Gjest Tante Silvia Skrevet 3. august 2007 #21 Skrevet 3. august 2007 Først skal jeg svare på spørsmålet og etterpå vil jeg kommentere den tråden. Min diamant er 1,3 karat og rund, satt på en ring med en del så steiner rundt - en fantatisk vakker ring - jeg husker faktisk ikke "clarity" på den (midt på tre++ tror jeg). Jeg gidder ikke engang å si hva mannen min betalte for den. Jeg skriver som regel aldri svar her inne, men leser en del tråder. Jeg må si meg enig med du som skrev om janteloven her. Utrolig sant når det kommer til dette landet. Jeg har bodd mange år i utlandet og nordmenn er misunnelig og kommer med de rareste kommentarer/utspill når andre oppnår mer suksess (jobb, karriere, andre elementer i livet) eller har mer/dyrere ting. Jeg bryr meg lite om hva folk sier om ringen min og faktisk tror mange at den ikke er ekte. Vi lever et komfortabelt liv, og har ikke behov for å cashe inn ringen min for å betale gjeld/lån...vi har begge jobbet hardt for utdannelse våre og jobber selv for det vi har. Mange menn og kvinner har dyre klokker - hvis noen ønsker en diamant, let them have it! Mannen min er forresten ikke fra Norge! Så fint at du har en DIAMANTRING du er glad i, men den er vel litt liten Du nevnte at mannen din ikke er fra Norge, hva har det med saken å gjøre????????
Gjest Gjest_Per_* Skrevet 3. august 2007 #22 Skrevet 3. august 2007 Mannen min er forresten ikke fra Norge! Hva har det med diamanringen din å gjøre egentlig??
Gjest Elastica Skrevet 3. august 2007 #23 Skrevet 3. august 2007 Hva har det med diamanringen din å gjøre egentlig?? Kanskje at mannen hennes ikke bryr seg like mye om hva andre sier, slik det kan virke som i Norge av og til?
Kitsune Skrevet 4. august 2007 #24 Skrevet 4. august 2007 Men legger man ikke litt opp til det når spørsmålet er: "Så, hvor spandable er norske menn?" Har man en liten stein, så er mannen ikke så spandabel, men heller litt gnien? Normenn er kanskje kjent for å være litt mere nykterne hva statussymboler angår. Det er vel ikke i noen land at "nyrike" blir sett opp til? Jeg synes det er rart når nordlenninger oppfører seg "kontinentalt", går på vernisage og kysser på begge kinn når man vet at foreldrene deres har slitt med fiske og poteter. Eller når Notar-megleren uten annen utdanning går rundt å oppfører seg kongelig. De som som regel føler at de trenger å slenge jantestemplet på andre er oftest de nyrike, som vil ha stor respekt for sine statussymboler. Blir kvalm når jeg hører at "Porchen min" ikke er noen vinterbil. I dyreriket ville det vært kalt en introdusert art som ikke har livets rett i nord.
Gjest Elastica Skrevet 5. august 2007 #25 Skrevet 5. august 2007 Blir kvalm når jeg hører at "Porchen min" ikke er noen vinterbil. I dyreriket ville det vært kalt en introdusert art som ikke har livets rett i nord. Jeg kaller det tilpasningsdyktighet. Man tilpasser seg ved å finne en ekstra garasjeplass. Klarte ikke la være.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #26 Skrevet 6. august 2007 Hvorfor er det sinnsykt å bruke penger på en dyr ring, mens det er helt "vanlig" å bruke 100 000kr på EN dag?? Vi valgte å ca havlparten på rignene våre og droppet hele bryllupsfesten. For vi synes det er sinnsykt å bruke 100 000kr på EN dag. Jante-lov, jante-lov, jante-lov, jante-lov, jante-lov, jante-lov, jante-lov, jante-lov er det som gjelder i Norge, dersom ikke utgiftene inkludere en fribar da, for da er det plutselig kun som forventet!
Gjest Elastica Skrevet 6. august 2007 #27 Skrevet 6. august 2007 Hvorfor er det sinnsykt å bruke penger på en dyr ring, mens det er helt "vanlig" å bruke 100 000kr på EN dag?? Vi valgte å ca havlparten på rignene våre og droppet hele bryllupsfesten. For vi synes det er sinnsykt å bruke 100 000kr på EN dag. Så enig, så enig. Slutter ikke å forundre meg over at man ikke klarer å la være å bry seg med andres rikdom. Jøss.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #28 Skrevet 6. august 2007 Slutter ikke å forundre meg over at man ikke klarer å la være å bry seg med andres rikdom. Jøss. Kan du si. Vi har jobbet hardt for utdanningene og pengene våre og vi bruker dem akkurat som vi selv vil.
-Alvildebrud- Skrevet 6. august 2007 #29 Skrevet 6. august 2007 Jeg har (snart) to ringer til over 20 000 kr på min finger. Men vi har råd til det - og derfor har jeg egentlig ikke lyst til å unnskylde meg heller. Men litt vanskelig å forklare og forsvare. Ingen av mine venner vet hvor dyre ringene er. Og vi valgte de - rett og slett fordi de var utrolig vakre! Vi bruker ikke penger på all mulig annen "luksus". Vi reiser en del, sprarer en del, og er enormt glade for at vi kan leve godt idag. Kanskje morgendagen blir annerledes... Og da har jeg iallefall en flott ringfinger! Neida, fra spøk til alvor. Ringene mine er dyre - men det er også de eneste smykkene jeg eier. Jeg gjør da noe for å bidra til en bedre verden, gjennom jobb og pengebidrag (hørtes ut som en dårlig klisjee). Mine to ringer er jeg glad for, ikke døm meg fordi jeg har diamanter. Dere vet jo ingenting annet om meg
pippen Skrevet 6. august 2007 #30 Skrevet 6. august 2007 Jeg vil og ha en stor diamantring!!! "innrømmer at jeg er dritmisunnelig"
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #31 Skrevet 6. august 2007 Mine to ringer er jeg glad for, ikke døm meg fordi jeg har diamanter. Dere vet jo ingenting annet om meg Jeg mener slett ikke at noen skal dømmes for å ha diamanter. Det jeg reagerer på er de som evt har en FORVENTNING om å skulle FÅ en forlovelsesring med diamant. Ikke noe galt i å verken kjøpe, eie eller bruke ringer. Men det ER (etter min mening) noe galt i det å KREVE det i gave fra andre.
Gjest Gjest_Kitsune_* Skrevet 6. august 2007 #32 Skrevet 6. august 2007 Enig der. Å forvente noe slikt er for meg forkastelig. Men jeg kan ikke se hvordan noen kan være misunnelig. Når jeg tenker at det er galt å bruke så himla mye penger på noe sånn, så er det ikke for at jeg er misunnelig. Det er merkelig å trekke den konklusjonen at alle som mener noe er galt, bare mener det for at de ikke har det selv. Men jeg skjønner at folk prioriterer forskjellig. En av grunnene til at jeg gifter meg med min mann, er at der er vi også enige. Jeg hadde ikke akseptert en ring til 40000 kr, og det er han enig i. Vi har ikke så mye å bruke pengene våre på, rett og slett. For dyre smykker er ikke noe vi lengter etter, og derfor ikke sitter å forventer. Folk må for all del bære pengene sine som de vil, og for all del føle at ekte kjærlighet OGSÅ sitter på fineren, og tro at lykken har smilt til den med en stor sten. Jeg bare føler meg utrolig fri for at jeg ikke har det slik. Og det er sikkert den samme følelsen som de som får en slik ring på den rette måte, på det rette stedet osv. føler. Altså, samme sak, men på andre siden. Aldri har jeg følt meg under tommelen til noen jantelov-ryttere, og jeg møter kun jantelov-offre i mennesker som er smålige. Janteloven gjelder rett og slett ikke i min verden. Enda en ting mindre å bekymre meg for.
-Alvildebrud- Skrevet 6. august 2007 #33 Skrevet 6. august 2007 Folk må for all del bære pengene sine som de vil, og for all del føle at ekte kjærlighet OGSÅ sitter på fineren, og tro at lykken har smilt til den med en stor sten. Jeg bare føler meg utrolig fri for at jeg ikke har det slik. Vet ikke helt hva du mener her men... :rødme: men lykken HAR smilt til meg! dog ikke i form av en diamant - I form av en mann... som er alt jeg kan drømme om. Det at ringen er fantastisk fin, beviser og er ingenting annet enn akkurat det! FINT. .. For en ring kan ingen kjøpe seg min kjærlighet. Jeg er verdt ganske mye mer Derfor føler jeg meg også fri, og lykkelig, og faktisk ganske glad da jeg ser ned på min hånd! der finns noe vakkert som beviser at jeg har en kjærlighet - og alle burde vite det. Og de KAN se det! For jeg vil ingenting annet enn å skrive i pannen min at jeg (snart) er gift med VERDENS fineste mann! Ikke diamantens fortjeneste, men visst er den veldig veldig vakker!
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #34 Skrevet 6. august 2007 Jeg vil og ha en stor diamantring!!! "innrømmer at jeg er dritmisunnelig" Tror nok at det er mange flere at de som slenger dritt her inne som også er misunnelige:)
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #35 Skrevet 7. august 2007 Tror nok at det er mange flere at de som slenger dritt her inne som også er misunnelige:) For det første er det vel ingen som har "slengt dritt" her (jeg ser i alle fall ikke noe slikt) og for det andre så må det da være mulig å akseptere at det faktisk er mange som slett ikke kunne tenke seg å ha en dyr ring (!?) Jeg f.eks er ikke en smykkeperson. Jeg er derimot veldig vimsete og mister stadig ting. Skulle jeg gå rundt med noen som var verd flere tusen på fingeren tror jeg at jeg hadde gått i bakken av stress.
Gjest Bellatrix Skrevet 7. august 2007 #36 Skrevet 7. august 2007 Jeg har aldri helt skjønt greia med diamanter. Det er fint, ja, men slett ingen "nødvendighet".
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #37 Skrevet 7. august 2007 Det er fint, ja, men slett ingen "nødvendighet". Er det noen som har sagt at det er en "nødvendighet"? Men hvorfor skal alle bry seg om hva andre har?
¤flicka¤ Skrevet 7. august 2007 #38 Skrevet 7. august 2007 Men hvorfor skal alle bry seg om hva andre har? Hvorfor blir det fort ropt "jantelov" og "misunnelse" hvis noen sier at de ikke vil ha?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #39 Skrevet 7. august 2007 Hvorfor blir det fort ropt "jantelov" og "misunnelse" hvis noen sier at de ikke vil ha? Det er ikke snakk om "jeg er ikke interessert", det er snakk om " det er bortkastede penger, osv". Og det er jantelov! Jeg har fått utrolig mange sure kommentarer på min ring, bortkastede penger osv, det er ikke koselig og det er jantelov.
Gjest Elastica Skrevet 7. august 2007 #40 Skrevet 7. august 2007 (endret) Kan du si. Vi har jobbet hardt for utdanningene og pengene våre og vi bruker dem akkurat som vi selv vil. Det var vel akkurat det jeg mente. Jeg har også jobbet hardt for utdanningen min, og bruker pengene mine som jeg vil. Derfor forundrer jeg meg over at andre skal mene så forbannet mye om andres forbruk hele tiden. De som ikke har lyst på diamanter, kjøper ikke det - og det er selvsagt en grei ting. Men det må kunne være greit å kjøpe seg en diamantring også, eller et dyrt bryllup for den saks skyld, dersom det står øverst på ønskelisten. Uten at det blir avfeid som unødvendig av andre. Endret 7. august 2007 av Elastica
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå