Gå til innhold

American Psycho


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Det var ikke helt i mine planer å se denne filmen i går, men da jeg så den gikk på Cinema ble jeg sittende. Jeg har lest boken og synes den var utrolig morbid... filmen var omlag enda verre, han som spilte hovedrollen var så perfekt i rollen at det var helt skremmende. Jared Leto og Reese Witherspoon var også perfekte.

Halvveis i filmen måtte jeg hente Oscar så jeg hadde noen å holde rundt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min private teori er at Patrick Bateman er skjult homofil, hvorfor drepte han ikke han sopern i omkledningsrommet i butikken?

Nei denslags forstyrrelser slike karakterer har mot kvinner tyder kun på homofile tendenser.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, Milla har du noen teorier for hvorfor denne Bateman "eksperimenterte" slik med tilfeldige damer og menn?

Han tok visst kverken på en uteligger mener jeg å huske... og noen prostituerte...

Ganske mange var det visst.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Christian Bale er fantastisk i American psycho! Har til gode og lese hele boka... Kan vaere fordi jeg begynte og lese den naar jeg var veldig ung og lett paavirkelig. Ikke en bok for 12 aaringer!

Glamourama syns jeg var en veldig god bok og en ting jeg syns var litt artig var filmen "The rules of attraction" hvor handlingen spinner rundt Sean Bateman, Patrick Batemans lille bror...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er jo at så mange jenter tenner på karakteren Bateman, han sier det ihvertfall selv i boken.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken var ganske sterk, ja....

Ufattelig grafisk.....i tillegg synes jeg å huske at jeg mente at det at den var skrevet i presens gjorde den enda jævligere.

Har filmen, jeg. Den er ikke det beste jeg har, ei heller det verste.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utrolig fascinert av den boken - har videoen i hyllen, men ikke sett den enda. Det er en spesiell venninne av meg og jeg som skal se den sammen, vi rakk den ikke på kino...

Glamorama har jeg begynt på, men kom aldri i gang - kanskje gjøre et nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har kun sett filmen og lurer litt på om det at han drepte alle bare var en illusjon i hans hode? Det forsto jeg ihvertfall. -Men så er jeg kanskje ikke helt med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med Waco. Å drepe pene damer må være en destruktiv form for homofili!

Jada, jeg vet det bare er en bok! Eller film. Synes boka var langt verre.

Men det finnes nok av dem vandrende rundt i storbyer. Der vandrer de rundt uten noen de kjenner spesielt godt og ingen som kan riste vettet de en gang ble født med tilbake. Der får de lov å lage syke fantasier til virkelighet uten at noen ringer på eller vekker dem. Det amerikanske samfunnet er nesten bygd opp for å avle disse "sjarmtrollene."

Anonymitet = Kriminalitet.

Patetisk, ja.

Lett å si når jeg bor i et land med 4 millioner, vanskeligere i et land med 250.

Det finnes mange som Bateman. Utrolig nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Boken var utrolig kjedelig å le se egentlig. Det er greit at det brukes som et virkemiddel, men det ble etterhvert slitsomt å lese om alle merkeproduktene mannen brukte. En eneste gedigen reklamejippo. Filmen var så som så, hakke giddet å se toeren.

Skal dere se en LANGT bedre film, se Bad Boy Bubby. Australsk film, mener den er fra 1996-1997 ellerno. Meget bra, meget spesiell.

Å drepe pene kvinner er nok ikke homofilt anlagte psykologiske trekk, det handler nok mer i at ingen andre får ha tilgang til det. Med å drepe jenten, så kan ingen andre slippe til - ergo eier han den peneste "tingen".

Det hadde vært anderledes stilt om han drepte menn ut av et annet grunnlag enn han gjorde.

WildThing

"å lese er visstnok å drømme. da er en mattebok et rent mareritt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er jo at så mange jenter tenner på karakteren Bateman, han sier det ihvertfall selv i boken.

W

hva i huleste heiteste skal det bety, waco?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cruella

Boken American Psycho er sterk og meget satirisk. Viser også sider av det amerikanske samfunnet på sitt verste. (Minnet til tider om filmen Menace to Society, som jeg forøvrig også syntes var bra).

Filmen American Psycho var plump, et middelmådig forsøk på å gjenskape noe av stemningen fra boka. Resultatet ble, etter min mening, en under gjennomsnittet dårlig skrekk/thrillerfilm.

En fornærmelse mot Brett Easton.

(En like dårlig gjengivelse fra bok til film som Ira Levin's Et kyss før døden.)

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig skuffet over filmen. I boka får man et mye større innblikk i Bates' tanker, hvor perfeksjonistisk han er og hvordan de små tingene kan utløse lange psykotiske tankerekker hos ham. Den komplekse kontrollfreaken Norman Bates er en svært sentral del av ham som helt forsvinner i fimen.

Boka er virkelig rå (altså- grotesk) men utrolig godt skrevet. Og som Lisa-Beth skriver er den en harselering av det amerikanske samfunnet som er i stadig mer oppøsning mens individet tviholder på det sikre. Underholdende på flere nivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filmentusiast

Hmmmmmm, var det ikke sånn at han egentlig ikke hadde gjort noe av det han sa, men at han trodde det selv og egentlig var en annen person?

Det er slik jeg har forstått den, men kan hende jeg er helt ute på vidda nå... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett filmen på video to-tre ganger..Eter å ha lest innleggene,fikk jeg lyst til å lese boken.Er det for sent..Nå som jeg har sett filmen?? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...