Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Piaf -

jeg har sett at du har dette på din ukesmeny rett som det er. Kunne du tenke deg å dele oppskriften med meg?

Da hadde jeg nemlig blitt glad og sånn :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, dette er egentlig en svært hjemmelaget jukselasagne. :sjenert::ler:

Jeg har lagt ut oppskriften før (i middagstråden?), men har ikke den nedskrevne versjonen lenger, siden alle oppskriftene mine nettopp har forsvunnet i et datakrasj. :frustrert:

Men sånn ca: 1/2 pk (skivet) stjernebacon, 1 løk, 2-3 stilker stangselleri, 2 gulrøtter, 2-3 fedd hvitløk, 1 boks hakkede hermetiske tomater, 3 (?) dl vann, 1 laurbærblad, oregano, muskat, salt, pepper, 1/2-1 dl fløte.

Surr baconet sprøtt i litt olivenolje, tilsett grønnsakene og urtene og la dem surre med noen minutter (baconfettet gir grønnsakene masse smak). Ha i tomater og vann (og en liten klype sukker) pluss salt og pepper, la småkoke i 30 min med lokket halvveis på. Ha så fløte direkte i tomatsausen (altså ikke separat hvit saus her), kok opp, riv over litt muskatnøtt, og smak til med evt mer salt og pepper.

Legg lagvis med lasagneplater som vanlig - jeg pleier å bruke parmesan og mozzarella på toppen. :)

Skrevet

Takk takk :) :bukke:

Da skal jeg la meg inspirere av deg til søndagens middag :)

Skrevet

Mmm! Den så nydelig ut, og den skal testes i morgen!!

Skrevet

PS: Oppskriften er beregnet på 2 pers. :)

Skrevet

Hva slags parmesan bruker du forresten?

Skrevet
Hva slags parmesan bruker du forresten?

Parmigiano Reggiano.

Skrevet
Parmigiano Reggiano.

Ser at Rachael Ray også bruker denne parmesanen ofte. Den må være god!

I dag skal maten din på mitt middagsbord Piaf, det må være fint å tenke på :ler:

Skrevet

Nå får jeg nesten prestasjonsangst her! :ler:

Håper den faller i smak. :)

Skrevet
Nå får jeg nesten prestasjonsangst her! :ler:

Håper den faller i smak. :)

Ja, nåde deg om den ikke er god, sier jeg bare... :ler:

Gjest cassia
Skrevet (endret)
Ja, nåde deg om den ikke er god, sier jeg bare... :ler:

:fnise:

Det er den nok, skal du se. :jepp: Jeg fikk også lyst til å prøve den.

Endret av cassia
Skrevet

Håper noen av dere er online nå - for jeg er midt i matlaging! Hvor lenge skal den stå i ovnene og på hvor mange grader?? Og skal den virkelig koke hele 30 minutter før den skal i ovnen??

Skrevet
Håper noen av dere er online nå - for jeg er midt i matlaging! Hvor lenge skal den stå i ovnene og på hvor mange grader?? Og skal den virkelig koke hele 30 minutter før den skal i ovnen??

Jeg har ikke laget den selv, Aimee - men svarer i tilfellet ingen andre er på nett akkurat nå. Så ikke arrester meg om jeg tar feil. Vanligvis steker jeg lasagne på 200 grader i en halv time. Sånn sirkus. Den skal bli litt brun på toppen. Det funker sikkert for denne lasagnen også. Lykke til :)

P.S.:Husk å la stå og "hvile" i 5 - 10 minutter etter at den er tatt ut av ovnen.

Skrevet
Jeg har ikke laget den selv, Aimee - men svarer i tilfellet ingen andre er på nett akkurat nå. Så ikke arrester meg om jeg tar feil. Vanligvis steker jeg lasagne på 200 grader i en halv time. Sånn sirkus. Den skal bli litt brun på toppen. Det funker sikkert for denne lasagnen også. Lykke til :)

P.S.:Husk å la stå og "hvile" i 5 - 10 minutter etter at den er tatt ut av ovnen.

Ja, det var det jeg også gikk ut i fra, dersom ingen andre svarer. Jeg bare stusset på at den skal koke 30 minutter før den skal i ovnen, for så å steke videre. Hmm..

Skrevet

Ja, den skal nok koke minst 30 min først. Det er for at sausen skal tykne og utvikle smak. Hvis du bare rører alt sammen og slenger i ovnen får du et mindre vellykket resultat.

Skrevet

Jeg lagde også denne til middag i dag, og den var kjempegod!! Blir nok lagd flere ganger her :)

Jeg lot sausen koke 30 min, og det er jeg glad for, for jeg så jo at den tyknet på den tida. Tror også smakene setter seg bedre når man koker på forhånd. Deretter satt jeg formen i ovnen ved 200 gr i 20 min. Ble kjempebra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...