Gå til innhold

Nytt hjul på koffert..


gard

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte en Roncato koffert til kona for 2 1/2 år siden og nå har det ene hjulet begynt å gå i stykker. Den kan fremdeles brukes men det er tungt å dra den med seg når kofferten er full. Siden det henger store "5 year guarantee" lapper på Roncato koffertene dro vi til butikken for å høre om dette var noe som gikk på garantien. Damen i butikken svare nei til dette for hun mente at det bare var vanlig slitasje. Hennes teori var at det hadde kommet en stein opp mellom hjul og koffert og at dette hadde gjort at hjulet sprakk.

Vi spurte da om det var mulig å få ersattet hjulet og det var mulig men det ville ta noen uker for det måtte bestilles fra Oslo eller Italia og det ville koste 250 kroner. Da jeg spurte hvor mye en ny koffert ville koste fikk jeg beskjed om at den nå kostet 299 kroner. Jeg synes det er synd at prisen på et nytt hjul ikke står i forhold for dette kommer mest sannsynligvis til å ende opp med at vi kjøper en ny koffert istedetfor å fikse på den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere reiser jo mye, så om dere først skal kjøpe ny koffert er det kanskje en ide å invistere litt mer enn 299,- sånn at dere slipper samme runden på nytt igjen om et par år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi har begge Samsonite kofferter som vi bruker når vi skal på langturer...den kofferten som det her er snakk om er konas trillebag som hun bruker på kortere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kofferten er jo brukt, og slike hjul er ofte masseproduserte standardgreier, så hva ,med å heller kikke innom Claes Ohlson eller Biltema og de? Kanskje du får to mye bedre hjul til noen tiere? Innbiller meg i alle fall at det er standard aksling på sånne, men hvis ikke, selger de nok det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg ikke funnet meg i. 5 års garanti er 5 års garanti, og slik jeg forstår det dekkes da reparasjoner i de 5 årene. Jeg hadde sagt klart fra til damen hva jeg forventa, og hvis hun ikke ga seg ville jeg funnet en annen forhandler av samme koffert, evt ringt et kontor/ringt rundt til butikker.

Jeg har flere ganger bytta deler på Carlton koffert uten problemer. Jeg hadde ikke en gang kvittering, og altså ikke bevis for hvis gammel kofferten var. Men det var det ikke en gang spørsmål om. "Min" dame bare så kofferten og spurte om det hastet, forklarte hvor lang tid det vanligvis tok osv. Dette har skjedd to ganger.. En gang var det "mellomlegget" inni som hadde løsna, og en annen gang var den en lås som ikke virka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Samme gjest som over
slitedeler som hjul vil gå som regnes ofte ikke innunder garantiregelen....

Igjen, det ville jeg ikke funnet meg i. Hva er poenget med garanti om de ikke gjelder de delene av kofferten som utsettes for slitasje?

Jeg tror også, Gard, at du har garanti gjennom kjøpsloven. Dette er en vare som er ment å være lenger enn fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_camma_*

Må bare få oppklare et par ting her;

Garanti, og reklamasjon etter loven, er to ulike ting. Når loven opererer med 5 års reklamasjon for ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 5 år, så gjelder det jo likevel kun mangler, dvs feil som forelå alt ved kjøp, IKKE ren slitasje.

Når derimot noen produsenter velger å sette en garanti på sine produkter, MÅ garantien dekke noe utover de rettigheter loven gir deg, hvis ikke har de ikke lov til å kalle det garanti. Mange produsenter som gir en slik garanti dekker også vanlig slitasje.

Jeg anbefaler å ringe produsenten, eller iallfall importøren her i Norge, og høre hva garantien faktisk omfatter. Mange forhandlere er fullstendig i villrede her, og forholder seg kun til loven eller andre "rutiner" i butikken.

Fra et rent miljømessig perspektiv er jeg enig i at noe er galt når det omtrent lønner seg å kaste ting og kjøpe nytt, fremfor å reparere, særlig når det er snakk om så lite tekniske feil som et ødelagt hjul... Et hjul kan umulig koste mange kronene å produsere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slitedeler går ikke under garantien nei.. det er jo derfor de kalles for slitedeler.. (klart hadde hjulet blitt ødelagt etter 1gangs bruk så hadde de nok dekt det.. men her var det jo blitt brukt i 2,5 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, garantier dekker ofte produksjonsfeil, men ikke normal slitasje, så det spørs om du får dekket reparasjonen. Det er veldig synd at det er lagt opp til at man heller skal kjøpe nytt enn å reparere.

Men det koster jo ikke mange kronene å ta en telefon til produsent/importør for å få det oppklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_camma_*

Jeg ville ringt og dobbeltsjekket. Loven dekker mangler, og en garanti må som sagt dekke noe utover dette. Mange produsenter dekker og slitasje, nettopp fordi de mener det de lager skal være så bra at det ikke blir "slitt ut" innen garantitiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Er det noen som har navn/nummer til Carlton importøren i Norge.

Jeg har ødelagt en lås på en koffert og håper det er mulig å kjøpe en ny lås, men finner ikke ut hvor jeg skal henvende meg.

Jeg kjøpte kofferten i uttlandet, så butikken er ikke et alternativ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde akkurat det samme, og endte opp med ny koffert fra Morris, for det var mer lettvindt for dem enn å sende kofferten til reparasjon. Sier de at varen skal vare i 5 år i garantien, så bør den holde i 5 år, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har navn/nummer til Carlton importøren i Norge.

Jeg har ødelagt en lås på en koffert og håper det er mulig å kjøpe en ny lås, men finner ikke ut hvor jeg skal henvende meg.

Jeg kjøpte kofferten i uttlandet, så butikken er ikke et alternativ ;)

Jeg ville ringt / tatt den med i butikk alikevel. Carlton har vel world wide garanti..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Gjest_Lina_*

Jeg har fått ny Carlton koffert av Morris pga diverse problemer, først kjøpte jeg en Icon der minst en av låsene ble ødelagt hver gang jeg reiste med den. Fire ganger skiftet de låser for meg! Etter ca 3 år var det en av hardplastdelene inni som knakk - kunne altså ikke repareres - og da fikk jeg ny koffert. Har vært veldig fornøyd med service og 5-års garanti, jeg, så jeg ville tatt kontakt med forhandler hvis butikken fortsatt nektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_gjest_*

man får ikke ny bil om et hjul er slitt der!! Lær dere reglene får dere begynner å diskutere ting og tro dere har rett. Kunden har ikke alltid rett! Dette er en slitasjeskade og skal dekkes av kunden selv. På garanti dekkes fabrikasjonsfeil, som oppdages på en av de første turene. Er kofferten blitt skadet på transportbåndet, skal flyselskapet dekke skaden. Et hjul koster faktisk litt, for det skal produseres og sendes ulike forhandlere. En ny Roncatokoffert koster absolutt ikke 299..!!! Den koster så og si det samme som før, men litt billigere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hjul koster faktisk litt, for det skal produseres og sendes ulike forhandlere. En ny Roncatokoffert koster absolutt ikke 299..!!! Den koster så og si det samme som før, men litt billigere

Jeg tuller ikke. Da jeg sjekket så var prisen for nytt hjul 250 kroner. Og samme koffert som jeg hadde var på tilbud til 299 kroner. Og ja, jeg er klar over at slitasje ikke dekkes. Men dette var noe skjedde ganske kjapt og damen i butikken ville egentlig ikke høre på hva vi hadde å si. Men den funker forsåvidt enda...den lager en god del lyder når den ruller men men ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Møkk-produkt-hater

.

Hjul er kanskje slitedeler, men et hjul på en kuffert bør kanskje tåle å bli bruk som *et hjul* selv på en kuffert. På en bil hadde du fått nytt hjul hvis det hadde blitt ødelagt uten å være nedslitt eller påkjørt med stein/spiker.

300 spenn for en kuffert går det utmerket an å selge selv om den er laget for å tåle røff behandling, men da den lages med deler som er ment å tåle slik behandling.

Det ville igjen medføre at fortjenesten til fabrikken kanskje vil være 2% mindre, noe som ikke er aktuelt siden det er nok av kjøpere som godtar denne elendige kvaliteten og hvorfor gi bort penger.

I produksjon av dagens søppel, som alt for mange ikke har vett til å styre unna, teller hver eneste 50-øring, eller kanskje hver 10-øring.

Produsenten vet så klart utmerket godt at enkelte av produktene faktisk vil dette fra hverandre allerede i butikken eller kanskje under transporten dit. Hva gjør vel det så lenge regnestykket tilsier god profitt likevel...?

Jeg ønsker meg et nettsted som viser faktiske kostnader for produksjon av alskens produkter. Om ikke annet ville det være interessant og gi folk en vekker. Hvor mye koster egentlig ut av fabrikk en kuffert til 299,- her hjemme?

30,-?

50,-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...