Lise_86 Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 I mitt bryllup skal jeg ha en forlover, to brudepiker(voksene) og en blomsterpike(barn). Er det vanelig at vi skal betale for deres klær?? jeg ønsker å være med å bestemme kjolene deres, sånn at det blir riktig farge osv.. men jeg har ikke lagt disse kjolene inn i budsjettet vårt. jeg har sakt at de må kjøpe dem selv og når alt er betalt for av andre ting må vi se om det er penger til overs, og de vil muligens få litt penger tilbake.. er dette feil???? vil ikke være gjerrig, men det er mye penger og vi betaler jo nesten for alt annet...
Gjest Frk Åberg Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 I utgangspunktet tenker jeg nei, men hvis du legger sterke føringer på hva slags farger og utforming kjolen skal ha, blir det kanskje annerledes.
*Emma* Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 Sålenge du krever at de skal se ut på en bestemt måte syns jeg absolutt at dere skal betale for dem. Å "pålegge" noen å kjøpe seg en kjole som de muligens aldri ville valgt selv eller kommer til å bruke den igjen syns jeg er litt vel kravstort fra din side... Sorry...
¤flicka¤ Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Dersom du har veldig sterke meninger om hvordan kjolene skal se ut, mener jeg også at du skal betale for dem. Ellers vil de kunne ende opp med dyre kjoler som de aldri vil få brukt igjen.
Gjest baby-E Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Om da kan ha hvilken kjole de vil, syns jeg ikke du blr betale, men om du skal legge føringer på hvordan kjolene skal være syns jeg du absolutt skal betale.
Lise_86 Skrevet 6. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2007 det eneste jeg ønsker å bestemme er fargen på kjolen, og at de ser ordentlige ut... de får jo alt annet gratis...
*Mina* Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 (endret) Jeg ville betalt for kjolene, så lenge du setter krav til hvordan de skal være. Og du setter krav, siden du bestemmer farge og at de "ser ordentlig ut" Hadde jeg vært brudepike hos deg, ville jeg sagt at jeg betalte for min egen kjole om jeg fikk bestemme alt ved den selv. Men du hadde fått regningen, om du forventet å ha noe å si om kjolen min. Så i bunn og grunn er du frekk som krever dette av dine brudepiker, for hvorfor skal de ha ekstra kostnader fordi du skal gifte deg? Hvilke andre ting får de gratis? Endret 6. august 2007 av *Mina*
Lise_86 Skrevet 6. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. august 2007 de får mat, setd å bo, flybillett, gaver osv.... er det så mye å kreve at kjolene ser ordentlige ut... vil ikke at de skal møte opp i i kjoler som er alt for korte eller at de har "kløft" helt ned til anklene.... vi har jo og sakt at de får penger tilbake når vi har sett hvor mye alt kommer på... vi skal ha middag, og bufet, åpen bar osv.. vet ikke hvor mye penger du har jeg men vi må stoppe ett setd
¤flicka¤ Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Kan dere ikke betale kjolene istedet for å gi dem gaver?
*Mina* Skrevet 6. august 2007 #10 Skrevet 6. august 2007 Kan dere ikke betale kjolene istedet for å gi dem gaver? Helt enig Og til Lise_86, vi hadde ikke all verdens med penger, siden jeg var student på den tiden. Men brudepikekjolene betalte vi for ( fordi jeg ville bestemme hvordan de skulel se ut, men nå hadde vi bare små barn som brudepiker da), men vi betalte ikke for flybilletter ol. Og kjolen min forlover brukte valgte hun ut selv, for hun er en voksen dame som klarer å velge ut sine egne klær. Og er du så redd for at de skal velge kjoler som ikke passer deg, mener jeg at du kan betale for de også. Men du har ikke akkurat så veldig høye tanker om de, siden du er så redd for at de skal komme i noe som er for kort og har "kløft helt ned til anklene". Syns egentlig litt synd på de, og da spesielt de som er voksne. Men det er jo flott at dere betaler flybillett ol, men jeg ville heller valgt å betale for kjolene fremfor å gitt de gaver. Kjolen kan jo bli gaven
*Emma* Skrevet 6. august 2007 #11 Skrevet 6. august 2007 .. vet ikke hvor mye penger du har jeg men vi må stoppe ett setd Full forståelse for det - men jeg syns dette er feil sted å kutte penger. Som de andre sier...du bestemmer hvordan kjolene skal se ut når du skal bestemme snitt og farge.... Men skal de få penger tilbake eller ikke? Jeg er litt forvirret.... I hovedinnlegget sier du: jeg har sakt at de må kjøpe dem selv og når alt er betalt for av andre ting må vi se om det er penger til overs, og de vil muligens få litt penger tilbake.. I det siste innlegget skriver du: vi har jo og sakt at de får penger tilbake når vi har sett hvor mye alt kommer på... Får de pengene tilbake etterpå og bare skal legge ut - da blir det jo det samme som om dere kjøper dem..og da syns jeg at du kan kreve å bestemme
Wildy Skrevet 6. august 2007 #12 Skrevet 6. august 2007 Om jeg hadde blitt spurt om å være brudepike for deretter å måtte betale for en kjole som skulle passe brudens smak og ønsker hadde jeg takket pent "nei". Mine jenter ble spurt om de ville være brudepiker for en venninne for et par år siden. Og brudeparet betalte kjoler og frisørbesøk.Sko, stømpebukser og underskjørt sørget jeg for.Kjolene og smykkene ( bruden er en racer på å lage de lekreste smykker, og laget tiara, halsmykke og armbånd til begge) fikk de beholde.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 6. august 2007 #13 Skrevet 6. august 2007 Om jeg hadde blitt spurt om å være brudepike for deretter å måtte betale for en kjole som skulle passe brudens smak og ønsker hadde jeg takket pent "nei". Veldig enig her Forloveren min får bestemme akkurat hva hun vil ha på seg selv, for jeg vet hun har kjempegod smak. Brudepikene sine kjoler skal vi betale, men det blir ikke så mye siden svigermor skal sy dem. Synes, som de andre, at hvis du skal bestemme hvordan kjolen skal se ut (omså bare fargen synes jeg), så burde du også betale. Gave synes jeg burde nedprioriteres her, da de allerede får reise o.s.v. dekket. Det er, såvidt jeg vet, vanlig å betale slikt selv, så da synes jeg heller du burde dekke en kjole du vil bestemme enn en gave du (også) bestemmer
Lise_86 Skrevet 6. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 6. august 2007 hmm... har lest igjennom alle innleggene, syntes mange av innleggene er fornuftige. vi feirer bryllupet vårt i england, og det blir derfor mange ekstra utgifter (forloveden er engelsk, ikke noen luksus ide). jeg og forloveden er veldig unge og har ikke så mye "egene" penger. planen var å finne kjoler som begge parter likte, men det virker liksom som at brudepikene kunn liker de kjolene som koster 3000 kr stk, og da kan jeg ikke si annet enn at vi vil prøve så godt vi kan å gi dem i hvertfall en del av pengene tilbake etter vi har sett på resten av utgiftene. jeg hadde tenkt meg at de brukte noen helt enkle kjoler kanskje max 1500 tilsammen (kjole, strømper, osv) , utgiftene for sminke og hår dekker så klart vi...
Frey Skrevet 6. august 2007 #15 Skrevet 6. august 2007 jeg hadde tenkt meg at de brukte noen helt enkle kjoler kanskje max 1500 tilsammen (kjole, strømper, osv) , utgiftene for sminke og hår dekker så klart vi... Hvis det er opp til 1500 pr brudepike du kan betale synes jeg du bør lete opp noen du liker til denne prisen også får de velge mellom noen alternativer du gir dem. Men siden bryllupet er i England kan kanskje noen rekognosere for deg hos High Streetbutikkene, som jo har mye fint til en ikke for høy pris. River Island, Miss Selfridges, Oasis, Debenhams m fl har mange fine kjoler som ikke koster så ille mye.
Lise_86 Skrevet 6. august 2007 Forfatter #16 Skrevet 6. august 2007 takk for tipset, skal sjekke litt opp...
Rosalie Skrevet 6. august 2007 #17 Skrevet 6. august 2007 Jeg syns dere heller bør betale hele kjolen enn sminke og frisør. Jeg har ikke behov for verken sminke- eller frisørtime, og så lenge du skal bestemme fargespekter (og til en viss grad snitt) på kjolene, bør du betale disse fullt ut.
Lise_86 Skrevet 6. august 2007 Forfatter #18 Skrevet 6. august 2007 vil ikke bestemme hvordan snittet på kjolene osv, men at de har samme farge og samme type stoff, litt dumt om noen kommer i fløyel og andre kommer i sikle liksom..
*Emma* Skrevet 6. august 2007 #19 Skrevet 6. august 2007 Jeg syns du har satt ganske høy pris på kjolene og tror helt sikkert at du kan finne fine kjoler til en billigere penge også. Dakan du bestemme hvordan de skal se ut og komme billig unna. Jeg skjønner godt at du ikke vil bruke hele budsjettet dittpå disse klærne. Jeg skjønner også at du vil at de skal være av en viss "stil" - men da syns jeg som sagt det hadde vært en ide å finne rimelige kjoler også kjøpe dem til jentene. (I USA feks er det jo helt vanligat bruden velger kjolene til forloverne og brudepikene...men som sagt da betaler hun.) Hva slags kjoler er du ute etter da? Kanksje noen her har tips...det er jo mye fint på nett....
prinsessa Skrevet 6. august 2007 #20 Skrevet 6. august 2007 Har du noen erfaring med ebay da? Der finner du mange billige og fine kjoler både til forlover og brudepiker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå