Gå til innhold

Da lille Nano ble til


Ishtar

Anbefalte innlegg

PP1 CD1

Da var jeg her igjen. Gammel bruker i ny ham. Og selv om de færreste som er her nå var her den gang jeg var aktiv dagbokskriver med nummer én, så føles det riktig å starte med helt ferske, blanke ark denne gangen. (For de som lurer, jeg tviler på at det er noen av prøverne som kjenner meg. Så er det sagt. ;) )

Det er en merkelig følelse å skulle starte prøvedagbok nummer to. Jeg hadde egentlig ingen planer om å gjøre det. Men siden nummer én fikk en lang dagbok om prøving, svangerskap og den første spedbarnstiden, så føler jeg at nummer to fortjener det samme.

Denne ganger har jeg ingen hormoner i kroppen jeg skal kvitte meg med. Syklusene har vært gode og stabile siden jeg fikk tilbake mensen etter ammeslutt og livet er generelt ganske bra. Jeg har ikke helt kommet dit at jeg er babysyk på samme måte som forrige gang, men jeg er helt klar for nummer to.

Jeg er straks 31, gift med en herlig mann og har en skjønn liten tass.

Planen er å få nummer to i løpet av et års tid. Tiden vil vise om naturen er på min side.

Velkommen til de som ønsker å følge meg på ferden.

:)

Endret av Ishtar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PP1 CD2

Tusen takk, Liljen. :)

Da var Poden og Podens far pakket avgårde på tur. Jeg skal ha "jentefest" her i helgen og har brukt tiden etter de reiste til å gjøre de siste innkjøpene. Om en drøy time kommer to venninner for å hjelpe meg med forberedelsene til morgendagen. Alt blir så mye enklere når man har mennesker rundt seg som kan hjelpe til!

Vi har hatt en herlig ferie i sommer. Lange, late dager avbrutt av hektiske transportdager. I snitt har vil vært ca. én uke på hvert sted. Været kunne vært bedre visse deler av ferien, men når jeg ser tilbake på de siste ukene så er jeg overbevist om at det jeg vil huske er alt det morsomme og hyggelige vi har gjort.

Vi har fått tid sammen med familie, med venner og alene. Passe mengder av det meste, faktisk. Poden er helt klart like god på ferier som sine foreldre. Han trives like godt ved sjøen som på fjellet. Syns hytte er like strålende som hotell. Og sovet godt og lenge i ferien til min og mannens store glede. Ellers pleier han å være en morgenfugl som står tidlig opp. Men denne ferien har han sovet til både 08 og 09, litt avhengig av hva vi har gjort dagen før. Han har blant annet vært på sin første fottur - to timer til fots langs en fjellrygg. Og jeg vet ikke hvem som var stoltest av innsatsen, han eller foreldrene. Man må begynne tidlig hvis man god frilusftsmann skal bli.

Straks må jeg begynne å vaske bad. Mannen har vasket resten av huset, men badene står igjen til meg. Men først litt avslapping i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP1 CD4

Da var gårsdagens fest avholdt med meget stor suksess. Siste gjesten gikk klokken 0730. Overnattingsgjesten klarte til slutt å dra seg opp på tredje forsøk da Poden og hans far kom hjem klokken 14. Poden og jeg fulgte henne hjem, siden han hadde bestemt seg for å hoppe over luren sin i dag.

Nå er han i seng. En time tidligere enn vi har pleid å legge ham. I morgen er første jobbdag etter ferien og jeg er spent på hvordan hverdagen kommer til å føles.

Det var en fantastisk følelse å se Poden i dag. Jeg har vært så travel at jeg ikke har rukket å savne ham. Og det var veldig deilig med litt egentid etter å ha vært mamma 24/7 i mange uker. Men da han sto i døra og gliste fra øre til øre, kastet seg rundt halsen min og skravlet ørene av meg, så fyltes hjerte til randen. Han er så skjønn!

I kveld sang jeg ham i søvn for første gang på mange måneder. Det var deilig å holde den lille lubne hånden i min mens øyelokkene hans ble tyngre og tyngre. Innen jeg var ferdig med sangene vi synger hver kveld så sov han tungt. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PP1 CD5

Velkommen inn, Pondusa og Samba. Poden er omtrent like gammel som din yngste, Pondusa - født i 2005. :)

Første dag på jobb for mann og meg. Poden var også tilbake på sin "jobb" og gledet seg i hele dag morges. Han gikk helt rundt seg selv om hentet skoene midt i frokosten. Ingen tvil om at han trives i alle fall. Og det føles godt for et mammahjerte! Han var blid som en sol da han ble hentet, og hadde helt tydelig kost seg.

Det gikk bemerkelsesverdig greit å starte dagen i dag. Siden Poden hoppet over luren i går så ble han også lagt litt tidligere enn vanlig. Og da var det helt greit å stå opp klokken 07 og ikke halvannen time senere, som han har gjort hele ferien. I kveld ble han lagt 1930 og syns det var helt herlig. Jeg fikk så vidt sunget ferdig før han føyset meg ut med et fornøyd "natta". :ler: Greit med en ung mann som syns det er helt supert å legge seg.

Jeg har begynt å lese meg opp på svangerskap. Forrige gang hadde jeg en følelse av at det kom til å ta litt tid å få hormonene ut av kroppen. Og det gjorde det. Denne gangen er magefølelsen en helt annen, så vi får se om magefølelsen stemmer også denne gangen. Med ganske mange nygraverte og graviditetsplanleggende venninner rundt meg så er dette helt noe jeg er klar for og ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt surrealistisk dag. Det er mulig at en av hverdagsproblemene våre snart er en saga blott. Men jeg spretter ikke champagnen før jeg har det svart på hvitt at problemet er ute av verden.

Poden er ikke helt fornøyd med hverdagen. Han sliter med å sovne om kvelden, hvilket fører til dårlig nattesøvn, som igjen fører til dårlig dagsøvn, som gjør det vanskelig å sovne om kvelden... Vi har hatt en drømmesovesommer, siden han har kunnet styre søvnen helt selv. Jeg innser at den unge mannen ikke er noen stor fan av faste rutiner.

Endret av Ishtar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kuttet ned på soving om dagen, så får vi se om problemet er løst.

Jeg merker at prøvetankene på ingen måte preger hverdagen min på samme måte som forrige gang vi var prøvere. Da var jeg nesten litt besatt. Men nå så er det en bitanke som dukker opp hver gang det er snakk om gravide og nyfødte.

Jeg er også blitt mer og mer klar, og mindre og mindre skeptisk. Poden er blitt så "stor", selvhjulpen på en helt annen måte enn bare for et halvt år siden. Og da virker ikke et nytt svangerskap like slitsomt, som det hadde vært med en halvannetåring i huset.

Selvfølgelig er det også krevende med en toåring, men på den andre siden så er det krevende på en annen måte. Han er blitt meget bestemt, den unge mannen. Så vi har noen kamper hver dag. Men sånn er det bare, og jeg tror vel heller ikke at han kommer til å bli noe enklere med årene. Samtidig er det utrolig morsomt å argumentere og resonere med ham. Så det får bare gå sin gang.

Mulig EL på andre siden av helgen. Mannen skal være en del borte, så jeg tar det som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP1 CD17 - EL er sannsynligvis i dag eller i morgen. (Jeg regner nok 1DPO fra mandag, tenker jeg).

Hektisk, men fornøyelig liv for tiden. Det har dumpet to hyggelige brev ned i postkassen den siste tiden. Det innebærer at vi må foreta noen valg, men det tror jeg blir veldig enkelt.

Poden og mamma skal kose seg i hele dag. Mannen er på tur og kommer ikke hjem før sent. Så blir det familiekos i morgen. Og nå roper dessverre en heller våt bleie på skift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen Leiababe.

PP1 CD18 EL

Herlig helg med verdens beste gutter. :) Vi har vært på lang tur i dag sammen med ett stk besteforeldre (mine foreldre). Det var veldig deilig med en tur i gråværet, og Poden var strålende fornøyd over å være i skogen. Han fikk masse blåbær, bolle når vi rastet og dessuten litt av bestefars Fanta (han får aldri brus av oss, men han får lov til å få av andre). Det blir nok en sen middag i dag, mer kveldsmat enn middag for Poden. Sannsynligvis sovner han som en stein, etter å ha hatt en spennende og innholdsrik dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høh. Avslørt? Sikker på at du har gjettet riktig, da? (Det er i og for seg relativ stor sjanse for at du har gjort det, altså. ;) )

Pondusa, jeg venter litt til med å komme ut av skapet, jeg. Men jeg regner med å avsløre meg selv etter hvert. Det er lov å gjette (på PM) og klarer du det så skal du får svar. :)

Jeg er plutselig blitt litt usikker på når EL faktisk var. Jeg regner derfor litt dobbelt fremover.

PP1 CD21 3, 4 eller 5 DPO avhengig av om jeg hadde EL fredag, lørdag eller søndag. Jeg holder en knapp på EL på lørdag, men er jammen ikke helt sikker. Første positive persona på fredag, sammen med kraftige EL-smerter, negativ persona på søndag og i teorien EL.

Det stikker en del i magen, men puppene er ikke i nærheten av å være ømme slik de var forrige gang jeg var gravid. Jeg syns de virker pittelitt større, uten at jeg har noe annet å gå på enn at treningsBHen virket litt liten. Magefølelsen tilsier at det er noe på gang, uten at jeg har andre symptomer å gå på enn litt murring (og det har jeg hatt de siste syklusene, så det er ikke egentlig relevant symptom). Forrige gang hadde jeg jo symptomer i bøtter og spann, men det skal sies at da hadde jeg generelt flere symptomer før mensen. Nå har jeg ingen. Uansett, nå er (potensielle) symptomer i alle fall dokumentert.

Poden har ikke en helt grei dag i dag. Han begynte i ny barnehage i går og syns nok det er på grensen til litt vel tøft. Han hang i buksene mine i hele dag, og ville helst gå hjem. Heldigvis traff han en liten venn som går på en annen avdeling og de lekte ute sammen, noe som gjorde livet litt enklere. Det gikk også veldig greit å spise mat sammen med de andre, men så var det stopp. Jeg er veldig spent på hvordand et kommer til å gå i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD22 4/5/6 DPO

Jeg noterer følgende "symptomer" - det stikker/murrer litt i magen omtrent der jeg innbiller meg at egglederene sitter. Murringen sitter på begge sider. Noe mer utflod enn vanlig etter EL. Puppene litt ømme på utsiden. De kjennes dessuten litt større ut. 1,5 kg ned siden mandag (vann?)

Det gikk veldig greit å levere Poden i barnehagen i dag. Jeg var der en times tid sammen med ham og etterhvert lekte han mest med to assistenter (bl.a. primærkontakten) og godtok at jeg ruslet en tur rundt i fellesarealene. Etter en liten stund kom han for å lete etter meg, og da sa jeg at jeg aldri ville gått uten å si hadet. Han og primærkontakten gikk da til gangen sammen med meg for å vinke hadet. Ikke en tåre ble felt, selv om han var litt :leppe: med en gang. Da han skjønte at han fikk lov til å sitte litt på armen til S med smokken og koseteppet sitt, samtidig som hun tullet masse med ham, så var det helt greit. Jeg skal hente tidlig i dag, etter at han har spist, sovet og lekt litt mer. Veldig spent på hvordan det har gått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

CD 23 5/6/7 DPO

IKM er om en ukes tid, Leiababe. Har ikke mensen kommet i løpet av helgen så tipper jeg at jeg tar en test (jeg gidder altså ikke teste før IKM).

Det murrer og stikker en del og puppene kjennes litt ømmere og større ut en hva som er normalt (men så går jeg og kjenner etter hele tiden også, da...) Magefølelsen er der, men jeg unnet meg selv likevel et par slurker øl i kveld. Jeg vurderer om jeg skal drikke vin eller ikke på festen vi skal på i morgen. Mulig jeg tar ett glass, men jeg er jammen ikke sikker...

Barnehagetilvenning har gått veldig bra. Eneste problemet er at Poden blir en smule overstimmulert, og derfor sliter med å sove. Det problemet er "heldigvis" velkjent, så vi vet at det går over i løpet av et par uker, når han er blitt litt bedre kjent i barnehagen og det er blitt litt mer rutine. Vi har opplevd flere ganger at han har slitt med å sovne hvis han har opplevd mye nytt eller spennende i løpet av dagen. Det var heldigvis ikke mye gråt i kveld, bare veldig mye romstering før han endelig sovnet. Han ligger sannsynlivis enten på tvers eller opp ned i en eller annen merkelig stilling, og jeg gleder meg til å kunne løfte ham opp, susse på ham og legge ham godt til rette når vi skal legge oss om et par timer. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 26 8-10 DPO

Jeg kjenner helt klart at puppene er der. De er ikke ømme, per se. Mer "følsomme" over det hele. De kjennes fortsatt litt større ut, men jeg tror det bare er noe jeg innbiller meg. Litt stikkinger hist og pist, muligens litt murring. Jeg har egentlig bestemt meg for å vente med å eventuelt teste til kvelden på IKM. Mest fordi jeg ikke egentlig tror at testen kommer til å gjøre noe annet enn å bekrefte mine mistanker, men også fordi jeg testet relativt svakt på IKM forrige gang, så jeg tviler på noe skikkelig utslag før jeg kommer meg dit.

Poden var fullstendig umulig å legge i kveld, til tross for sjaber form. Tre timer soving midt på dagen fungerer altså ikke selv om han strengt tatt synes å trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 27 9-11 DPO

Negativ CB i dag. Jeg kunne ikke dy meg, og testen var (selvfølgelig) negativ. Fortsatt ømme pupper, det murrer i magen og humøret er ustabilt. Dette kan være menstegn og det kan være noe annet. Den tidligere gode magefølelsen er nå blitt noe mer usikker. IKM fredag. Da får jeg uansett svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...