Irie Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Piaf - jeg har sett at du har dette på din ukesmeny rett som det er. Kunne du tenke deg å dele oppskriften med meg? Da hadde jeg nemlig blitt glad og sånn
Gjest piaf Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 Vel, dette er egentlig en svært hjemmelaget jukselasagne. Jeg har lagt ut oppskriften før (i middagstråden?), men har ikke den nedskrevne versjonen lenger, siden alle oppskriftene mine nettopp har forsvunnet i et datakrasj. Men sånn ca: 1/2 pk (skivet) stjernebacon, 1 løk, 2-3 stilker stangselleri, 2 gulrøtter, 2-3 fedd hvitløk, 1 boks hakkede hermetiske tomater, 3 (?) dl vann, 1 laurbærblad, oregano, muskat, salt, pepper, 1/2-1 dl fløte. Surr baconet sprøtt i litt olivenolje, tilsett grønnsakene og urtene og la dem surre med noen minutter (baconfettet gir grønnsakene masse smak). Ha i tomater og vann (og en liten klype sukker) pluss salt og pepper, la småkoke i 30 min med lokket halvveis på. Ha så fløte direkte i tomatsausen (altså ikke separat hvit saus her), kok opp, riv over litt muskatnøtt, og smak til med evt mer salt og pepper. Legg lagvis med lasagneplater som vanlig - jeg pleier å bruke parmesan og mozzarella på toppen.
Irie Skrevet 5. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2007 Takk takk :bukke: Da skal jeg la meg inspirere av deg til søndagens middag
aimee Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Mmm! Den så nydelig ut, og den skal testes i morgen!!
Gjest piaf Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 Hva slags parmesan bruker du forresten? Parmigiano Reggiano.
aimee Skrevet 6. august 2007 #10 Skrevet 6. august 2007 Parmigiano Reggiano. Ser at Rachael Ray også bruker denne parmesanen ofte. Den må være god! I dag skal maten din på mitt middagsbord Piaf, det må være fint å tenke på
Gjest piaf Skrevet 6. august 2007 #12 Skrevet 6. august 2007 Nå får jeg nesten prestasjonsangst her! Håper den faller i smak.
Gjest Alou Skrevet 6. august 2007 #14 Skrevet 6. august 2007 Nå får jeg nesten prestasjonsangst her! Håper den faller i smak. Ja, nåde deg om den ikke er god, sier jeg bare...
Gjest cassia Skrevet 6. august 2007 #15 Skrevet 6. august 2007 (endret) Ja, nåde deg om den ikke er god, sier jeg bare... Det er den nok, skal du se. Jeg fikk også lyst til å prøve den. Endret 6. august 2007 av cassia
aimee Skrevet 8. august 2007 #16 Skrevet 8. august 2007 Håper noen av dere er online nå - for jeg er midt i matlaging! Hvor lenge skal den stå i ovnene og på hvor mange grader?? Og skal den virkelig koke hele 30 minutter før den skal i ovnen??
Prinsesse på erten Skrevet 8. august 2007 #17 Skrevet 8. august 2007 Håper noen av dere er online nå - for jeg er midt i matlaging! Hvor lenge skal den stå i ovnene og på hvor mange grader?? Og skal den virkelig koke hele 30 minutter før den skal i ovnen?? Jeg har ikke laget den selv, Aimee - men svarer i tilfellet ingen andre er på nett akkurat nå. Så ikke arrester meg om jeg tar feil. Vanligvis steker jeg lasagne på 200 grader i en halv time. Sånn sirkus. Den skal bli litt brun på toppen. Det funker sikkert for denne lasagnen også. Lykke til P.S.:Husk å la stå og "hvile" i 5 - 10 minutter etter at den er tatt ut av ovnen.
aimee Skrevet 8. august 2007 #18 Skrevet 8. august 2007 Jeg har ikke laget den selv, Aimee - men svarer i tilfellet ingen andre er på nett akkurat nå. Så ikke arrester meg om jeg tar feil. Vanligvis steker jeg lasagne på 200 grader i en halv time. Sånn sirkus. Den skal bli litt brun på toppen. Det funker sikkert for denne lasagnen også. Lykke til P.S.:Husk å la stå og "hvile" i 5 - 10 minutter etter at den er tatt ut av ovnen. Ja, det var det jeg også gikk ut i fra, dersom ingen andre svarer. Jeg bare stusset på at den skal koke 30 minutter før den skal i ovnen, for så å steke videre. Hmm..
onyx Skrevet 8. august 2007 #19 Skrevet 8. august 2007 Ja, den skal nok koke minst 30 min først. Det er for at sausen skal tykne og utvikle smak. Hvis du bare rører alt sammen og slenger i ovnen får du et mindre vellykket resultat.
pusla Skrevet 8. august 2007 #20 Skrevet 8. august 2007 Jeg lagde også denne til middag i dag, og den var kjempegod!! Blir nok lagd flere ganger her Jeg lot sausen koke 30 min, og det er jeg glad for, for jeg så jo at den tyknet på den tida. Tror også smakene setter seg bedre når man koker på forhånd. Deretter satt jeg formen i ovnen ved 200 gr i 20 min. Ble kjempebra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå