Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #21 Skrevet 6. august 2007 Medisinske spørsmål synes jeg er greit å svare på når det omhandler erfaringer, bivirkninger og slike ting. Mange spør om slikt her inne og slike erfaringer er greit å dele med andre. Så lenge spørsmålene stilles slik at det er andres erfaringer ts er ute etter så regner man vel og med at ts tar det for det det er, og ikke noe vitenskapelige beviste resultater av diverse medisin. Jeg har heller ikke noen problemer med å foreslå reseptfri medisin til diverse bruk som jeg kjenner til av erfaring. Av all etikkundervisning jeg hadde når jeg gikk helsefag var det ingen som tilsa at dette ikke skulle være ok. Når mennesker stiller diagnoser her inne tråkker de nok over en etisk grense. Og en grense over hvor dum man bør være. Jeg håper å tror at de fleste som spør medisinske spørsmål tar alle svar med en klype salt og faktisk går til lege o.l når de vil ha klare sanne svar. Og hvilken utdanning har du som kan gi råd om slike ting? Jeg synes det er helt sjokkerende at KG tillater slike tråder overhode, det virker ikke som de overhode bryr seg om at dette til stadighet er omdiskutert.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #22 Skrevet 6. august 2007 Veldig enig.En annen sak er at jeg går utifra at de som bruker forumet (og meg selv)snakker på vegne av seg selv som privatperson,og ikke som en profesjonell yrkesutøver i sitt fag. Problemet som det virker at ingen har fått med seg i etikk undervisningen er at når man er helsearbeider så er man det på fulltid, det er ikke noe skille mellom jobb og privat. Hvor mange ganger blir ikke vi som jobber innen helsevesnet kontaktet på fritiden fordi noen vil ha vår vurdering av et problem? Dersom man kun vil opptre som privat person her inne så er det vel ikke noe poeng i å skryte av hva man driver med og markere at man har "kunnskap" innen et felt!?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #23 Skrevet 6. august 2007 Det som er enda mer fantastisk er at slike innlegg får lov til å stå. Her er det altså helt greit å si til ukjente på et nettforum at det er heeelt greit å ta den og den medisinen, men du nåde tid hvis du sier du ikke liker en brudekjole som noen har lagt inn bilde av. Da er det rop og skrik med en gang før moderatorene kommer styrtende til for å slette. Kunne ikke sagt det bedre selv!
Gjest Bellatrix Skrevet 6. august 2007 #24 Skrevet 6. august 2007 Når det gjelder dosering, spørsmål om hvordan få tak i reseptbelagte medisiner uten å gå til legen, og ren diagnostisering er jeg enig med TS. Samtidig mener jeg ,som noen skrev, at det å dele erfaringer kan være positivt. Alle er vel uansett klar over at selv om jeg reagerer med kvalme på medisin Syk så er det ikke sikkert at alle som bruker medisinen gjør det.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2007 #25 Skrevet 6. august 2007 (endret) Hvorfor er det bare helsemessige råd som er uetiske? Er det ikke like "uetisk" å dele råd i familievernsaker, barnevern, hus&familie, etc, dersom man opptrer som om man er en fagperson og gir helt feile råd? Hvis noen sier "jeg er lege, jeg vet derfor best" så kan jeg love deg at jeg leser det som "jeg er så dårlig til å snakke for meg at jeg er nødt til å gjemme meg bak en tittel". Rådene vedkommende gir blir tatt med tilsvarende størrelse på klypen med salt. Jeg har enda til gode å se et alvorlig helseproblem diskutert uten at man samtidig råder vedkommende til å kontakte lege. Noen ganger skriver den som ber om råd her for å få bekreftet at de ikke er hysterisk. Andre ganger for å få bekreftelse for at legen har vært litt rask i avtrekket og avskrevet dem uten å lytte. Jeg har selv slitt med migrene i mange år og den gangen dette slo ut og ble et alvorlig problem var jeg medlem av et internettforum for migrenepasienter. Den hjelpen jeg fikk der av pasienter OG leger hadde jeg ALDRI fått gjennom andre kanaler. Selvsagt skal man være skeptisk til hva man leser på nett - men samtidig synes jeg at KG er et sted der man alltid blir oppfordret til å gå videre til fagpersonell. Endret 6. august 2007 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #26 Skrevet 6. august 2007 Hvorfor er det bare helsemessige råd som er uetiske? Er det ikke like "uetisk" å dele råd i familievernsaker, barnevern, hus&familie, etc, dersom man opptrer som om man er en fagperson og gir helt feile råd? Kan bare svar for legeetikk, men ja det er uetisk å behandle, gi råd og veiledning til familie og venner som lege. I KG tilfellet så er det uetisk å gi råd fordi man ikke har oversikt over hele situasjoen uansett og da kan man heller ikke gi faglige råd. Derfor er det uetisk av personer å si at de har kunnskap for deretter å svare på spm uansett om disse personene har kunnskap eller ikke. Virker som om lektfolk og en god del helsepersonell ikke er kjent med de etiske rettninglinjene vi faktisk har å forholde oss til.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2007 #27 Skrevet 6. august 2007 Kan bare svar for legeetikk, men ja det er uetisk å behandle, gi råd og veiledning til familie og venner som lege. I KG tilfellet så er det uetisk å gi råd fordi man ikke har oversikt over hele situasjoen uansett og da kan man heller ikke gi faglige råd. Derfor er det uetisk av personer å si at de har kunnskap for deretter å svare på spm uansett om disse personene har kunnskap eller ikke. Virker som om lektfolk og en god del helsepersonell ikke er kjent med de etiske rettninglinjene vi faktisk har å forholde oss til. Hvis du mener at det er galt å gi råd som lekperson forstår jeg ikke hvorfor du er på Kvinneguiden i det hele tatt. Her er det forum der man spør hverandre som lekfolk om råd. Hvis ditt og andres syn på dette skal tas til følge bør hele Kvinneguiden legges ned for da er det uetisk å gi råd innenfor et hvilket som helst fagfelt. Jeg tror imidlertid at de aller fleste som er på Kvinneguiden forstår at det som sies her er privatfolks meninger og egne erfaringer ut fra de opplysninger som blir gitt av den aktuelle trådstarteren. Jeg tror det er et fåtall - om noen - som ser på alt som sies her som "gudsens sanning" og noe som skal følges til punkt og prikke. Jeg vil også tro at dersom noe virkelig var uetisk ville Kvinneguidens ledelse fjernet det så sant de ble gjort oppmerksom på det. (Når min lege skriver feil på resepten kan apoteket rette det til rett medisin, hvem av dem har høyest utdannelse og mest "peiling"? Bør jeg sette apotekeren på plass og si at det er uetisk av dem å betvile min leges kjennskap til felleskatalogen eller kan jeg anta at apotekeren som leverer ut medisin mange ganger for dagen vet hva slags pakningsstørrelser den kommer i f.eks.?)
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #28 Skrevet 6. august 2007 Hvis du mener at det er galt å gi råd som lekperson forstår jeg ikke hvorfor du er på Kvinneguiden i det hele tatt. Her er det forum der man spør hverandre som lekfolk om råd. Hvis ditt og andres syn på dette skal tas til følge bør hele Kvinneguiden legges ned for da er det uetisk å gi råd innenfor et hvilket som helst fagfelt. Nå er det forskjell på helse spm og andre spm. Og poenget er at det er uetisk av de som har helseutdanning å promotere dette og deretter svare på spm om helse. Dette gir falskt inntrykk av autoritet og du kan ikke ha lest mange trådene hvis du ikke har fått med deg at mange heller stiller spm her inne enn å ta kontakt med helsepersonell i det virkelige liv som kan svare dem, og som de vet faktisk er helsepersonell, som kan henvise dem dersom det er behov for det.
Gjest oppgitt Skrevet 6. august 2007 #29 Skrevet 6. august 2007 Jeg har gitt generelle råd knyttet til yrket mitt et par ganger, men jeg anbefaler aldri medisiner eller stiller diagnoser over nett. Det tør jeg ikke. Selv vennene mine nekter jeg å gi annet enn generelle råd. Oppsøk fastlegen! En annen ting jeg synes er skremmende er disse legesidene, lommelegen og doktoronline, som mange tar dønn seriøst. Det er så mange av de svarene som er helt bak mål! Ingen av de som skriver inn husker å avgi all relevant informasjon, derfor vil jeg påstå at det er direkte farlig å svare dem med "Jeg tror du har ... ". Godt du tok opp temaet, TS.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #30 Skrevet 6. august 2007 (Når min lege skriver feil på resepten kan apoteket rette det til rett medisin, hvem av dem har høyest utdannelse og mest "peiling"? Bør jeg sette apotekeren på plass og si at det er uetisk av dem å betvile min leges kjennskap til felleskatalogen eller kan jeg anta at apotekeren som leverer ut medisin mange ganger for dagen vet hva slags pakningsstørrelser den kommer i f.eks.?) En farmasøyt som retter på respten din vet mer om medisiner enn leger, de har 5 åras utdanning innen farmasi og er eksperter på området. Dersom en lege er i tvil vil h*n kontakte en farmasøyt for råd. Tror overhodet ikke du forstår hva medisinsk etikk. Problem som du nevner har ikke noe med medisinsk etikk i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #31 Skrevet 6. august 2007 Jeg har gitt generelle råd knyttet til yrket mitt et par ganger, men jeg anbefaler aldri medisiner eller stiller diagnoser over nett. Det tør jeg ikke. Selv vennene mine nekter jeg å gi annet enn generelle råd. Oppsøk fastlegen! En annen ting jeg synes er skremmende er disse legesidene, lommelegen og doktoronline, som mange tar dønn seriøst. Det er så mange av de svarene som er helt bak mål! Ingen av de som skriver inn husker å avgi all relevant informasjon, derfor vil jeg påstå at det er direkte farlig å svare dem med "Jeg tror du har ... ". Godt du tok opp temaet, TS. Jeg har også merket meg at flere av disse legesidene ikke gir råd som er i tråd med det siste inne medisinsk forsking og dermed det som oppdaterte leger forholder seg til.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2007 #32 Skrevet 6. august 2007 En farmasøyt som retter på respten din vet mer om medisiner enn leger, de har 5 åras utdanning innen farmasi og er eksperter på området. Dersom en lege er i tvil vil h*n kontakte en farmasøyt for råd. Tror overhodet ikke du forstår hva medisinsk etikk. Problem som du nevner har ikke noe med medisinsk etikk i det hele tatt. Jo jeg skjønner hva etikk. Jeg skjønner også hva trådstarter mener, og skjønner også hva du mener. Men jeg har problemer med både å se og forstå hvorfor folk deltar på Kvinneguiden hvis de mener det er uetisk å gi råd her. Jeg har også problemer med å forstå at man stiller profesjoner opp mot hverandre og at når noen sier "min erfaring er at ..." om et bestemt medisinsk tilfelle så er det uetisk. Så lenge de understreker at det er deres personlige erfaring. Jeg har også til gode å se en eneste tråd om et helseproblem der det ikke har kommet minst et råd om å oppsøke lege dersom problemet er alvorlig nok.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #33 Skrevet 6. august 2007 Men jeg har problemer med både å se og forstå hvorfor folk deltar på Kvinneguiden hvis de mener det er uetisk å gi råd her. Jeg har også problemer med å forstå at man stiller profesjoner opp mot hverandre og at når noen sier "min erfaring er at ..." om et bestemt medisinsk tilfelle så er det uetisk. Så lenge de understreker at det er deres personlige erfaring. Du forstår ikke hva som menes med medisinsk etikk og du forstår ikke hvorfor slike tråder er uetiske. Det er uetisk å gi råd om helserelatere problemer, fordi man ikke kan danne seg et skikkelig bilde av pasienter her. Det er uetisk å svare på ting som man ikke har peiling på som flere av brukerene her driver med, man skal ikke kunne mye om helse for å se at en rekke av innleggene skrevet av såkalt "helsepersonell" her er fulle av grove feil. Mange tar disse svarene som god fisk, det er uetisk å villede folk på denne måten. Det er ikke uetisk å diskutere i en profesjonell setting, men KG er ingen profesjonell setting, diskusjon med venner og fam er ikke profesjonelle. Ingen leger eller annet helsepersonell brude begrunne sine råd på personlig erfaring, men på best medicine practice.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2007 #34 Skrevet 6. august 2007 (endret) Det er ikke uetisk å diskutere i en profesjonell setting, men KG er ingen profesjonell setting, diskusjon med venner og fam er ikke profesjonelle. Ingen leger eller annet helsepersonell brude begrunne sine råd på personlig erfaring, men på best medicine practice. Det er ikke uetisk å diskutere i en profesjonell setting: selvsagt ikke. Hvem er uenig i det? Kvinneguiden er IKKE en profejonell setting, der er vi heller ikke uenig. Diskusjon med venner og familiemedlemmer: Det er nå du mister meg. Disse går jeg ut fra at du SER og kan diagnostisere utfra en helt annen kunnskap enn det du får over nett. Hva mener du med at en slik setting ikke er profesjonell? Og så sier du: Ingen leger eller annet helsepersonell burde begrunne sine råd på personlig erfaring, men på best medicine practice. I et tidligere innlegg ble det sagt at helsepersonell skulle holde seg for god til å svare som lege her inne. Hvordan skal helsepersonell forholde seg mener du? Ut i fra det du skriver bør de ikke være her i det hele tatt. Endret 6. august 2007 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #35 Skrevet 6. august 2007 Diskusjon med venner og familiemedlemmer: Det er nå du mister meg. Disse går jeg ut fra at du SER og kan diagnostisere utfra en helt annen kunnskap enn det du får over nett. Hva mener du med at en slik setting ikke er profesjonell? Fordi man ikke klarer å holde seg profesjonell når man håndtere venner og familie, enkelte ting er det flaut å snakke om dermed vil dette ofte holdes utenfor enda man ville snakket om det i en profesjonell setting. Enkelte undersøkelser er flaue derfor blir heller ikke disse gjort selvom de er essensielle. Og så sier du: Ingen leger eller annet helsepersonell burde begrunne sine råd på personlig erfaring, men på best medicine practice. I et tidligere innlegg ble det sagt at helsepersonell skulle holde seg for god til å svare som lege her inne. Hvordan skal helsepersonell forholde seg mener du? Ut i fra det du skriver bør de ikke være her i det hele tatt. Vel helsepersonell må da kunne få lov til å snakke om andre ting, man trenger ikke å svare i helse tråder. Og klarer man ikke å holde seg unna så skriver man som gjest uten å nevne noe om ens yrke. Man har da ikke den autoriteten som man med engang får når man sier jeg er sykepleier/student/medisinstudent osv. Og ingen vil legge mer vekt på det svaret enn annet piss som blir servert her inne.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2007 #36 Skrevet 6. august 2007 Man har da ikke den autoriteten som man med engang får når man sier jeg er sykepleier/student/medisinstudent osv. Og ingen vil legge mer vekt på det svaret enn annet piss som blir servert her inne. Har jeg noen gang vært uenig i dette?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #37 Skrevet 6. august 2007 Har jeg noen gang vært uenig i dette? Du påstår jo at helsepersonell skal holde seg unna KG og du skiller ikke mellom spm relatert til forskjellige tema og du sier at alle råd er uetiske. Brudekjole råd er ikke uetiske....
venus* Skrevet 6. august 2007 #38 Skrevet 6. august 2007 Har jeg noen gang vært uenig i dette? Godt spørsmål. Når jeg leser dine innlegg er det ingenting som tyder på at du er enig i akkurat dette. Så mye diskusjon når dere faktisk er enig om hovedpoenget....
Gjest lillebøll Skrevet 6. august 2007 #39 Skrevet 6. august 2007 (endret) Og hvilken utdanning har du som kan gi råd om slike ting? Hvilken utdannelse trenger man for å fortelle andre om egne erfaringer? Endret 6. august 2007 av lillebøll
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #40 Skrevet 6. august 2007 Misinformasjon er vanlig på alle nettfora. Folk gir råd om kropp og helse som de gir råd om elektronikk og bil. Folk som kan ting er ofte ute etter å vise hvor flinke de er, og hva de har lært, og er mindre obs på at de kan ha misintepretert situasjonen og spre usikkerhet i stedet. Du kan også bli feilinformert hos almennlegen din, hvor mange har tilstrekkelig kunnskap om idrettsmedisin? Hjerte og karsykdommer dreper flere enn kreftsykdommer i Norge. Det er masse treningsforskning som forteller hvor hardt, hvor mye, hvor ofte en skal trene og hvilken kvantitativ sammenheng det har med blodtrykk, dødelighet, gåtester, etc. Er det da også uetisk å gi råd om trening på generelt grunnlag? Eller er det galt å gi gale råd? Er det hvem som gir informasjonen, eller riktigheten som bestemmer hva som er etisk? Hva med leger som behandler pasienter, gir dem ACE hemmere, beta-blokkere, diuretika, niacin, statiner, etc. men aldri nevner et ord om hva slags kosthold en skal føre, og hvordan en skal trene? Hva med leger som har pasienter dette innom for småting ofte uten å noen gang spørre hvordan pasientene har det, eller tenke at de også kan ha psykiske problemer som trenger en nærmere utredning? Er de etiske? Hva med kollegaer som bruker kvinneguiden og andre forum og snakker høyt om etikk, uten å ha et perspektiv på hva etikk egentlig er og hvor de henter etikken sin fra? (himmelen?) Er det etisk?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå