Gå til innhold

Amerikansk statsborger

Fremhevede innlegg

Gjest meg som lurer
Skrevet

Jeg er født i USA av norske foreldre, og har derfor dobbelt statsborgerskap. Jeg bodde i USA til jeg var 1 år, siden har jeg bodd i Norge. Er det noen som vet om jeg vil være amerikansk statsborger for alltid, eller kan jeg miste dette siden jeg ikke har bodd der siden jeg var 1 år? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke miste statsborgskapet ditt, men du kan heller ikke føre det videre til dine barn (med mindre du flytter tilbake). Jeg har også dobelt statsborgerskap, selv om jeg aldri har bodd i USA.

Det som derimot kan skje er at Norge kan kreve at du sier opp det ene (antar at det andre du har er norskt?). Eu og USA tillater dobble statsborgerskap (så jeg har beholdt begge mine), men Norge tillater det ikke. Når man fyller 18 må man altså velge et, hvis det ene landet ikke tillater deg å ha to.

Nå vet jeg ikke hvordan Norge krever dette, og om de i det hele tatt vet om det andre statsborgerskapet ditt. Da broren min skulle søke nytt pass etter fylte 18 (og før de nye eu-reglene ble innførte) var det et punkt på skjemaet om hvorvidt du har flere statsborgerskap. Hvis Norge har et slikt punkt kan jeg tenke meg at de akn nekte å gi deg nytt pass før du har bestemt det ene eller andre. Broren min lot hver å krysse av, og så gikk det bra frem til det ble nye regler.

Hvis du allerede er over 18 og har fått nytt pass, regner jeg med at dette ikke er noe problem.

Skrevet

Svarer meg selv med en gang, jeg. Pratet nettop med en som kan en del om dette og har insider info.

Ifølge USA kan kun USA frata deg statsborgerskapet. Dette betyr at hvis Norge krever at du sier opp statsborgerskapet og du gir fra deg passet ditt, så kan du dagen etter gå til amerikanske ambasaden og få et nytt et. Dette gelder kun hvis du er født med begge, ikke hvis du søker om å bli norsk statsborger. For å være helt sikker på dette er det anbefalt at du kontakter passavdelingen på amerikanske ambassaden. Det er best å skrive mail til å begynne med. Ikke prøv å ringe før du har fått kontakt med dem og har et navn å spørre etter. Du er ikke første de har hjulpet i den situasjoenen.

Ifølge Norge vil du da være norsk, og ifølge USA vil du være amerikansk. Hvis du velger å flytte til et annet land må du velge enten det ene eller andre som de registrer deg som. Du vil ha stemmerett i begge land, og vil bli behandlet som en statsborger i begge land (det nytter f.eks ikke å kontakte amerikanske ambassaden hvis du blir tatt for noe kriminelt og har lyst til å utbryte "You can't do this to me; I'm an American!").

Når du reiser til USA er det viktig at du har med deg begge passene! Ellers kan du bli nektet utreise (de blir litt paranoide på sikkerhet noen ganger).

Håper det svarer på spørsmålet ditt. Spør hvis det er noe mer, eller send en PM.

Skrevet

Det Kara W sier om doble statsborgerskap stemmer ikke. Norge tillater flere statsborgerskap. Jeg har selv to (fransk og norsk) og det har jeg hatt hele livet og må ikke velge. Jeg er født og oppvokst i Norge. Hva som avgjør om du kan ha ett eller flere er de landene det gjelder. Norge har en regel om at man må ha bodd i Norge minst tre år for å kunne ha norsk statsborgerskap i tillegg til et annet. Hadde jeg derfor vært født i Frankrike ville jeg ikke kunne ha beholdt både det norske og det franske. Frankrike, derimot, har ingen slike regler, jeg kan derfor ha det franske statsborgerskapet i tillegg selv om jeg aldri har bodd der. Hvordan reglene er i USA vet jeg ikke, men det er altså helt mulig å ha to statsborgerskap hele livet, avhengig av reglene i de enkelte landene.

Skrevet

OK, det jeg skrev om Norge har jeg bare hørt fra en annen. Jeg trodde også at Norge tillot begge deler, men en kollega var så frustert fordi hun trodde at barna hennes måtte si opp det ene. Har du en link til hvor det står at man kan beholde begge? Jeg tror hun hadde satt pris på det.

Det jeg skrev om USA derimot vet jeg at stemmer.

• 5 år senere...
Skrevet

Har stemt på Obama. Håper naturligvis at han vinner.

Anonym poster: 5fa6cab4f4c89bf7846cf2616b2fff88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...