Gjest sinnsykt Skrevet 28. august 2007 #41 Skrevet 28. august 2007 Jeg har i lengre tid irritert meg over brukere her inne som utgir seg som sykepleiere/medisinstudenter osv for deretter å svare på spm angående helse, graviditet osv med bruker. Ut i fra den yrkesetikken vi har blitt eksponert for gjennom mitt studie så er dette helt uakseptabelt. Lurer derfor hva dere mener om etikk innen for helsevesnet, hvor går grensen for det uetiske? Her er et eksempel på grovt brudd på alle yrkesetiske regler: kan rett og slett være at du reagerer på sæd? (om dere ikke bruker kondom da)...er noen kvinner som er "allergisk" mot sæd... eller som andre sa, at du kan ha en ubalanse i underlivet...ville uansett tatt en tur til legen... mvh sykepleier Hentet fra denne tråden.
Catgirl Skrevet 28. august 2007 #42 Skrevet 28. august 2007 Jeg har i lengre tid irritert meg over brukere her inne som utgir seg som sykepleiere/medisinstudenter osv for deretter å svare på spm angående helse, graviditet osv med bruker. Ut i fra den yrkesetikken vi har blitt eksponert for gjennom mitt studie så er dette helt uakseptabelt. Lurer derfor hva dere mener om etikk innen for helsevesnet, hvor går grensen for det uetiske? Nei, men man bør jo forstå at her på forumet er egentlig ikke noe legeforum. Så det som blir sagt her inne skal bare tas som innspill og tankevekkere. Seriøse ting som vedrører helse og slikt skal videre tas opp med en lege.
Catgirl Skrevet 28. august 2007 #43 Skrevet 28. august 2007 Her er et eksempel på grovt brudd på alle yrkesetiske regler: Hentet fra denne tråden. Er enig med akkurat den signaturen (sykepleier). Dropp den så er resten av innlegget greit syns jeg.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #44 Skrevet 28. august 2007 Nei, men man bør jo forstå at her på forumet er egentlig ikke noe legeforum. Så det som blir sagt her inne skal bare tas som innspill og tankevekkere. Seriøse ting som vedrører helse og slikt skal videre tas opp med en lege. Har du lest trådene her inne. Det er mange som slett ikke tar rådene med en klype salt.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #45 Skrevet 28. august 2007 Er enig med akkurat den signaturen (sykepleier). Dropp den så er resten av innlegget greit syns jeg. Det er jeg helt enig i. Men å signere med sykepleier er helt forkastelig og det er oppsiktsvekkende at KG ikke rydder slik og gir advarsler. Det skjer rett som det er.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #46 Skrevet 28. august 2007 hvorfor er dette uetisk? hun kommer med noen forslag, og ber personen om å ta seg en tur til legen. det er ikke sånn at hun stiller en diagnose, og at personen slår seg til ro med det uten å gå til legen.
Bobeline Skrevet 10. september 2007 #47 Skrevet 10. september 2007 Jeg har svart noen ganger, men da har jeg bedt de kontakte legen sin. Ingen på et forum som f.eks. kg, bør ta alt helt seriøst som skrives her, og vi er ikke leger, og om vi var det hele gjengen, så kan vi likevel ikke stille diagnoser... Helt enig i denne. Det er mye som skal til for å stille en sikker diagnose, det krever gjerne forskjellige undersøkelser og samarbeid mellom forskjellige aktører i helsevesenet. Mener dere det er i strid med yrkesetiske retningslinjer at en lege eller sykepleier uttaler seg på generelt grunnlag og evt. oppfordrer personen til å kontakte lege? Man har jo kunnskap og erfaringer som kan være nyttige for andre. Hva er galt med det? Det er ikke bare i strid med yrkesetiske linjer, det er i strid med Lov om helsepersonell også. Her stilles det strenge krav til hjelpen/svaret som gis. Enhver helsearbeider har ikke lov til å gå ut over sitt kompetansefelt. Det gjør en med en gang en tipper på diagnoser eller gir råd på generelt grunnlag. Å gi råd på generelt grunnlag kan være direkte skadelig når det er snakk om særskilte diagnoser eller lidelser. Å råde noen til å kontakte lege kan en slevfølgelig gjøre, men en skal stoppe der og ikke komme med medisinske råd basert på erfaring eller synsing. Dette er et vanskelig område med nokså hårfine grenser for hva som er greit og hva som ikke er greit, vil jeg tro. Jeg kjenner dog ikke yrkesetikken innenfor dette fagfeltet. (...) Bare et spørsmål fra en naiv ikke-helsearbeider: Er det virkelig helt feil, nei nei og fy å gi svar som trådstarter skriver om (når man ikke har helt oversikt over situasjonen?) Jeg ville tro at de aller fleste her inne tok svarene med en klype salt, og farget av at dette er et diskusjonsforum der man ikke kan vite noe som helst om brukernes bakgrunn, selv om de skulle gi seg ut for å være sykepleiere eller medisinstudenter. Jeg mener også at vi må ta svar om helse med en klype salt. Men det fritar likevel ikke helsepersonell fra Lov om helsepersonell der det står ettertrykkelig at en skal gi hjelp/svar etter hva en evner, og ikke gå utenfor kompetanseområdet sitt. En sykepleier vil gå langt utenfor kompetanseområdet sitt om h*n svarer på spørsmål om radiologi, siden dette er en spesiell modalitet, og omvendt. Lov om helsepersonell gjelder for alt helsepersonell og studenter innen medisin.
Bobeline Skrevet 10. september 2007 #48 Skrevet 10. september 2007 Kan bare svar for legeetikk, men ja det er uetisk å behandle, gi råd og veiledning til familie og venner som lege. I KG tilfellet så er det uetisk å gi råd fordi man ikke har oversikt over hele situasjoen uansett og da kan man heller ikke gi faglige råd. Derfor er det uetisk av personer å si at de har kunnskap for deretter å svare på spm uansett om disse personene har kunnskap eller ikke. Virker som om lektfolk og en god del helsepersonell ikke er kjent med de etiske rettninglinjene vi faktisk har å forholde oss til. Og det som skremmer meg mer er at en god del helsepersonell ikke har fått med seg lovgivningen som har kommet de senere årene. Mye av det etiske rundt denne diskusjonen er nedfelt i disse.
Gjest Jenna88 Skrevet 10. september 2007 #49 Skrevet 10. september 2007 Enig med deg i at det er uakseptabelt. Har en mor som er lege, og hun uttaler seg som regel aldri om diagnoser, ikke en gang til nære venner. Hun henviser heller til fastlegen. Samtidig mener jeg folk bør være oppegående nok til å forstå at et svar fra whoever her inne, ikke er godt nok. De er selv ansvarlig for egen helse og bør vise engasjement nok til å oppsøke hjelp også utover internett. Jeg har i lengre tid irritert meg over brukere her inne som utgir seg som sykepleiere/medisinstudenter osv for deretter å svare på spm angående helse, graviditet osv med bruker. Ut i fra den yrkesetikken vi har blitt eksponert for gjennom mitt studie så er dette helt uakseptabelt. Lurer derfor hva dere mener om etikk innen for helsevesnet, hvor går grensen for det uetiske?
Bønna Skrevet 11. september 2007 #50 Skrevet 11. september 2007 Slik er forkastelig. Tror du virkelig at legfolk har nok kunnskap til å uttale seg? Legfolk vet ofte mer om en spesifikk sykdom enn det den jevne lege gjør. Det er ikke bare leger som kan lese, vet du. Når det gjelder helsepersonell som gir generelle råd i internettfora synes ikke jeg det er uetisk så fremt det opplyses om at det ikke er en erstatning for å oppsøke en lege. Det har jo også etablerte seg flere norske internettsider hvor fagfolk tar seg betalt for å svare på helsespørsmål via nettet. Ettersom jeg vet om iallfall en helseside som har holdt på i årevis med dette regner jeg også med at det er godkjent av de involverte myndigheter. Dessverre, vil jeg si, for jeg har absolutt ikke sansen for kommersielle helseforetak. Jeg synes dette er mer uetisk enn å bruke fritiden til å hjelpe ved å gi generelle råd i et internettforum.
Gjest Gjest_gjest8_* Skrevet 12. september 2007 #51 Skrevet 12. september 2007 Jeg er helt enig i at mange av helsepersonalet på KG virker å ha "glemt" yrkesetiske retningslinjer. I tillegg så glemmer mange at hvis de som registrerte brukere forteller at de er sykepleiere ++, så vil mange av oss huske at de er sykepleiere neste gang vi ser personen svare på spørsmål om alzheimers eller hva nå enn temaet måtte være. Jeg er selv psykolog, og mitt skrekkeksempel er en registrert bruker som har skrevet at hun er barnepsykolog i en tråd på Karriere/utdanning. Hun har ingen sperrer på å svare på innlegg hvor foreldrene lurer på om barna har autisme, ADHD eller liknende på barneforumet. Arg! Dette er grov forskjømmelse av det etiske lovverket som jeg VET at psykologistudenter lærer mye om, og som enhver psykolog burde vite.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2007 #52 Skrevet 14. september 2007 Sure, kjerringaktige sykepleiere som det lukter røyk av og som setter kanylen inn på feil måte er uetisk.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2007 #53 Skrevet 14. september 2007 Dere som er kritiske, mener dere at en som har oppgitt i dagboken sin at hun er sykepleier ikke burde svare i tråder på kropp og helse i det hele tatt? Hva hvis man aldri har sagt hva man jobber med, men noen har gjettet at man er sykepleier ut fra hva man skriver om? Burde man likevel holde seg unna? Du som er psykolog, skriver du aldri i tråder som omhandler psykiske problemer? Eller logger du da ut, og syns det er greit da, så lenge ingen kan knytte svaret ditt til yrket. Som psykolog, ser du en forskjell på å svare på noen som lurer på de har angst sammenlignet med å skrive et støttende svar til noen som har dårlgi selvtillit, for eksempel? Hvis man svarer i en tråd uten å gi til kjenne hvilket yrke man har, så vil man vel likevel ofte bli avslørt fordi man sitter med kunnskap som mange vanlige folk ikke sitter med. Betyr ikke det da at de svarene som er mest kvaliifiserte faller bort, og igjen har man da bare svar fra vanlige folk som egentlig ikke har like mye kunnskap om temaet? I så fall kan man bare legge ned hele kropp og helse?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2007 #54 Skrevet 14. september 2007 Jeg har i lengre tid irritert meg over brukere her inne som utgir seg som sykepleiere/medisinstudenter osv for deretter å svare på spm angående helse, graviditet osv med bruker. Ut i fra den yrkesetikken vi har blitt eksponert for gjennom mitt studie så er dette helt uakseptabelt. Lurer derfor hva dere mener om etikk innen for helsevesnet, hvor går grensen for det uetiske? Ærlig talt.....Ikke tro at folk er det de utgir seg for på nett. Hvorfor hefte seg opp i svarene man får fra såkalte leger, studenter, sykepleiere. Når det kommer inn slike spørsmål som: Hva kan det være? Så kommer en del plager..... Så begynner man å lese svarene. "jeg hadde det samme og det var"..... En annen kan svare at , nei det er det ikke. Når det gjelder reseptbelagte midler, så er det mage av oss som spiser det. Man har etikett på boks/esken og vet hva man kan spise. Eller bør spise. Så er det de som har bivirkninger. jeg kan svare at jeg fikk andre bivirkninger enn de som er oppført i felleskatalogen. Stiler du spørsmål her inne, så får du de svar du ber om på enkelte områder. Det er ikke bare ang helsespørsmål. Jeg blir forundret over hvor mange jurister som er her inne. Det stilles kompliserte juridiske spørsmål og det hagler inn med ulike svar. uten henvisninger til lovverket. jeg håper da virkelig ts nøyer seg med slike svar. Slik kan en jo fortsette. Se på barn/fam. helt utrolig. De beste ekspertene er de yngste uten barn. Så har du de spørsmål om ekteskap. Skill deg. Hiv han ut. Det virker som om folk skriver før de tenker. Mulig det er bare for å ha noe å skrive. Så er det hus og hjem. Å, nei det kan du ikke gjøre, det er ikke lov. Så da kan en vel legge ned hele KG? jeg har såpass tro at folk klarer å tenke selv. Mange her inne sitter med mye erfaringer som en kan dele med andre. Kansje man heller skal lære å moderere seg litt
Gjest Gjest_gjest8_* Skrevet 16. september 2007 #55 Skrevet 16. september 2007 Dere som er kritiske, mener dere at en som har oppgitt i dagboken sin at hun er sykepleier ikke burde svare i tråder på kropp og helse i det hele tatt? Hva hvis man aldri har sagt hva man jobber med, men noen har gjettet at man er sykepleier ut fra hva man skriver om? Burde man likevel holde seg unna? Du som er psykolog, skriver du aldri i tråder som omhandler psykiske problemer? Eller logger du da ut, og syns det er greit da, så lenge ingen kan knytte svaret ditt til yrket. Som psykolog, ser du en forskjell på å svare på noen som lurer på de har angst sammenlignet med å skrive et støttende svar til noen som har dårlgi selvtillit, for eksempel? Hvis man svarer i en tråd uten å gi til kjenne hvilket yrke man har, så vil man vel likevel ofte bli avslørt fordi man sitter med kunnskap som mange vanlige folk ikke sitter med. Betyr ikke det da at de svarene som er mest kvaliifiserte faller bort, og igjen har man da bare svar fra vanlige folk som egentlig ikke har like mye kunnskap om temaet? I så fall kan man bare legge ned hele kropp og helse? Jeg synes at enhver helsearbeider bør tenke seg veldig nøye om før de svarer på helserelaterte spørsmål ja. Som ferdigutdannet psykolog har jeg ikke så veldig stor interesse av å fortsette jobben etter arbeidstid, men selv om student så husker jeg at jeg var veldig forsiktig med å svare på slike spørsmål om psykisk helse. Det er to grunner til det. For det første så får man rett og slett ikke nok informasjon fra et enkelt innlegg til å gi et godt svar. Og for det andre, så skal man absolutt ikke bruke sin tittel for å gi svaret sitt mer tyngde. For å utbrodere siste punkt litt, det er forskjell på svarene "ja, dine symptomer kan tyde på at du er deprimert. Jeg har opplevd det selv/jeg kjenner noen som hadde de samme symptomene" og "Ja, som psykolog så har jeg sett disse symptomene flere ganger. Jeg tror du er deprimert". Det er bare det siste svaret som er uetisk ifølge lovverket, men også uutdannete kunne nok tenkt seg 5-6 ganger før de fortalte om sine egne og andre erfaringer med sykdom X eller medikament X... Personlig så synes jeg at Kropp og Helse bør legges ned. Det er altfor stor sjanse for at man får direkte helseskadelige råd der. Angående det å fortelle om jobben sin. Jeg tror det finnes mange flere leger og psykologer enn man skulle tro på KG. Vi forteller det bare ikke.
Gjest hum.... Skrevet 17. september 2007 #56 Skrevet 17. september 2007 Jeg er selv psykolog, og mitt skrekkeksempel er en registrert bruker som har skrevet at hun er barnepsykolog i en tråd på Karriere/utdanning. Hun har ingen sperrer på å svare på innlegg hvor foreldrene lurer på om barna har autisme, ADHD eller liknende på barneforumet. Arg! Dette er grov forskjømmelse av det etiske lovverket som jeg VET at psykologistudenter lærer mye om, og som enhver psykolog burde vite. Hvorfor er det uetisk å svare på spørsmål som folk lurer på over nett kontra i virkeligheten? Hvis det var uetisk måtte jo hele nettsiden til klara klok legges ned - her er det jo også psykologer som svarer! Kan du si nøyaktig hva det etiske lovverket for psykologer sier om slike ting siden du er så påståelig?
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #57 Skrevet 18. september 2007 Hvorfor er det uetisk å svare på spørsmål som folk lurer på over nett kontra i virkeligheten? Hvis det var uetisk måtte jo hele nettsiden til klara klok legges ned - her er det jo også psykologer som svarer! Kan du si nøyaktig hva det etiske lovverket for psykologer sier om slike ting siden du er så påståelig? Det er ingen forskjell på nett og virkeligheten. Og det er nettopp det som virker å være problemet for mange på internett, de tenker ikke over at det samme lovverket også gjelder på feks KG. Verken psykolognaboen eller en KG-bruker som er psykolog skal uttale seg om hvorvidt et barn har en diagnose. Hvis denne brukeren fikk de samme spørsmålene fra bekjent i virkeligheten, så er jeg rimelig sikker på at hun ikke ville svart slik hun gjør på KG. Klara Klok vet jeg ikke hva er. Men det er ingen tvil om at mange leger og psykologer er skeptiske til betalingssider som f.eks. doktoronline.. Men til forskjell fra KG, så vet man i hvert fall at de personene som svarer faktisk er leger, psykiatre etc. På kvinneguiden kan hvem som helst slenge på seg en tittel. Lovverket som gjelder for alle helsearbeidere ligger ute på Lovdata. Det er altfor omfattende til at jeg orker å skrive et sammendrag av det her, men mange av punktene er allerede nevnt i opptil flere av innleggene i denne tråden.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #58 Skrevet 18. september 2007 Klara Klok vet jeg ikke hva er. Men det er ingen tvil om at mange leger og psykologer er skeptiske til betalingssider som f.eks. doktoronline.. Men til forskjell fra KG, så vet man i hvert fall at de personene som svarer faktisk er leger, psykiatre etc. På kvinneguiden kan hvem som helst slenge på seg en tittel http://klara-klok.no/ Og etter å ha sett endel av svarene der så er jeg ikke direkte imponert over "Sosial- og helsedirektoratet og Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland, Nordland fylkeskommune".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå