Gå til innhold

Sammenheng P-pillebruk og brystkreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så overrasket over resultatene av denne undersøkelsen. Men jeg er nå enda mer overrasket over hvordan kvinner og unge jenter propper seg med hormoner uten å tenke særlig på mer alvorlige bivirkninger.

Hver gang jeg går til legen spør han om jeg går på hormonprevensjon, og ser nærmest overrasket på meg når jeg svarer nei. For det er jo faktisk uvanlig å være på min alder og ikke gå på p-piller (er i tjueåra).

Jeg frykter man kommer til å se de alvorlige senvirkningene av å proppe fjortenåringene våre med hormonprevensjon om noen år. Ja, det er viktig å unngå graviditet, særlig i ung alder. Men så stor bruk av p-piller fører desverre med seg økt spredning av kjønnssykdommer (mange dropper kondom desverre) og også brystkreft.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...amp;lpos=rubrik

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en svak forhøyet risiko for brystkreft ved bruk av p-piller men samtidig en tilsvarende redusert risiko for andre krefttyper f.eks tarmkreft.

Dessverre er det masse ting som påvirker hormonene våre og dermed kan føre til helseskader, f.eks maten vi spiser og hudpleieproduktene vi bruker. Jordstråling eller stråling fra krafledninger har også vært assosiert med høynet kreftrisiko i medier. Når det gjelder sykdommer som kreft har man per i dag ikke noe svar på eksakt hvorfor det oppstår (hva som gjør at man plutselig kan ha kroppen full av syke celler uten at immunforvaret reagerer). Om man får brystkreft kan man mao spørre seg om hvorvidt det var p-pillene ene og alene som utløste det eller om det var andre faktorer som måtte til i tillegg. men du har jo rett i at det rasjonelle ville være å unngå de tingene man vet kan forårsake sykdom...problemet er vel bare at den lista er ganske lang...

Alternativene til p-piller vurderer jeg som ikke aktuelle for min del. Og jeg er fullstendig klar over både fordeler og ulemper. Men dette er selvsagt personlige valg alle må ta på samme måte som at noen velger å bruke dop selv om de er fullstendig klar over at det kan gi store skader over tid, eller har en usunn livsstil og dermed forhøyet risiko for hjerteproblemer. Vi kan være så uenige eller enige vi vil om at andres livsførsel kan gi helseproblemer men til syvende og sist er det den enkelte som selv tar valget om hva som er det beste alternativet for h*n.

Jeg er uenig med deg i at p-pillebruk fører til at man dropper kondom og dermed indirekte er årsaken til spredning av kjønnssykdommer. Jeg tror nok heller at man da ville valgt ingenting. Dagens unge mennesker er fullstendig klar over både hvordan man blir gravid og hvordan man får kjønnssykdommer. At man velger å ikke bruke kondom med noen man ikke kjenner godt nok til å vite om kan ha en kjønnssukdom el ikke tror jeg handler om helt andre ting.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme, legen blir helt sjokkert når jeg svarer at jeg ikke tar p-piller. Jeg har aldri tatt det da jeg har en sperre for det. Det er jo ikke naturlig og man har ikke nok informasjon om virkningen etter langvarig bruk ennå.

Tenk litt fremover i tid når man ser resultatet av nesten en hel generasjon som har gått på p-piller fra tenårene, det er først da man kan stadfeste hvor skadelig det er.

Skrevet

Litt av noe "forsking" du henviser til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...