Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Min man er sengevæter. Han tisser i sengen kortere perioder. Ettersom jeg ikke vet når disse periodene kommer så har jeg alltid et plastlaken over hans madrass.

Nå har han igjen fått en periode som han tisser i senga. Jeg gjorde som vanlig men denne gangen har det ikke sluttet etter to, tre uker som det bruker å gjøre. Det har pågått i snart 10 uker. Han har hatt kontakt med helsesøster som har foreslått allt-i-ett bleie. Vi har også fått bleier utskrivet men han vill ikke bruke dem.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Skall jeg bli sint og så å si tvinge han eller finns det andre måter? Vill gjerne ha svar fra andre med samme problem.

Endret av Anne1973
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skall menn alltid krangle til det? For meg er det selvklart at man skal ha bleie om man tisser i sengen.

Skrevet

Har han prøvd Inkontinol? Det er et kosttilskudd for inkontinens, og kan med hell brukes mot sengevæting.

Gjest Gjest_Guro_*
Skrevet

Hei

Jeg kjenner så altfor godt igjen ditt problem. Min man har også problem med å holde tett og det var ikke helt lett å få han til å ta sitt fornuft til fange.

Så av egen erfaring tror jeg at du må si ifra ordentligt om du vil få til en endring hos din man. Frivilligt kommer han sannsynligvis ikke til å forendre instilling.

Skrevet

Jeg har ikke samme problem, så jeg svarer ut fra hva jeg tror jeg ville gjort.

Hvorfor er det du som alltid har plastlaken på sengen hans? Det virker som du er moren til en sengevæter og ikke konen/samboeren. Det er hans ansvar å ivareta hygieneutfordringen, la ham løse det som han vil. Han bestemmer sengetøy og skifter og vasker det, evt også kjøper nytt med jevne mellomrom, han bestemmer om han vil bruke inkontinensprodukter, du bestemmer om du vil sove i et annet rom i perioder hvor det evt lukter på soverommet. Det er jo en voksen mann som må få gjøre som han vil, men du skal ikke måtte ta konsekvensene om han ikke vil bruke ordentlige hjelpemidler.

Skrevet

Jeg tror faktisk jeg holder med gjest over her.

problemet på egenhånd.

Jeg har full forståelse for at han syns det er ekkelt, og at det er en litt uvanlig ting. Men han er en voksen mann og burde ta tak i problemet uten at du skal være nødt til å passe på han.

Er det ikke sånn at sengevæting ofte har en psykisk forklaring?

Hvis det er slik hadde jeg krevd at han søkte hjelp.. Men seslvfølgelig fungert som en støttende part i forholdet..

Skrevet (endret)

Jeg skjønner godt at han ikke vil gå med bleie, det må nok føles svært ydmykende og som et nederlag for han. Det er i mange tilfeller enklere for kvinner pga at vi er vant med å jenvlig gå med bleie (bind/mensen). Det finnes medisin mot inkontinens. Og han kan prøve med knipeøvelser. Snakk med legen om det.

Endret av Pax
Skrevet
Jeg skjønner godt at han ikke vil gå med bleie, det må nok føles svært ydmykende og som et nederlag for han. Det er i mange tilfeller enklere for kvinner pga at vi er vant med å jenvlig gå med bleie (bind/mensen). Det finnes medisin mot inkontinens. Og han kan prøve med knipeøvelser. Snakk med legen om det.

Jeg ville absolutt ikke synes at det var "lett" i det hele tatt å legge meg med en bleie i sengen med kjæresten, selv om jeg har hatt mensen i over 15 år. Det er ikke et lite bind det er snakk om, og det er der for å absorbere urin, som de fleste av oss har den luksus å ha full kontroll på fra vi er ganske små. Mange kvinner slutter f.eks å ha et sexliv pga lekkasjeproblematikk, i nokså ung alder, slutter å ha et sosialt liv fordi de er redde for å bli avslørt, at det skal lukte osv.

Men her blir sengen tilsølt om natten, og det må han finne en løsning på som funker. Mange kan ikke hjelpes med medisiner eller knipeøvelser, men selvsagt bør det avklares med lege/spesialist om det ikke er gjort.

Skrevet

Din mann skal da ikke være nødt til å bruke bleier. Det er en ting små barn og eldre mennesker bruker.

Har selv inkontinensproblemer, men jeg bruker ikke bleier av den grunn. Jeg tok opp problemet med legen min, og utifra mine opplysninger kom han fram til at jeg har en overaktiv blære (var på do opptil 20 ganger i døgnet. Jeg fikk blå resept på medisiner, og spørsmål om jeg ville opereres, noe jeg gjerne vil da jeg enda er såpass ung og har både et yrkesaktivt og sosialt liv.

Skrevet
Din mann skal da ikke være nødt til å bruke bleier. Det er en ting små barn og eldre mennesker bruker.

Har selv inkontinensproblemer, men jeg bruker ikke bleier av den grunn. Jeg tok opp problemet med legen min, og utifra mine opplysninger kom han fram til at jeg har en overaktiv blære (var på do opptil 20 ganger i døgnet. Jeg fikk blå resept på medisiner, og spørsmål om jeg ville opereres, noe jeg gjerne vil da jeg enda er såpass ung og har både et yrkesaktivt og sosialt liv.

Flott at du fikk hjelp. Alle kan ikke bli kontinente med hjelpemidler, medisiner eller operasjon, det kommer an på hva årsaken til inkontinensen er. Noen vil være nødt til å takle lekkasjer med bleier eller oppleve at seng, klær og møbler blir tilsølt.

Skrevet (endret)

Hei på dere

Det er jeg som spør om råd angående min mans problem med å holde tett, og det føles som jeg kanskje bør fortydlige meg litt. Vi – eller riktigere sagt min man har kontakt med både lege og helsesøster og han/vi kjenner oss i gode hender. Det er derfra hans ulike hjelpemiddel kommer og det var for eksempel helsesøster som kom med forslaget om at han skulle prøve alt-i-ett bleie.

Selvklart er hovedproblemet at han tisser på seg om natten, men mitt spørsmål var ikke ment å være medicinskt derimot mere praktiskt – hvordan gjør man når man står infor slike problem? Den medicinske siden tror jeg er i gode hender. Men som sagt det finns også en praktisk side. Jeg ber om unnskyld for at jeg var utydlig og håper på flere gode råd fra andre i samme situasjon.

Endret av Anne1973
Gjest Gjest_Berit_*
Skrevet

Hei

Jeg er en gift kvinne og min man har også problem med å holde seg tørr om natten. For meg er det helt selvklart at han skal ha bleie og andre skydd som krevs for den delen. Hvorfor skal vi stå og vaske laken og annet når det finnes praktiske hjelpemidler? Og hva er det som er så pinsamt? Det er bare du som ser han. Nei jeg synes at du helt enkelt skal ta og begynne med bleie. Vær bare bestemt og tydelig mot han. Lykke til.

Skrevet
Hei på dere

Det er jeg som spør om råd angående min mans problem med å holde tett, og det føles som jeg kanskje bør fortydlige meg litt. Vi – eller riktigere sagt min man har kontakt med både lege og helsesøster og han/vi kjenner oss i gode hender. Det er derfra hans ulike hjelpemiddel kommer og det var for eksempel helsesøster som kom med forslaget om at han skulle prøve alt-i-ett bleie.

Selvklart er hovedproblemet at han tisser på seg om natten, men mitt spørsmål var ikke ment å være medicinskt derimot mere praktiskt – hvordan gjør man når man står infor slike problem? Den medicinske siden tror jeg er i gode hender. Men som sagt det finns også en praktisk side. Jeg ber om unnskyld for at jeg var utydlig og håper på flere gode råd fra andre i samme situasjon.

Man plasserer ansvaret for dette der det hører hjemme, helt og holdent hos ham, så får han ta de avgjørelsene han finner best.

Til gjest over: Bestemt og tydelig? Det er en voksen mann, ikke et barn som skal oppdras. Man har ingen autoritet til å bestemme dette for sin mann.

Gjest Gjest_Guro_*
Skrevet
Jeg har ikke samme problem, så jeg svarer ut fra hva jeg tror jeg ville gjort.

Hvorfor er det du som alltid har plastlaken på sengen hans? Det virker som du er moren til en sengevæter og ikke konen/samboeren. Det er hans ansvar å ivareta hygieneutfordringen, la ham løse det som han vil. Han bestemmer sengetøy og skifter og vasker det, evt også kjøper nytt med jevne mellomrom, han bestemmer om han vil bruke inkontinensprodukter, du bestemmer om du vil sove i et annet rom i perioder hvor det evt lukter på soverommet. Det er jo en voksen mann som må få gjøre som han vil, men du skal ikke måtte ta konsekvensene om han ikke vil bruke ordentlige hjelpemidler.

Det låter greit det du skriver men det er dessverre ikke så lett i alle situasjoner. Min erfaring er at bor man under samme tak og den ene har problem - av hvilket slag det nå må være - så påvirkes den andre på ett eller annet sett. Det er derfor å gjøre det litt lett for seg å si at dette er ikke mitt problem.

Det er vel nok å tenke på vask, humør, skal man dele seng eller ikke, og så videre. Listen kan gjøres uendelig lang. Det er ikke snakk om å ta over noens ansvar men å hjelpe til så godt man kan... og bør i et hjem. Så jeg forstår Anne:s spørsmål og usikkerhet.

Dessverre er det vanskelig å gi råd om man ikke kjenner situasjonen og forholdet så godt men min erfaring er at om meningen er god så blir det ofte bra til slut.

Skrevet

Hei

Kan bare si at jeg holder med "Guro". Allt er ikke så lett som det virker. Det er nok forskjell på å sitte og se på og ha problemet innenfor husets vegger.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Hvis dere har kontakt med lege, syns jeg det er rart om bleie er den eneste forslaget de har kommet med. Hva med alarm? Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men det er noen sensorer som merker når han begynner å tisse på seg, og så våkner han av det. Etter hvert er tanken at han skal venne seg til å våkne når han tisser på seg. Når man har bleie, kan det fort bli en sovepute - det løser egentlig ikke kjernen i problemet. Han tisser jo fortsatt på seg, og målet må vel være å få ham til å slutte å tisse på seg i det hele tatt? Kan dere snakke med legen igjen? Jeg har stor forståelse for at en voksen mann ikke vil bruke bleie, og syns dere bør se på andre løsninger.

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest Mann (!)
Skrevet

Må bare skyte inn her.

Jeg er en mann som i perioder tisser i senga.

For meg er det en selvfølge at jeg bruker alt i ett bleier. Sparer meg og kona for mye arbeid, og jeg får en hel natts søvn. Har vært hos lege, men det er ingen ting som hjelper, og når det bare er perodevis ser jeg ikke på det som noe "kjempe" problem...

Få mannen din til å prøve bleier noen netter, så ser han at det er ganske smart.

• 8 måneder senere...
Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet
Må bare skyte inn her.

Jeg er en mann som i perioder tisser i senga.

For meg er det en selvfølge at jeg bruker alt i ett bleier. Sparer meg og kona for mye arbeid, og jeg får en hel natts søvn. Har vært hos lege, men det er ingen ting som hjelper, og når det bare er perodevis ser jeg ikke på det som noe "kjempe" problem...

Få mannen din til å prøve bleier noen netter, så ser han at det er ganske smart.

Hei

jeg har også slike problem, og kan bare hålle med Guro i at alt ikke er like enkelt når man er en del av det hele som når man står utenfor.

min erfaring er at det bare er prat og samtaler med din man som kan hjelpe på lang sikt.

Skrevet

Årsaken til sengevæting kan faktisk ligge i ryggmargen.

En liten feilstilling i ryggsøylen kan føre til at signalene mellom blæren og hjernen blir for svake, slik at lukkemuskelen i blæren ikke fungerer godt nok.

Har hørt at tre av fire sengevætere ble helt friske eller bedre etter behandling hos kiropraktor. Dette gjelder hos barn, ungdommer og voksne!

Gjest Gjest_Elin_*
Skrevet
Årsaken til sengevæting kan faktisk ligge i ryggmargen.

En liten feilstilling i ryggsøylen kan føre til at signalene mellom blæren og hjernen blir for svake, slik at lukkemuskelen i blæren ikke fungerer godt nok.

Har hørt at tre av fire sengevætere ble helt friske eller bedre etter behandling hos kiropraktor. Dette gjelder hos barn, ungdommer og voksne!

3 av 4 bedre gjeller vel bare dom der orsaken ligger i ryggsøylen? de andre har jo ikke noe mindre problem for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...