engang å si det til mamma - å si det til en vilt fremmed var helt forferdelig. I tillegg kom det plutselig bare en mann inn mens jeg lå der med beina til værs. Herregud som jeg ble redd. Jeg har aldri vært så redd i mitt liv. Synes det var helt forferdelig. Det er en grunn til at jeg vegrer meg til å gå til gynekologen igjen.(..)

Nei, enkelte burde tenke seg om. Med mindre det er grunn til å spørre om det, så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt ser relevansen. I såfall bør de kanskje formulere seg på en litt bedre måte.

Mvh Yvonne :smilyblomst:

Endret av yvonne
Skrevet
Minner meg litt om da jeg var hos gynekologen ufrivillig i forbindelse med en cyste. Dama spurte og grov på gebrokkent norsk og spurte om jeg hadde vært gravid, om jeg hadde født, om jeg hadde hatt sex osv. Jeg hadde knapt fylt 15 år, tror kanskje jeg enda var 14 år og livredd (kom inn med akutten, noe som ikke gjorde saken bedre). Og dama ville jo ikke gi seg heller. Det virket som hun oppriktig ikke trodde meg når jeg svarte at jeg aldri hadde hatt sex. Det var ikke måte på graving og spørring om mitt privatliv. Jeg hadde så vidt fått mensen og turte ikke engang å si det til mamma - å si det til en vilt fremmed var helt forferdelig. I tillegg kom det plutselig bare en mann inn mens jeg lå der med beina til værs. Herregud som jeg ble redd. Jeg har aldri vært så redd i mitt liv. Synes det var helt forferdelig. Det er en grunn til at jeg vegrer meg til å gå til gynekologen igjen.(..)

Nei, enkelte burde tenke seg om. Med mindre det er grunn til å spørre om det, så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt ser relevansen. I såfall bør de kanskje formulere seg på en litt bedre måte.

Det hørtes fælt ut :tristbla: Du ble trolig mast på fordi symptomene dine kunne ligne graviditet utenfor livmoren med sprukket eggleder, som kan være livstruende og krever øyeblikkelig operasjon. En del lyver til leger fordi de ikke vil utlevere privatlivet sitt (som en 14-åring som ikke vil at noen skal vite at hun har hatt sex), uten at de vet hvilke konsekvenser det kan få for helsen deres. Men at de har vært ubehagelige mot deg og at du ikke har fått trygghet rundt en så invaderende undersøkelse og andre har kommet inn uten advarsel, er veldig ille og helt unødvendig.

Skrevet (endret)

Vel, jo, det er klart, men på undersøkelsen som ble gjort fant de ut at det var en cyste. Og med etter det fortsatte damen å grave og spørre. Denne mannen skulle liksom konsultere dama, men det var helt uten å spørre meg eller en gang si i fra. Selv om jeg også forstår at folk kan lyve, så må de da også klare å se an situasjonen. Mamma ble rasende etter på fordi jeg begynte jo selvsagt å gråte. Så vettskremt var jeg. Hun var ikke med inn fordi jeg var altfor sjenert å ligge sånn foran mamma. Det var ille nok med gynekologen. Jeg var livredd! Litt respekt synes jeg faktisk at jeg kan forvente. Jeg falt nemlig om på trening av store magesmerter og de sendte meg til akutten fordi de trodde at det var blindtarmen. Det var det heldigvis ikke. Men å svime av smerter på trening, for så å bli sendt i hui og hast til akutten var skremmende i seg selv. Å ha folk som da gjorde ting enda verre hjalp ikke situasjonen ytterligere. I stedenfor å bli beroliget, følte jeg meg skitten og skamfull. For ikke å snakke om at de faktisk klarte å glemme meg i gangen på sykehuset og måtte ligge i mørket (dette var på kvelden) helt alene til gynekologen plutselig fant oss ved en tilfeldighet.

Endret av yvonne
Gjest Sativa
Skrevet

sist jeg var hos gynekolog (en jeg ikke hadde vært hos før) så snakket vi litt om at jeg hadde prøvd en stund å bli gravid uten å få det til. Vi snakket litt frem og tilbake, hun gjorde det hun skulle, og da skjønte jeg at hun ikke kunne se at jeg faktisk hadde født før, og hun ble overasket over det og sa litt lattermildt at den informasjonen kunne hun gjerne ha fått litt tidligere i samtalen, da det endret hele hennes måte å se på min manglende graviditet på.

Så jeg tror ikke man nødvendigvis ser sånne ting uten videre på alle jenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...