Gå til innhold

Diamanter eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er ikke snakk om "jeg er ikke interessert", det er snakk om " det er bortkastede penger, osv". Og det er jantelov!.

Hvorfor det? Jeg har ikke lyst på diamant og jeg synes absolutt det er bortkastede penger.

At det å ha en formening om at visse produkter rett og slett er bortkastet å bruke penger på kan jeg virkelig ikke forstå skal ha noe som helst med jantelov å gjøre! :overrasket:

Jeg synes også at flakslodd er bortkastet å bruke penger på.. Er det også jantelov?? :kaffe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det var vel akkurat det jeg mente. Jeg har også jobbet hardt for utdanningen min, og bruker pengene mine som jeg vil. Derfor forundrer jeg meg over at andre skal mene så forbannet mye om andres forbruk hele tiden. De som ikke har lyst på diamanter, kjøper ikke det - og det er selvsagt en grei ting. Men det må kunne være greit å kjøpe seg en diamantring også, eller et dyrt bryllup for den saks skyld, dersom det står øverst på ønskelisten. Uten at det blir avfeid som unødvendig av andre.

Akkurat det som er poenget.

Skrevet

Men diamanter ER da virkelig unødvendige..

At folk vil ha dem likevel er helt greit altså. Men å påstå at det skal være noe galt i å kalle diamanter unødvendige faller på sin egen urimelighet..

Skrevet

Bryllupsfest er unødvendig, man blir akkurat like gift i hverdagsklær på tinghuset i lunsjen. Ferier er unødvendige, men likevel bruker folk gjerne 60 000 på en tur til USA eller hvor de nå vil. Folk flest er relativt rike i Norge og bruker MYE penger på unødvendige ting.

Ja, diamanter er også unødvendige, men i motsetning til bryllupsfest, ferier og stæsj, er diamanter verdigjenstander som man faktisk kan selge igjen om behovet oppstår... sånn i motsetning til f.eks ferieturen som kostet 50 000 for 3 år siden.

Skrevet

Hehe, følsomt tema dette her? Så når dere har så fin ring, hvorfor bry dere om hva andre mener? Eller er det bare for å få påpeke at de som sier negativt er misunnelig? Så endten kan man ikke si noe og la dere være ifred, eller så må man smigre?

Jeg sier at jeg vil ikke ha en slik sak, ser ikke poenget i å bruke penger på det og skjønner ikke at det er så vanvittig viktig for andre. Det er ikke verre enn det, altså. Om folk bruker pengene sine på bil, sprit eller diamanter er ellers likegyldig for meg.

Og hvordan det å mene at "der er bortkastede penger" er jantelov, er nytt for meg. Kanskje det er lov nr. 11? Jeg mener noe, og har ikke tenkt å gå å gjemme meg over å mene noe om egentlig uvesentlige ting i den store sammenhengen..

Hvorfor vi bryr oss om dette temaet? Les spørsmålet: "hvor spandable er norske menn". Alstå, jeg er her, derfor svarer jeg.

Og til alle jantelov-offre: Håper det til enhver tid er feid for deres egen dør..

Skrevet

men man MÅ ikke forstå alle andre. Man må ikke det, men man kan akseptere at andre velger annerledes enn en selv. Thats it.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg regner med at de fleste som bruker mange penger på bryllup også synes det er greit å kjøpe dyre smykker.

For min egen del synes jeg det hverken er rart å bruke mye penger på bryllup eller diamanter.

Akkurat denne delen av diskusjonen kom vel opp da noen kommenterte at det var rart det ble så mye oppstyr over at folk brukte mye penger på en ring, når det sjelden var noe tema i tråder om hva folk brukte på bryllupet sitt. Så det var ikke ment som noe angrep på de som bruker store summer på bryllupene sine fra min side. Det har jeg faktisk stor forståelse for. Det jeg synes var rart, var de som mente det var normalt å bruke massevis av penger på en fest samtidig som at det var bortkastede penger å bruke det på en ring.

Så gjest; vi er nok enige. :)

Men som mannen min pleier å argumentere når jeg har kjøpt en dyr ting, diamanten kan jeg selge igjen. Så strengt tatt er det bare en investering.

Skrevet

Interessant diskusjon.

Jeg synes det er påtagelig at det kun er en eneste person i hele denne lange tråden som har nevnt dette med Blood Diamond problematikken. Det får meg til å tro at det ikke er så veldig mange som vet hvilke lidelser som ligger bak det at vi rike kvinner i Vesten skal kunne smykke oss med skinnende steiner.

Hadde dere ønsket dere en diamantring hvis dere visste at det støttet opp om borgerkriger og utnyttelser av mennesker? Dessverre kommer en stor andel av verdens diamanter fra krigsherjede områder der denne verdifulle ressursen overhodet ikke kommer befolkningen til gode. Tvert om er diamater der en forbannelse.

Hvis man absolutt MÅ ha en diamat som bekreftelse på mannens kjærlighet, vil jeg oppfordre alle til å kjøpe seg en brukt en. Antikvariater har mye fint de og :) Og så vil jeg oppfordre alle til å se Blood Diamond. Ikke verdens beste film, men det er et og annet å lære der.

Skrevet
Interessant diskusjon.

Jeg synes det er påtagelig at det kun er en eneste person i hele denne lange tråden som har nevnt dette med Blood Diamond problematikken. Det får meg til å tro at det ikke er så veldig mange som vet hvilke lidelser som ligger bak det at vi rike kvinner i Vesten skal kunne smykke oss med skinnende steiner.

Med tanke på at kun 4% av verdens omsatte diamater falt under kategorien bloddiamanter, og at etter at FN innførte Kimberley Process Certification System så er mer en 99% av verdens diamater IKKE blod diamanter, så er det kanskje ikke så rart.

Og så lenge man passe på at man handler diamater i land som er en del av Kimberley Process Certification System, så er sjansjene for at man får en blod diamant helt mikroskopisk.

Når man handler diamanter over 0.5 karat så skal disse har et internasjonalt sertifikat, for å godt som eliminere blod diamanter så bruker man de som har et godt omdømme (les ikke rusiske, asiatiske og israelske). Samt at man kjøper av godkjente forhandlere. Kjøper diamanter med inskripsjon av sertifiserings nummeret samt mulighet til dobbel sjekk av sertifiseringen ved sertifiserings instutisjonene.

Så det er kanskje ikke så rart at ingen fokusere på dette, da dette med under 1% av verdens diamanter egentlig er godt som en myte! Er vel heller mangel på bakgrunns kunnskap som lager et slikt fokus.

Info om blod diamanter/conflict diamonds

Min diamanter er kjøpt i Australia og alle som har besøkt det landet ved at tollen deres er noe av det strengeste i verden. De holder tilbake alle diamanter dersom det ikke kan dokumenteres hvor hver enkelt har sin opprinnelse.

Ingen seriøse forhandler ville noen gang tatt sjansen på å handle i blod diamanter da reaksjoenen er strenge og hvorfor når det er vanskelig å få tak i disse diamantene. De repsentere under 1% av verdens diamanter.

Gjest blod diamanter igjen
Skrevet

Her er mer info om blod diamanter og om hvor viktig diamanter er for fattige land.

Info

Skrevet

Om dama hadde tatt diamantarmbåndet sitt til 30k for å betale ned på boliglånet hadde jeg egentlig blitt imponert. Det viktigste for meg er hva hun tenker og mener, og slik økonomisk tenkning har jeg egentlig sansen for. Men jeg kjøpte det fordi jeg vet hun liker å pynte seg med fine ting (hun kan finne på å bruke en topp til 100,- og en ring til 10k sammen så lenge det ser bra ut.) Hun har elsket meg siden jeg var 16 og fattig, og hun elsker meg nå som jeg er 23 og rik. Hvordan det skal bli når jeg blir 30-40-50år vet jeg ikke, for armbåndet kjøpte jeg til henne når jeg var 20. Men at folk skal rakke ned på at jeg kjøper armbånd, ringer, halskjeder etc. til prisen av en liten bil får meg bare til å le. Ikke bry dere om janteloven. Og folk har forskjellig smak. Om dama ville hatt en giftering til 50,- hadde hun fått det. Og det kunne hun fort funnet på at hun skulle ha. Flott at trådstarter har funnet en ring hun setter pris på, samma faen om den koster 100,- eller 100.000,-.

Skrevet

For ENTE gang:

det er ingen som ha rakket ned på at noen som helst velger å kjøpe dyre smykker.

Det eneste folk har sagt er ting som at:

- de selv ikke ville valgt det

- de selv ikke forstår at andre ønsker seg det

- og at de synes det er synd om folk begynner å forvente det

Det har ikke noe med jantelov å gjøre, bare med svært ulikt syn på hva man ønsker seg i livet og hvordan man ønsker å disponere penge sine. :)

Kjøp deg det du vil, men ikke forvent applaus og beundring fra omverdenen.. ;)

Skrevet

Jeg har aldri brydd meg noe særlig om diamanter og gull og glitter. Fikk et diamantsmykke av mannen min til jul i forfjor, men byttet det i en ring og noen nydelige øredobber som jeg bruker ofte. Jeg sa det ganske forsiktig til ham at smykket ikke var i min stil (bruker store, litt røffe smykker), og at det var synd å ha noe som bare kommer til å ligge i en skuff, men at jeg selvfølgelig var smigret over den flotte gaven. Han var enig han og ble ikke lei seg for det heldigvis :) Håper jeg ikke blir halshugd nå for å ha byttet en diamant... :sjenert: Damen i gullsmedbutikken syntes tydeligvis at jeg var gal som ville bytte smykke bort nemlig! :ler:

Og gifteringene våre har jeg designet selv... Gult og hvitt gull, ingen diamant - rett og slett fordi det ikke passet til designet, ikke fordi jeg har noe imot diamanter ;)

Skrevet

Jeg synes folk må få bruke pengene sine på det de vil.

Denne tråden dreier seg om flere ting, verdisyn,prioritering av penger,symbolikk, smak og behag.....mm.

Jeg har en eneste ring og det er gifteringen. Den er i gull og glatt og dønn kjedelig og min mann fikk full frihet til å velge ring for oss begge. Selv om jeg var tilstedet i butikken. Det bryr meg bare ikke.

han synes det var stas å velge ring og det eneste kravet mitt var at de skulle være rimelige. Under 2000. Jeg liker ringen min fordi den er et synlig bevis på at det er oss to.

Noen elsker gull, glitter og diamanter. jeg gjør ikke det. Får jo reklameblader fra ulike gullsmedbutikker i posten fra tid til annen.

Jeg har ennå tilgode å finne noe fint i de bladene. Det er rett og slett ikke min stil å gå med smykker. Selv når jeg går på byn så har jeg ikke noe ekstra "dingeldangel" på meg. Har mange venninner som har en skuff full av stash :) Jeg legger heller mer vekt på det enkle. Flott på håret, fint, sminket og klær jeg føler meg vel i.

Min mann vil gjerne se at jeg bruker øreringer, men det er bare å beklage,-no chanse :ler:

om min mann hadde brukt 10000 på en diamantring til vår 5bryllupsdag så hadde jeg faktisk blitt småforbannet og returnert den pronto! Han burde kjenne meg bedre enn å tro at jeg setter pris på slik bruk av penger. Men det er jo mye fordi vi ikke har penger å bruke til slikt. Hvem vet, kanskje jeg hadde brukt kortet flittigere om vi hadde noen millioner på bok, men det vet jeg jo ikke....

Da jeg ble 30 så var min mann fortvilet fordi jeg ikke hadde noe gaveønske. Etter mye mas fra hans side så sa jeg til han at det kun er en eneste ting jeg ønsker meg av han. Et kjærlighetsbrev som kommer fra hjertet :rødme:

Det fikk jeg og det er den beste gaven jeg har fått.

For noen så er det enkle best mens andre setter pris på pene ting.

Det må jo bli opp til hver enkelt.

Skrevet
Jeg synes folk må få bruke pengene sine på det de vil.

Det tror jeg i grunnen ingen har vært uenig i.

Man må likevel få lov til å ha sine egen meninger om hva man selv mener er "best". Særlig for seg selv.

:)

Gjest Gjest_Kitsune_*
Skrevet

Da kan vi kanskje konkludere med at folk får ha sine egene meninger uten å bli satt i bås.

Skrevet
Da kan vi kanskje konkludere med at folk får ha sine egene meninger uten å bli satt i bås.

Selvfølgelig har alle sine egne meninger.

Men at vi skal komme dit at ikke folk tenker sitt om andre ut i fra hva de mener/gjør/sier osv tror jeg er utopi... ;)

Skrevet
Da jeg ble 30 så var min mann fortvilet fordi jeg ikke hadde noe gaveønske. Etter mye mas fra hans side så sa jeg til han at det kun er en eneste ting jeg ønsker meg av han. Et kjærlighetsbrev som kommer fra hjertet :rødme:

Det fikk jeg og det er den beste gaven jeg har fått.

For noen så er det enkle best mens andre setter pris på pene ting.

Det må jo bli opp til hver enkelt.

Det er den koseligste posten som har blitt skrevet i denne tråden :)

Skrevet

Hm, har flere diamantsmykker, men aner ikke noe om karat og slikt. Har jo bevis da, men det er ikke slik jeg går og husker på.

Gifteringene våre kjøpte vi sammen, og vi ønsket oss begge enkel gullring.

Og jeg er sjeleglad det (foreløpig) ikke er slik som i USA, der det forventes at mannen bruker en sum beregnet ut fra inntekt på ring, og stenens størrelse "reflekterer" hans kjærlighet.

Gjest Gjest_Juni07_*
Skrevet

Jeg fikk en flott diamantring da han fridde. Jeg fikk en flott ring med 3 diamanter da vi giftet oss. Svare på spørsmålet: platinaring med 0,5 carat princess cut diamant. Ikke "blood diamond." Skikkelig sertifisert.

Jeg satte stor pris på det, selvfølgelig er det en unødvendighet, det er jo forsåvidt en enkel glatt gullring også. Vi har råd til det uten problemer (gifteringene våre kostet tilsammen 90 000). Andre mennesker kjøper seg ny og fin bil til 600 000 - for meg hadde det vært bortkasede penger.

Det blir helt på tryne å snakke om at dette er bortkastede penger, for det meste man bruker penger på i norge er jo strengt tatt ikke nødvendigheter - nytt tv, nye møbler, oppusse kjøkken + bad. Man greier seg helt fint i verden uten flatskjerm - men de aller fleste har det allikevel.

For meg lyser denne diskusjonen av typiske norsk holdninger, etter 7 år i utlandet er jeg sjokkert over hvor smålige og fordømt fornuftige nordmenn er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...